2021-09-03, 11:31
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
As of May 2021, there were 52 nuclear reactors under construction worldwide, with the majority being built in China. Comparatively, there were 193 nuclear reactors shut down permanently as of that year. The United States had permanently shut down 39 nuclear facilities as of April that year.

Arkiverad länk:

Mja, det skulle givetvis kännas bättre om det nettobyggdes jämfört tvärtom. Det är väl iaf en del av det hela. Men lite av 'bettet' är väl att det som ske en förändring även på den biten? Någon som kan utveckla?
Citera
2021-09-03, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Mja, det skulle givetvis kännas bättre om det nettobyggdes jämfört tvärtom. Det är väl iaf en del av det hela. Men lite av 'bettet' är väl att det som ske en förändring även på den biten? Någon som kan utveckla?

titta länken igen, det stängdes 3 reaktorer 2020.

https://www.statista.com/statistics/238656/number-of-nuclear-reactors-shut-down-worldwide/

det nettobyggs...
Citera
2021-09-03, 14:35
Medlem
smoerreboms avatar
Kineserna ska ju öka produktionen av kärnkraft på fem år sikt enligt senaste planen. Då skulle det vara väldigt kortsiktigt om de minskar reaktorer nu.

Det blir nog en bra fredag idag, SPRUTT är ju upp 10 procent igår och enligt de som följer noggrannt är det 20 musd fritt att stacka för.

Ögnade igenom lite intervjuer. Grandich förutspår att det kommer att komma kollegor till Sprott och börja köpa rätt snart, that would be swell. Uranium Insider/Huhn sa att han snackat med Ciampaglia som säger att alla sprotts köp har gjorts med 30 dagars leverans, 8 olika säljare totalt. I övrigt är det ju helt omöjligt för oss nollor att ha nån uppfattning om ifall det helt plötsligt skulle finnas mer supply uppe på 45 dollar eller på 55 dollar. Det ser ju dock ut som att det är lite fler 50 cents kliv nu än 25. Nu är det nog bara sätta sig på händerna ett par veckor. Grafen ser lite väl brant ut om man zoomar ut. Jag gör inte anspråk på att vara nån expert men tittar man på jämförelsedata som vi ju redan har ältat så mkt har jag svårt att se något som inte talar för en snabbare uppgång än 2007 vilket ju är kanon.

Huhn pratade en del om Kazatomproms eventuella möjligheter att öka produktionen i morgonens intervju och han verkade mena att de som högst kan öka med ca 20 M lbs på ett år.

Det är mest stora börsen som oroar nu.
Citera
2021-09-03, 14:43
Medlem
Kazatomprom raketar vidare. Upp 8,5% idag vilket innebär att aktien ur upp mer än 30% på två veckor. Till skillnad från nästan alla juniorer har ju Kazatomprom allt på plats med världens största tillgångar, gruvor och kompetens. Redan till 30 USD producerar de och säljer med riktigt bra marginal, så för varje USD mer de kan ta betalt hamnar ju hela vinsten rakt in P&L.

Därför känns uppgången i KAP som att den kommer från mer substans. Även till dagen kurs är P/E bara runt 20 baserat på 2020 vinsten, det är helt bisarrt och skulle bara vara motiverat om KAP hade all försäljning inlåsta i kontrakt som är oberoende av spotten.
Citera
2021-09-03, 14:53
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Kazatomprom raketar vidare. Upp 8,5% idag vilket innebär att aktien ur upp mer än 30% på två veckor. Till skillnad från nästan alla juniorer har ju Kazatomprom allt på plats med världens största tillgångar, gruvor och kompetens. Redan till 30 USD producerar de och säljer med riktigt bra marginal, så för varje USD mer de kan ta betalt hamnar ju hela vinsten rakt in P&L.

Därför känns uppgången i KAP som att den kommer från mer substans. Även till dagen kurs är P/E bara runt 20 baserat på 2020 vinsten, det är helt bisarrt och skulle bara vara motiverat om KAP hade all försäljning inlåsta i kontrakt som är oberoende av spotten.
har du räknat nåt eller läst om hur mkt de kan öka sin produktion på kort sikt? Det pratas om att de har en ISR-del som verkar vara det som kan dras igång snabbast. Tror du har en väldigt fin risk/reward investering där hur som helst.

När overshooten och börskraschen är avklarad ska jag absolut titta på att ha en core-position där.

quakes har lagt upp orderdjupet på Sput nu och det är redan uppe på 14 cad så det ser ju kassaskåpssäkert ut med mer rally idag. Aussie verkar ju har varit helt on fire idag dessutom

En allmän fråga. Finns det ingen sida som har mer info om orderdjup och senaste transaktioner än man har på NON och AVA. Förr i tiden hade jag nåt som hette vantagewire där man kunde se transaktionerna iaf. Kan man inte bara sätta in en skitsumma hos en kanadensisk mäklare?
Senast redigerad av smoerrebom 2021-09-03 kl. 14:59.
Citera
2021-09-03, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Briljant tråd av Kevin Bambrough (som startade UPC en gång i tiden) om varför UPC/Sprott-dealen är en megakatalysator för uranmarknaden.

https://twitter.com/bambroughkevin/status/1387526429416509441?s=21

I slutet av april postade du detta. Slow clap och hatten av

Skulle försöka mig på ett Göteborg skämt, men jag är inte nog GOv I EXet för det.
Senast redigerad av HasseTass 2021-09-03 kl. 16:52.
Citera
2021-09-03, 18:00
Medlem
Jag ägde 5% av Uracan Resources för 10 år sedan snart, sålde av. Kanske borde börja igen.
Citera
2021-09-03, 19:56
Medlem
NirvanAs avatar
Hur länge tror ni uranaktier fortsätter att gå bra - för denna gång?
Citera
2021-09-03, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Hur länge tror ni uranaktier fortsätter att gå bra - för denna gång?

Det är mer än två veckor i vart fall
Citera
2021-09-03, 20:41
Medlem
Hjälmen, du får fixa TMX Power Stream, kostar en slant men lär vara jäkligt najs att sitta med lvl 2 i realtid. Jag funtar starkt på att skaffa det. Är ju ändå inte råvaruboom varje årtusende känns det som...
Senast redigerad av doffe5 2021-09-03 kl. 20:45.
Citera
2021-09-03, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doffe5
Hjälmen, du får fixa TMX Power Stream, kostar en slant men lär vara jäkligt najs att sitta med lvl 2 i realtid. Jag funtar starkt på att skaffa det. Är ju ändå inte råvaruboom varje årtusende känns det som...

Letade som fan efter nått liknande för nått år sedan men hittade inget, nu sitter jag och betalar avanza 125 i månaden för lvl 1 som jag måste sätta på autoupdate som ett mongo.

Stängt i USA o Kanada på måndag, men kommer prova på ifrån och med tisdag iaf.

Tack
Citera
2021-09-03, 21:49
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
min assistent menade att tickern "AZZ" är extremt crinch därför kryddas portföljen även med Azarga Uranium Corp tillsammans med Mega Uranium som ju låter som ett superhjältenamn från 50-talet och antagligen kommer vara det som reddit-investerarna kommer attraheras mest av.

Riktigt bra val av min assistent. +56% resp. +35% på en dryg månad. Varför köper inte alla uranaktier och blir dyngrika?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in