2021-11-08, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Inga flyg navigerar efter Mercator då det blir en omväg. Flyget vill inte bränna mer bränsle än nödvändigt och förlänga restiden.
Mercator är projektion, det blir ingen omväg. Förstår du vad en projektion är?
Citera
2021-11-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vänligen visa ett av dessa bevis som enligt dig produceras på löpande band!

Dagliga flygresor kors och tvärs över planeten. Vi känner till avstånd och riktningar på jorden och dessa är bara förenliga med en sfärisk jord.
Citera
2021-11-08, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Det är korrekt att tryck varierar men gravitation behöver inte vara förklaringen. ...

Det är extremt trivialt att fastställa att kraften är proportionell mot massan och omvänt proportionell mot kvadraten på avståndet.

Sedan kan du kalla kraften för gurka om du känner för det... men det påverkar inte det faktum att kraften är proportionell mot massan.

Har 1kg bomull samma tyngd som 1kg bly? Varierar tyngden beroende på någon annan faktor än massan?
Citera
2021-11-08, 19:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Mercator är projektion, det blir ingen omväg. Förstår du vad en projektion är?
Jo jag vet vad en projektion är så jag vet att alla projektioner har avvikelser. Drar du ett rakt streck på en projektion så blir det en omväg. Skall det bli raka vägen så måste man dra ett rakt streck på den projicerade globen. Skulle jorden vara platt så skulle man inte behöva någon projektion alls för att skapa en platt karta.
Citera
2021-11-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo jag vet vad en projektion är så jag vet att alla projektioner har avvikelser. Drar du ett rakt streck på en projektion så blir det en omväg. Skall det bli raka vägen så måste man dra ett rakt streck på den projicerade globen.
Nej, du vet inte vad en projektion är. På en gnonomisk projektion är ett rakt streck fågelvägen, på Mercator är rakt streck en omväg. Fågelvägen på Mercator innebär storcirkel med kordakurser, motsats loxodrom.

En projektion kan se ut precis hur som helst.
Citera
2021-11-08, 20:07
Medlem
Citat:
Hur bevisar avstånd på jorden att den skulle vara sfärisk?

På vatten navigerar man efter Mercator projektioner, kanske gör piloter det också.
Det var något nytt och intressant. Är du medveten om att avstånden på Mercator är helt annorlunda än på Gleason? De flesta plattisar tror att Gleason är den rätta plattjordskartan, medan du har mer förtroende för Mercator. Det finns ett problem när kanten är mitt i Stilla havet, men vem bryr sig om bagateller.

Om du inte förstår att avstånden på jorden är ett bevis på att den är sfärisk så tror jag inte att det finns något hopp om att få dig att förstå någonting.
Citera
2021-11-08, 20:09
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
https://metro.co.uk/2019/02/27/flat-earthers-accidentally-prove-earth-round-netflix-documentary-8772206/

At the end of the documentary, from 2018 but now streaming on Netflix, Jeran Campanella, who co-hosts a flat-earther YouTube channel, conducted an experiment with a torch.

Länk till Netflix: https://www.netflix.com/se/title/81015076?s=i&trkid=13747225&vlang=sv&clip=81071389

snälla lite källkritik tack. att anta flixen skulle publicera en saklig dokky om plattjord :,D
Citera
2021-11-08, 20:12
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Och det är enda anledningen tror du?

För det finns nämligen en till orsak… tex, varför tror du han medvetet inte tar upp flygrutten Sydney – Santiago?

https://www.flightconnections.com/flights-from-syd-to-scl

Så varför undviker han ta upp den rutten tror du? Svara mig gärna på den frågan…

du får inte fram något bokningsbart om du klickar vidare. samma sak förra gången vi skulle testa.. 3 månader sen
Citera
2021-11-08, 20:14
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det var något nytt och intressant. Är du medveten om att avstånden på Mercator är helt annorlunda än på Gleason? De flesta plattisar tror att Gleason är den rätta plattjordskartan, medan du har mer förtroende för Mercator. Det finns ett problem när kanten är mitt i Stilla havet, men vem bryr sig om bagateller.

Om du inte förstår att avstånden på jorden är ett bevis på att den är sfärisk så tror jag inte att det finns något hopp om att få dig att förstå någonting.

dåligt försök att misskreditera. gleason är bara ett samlingsnamn gör platt jord kartor
Citera
2021-11-08, 20:23
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Var det ditt svar? Tror du på allvar att den flyget är någon ”special tur”?

Titta, här är någon som hittar på att han flyger denna rutten: https://youtu.be/NiG-rpK1OBI

Försök åtminstone anstränga dig om du ska låtsas tro på platt jord. Rutten finns/har funnits, det är liksom inget att diskutera.

Så menar du att alla människor som flugit denna rutt är en del av konspirationen? Vill gärna att du faktiskt svarar mig på den frågan.

har du läst kommentarerna där flygningen debunkas? chris johnssons kommentarer. han krossade debatten så den andra personen har tagit bort sina inlägg
Citera
2021-11-08, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
dåligt försök att misskreditera. gleason är bara ett samlingsnamn gör platt jord kartor
Gleason är inte ett samlingsnamn för platt jord kartor. Gleason är en projektion som de flesta plattisar tror är en karta över den platta jorden.

Men vad menar du? Är avstånden söder om ekvatorn korrekta på Gleason eller Mercator?
Citera
2021-11-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge

Avstånden på Gleason och Mercator är desamma. Om du inte förstår det så begriper du inte vad en kartprojektion är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in