2021-11-05, 09:42
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Men om kina ska bygga nya verk så blir det väl nya generationen eller? Då blir behovet av uran försumbart?
En spontan tanke är att de blir en kopia av en befintlig gen3-reaktor från väst eller korea.

Men tidigare talare har rätt, säger de att något ska göras så händer det. Inte som här där infrastrukturpaket traggas om i åratal för att sedan spädas ut med en massa trams.
Citera
2021-11-05, 10:00
Medlem
Övriga världen kommer inte stå obrydda när Kina fläskar på med kärnkraft. Väst kan bara konkurrera genom att ta upp kapplöpningen och bygga ut kärnkraften. Var så säkra!
Citera
2021-11-05, 10:50
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Det kan verka så, men jag är rätt usel faktiskt. Men jag ska göra ett försök nästa dipp.

Det är nog en bra första indikator på att pöbeln så smått har hittat till uran, men jag tror att vi har lång väg att gå.
Ska spana på discorden lite efter "att folk säljer på dessa nivåer" och yrande om robotblankande rymdödlor. Då börjar det bli dags att leta efter dörren.

En tydlig indikator att det är dags att hoppa i livbåtarna är när de kretiner som var negativa i början av tråden för att de inte "tyckej om kärnkjaft för att de förstör en massa indianbyar" helt plötsligt är bullish som fan.

Justin förklarar rätt bra i senaste videon vad som händer med spoten. K-Bam härjade som fan på Twitter igår om ämnet.

Denison och Cameco var som förväntat de pobeln hittade först. Hehe, vänta tills de börjar vilja in i mina Forsys och Iso, då blir det kalas.

Inte för att skryta eller så, men checka mitt memekonto, den jävla tajmingen med en stor stek i ISO, halvdant tajmad fomoaddon i Forsys och en uselt tajmad liten bit Forum.
Det går ett rykte att en av de stora dipparna i iso förra uppgå.
Se till att ni inte bara trycker sälj på avanza utan sätt ett pris den dagen ni säljer så att ni inte blir fistad av spreaden som kan vara rätt stor på illikvida papper.

En dum fråga men jag vill testa detta, hur "sätter man priset den dagen", gör man det via Avanza eller nån annanstans? Har ej gjort tidigare
Citera
2021-11-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Han med Hawaiiskjortan, är det Doofy? har inte noterat några samurajsvärd där. Du kan verkligen se in i folks själar, det är en unik förmåga du har där.

Han med hawaiiskjortan och samurajsvärd heter Gary Wagner och är ofta med på kitco news som gäst, har för mig han omnämt uran nån gång. Om "Doofy" är Jake Ducey så tycker jag han ser ut att vara helylle, vilket inte Wagner gör.

Dracula brukar jag höra på men tycker att han pratar lite för snabbt och är inte min kopp te. Någon jag gillar är Justin Huhne, även han är nog en hyvens kille.
Senast redigerad av marcandrew 2021-11-05 kl. 11:19. Anledning: Stackars fel mm
Citera
2021-11-05, 14:25
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Han med hawaiiskjortan och samurajsvärd heter Gary Wagner och är ofta med på kitco news som gäst, har för mig han omnämt uran nån gång. Om "Doofy" är Jake Ducey så tycker jag han ser ut att vara helylle, vilket inte Wagner gör.

Dracula brukar jag höra på men tycker att han pratar lite för snabbt och är inte min kopp te. Någon jag gillar är Justin Huhne, även han är nog en hyvens kille.

Jag brukar lyssna på Justin, men om vi ska prata fernissa, så tycker jag han ser ut som en Coke-head
Citera
2021-11-05, 14:40
Medlem
bajssprutans avatar
Doofy aka Ducey känns absolut helylle och jag gillar honom som person. Dock är han ofta lite överentusiastisk.
Kanske är jag bara avundsjuk då jag har en betydligt pessimistiskare syn på verkligheten.
Dracula har jag ingen bestämd åsikt om då jag nyss hittat honom. Även Huhn känns hederlig oavsett kokainkonsumtion.
Jag tänker att han har väl råd med det och förtjänar sina linor.

Ducey har pratat uran länge så han har rejäl street cred.

Jag skulle tro att det i senare innings kommer att dyka upp massor med charlataner och den typen av influencers som pumpar det som gäller för dagen.

När det gäller makro kollar jag på Maverick of wall street varje morgon och ibland lyssnar jag på Greg Mannarino följt av lite stock markets with Bruce på vägen hem.

Den här uppgången påminner lite om förra gången vi hade rejs, fast inte exakt. Då började spoten röra sig utan att axierna reagerade på ett bra tag. Denna gången gick aktierna upp medan spoten gick ner.

Gemensamt för båda tillfällena är att spotrallyt tog fart i början av månaden. Om spoten fortsätter rejsa och aktierna följer med börjar jag snickra på planer för en episk big dick swing innan opex. Köper tillbaks 2-3 veckor senare beroende på hur saker utvecklar sig.

Om det Huhn sa om utilities som bombar spoten inför månadsslut för att få sin skit billigare kan det vara vettigt att agera så.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-11-05 kl. 14:47.
Citera
2021-11-05, 17:37
Medlem
Någon som läst ett sånt där gammalt nyhetsbrev från Justin man kan få om man mejlar?

Det bajsprutan nämnde om att utilities bankar ner spoten stämde ju precis.
Citera
2021-11-06, 22:17
Medlem
slamdunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Men om kina ska bygga nya verk så blir det väl nya generationen eller? Då blir behovet av uran försumbart?

Som en skolpojke med handen upp i vädret.
Citera
2021-11-07, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slamdunk
Nja, Kina tänker sig konvertera sina kolkraftverk och installera SMR där. Man tittar även på Thorium-reaktorer, men där måste forskningen medverka i minst ett par decennier först.
Sen bidrar inte SMR till att uran-efterfrågan minskar.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Small_modular_reactor
Citera
2021-11-08, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slamdunk

Fler reaktorer innebär att mera uran behövs, inte mindre
Kanske sen på bollen... men till er som inte vet går det att handa sprott mini long x5 hävstång på avanza.
Citera
2021-11-08, 17:00
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Kul namn, köp!

Eros resources Upp 21 % hittills idag, gick 10% någon dag tidigare. Det var din djupanalys som gjorde att jag köpte några stycken fastän jag egentligen bara ville veta mer om den.

Ska försöka hitta några fler såna här små uranisar och posta dom här, det dröjer bara någon dag så drar dom iväg. Det är nästan spooky

De har i och för sig fått ett av de tillstånd de behöver för en gruva, men jag tror det är mitt inlägg som gjort det mesta
Citera
2021-11-08, 17:19
Medlem
bajssprutans avatar
För er som undrar blir kinesernas nya kraftverk helt säkert av typen Hualong one. De laddar just sin andra hembyggda reaktor med bränsle. Alla komponenter tillverkas inom landet. Väl de drar igång kan det gå jävligt fort.

Den första hembyggda reaktorn med det komiska namnet "Fuqing 6" levererar redan energi för fullt.
Så tredje generationen och fortsatt behov av vitamin U.

Fasen att jag inte tog tag i att köpa eros, nu moonar den utan mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in