2021-11-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Bilen är ett betydligt farligare vapen och orsakar mer död/skada än jaktvapen.
Vad har det med vapenlagen att göra?

Från socialstyrelsen:
”Varje form av psykisk ohälsa som yttrar sig i till exempel förändrad impuls- kontroll, koncentrationsförmåga eller uttalade brister i fråga om uppmärk- samhet och omdöme kan medföra att en person av medicinska skäl är olämp- lig att inneha skjutvapen. Vid schizofreni och liknande psykoser kan symtom som t.ex. vanföreställningar och hallucinationer påverka den medicinska lämpligheten att inneha skjutvapen. Symtom vid svår depression, bipolär sjukdom och personlighetsstörningar kan göra att en person är medicinskt olämplig att inneha skjutvapen. ADHD, annan diagnos avseende störning av uppmärksamhet eller hyperaktivitet, autismspektrumtilllstånd som t.ex. Aspergers syndrom och diagnoser som t.ex. Tourettes syndrom kan också yttra sig på ett sådant sätt som medför att en person av medicinska skäl är olämplig att inneha skjutvapen.”
Med tanke på hennes självmordsförsök och diagnoser är det otroligt märkligt att en anmälan aldrig har gjorts.
2021-11-08, 11:17
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trombocyt
Enligt 6 kap. 6 § vapenlagen (1996:67) ska en läkare som bedömer att en patient av medicinska skäl är olämplig att inneha skjutvapen omedelbart anmäla detta till polismyndigheten på den ort där patienten är folkbokförd. Anmälan behöver inte göras om det med hänsyn till omständigheterna står klart för läkaren att patienten inte har tillstånd att inneha skjutvapen.

Tror tyvärr att, just för att hon är kvinna, detta inte har skett.
En klart trolig orsak! Jag har ju svårt att tro att läkare frågar alla inneliggande patienter om vapeninnehav, jag har i alla fall aldrig hört det och som tidigare nämnts var ju hon inlagd på frivillig basis och hade inte LPT på sig.
2021-11-08, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trombocyt
Enligt 6 kap. 6 § vapenlagen (1996:67) ska en läkare som bedömer att en patient av medicinska skäl är olämplig att inneha skjutvapen omedelbart anmäla detta till polismyndigheten på den ort där patienten är folkbokförd. Anmälan behöver inte göras om det med hänsyn till omständigheterna står klart för läkaren att patienten inte har tillstånd att inneha skjutvapen.

Tror tyvärr att, just för att hon är kvinna, detta inte har skett.
Tror du kan ha alldeles rätt där i din fundering.
Det är än så länge proportionellt väldigt få kvinnor som är legala vapenägare i relation till männen i landet.

Så en light-fördomsfull läkare kan mycket väl ha missat att den där trassliga och instabila, lätt alkoholdoftande Lydia som sitter framför honom/henne, hon kunde tänkas ha ett välfyllt vapenskåp ståendes nånstans. Jag vill inte anklaga en läkare för en sån miss om så alltså skett, men om h*n till äventyrs läser här bör vederbörande självmant göra en Lex Maria.
2021-11-08, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becksson
Det hon berättat om hade hon gjort med sin killkompis.

Jag berättar ju bara det hon själv berättat då hon bara pratat på.

Jag har inte lagt någon som helst värdering i det. Bara lyssnat

Tack för informationen, jag hoppas inte du kände att jag anklagade dig för något?
Jag var bara genuint nyfiken hur hon berättade om detta ☺️
2021-11-08, 11:56
Medlem
Captainspiceds avatar
Detta med vapen har redan diskuterats av andra medlemmar i tråden. Alltså, vad krävs för att någon ska förlora sin vapenlicens.

Självklart kan läkare inte fråga alla. Hur många mår psykiskt dåligt?

Dock skriver en läkare i FUP att "patienten tycker om Jakt, Motorcyklar och har Jägarexamen"

Agerade den läkaren? Hade Lydia då återigen försökt ta sitt liv så är det förbannat illa.

Emil, varför har denna ostabila grabb vapen? Denna kille sköt djur. Inte ens hans broder verkar känna till det? Hoppsan!
Varför var Emil inte bjuden till bröllopet. Sägs i FUP.
Varför hade han ingen vårdnad om sina barn? Ska ni försöka länge till att helgonförklara grabben och då varför? Många frågor det bortses från och självklart finns där svar.
Att Lydia gjort fel och därför sitter där hon sitter är det för fan ingen som ifrågasätter. Hur läser en del här? Men självklart ska saker o ting fram.
2021-11-08, 11:57
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ja, du lille Hans.
Att kunna skriva inlägg på Flashback innebär inte alltid att man därmed visar att man besitter förnuft..

OffT: Du skriver: "En läkare skall bota patienter" och visst ingår det i uppdraget där så är möjligt, men eftersom uppdraget är mycket vidare än så, hamnar en del andra uppgifter också på vederbörande läkares bord. H*n har också att se till folkflertalets bästa och bl a anmäla upptäckten av vissa smittsamma specificerade sjukdomar när en sådan påträffas hos en patient. (Du har väl ändå inte legat under din sten ända sedan februari 2020? Om jag skriver Covid-19, då ringer det inga klockor hos dig?).
Och det är inte bara vid upptäckten av smittsamma sjukdomar läkaren har i uppgift att slå larm. Vid exempelvis grav demens och vid okontrollerad epilepsi skall anmälan till Transportstyrelsen göras angående det olämpliga att patienten är ute på vägarna och kör ihjäl folk (kanske dig?)
En förvirrad och/eller deprimerad person bör inte heller den få framföra fordon som t ex bil, tåg och flygplan, det är nog de flesta förnuftiga människor överens om, fast du är gissningsvis av motsatt uppfattning?
Och om dessa förvirrade och/eller deprimerade patienter råkar vara vapeninnehavare, så är nog den gängse uppfattningen bland förnuftigt folk,.att dessa personer är olämpliga att få gå omkring med skjutvapen. Men du anmäler avvikande uppfattning?
Är du möjligen libertarian? Supportar du möjligen NRA?

OnT: Jag vet fortfarande inte hur det kom sig att Lydia beviljades vapenlicens. Jag vet inte heller varför hennes vapen var tillgängliga för henne vid tidpunkten för mordet. En sak är helt klar: Lydia har visat att hon var olämplig att få bära vapen.

Edit: Jag nämner i mitt inlägg att folk kan drabbas av demens. Du skriver i ditt inlägg att det vore lämpligt att ett psykologutlåtande tillfogades en ansökan om vapenlicens.
Tänker du dig då att psykologen skall kunna vara klärvojant och kunna avgöra hur redig i sitt huvud sökanden kommer att vara 30-40-50 år senare?
Att prognostisera demens låter sig inte göras med nån större grad av säkerhet.

Jag bara älskar när du kör din nedlåtande ton och härskarteknik här på FB, självklart så förlorar du ditt körkort om du blir dement eller drabbas av epilepsi eller hjärnblödning, men när det kommer till psykiskt mående så finns det ingen exakt vetenskap på hur patienten kommer att agera i framtiden, det beror väl i första hand på hur patienten reagerar på behandlingen, vilka framsteg patienten gör osv. Men visst, om nu patienten misshandlar andra patienter eller vårdpersonal så är väl inte personen lämpad för att inneha ett vapen. När det gäller Lydia så la väl hon in sej frivilligt på psyket så då kan hon också skriva ut sej själv när hon vill och det begränsar väl vad läkaren kan göra.
Och till sist vill jag upplysa dej kära Carinah att om en person verkligen vill mörda någon så hjälper det föga att beslagta vapen och dra in vapenlicensen, eller vad tror du själv.
2021-11-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captainspiced
Detta med vapen har redan diskuterats av andra medlemmar i tråden. Alltså, vad krävs för att någon ska förlora sin vapenlicens.

Dock skriver en läkare i FUP att "patienten tycker om Jakt, Motorcyklar och har Jägarexamen"

Agerade den läkaren? Hade Lydia då återigen försökt ta sitt liv så är det förbannat illa.

Emil, varför har denna ostabila grabb vapen? Denna kille sköt djur. Inte ens hans broder verkar känna till det? Hoppsan!
Varför hade han ingen vårdnad om sina barn? Ska ni försöka länge till att helgonförklara grabben och då varför? Många frågor det bortses från och självklart finns där svar.
Att Lydia gjort fel och därför sitter där hon sitter är det för fan ingen som ifrågasätter. Hur läser en del här? Men självklart ska saker o ting fram.
Kännde du Emil?
2021-11-08, 12:13
Medlem
Captainspiceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Kännde du Emil?

Vad är den för en fråga? Ställ dig denna fråga själv!

Om svaret då blir ja: fråga dig samma fråga igen.
2021-11-08, 12:19
Medlem
Citat:
Vad är den för en fråga? Ställ dig denna fråga själv!

Om svaret då blir ja: fråga dig samma fråga igen.
Nej jag kände inte Emil men av ditt inlägg kändes det som du vet saker och att ni inte har varit bästa vänner precis..
2021-11-08, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ja, du lille Hans.
Att kunna skriva inlägg på Flashback innebär inte alltid att man därmed visar att man besitter förnuft..

OffT: Du skriver: "En läkare skall bota patienter" och visst ingår det i uppdraget där så är möjligt, men eftersom uppdraget är mycket vidare än så, hamnar en del andra uppgifter också på vederbörande läkares bord. H*n har också att se till folkflertalets bästa och bl a anmäla upptäckten av vissa smittsamma specificerade sjukdomar när en sådan påträffas hos en patient. (Du har väl ändå inte legat under din sten ända sedan februari 2020? Om jag skriver Covid-19, då ringer det inga klockor hos dig?).
Och det är inte bara vid upptäckten av smittsamma sjukdomar läkaren har i uppgift att slå larm. Vid exempelvis grav demens och vid okontrollerad epilepsi skall anmälan till Transportstyrelsen göras angående det olämpliga att patienten är ute på vägarna och kör ihjäl folk (kanske dig?)
En förvirrad och/eller deprimerad person bör inte heller den få framföra fordon som t ex bil, tåg och flygplan, det är nog de flesta förnuftiga människor överens om, fast du är gissningsvis av motsatt uppfattning?
Och om dessa förvirrade och/eller deprimerade patienter råkar vara vapeninnehavare, så är nog den gängse uppfattningen bland förnuftigt folk,.att dessa personer är olämpliga att få gå omkring med skjutvapen. Men du anmäler avvikande uppfattning?
Är du möjligen libertarian? Supportar du möjligen NRA?

OnT: Jag vet fortfarande inte hur det kom sig att Lydia beviljades vapenlicens. Jag vet inte heller varför hennes vapen var tillgängliga för henne vid tidpunkten för mordet. En sak är helt klar: Lydia har visat att hon var olämplig att få bära vapen.

Edit: Jag nämner i mitt inlägg att folk kan drabbas av demens. Du skriver i ditt inlägg att det vore lämpligt att ett psykologutlåtande tillfogades en ansökan om vapenlicens.
Tänker du dig då att psykologen skall kunna vara klärvojant och kunna avgöra hur redig i sitt huvud sökanden kommer att vara 30-40-50 år senare?
Att prognostisera demens låter sig inte göras med nån större grad av säkerhet.

Lydia fick sin vapenlicens för ca 7 år sedan. Du menar, i motsats till vad du skriver, att man redan då borde insett att hon senare, nu, skulle kunna mörda en person. Därmed avslagit hennes ansökan.
2021-11-08, 12:25
Medlem
Captainspiceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Nej jag kände inte Emil men av ditt inlägg kändes det som du vet saker och att ni inte har varit bästa vänner precis..

Jaha, du är fri att tolka som du vill.

Om jag kände honom, spelar det dig ngn roll då? Om vi var vänner, blir det bra?
Om jag känner Lydia, är det bra eller dåligt?

Ibland Vemdalen62, så tror vi att vi känner ngn. Vi tror att vi kände ngn för att en dag inse, att vi hade fel.

Vi kan säga saker som: Oj, det trodde jag aldrig om den. Jag som känt den hela mitt liv. Jag trodde vi var nära vänner etc..

Har du varit med om det?
2021-11-08, 12:35
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Välkommen till Flashback, och tråden.

Jag håller helt med dig!

Men det har snart gått ett halvår med tjafs och trams här i tråden, speciellt om man försöker diskutera BOs eventuella förehavanden före den ödesdigra kvällen.

Min lilla teori om varför man inte bjuder sin egna bror till sitt bröllop är att E troligen absolut inte kunde hålla sig från spriten, (det finns ju nästan alltid alkohol på sådana tillställningar), och blev full och riktigt odräglig.

Jag gjorde detsamma med en mycket nära släkting med grava alkoholproblem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in