Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Och hur skulle jag gå till väga för att bevisa att jorden är av formen platt? Skulle jag använda mig av era fysikaliska modelleringar i mitt grundtänk och i mina försök att svara på eventuella frågor, om jorden enligt dig hade bevisats platt?
Eller skulle jag vara tvungen att låta dessa modelleringar falla bort, för att istället bygga upp ny förståelse för världen jag lever i? Hur lång tid skulle den förståelsen ta att få upp till samma standard som du anser nuvarande modelleringar håller?
Vad är solen? Vad är månen? Varför tycks båtar försvinna botten först vid horisonten? Hur kan vi tyckas se en natthimmel rotera åt olika håll beroende på vår position på jorden? Varför tycks ljusets egenskaper så som jag lärt mig dem, inte applicera på en platt jord? Är det något som inte stämmer med min förståelse för hur ljuset fungerar? Har jag gjort några felaktiga antaganden för att tro som jag gjort?
Ja, du fattar såklart min poäng.
Börja med att ta alla era modeller och förklaringar och se om de kan samexistera utan att någon av dem fallerar. Det har bevisats otaliga gånger att samtliga plattjordare inte har modeller som fungerar ihop, då kommer mystiska skimmer in i bilden osv.
Förklara hur man navigerar på en platt jord och kommer fram dit man vill? Samtliga kartor vi har är bara korrekta över ett fixed avstånd just på grund av hur jorden faktiskt ser ut.
Du verkar älska platta ytor och ögats begränsningar, ta en mast högre än högsta hinder, placera den på nordpolen, gör sedan samma sak på sydpolen. Varför når inte min UHF mottagaren utan fortsätter ut i rymden? På en platt jord skulle detta vara ett ickeproblem.