2021-11-22, 05:20
Medlem
bajssprutans avatar
Här är en riktigt utförlig beskrivning av hur sput funkar och vilka effekter den får på marknaden.

Wall of text, men näst sista fotnoten är typ en TL;DR
Citat:
However, there is a danger for Sprott if funds know they are always open to a block trade. If we were a fund trading in physical, we would simply buy pounds at times the market feels thin, driving up price and increasing momentum – as the market begins to feel heavier, we would approach Sprott for a block trade, gaining liquidity for our position and selling it into the equity market (rinse, repeat). In this case, Sprott will be front-run and buy pounds less effectively than they otherwise would – they key is to keep market players guessing as to when you will and won’t buy pounds (or at least, that’s what we would do).
Det är som sagt lite poker över det.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-11-22 kl. 05:32.
Citera
2021-11-22, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Har tappat fokus på detta lite pga nytt jobb med en massa skit jag måste sätta mig in i. Håller mest koll på räntan och sånt nu. Känns överlag som att det framstår som allt mer osannolikt att uranet hinner peaka innan vi kommer till Grand Canyon. Förutsatt att man hinner ur någorlunda bra så behöver det ju inte vara något negativt utan vi kan få flera rallyn istället.

En sak som jag inte riktigt har fattat är varför Sprott har en massa stålar att tjacka uran för. Har sett att Huhn snackar om det och på andra ställen att SPUT har 50+ musd available for purchases. I början hette det ju att de skulle bara mekaniskt köpa och sen emittera nya andelar när kursen gick över NAV?

Det har rätt att ha en viss procent cash, kommer inte ihåg hur stor del det är. Det köper normal sätt inte heller om inte NAV är mer är >1% pga transaktions kostanden.
Citera
2021-11-24, 13:09
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Här är en riktigt utförlig beskrivning av hur sput funkar och vilka effekter den får på marknaden.

Wall of text, men näst sista fotnoten är typ en TL;DR

Det är som sagt lite poker över det.
Jag tror det här är svaret. Du är en klippa, det är mycket vänligt!

Glada besked om att de utökade till 3,5B

Sen börjar vi närma oss när kazakerna drar igång sin Ur-ANU och Bryssel offentliggör taxonomin 7 dec eller något sådant. Vi bör ha startat en ny uppgångsfas igår
Citera
2021-11-26, 13:06
Medlem
thinkagains avatar
Blir en spännande eftermiddag, en rejäl dip är given, frågan är bara hur pass hårt vi faller.
Citera
2021-11-26, 15:49
Medlem
Det svider rejält i ur-anuset idag
Citera
2021-11-26, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyless
Det svider rejält i ur-anuset idag

Det är det minsta man kan säga.. Någon som köper?
Citera
2021-11-26, 16:38
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Det är det minsta man kan säga.. Någon som köper?

Jag avvaktar nog lite till nästa vecka. Har reserverat ett belopp för eventuell tilldelning i Klarabo, får jag ingen tilldelning där kommer jag använda posten för att fylla på med mer uran och batterimetaller istället.

Det är ju verkligen illrött över hela brädet idag. Det beror väl dels på lite förnyad virusoro, men också för att folk vill vara mer likvida inför Black Friday och julhandeln. Om det sistnämnda stämmer så bör det ta ett litet tag innan vi är tillbaka på tidigare nivåer i och med att vinsthemtagningarna kommer att konsumeras.

Därmed tror jag att det kan vara en bra idé att avvakta några dagar och köpa på sig mer när det verkar bottna ur en smula. Dumt att fånga fallande knivar osv. Men har man lite balls kan man säkert göra sig en hacka på rekyler nästa vecka.
Citera
2021-11-26, 16:43
Medlem
smoerreboms avatar
Det finns ju rätt många på uranium squeeze som tror att caset och fundamenta är så starkt att det kvittar om börsen kraschar. Det här är ett rätt bra exempel på att det här inget man vill ha när det blir liquidity event

Den här var ju dessvärre svår att se komma eller har jag bara för dålig koll på Sydafrika?
Citera
2021-11-26, 16:44
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Sen börjar vi närma oss när kazakerna drar igång sin Ur-ANU och Bryssel offentliggör taxonomin 7 dec eller något sådant. Vi bör ha startat en ny uppgångsfas igår

Ah, är det 7:e december man väntas fatta taxonomibeslutet alltså? Det blir ju verkligen sjukt spännande. Om det går igenom lär man väl kunna se de två nästa stora stegen i cykeln som ganska självklara. Första rycket följer på den psykologiska effekten av beslutet, andra rycket kommer när pensionsfonder och andra institutionella investerare med hållbarhetsprofil börjar kasta in pengar i sektorn.
Citera
2021-11-26, 16:46
Medlem
Citat:
Det finns ju rätt många på uranium squeeze som tror att caset och fundamenta är så starkt att det kvittar om börsen kraschar. Det här är ett rätt bra exempel på att det här inget man vill ha när det blir liquidity event

Den här var ju dessvärre svår att se komma eller har jag bara för dålig koll på Sydafrika?

det kom upp en tråd här på flashback för ca 2 dagar sen om den nya varianten
Citera
2021-11-26, 16:48
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:

Det beror väl lite på vilken tidshorisont man utgår ifrån. Själv har jag gått in med inställningen att det här är ett fantastiskt case på några års sikt, men det kommer råda hög volatilitet på vägen dit. Uranpositionerna är en bra spargris men en usel plånbok.
Citera
2021-11-26, 17:03
Medlem
Självklart drabbas uranaktierna också om det blir massiv sell-off. Värt att notera är att spotten inte har rört sig märkbart.

Jag avvaktar nog lite just för att jag tror att media kommer domineras av nyheter av den nya varianten och därmed skrämma bort många småsparare, men kommer absolut att handla mer när paniken verkar ha lagt sig. Långsiktigt ska uran upp.

Tror oron för denna mutation precis som för de många andra är överdriven. Dessutom är aptiten för restriktioner små så det kommer inte bli lika stora begränsningar oavsett, i alla fall inte för vaccinerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in