2021-11-08, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila
Vet ni egentligen hur ni framstår för oss andra, ni som inte klarar av att diskutera utan att hela tiden påpeka att ”minsann var inte heller E någon körgosse”?
Man kan inte, hur mycket ni än vill, förmildra att det värsta brott utav dom alla har begåtts. Det råder ingen tvivel om vem som i slutändan förlorade i denna relation.

Så kan det ju självklart vara intressant i ett brottsförebyggande perspektiv att diskutera aspekterna som kan ha spelat in, det vara sig missbruk, diagnoser, skolgång, mobbning, manipulation mm., men det hör ju inte tråden till.
Det enda som är lite ”underhållande” i tråden är att den allra mest ihärdiga koryfén i eran klubb för inbördes beundran gör sitt bästa för att sprida uppmärksamhet kring ”orättvisan” genom att länka till tråden i flera andra flashbacktrådar, og därigenom också sprider Lydias psykjournaler till en större publik. Bra jobbat.

Och så till ”trådsanningen” som försökt skapats om att ingen andra är intresserad av mera information om månaderna innan händelsen: Jag har till exempel själv efterfrågat saker som jag tycker fattas i fup, men har efterhanden konkluderat med att om någon förmildrande omständigheter fanns, vara sig i nära eller fjärran förtid, så hade nog Lydi@s advokat vore den första att ta fram det i rättssalen. Tror ni inte?

Jag har aldrig, och skulle aldrig försöka förmildra något mord, skulle heller aldrig försvara något sådant.
Men däremot blir jag mer och mer säker på att det ligger ett motiv bakom detta, ett motiv som man kan finna i historien ca 3 månader bak och framåt.
Jag vet inte vad som har sagts på rättegången, har ej läst något protokoll från denna.
Men jag vet nu att det skall finnas en bok som Lydia har skrivit, ska försöka få tag på denna och läsa. Finns det någon här inne som har läst den?
2021-11-08, 15:59
Medlem
Captainspiceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila
Vet ni egentligen hur ni framstår för oss andra, ni som inte klarar av att diskutera utan att hela tiden påpeka att ”minsann var inte heller E någon körgosse”?
Man kan inte, hur mycket ni än vill, förmildra att det värsta brott utav dom alla har begåtts. Det råder ingen tvivel om vem som i slutändan förlorade i denna relation.

Så kan det ju självklart vara intressant i ett brottsförebyggande perspektiv att diskutera aspekterna som kan ha spelat in, det vara sig missbruk, diagnoser, skolgång, mobbning, manipulation mm., men det hör ju inte tråden till.
Det enda som är lite ”underhållande” i tråden är att den allra mest ihärdiga koryfén i eran klubb för inbördes beundran gör sitt bästa för att sprida uppmärksamhet kring ”orättvisan” genom att länka till tråden i flera andra flashbacktrådar, og därigenom också sprider Lydias psykjournaler till en större publik. Bra jobbat.

Och så till ”trådsanningen” som försökt skapats om att ingen andra är intresserad av mera information om månaderna innan händelsen: Jag har till exempel själv efterfrågat saker som jag tycker fattas i fup, men har efterhanden konkluderat med att om någon förmildrande omständigheter fanns, vara sig i nära eller fjärran förtid, så hade nog Lydi@s advokat vore den första att ta fram det i rättssalen. Tror ni inte?

Hur andra framstår? Märkligt uttalande.
Är det svårt för dig att förstå att andra vill förstå vad som hände mer än vad du vill? Och har du tänkt på hur de framstår för andra att man inte ens vill veta?

Tror du på allvar att alla som känner Emil delar din syn? Tror du inte det finns de av hans vänner/ nära som vill förstå?

Självklart finns det förmildrande omständigheter, det är därför vi bla har rättegångar för att komma fram till fakta.
Senast redigerad av Captainspiced 2021-11-08 kl. 16:01.
2021-11-08, 16:02
Medlem
Captainspiceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennesanning
Jag har aldrig, och skulle aldrig försöka förmildra något mord, skulle heller aldrig försvara något sådant.
Men däremot blir jag mer och mer säker på att det ligger ett motiv bakom detta, ett motiv som man kan finna i historien ca 3 månader bak och framåt.
Jag vet inte vad som har sagts på rättegången, har ej läst något protokoll från denna.
Men jag vet nu att det skall finnas en bok som Lydia har skrivit, ska försöka få tag på denna och läsa. Finns det någon här inne som har läst den?

Japp!
2021-11-08, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captainspiced
Hur andra framstår? Märkligt uttalande.
Är det svårt för dig att förstå att andra vill förstå vad som hände mer än vad du vill? Och har du tänkt på hur de framstår för andra att man inte ens vill veta?

Tror du på allvar att alla som känner Emil delar din syn? Tror du inte det finns de av hans vänner/ nära som vill förstå?

Självklart finns det förmildrande omständigheter, det är därför vi bla har rättegångar för att komma fram till fakta.
I detta fall verkar ju domstolen inte kommit fram till så många förmildrande omständigheter så vad menar du?
Dessutom tror jag inte alla som känner Emil vill att flashback sitter och diskuterar hans tillkortakommanden som många vill göra här
Senast redigerad av Vemdalen62 2021-11-08 kl. 16:46.
2021-11-08, 16:45
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennesanning

Citat:
Japp!
Boken har jag helt missat. Har ni nån länk till var man kan hitta den?
2021-11-08, 16:45
Medlem
Captainspiceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
I detta fall verkar ju domstolen inte kommit fram till så många förmildrande omständigheter så vad menar du?

Visst har dom det. Är därför hon inte fick livstid!
Dock är inte detta fall avslutat ännu. To be continued!
2021-11-08, 16:51
Medlem
Captainspiceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Boken har jag helt missat. Har ni nån länk till var man kan hitta den?

Utan att avslöja för mkt så har jag läst ett utkast av denna bok.

Kanske kan du kontakta olika förlag?!
2021-11-08, 16:53
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Visst har dom det. Är därför hon inte fick livstid!
Dock är inte detta fall avslutat ännu. To be continued!
Nej det finns inga förmildrande omständigheter därför hon fick 18 år. För mord är normalgraden 16 år.
Två försvårande omständigheter som våld i närarelation och att dådet fick offret att lida.
2021-11-08, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Bilen är ett betydligt farligare vapen och orsakar mer död/skada än jaktvapen.
Ett vackert exempel på en äkta Goddag-Yxskaft-replik.
Varför ens posta nåt så platt och ogenomtänkt?
Citat:
Ursprungligen postat av trombocyt
Vad har det med vapenlagen att göra?

Från socialstyrelsen:
”Varje form av psykisk ohälsa som yttrar sig i till exempel förändrad impuls- kontroll, koncentrationsförmåga eller uttalade brister i fråga om uppmärk- samhet och omdöme kan medföra att en person av medicinska skäl är olämp- lig att inneha skjutvapen. Vid schizofreni och liknande psykoser kan symtom som t.ex. vanföreställningar och hallucinationer påverka den medicinska lämpligheten att inneha skjutvapen. Symtom vid svår depression, bipolär sjukdom och personlighetsstörningar kan göra att en person är medicinskt olämplig att inneha skjutvapen. ADHD, annan diagnos avseende störning av uppmärksamhet eller hyperaktivitet, autismspektrumtilllstånd som t.ex. Aspergers syndrom och diagnoser som t.ex. Tourettes syndrom kan också yttra sig på ett sådant sätt som medför att en person av medicinska skäl är olämplig att inneha skjutvapen.”
Med tanke på hennes självmordsförsök och diagnoser är det otroligt märkligt att en anmälan aldrig har gjorts.
Det fetade, längst ned:
Tvivlar inte på din uppgift, men kan vi med säkerhet konstatera att nån anmälan -what so ever- verkligen inte har gjorts?
Har Polisen kanske fått in en anmälan om att Lydias vapen pga hennes psykiska status borde omhändertas, men inte agerat? Vill absolut inte skapa trådsanning, så detta bör klarläggas.
2021-11-08, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag bara älskar när du kör din nedlåtande ton och härskarteknik här på FB, självklart så förlorar du ditt körkort om du blir dement eller drabbas av epilepsi eller hjärnblödning, men när det kommer till psykiskt mående så finns det ingen exakt vetenskap på hur patienten kommer att agera i framtiden, det beror väl i första hand på hur patienten reagerar på behandlingen, vilka framsteg patienten gör osv. Men visst, om nu patienten misshandlar andra patienter eller vårdpersonal så är väl inte personen lämpad för att inneha ett vapen. När det gäller Lydia så la väl hon in sej frivilligt på psyket så då kan hon också skriva ut sej själv när hon vill och det begränsar väl vad läkaren kan göra.
Och till sist vill jag upplysa dej kära Carinah att om en person verkligen vill mörda någon så hjälper det föga att beslagta vapen och dra in vapenlicensen, eller vad tror du själv.
Härskarteknik eller ej, så rekommenderar jag dig varmt att läsa inlägget från trombocyt tidigare idag där h*n hänvisar vad Socialstyrelsen säger.
Fast du kanske uppfattar direktiv och rekommendationer från Socialstyrelsen som ett led i att härska över lille dig?

Sluta göra bort dig, sluta posta. Kan du ta emot den rekommendationen utan att tjura?

Jag har bara fetat ett litet stycke i ditt inlägg. Var glad för det, eftersom det finns mer att kritiskt granska och kommentera.
Huruvida Lydia lägger in sig själv, alltså frivilligvård, eller ej, saknar helt och håller betydelse för när läkaren kan och bör slå larm till Polisen om det framkommer uppgifter om ett vapeninnehav. Det är uteslutande patientens status vid undersökningen/vården som avgör när en anmälan skall göras.
Det kursiverade är det viktiga, firebird1974
Det finns folk som kan sånt här, tro mig!
2021-11-08, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Lydia fick sin vapenlicens för ca 7 år sedan. Du menar, i motsats till vad du skriver, att man redan då borde insett att hon senare, nu, skulle kunna mörda en person. Därmed avslagit hennes ansökan.
Du bedriver advokatyr av usel kvalité.
Jag har inte nånstans skrivit om att man I förväg kunde begripa att Lydia skulle felanvända ett av sina vapen och med det döda fyrabarnspappan Emil.
Men jag däremot skrivit att mtp hur instabil Lydia var redan då ansökan om vapenlicens inlämnades (hon fanns bl a noterad som ADHD-person), så borde den inte ha beviljats, varken då eller senare.

Jag ställde dig tidigare idag en fråga, missade du den?
Här är den:

"Lydia hade tillgång till vapen. Det var väl ändå lite värre än att hon blev filmad, eller hur ser du på just det där?"
Senast redigerad av Carinah78 2021-11-08 kl. 17:33.
2021-11-08, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Välkommen till Flashback, och tråden.

Jag håller helt med dig!

Men det har snart gått ett halvår med tjafs och trams här i tråden, speciellt om man försöker diskutera BOs eventuella förehavanden före den ödesdigra kvällen.

Min lilla teori om varför man inte bjuder sin egna bror till sitt bröllop är att E troligen absolut inte kunde hålla sig från spriten, (det finns ju nästan alltid alkohol på sådana tillställningar), och blev full och riktigt odräglig.

Jag gjorde detsamma med en mycket nära släkting med grava alkoholproblem.

Jag måste fråga detta.
Vad står BO för.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in