2021-11-07, 17:15
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du svarar så här på ett inlägg:

.

Inlägget du svarade på lyder som inom citatet:

Jag är helt klart läskunnig. Men när man skriver som du gör, så blir det väldigt svårtolkat.

För mig är det utagerat nu. God kväll på dig.

Japp, nu svarade jag på hela det inlägget som du bara tog några meningar av. Och kontentan var egentligen huruvida P är en mycket sjuk sexuellt störd individ, eller inte. Mentalt!

God kväll själv!
Citera
2021-11-07, 17:23
Medlem
knark-kungens avatar
Mörda sin vän med en hammare, vilken sjuk jävel.
Citera
2021-11-07, 23:26
Medlem
HowLongIsNows avatar
Har tagit mig igenom FUPen och har en teori om motivet.
Disclaimer: Eftersom jag inte känner någon av de inblandande så är detta en ren spekulation.

Fakta och slutsatser av materialet:
  • PG är alkoholist och har ett känt dåligt ölsinne, vilket han inte alls erkänner för sig själv.
  • EK hade också ett riskdrickande även om hon mest drack på helgen.
  • PG har något slags psykiska problem eller funktionsnedsättning som han heller inte erkänner för dig själv. Han bor hemma vid 27 års ålder, har inte haft långvariga relationer, har vare sig jobb eller körkort. Han blev mobbad i skolan. Inte otänkbart att han var deprimerad och försökte ”självmedicinera” med alkohol.
  • Många vittnar om att EK var en glad och omtänksam person som försökte hjälpa andra med deras problem.
  • PG var förälskad i EK, men känslorna var inte helt besvarade. De hade dock en sexuell relation. PG hävdade att de skulle ha sex samma kväll som mordet skedde men de fick avbryta för han fick inte erektion.
  • EK hade tillräckligt mycket känslor för att vilja umgås tätt med PG och uppskattade hans sällskap och intresse för långa promenader.

Baserat på detta spekulerar jag i om EK såg PG som sitt ”förbättringsprojekt” d.v.s. hon hade bestämt sig för att försöka hjälpa honom ta tag i sitt liv?
Kan hon i så fall ha försökt att under kvällen ställa krav på honom, på ett sätt som gjorde honom väldigt arg? Kanske kommenterade hon hans drickande?
Oavsett om denna teori stämmer eller ej, så är det givetvis ingen ursäkt för vad PG gjort.
Citera
2021-11-08, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
[*]PG var förälskad i EK, men känslorna var inte helt besvarade. De hade dock en sexuell relation. PG hävdade att de skulle ha sex samma kväll som mordet skedde men de fick avbryta för han fick inte erektion.

Det enda säkra om denna sexuella relation är att hon sög av han en gång inför komis/ar, Enligt en kompis till Elin så klarade hon inte av att ha samlag då hon va för trång. Hon hade köpt en dildos av mindre modell men som kompisen inte sett men fått det förklarat. Men då dom umgicks nästan dagligen och söp så trodde många att dom hade ett förhållande eller iaf va kk.
Polisen ställde inga frågor om att hon va så trång att hon hade problem att ha samlag.

Sen så är de lägligt med minnesluckor pga alkohol då de blir känsligt, skulle druckit 15 norrlands korta från 16-17 tiden vilket motsvarar 10 st långburk och nån jäger. Med tanke på att mordet skedde runt 02 och städning mm skulle varit runt 03-04 eller senare så va han definitivt inte så full då man bränner ca 1 långburk/timme.

Man undra ju varför han klär av Elin efter mordet på underkroppen och drar upp tröjan ovanför brösten? Kropps inspektion? Eller tänkte han ha sex med henne men klarade inte av de? Fanns ingen sperma/spår av honom varken i mun/anal/vagina så antingen gjorde han inget eller använde kondom?
Citera
2021-11-08, 06:51
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Det enda säkra om denna sexuella relation är att hon sög av han en gång inför komis/ar,

Det stämmer i stort sett. Det pratas i FUPen på några ställen om en eventuell sexuell relation. Inte särskilt mycket faktiskt. Här är de citat som sticker ut. I övrigt är det bara vittnen som återger vad PG själv ska ha berättat om relationen.

S. 505
Tidigare skolkamrat mindes att PG ”på den tiden hade udda eller nedvärderandes åsikter om kvinnor och hade pratat om hur man utförde grova sexuella handlingar med kvinnor.”
Det handlade om högstadiet.

S. 593
Killkompis säger
”Om det är till hjälp har jag pratat med henne innan och då har hon sagt att de haft en sexuell relation. Hon har sagt att de hade kommit överens om att sluta ha en sådan relation längre.”
”Du sa att de hade slutat ha en sexuell relation. Vad var det som gjorde att de hade upphört?

Hon sa att de hade blivit oense. Men jag vet inte på vilket sätt de hade blivit oense. Hon sa att han ville ju ha nåt mer än bara vara KK eller bara sexuell relation han ville vara tillsammans med henne, det ville inte hon. Hon sa oense, men vet inte vad hon menade om de bråkat eller vad som hade hänt.”

S. 615
Tjejkompis berättar att EK skulle haft problem med underlivet. Vill inte citera detaljer.

S. 668
Tjejkompis pratar om att PG blir närgången och klär av sig kläder när han är full.

S. 767
Kompis säger att PG haft problem med relationer till tjejer.

S. 771
PGs kompis säger att ”har fått höra från båda två att de haft en sexuell relation”

S. 922
PG säger att de bara haft sex en gång innan.

Citat:
Sen så är de lägligt med minnesluckor pga alkohol då de blir känsligt, skulle druckit 15 norrlands korta från 16-17 tiden vilket motsvarar 10 st långburk och nån jäger. Med tanke på att mordet skedde runt 02 och städning mm skulle varit runt 03-04 eller senare så va han definitivt inte så full då man bränner ca 1 långburk/timme.

Hade jag druckit så mycket hade jag varit dyngrak. Det var väl dessutom flera shots jäger och whisky? PG hade definitivt höjd alkoholtolerans. Vittnen som träffade honom på morgonen sa att han var tydligt berusad. Minns inte om det står något om att han skulle druckit mer.

Citat:
Man undra ju varför han klär av Elin efter mordet på underkroppen och drar upp tröjan ovanför brösten?

Det är inte ovanligt att mördare klär av kroppen innan de gömmer den.
Kan bara ha varit del av planen att dumpa kläderna någon annanstans.
Han tänkte kanske att kläderna hade spår av honom.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2021-11-08 kl. 06:54.
Citera
2021-11-08, 13:56
Medlem
Jag ser en möjlig risk att PG blir dömd för grov misshandel och vållande till annans död. Det beror lite på hur försvaret arbetar i rätten och hur PG själv vittnar/väljer att minnas.

Om hans historia är att han ville ha ut henne ut husbilen. Han sa flera gånger till henne att lämna, han skulle lyfta ut henne, hon började slåss och klösas. Han tog till med knytnävarna ett par gånger, för att lugna ner henne. Han sparkar honom i magen, hon får tag i hans finger och börjar bita, det gjorde djävulskt ont det svartnade framför hans ögon. Hon släppte inte, han fick tag i hammaren och.slog till. När hon släppte taget om fingern återfick han synen och såg att hon var död. Han såg hammaren i handen. Han har ingen aning om hur många slag han slagit. Men han vet om att det är hans fel att hon är död.
Han börjar fundera och tar en öl. Oavsett vad han gör härifrån kan han inte komma ifrån faktumet att hon är död. I hans hjärna kommer ingen att tro honom vad han än säger.

Det som händer senare att han förstör bevis, hjälper till att söka, skicka sms osv har inte med själva brottet att göra. Det är ett brott för sig.

Kan inte åklagaren bevisa ett likgiltighets uppsåt så har jag svårt att tro att han skall bli dömd för mord. Kan försvaret visa tvivel på att han inte fortsatte att slå, utan slutade att slå när hon slutade att bita. Då skall han inte dömas för mord.

I en amerikansk rättegång hade försvararen i sin slutplädering frågat juryn

Har du någon gång känt en sådan smärta att det svartnar framför ögonen? Har du någon gång upplevt paniken och försökt att få bort smärtan? Tror du att du under den smärtan har ett konsekvenstänk eller vill du bara ta bort smärtan?
Hade inte hammaren funnits där, då hade han fortsatt att använda knytnävarna för att komma loss. Utan att hon skulle avlidit. Det ända han ville var att hon skulle sluta skada honom.

Är det rätt att döma någon för mord för att han under en sekund tar ett beslut att greppa hammaren, starkt påverkad av en smärta som är olidlig som han vill skall upphöra? Han nekar inte till att det är han som har orsakat hennes död. Men han nekar till mord. Han skall heller inte dömas för mord. För något mord här finns inte.

Tror alla att morddomen är självklar? Jag är osäker, framförallt när åklagaren har valt alternativa åtalspunkter.
Citera
2021-11-08, 14:10
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardaste
Jag ser en möjlig risk att PG blir dömd för grov misshandel och vållande till annans död. Det beror lite på hur försvaret arbetar i rätten och hur PG själv vittnar/väljer att minnas.

Om hans historia är att han ville ha ut henne ut husbilen. Han sa flera gånger till henne att lämna, han skulle lyfta ut henne, hon började slåss och klösas. Han tog till med knytnävarna ett par gånger, för att lugna ner henne. Han sparkar honom i magen, hon får tag i hans finger och börjar bita, det gjorde djävulskt ont det svartnade framför hans ögon. Hon släppte inte, han fick tag i hammaren och.slog till. När hon släppte taget om fingern återfick han synen och såg att hon var död. Han såg hammaren i handen. Han har ingen aning om hur många slag han slagit. Men han vet om att det är hans fel att hon är död.
Han börjar fundera och tar en öl. Oavsett vad han gör härifrån kan han inte komma ifrån faktumet att hon är död. I hans hjärna kommer ingen att tro honom vad han än säger.

Det som händer senare att han förstör bevis, hjälper till att söka, skicka sms osv har inte med själva brottet att göra. Det är ett brott för sig.

Kan inte åklagaren bevisa ett likgiltighets uppsåt så har jag svårt att tro att han skall bli dömd för mord. Kan försvaret visa tvivel på att han inte fortsatte att slå, utan slutade att slå när hon slutade att bita. Då skall han inte dömas för mord.

Har du någon gång känt en sådan smärta att det svartnar framför ögonen? Har du någon gång upplevt paniken och försökt att få bort smärtan? Tror du att du under den smärtan har ett konsekvenstänk eller vill du bara ta bort smärtan?
Hade inte hammaren funnits där, då hade han fortsatt att använda knytnävarna för att komma loss. Utan att hon skulle avlidit. Det ända han ville var att hon skulle sluta skada honom.

Är det rätt att döma någon för mord för att han under en sekund tar ett beslut att greppa hammaren, starkt påverkad av en smärta som är olidlig som han vill skall upphöra? Han nekar inte till att det är han som har orsakat hennes död. Men han nekar till mord. Han skall heller inte dömas för mord. För något mord här finns inte.

Tror alla att morddomen är självklar? Jag är osäker, framförallt när åklagaren har valt alternativa åtalspunkter.

Nja, P kunde ju gå därifrån och ex hämta hjälp av föräldrarna, ringa polisen etc om E inte ville gå. E var ju inlåst i husbilen och P stod i vägen för att hon skulle kunna gå, enligt brottsplatsundersökningen.

Jag tror på rättspsyk. Bl.a. pga att han verkligen verkar störd. Han förminskar sig själv, och sin del i saker, förstorar sig själv när det gagnar honom själv.
Citera
2021-11-08, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nja, P kunde ju gå därifrån och ex hämta hjälp av föräldrarna, ringa polisen etc om E inte ville gå. E var ju inlåst i husbilen och P stod i vägen för att hon skulle kunna gå, enligt brottsplatsundersökningen.

Jag tror på rättspsyk. Bl.a. pga att han verkligen verkar störd. Han förminskar sig själv, och sin del i saker, förstorar sig själv när det gagnar honom själv.
Att han är störd råder ingen tvekan. Likaså är den största procenten av klientelet i fängelsen störda på ett eller annat sätt. Men om han lider av en Allvarlig Psykisk Störning är något helt annat. Det lär RPUn visa.
Citera
2021-11-08, 14:51
Medlem
siisters avatar
Citat:

Problemet med hans historia är att det lika gärna kan vara Elin som försvarade sig mot honom. I sin första version till polisen säger Philip att det hela troligen var ett relationsbråk och Elin börjat skrika och kalla honom för elaka saker. I en annan version minns han inte alls varför hon blev arg och en tredje version hävdar han att Elin anklagade honom för att fuska i spelet.

Men han säger att det är han som börjar att bli hotfull, för hur man än vrider och vänder på det är det Philip som startar det fysiska bråket när han tar tag i Elin och försöker "lyfta bort henne" (jag tror nog Philip var rätt våldsam redan då).

Och han slår inte Elin med knytnävarna för att "lugna ner henne", han slår för att skada. Och det är här Elin klöser och biter, för att försvara sig mot hans våld. Hon sitter ned medans han står, han är i överläge på många sätt.

Tio knytnävsslag och fyra-fem slag med en hammare. Det är där uppsåt kommer in i bilden. Philip säger själv att Elin släppte tag om hans finger och slutade helt att röra på sig vid första slaget med hammaren, men han fortsätter att slå tills han spräcker hennes skalle.

Fhl: Berätta åter igen vad som hände efter att du sträckte dig efter hammaren. Du säger att du slog henne på skallen ett par gånger och hon dog, bara slocknade framför dig.
Jag slog henne mest på höger sidan, det jag kommer mest ihåg var att hammaren gick rakt igenom, det var där allt blev helt svart. Jag måste ha använt vänsterarmen, jag tror jag slog först med högerarmen, tog över hammaren till vänster sida. Jag kommer ihåg att hon släppte tag om fingret när jag slog henne första gången, efter huvudet spräcktes så blev det bara så svart.

sida 870

Fhl: Hur många slag hade du slagit innan det gick rakt igenom med hammaren?
4-5 gånger, jag vet knappt längre.

Fhl: Från det att du slog första slaget fram tills de 4-5 slagen, vad blev effekten på Elin då?
Jag vet inte, jag vet ingenting längre.

Fhl: När uppfattade du att Elin blev stilla?
Det måste ha varit vid första slaget tror jag.

Fhl: Du tittade på henne, beskriv Elin då
Hon var stilla, helt stilla. Hon låg där helt stilla,

sida 872
Citera
2021-11-08, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Problemet med hans historia är att det lika gärna kan vara Elin som försvarade sig mot honom. I sin första version till polisen säger Philip att det hela troligen var ett relationsbråk och Elin börjat skrika och kalla honom för elaka saker. I en annan version minns han inte alls varför hon blev arg och en tredje version hävdar han att Elin anklagade honom för att fuska i spelet.

Men han säger att det är han som börjar att bli hotfull, för hur man än vrider och vänder på det är det Philip som startar det fysiska bråket när han tar tag i Elin och försöker "lyfta bort henne" (jag tror nog Philip var rätt våldsam redan då).

Och han slår inte Elin med knytnävarna för att "lugna ner henne", han slår för att skada. Och det är här Elin klöser och biter, för att försvara sig mot hans våld. Hon sitter ned medans han står, han är i överläge på många sätt.

Tio knytnävsslag och fyra-fem slag med en hammare. Det är där uppsåt kommer in i bilden. Philip säger själv att Elin släppte tag om hans finger och slutade helt att röra på sig vid första slaget med hammaren, men han fortsätter att slå tills han spräcker hennes skalle.

Fhl: Berätta åter igen vad som hände efter att du sträckte dig efter hammaren. Du säger att du slog henne på skallen ett par gånger och hon dog, bara slocknade framför dig.
Jag slog henne mest på höger sidan, det jag kommer mest ihåg var att hammaren gick rakt igenom, det var där allt blev helt svart. Jag måste ha använt vänsterarmen, jag tror jag slog först med högerarmen, tog över hammaren till vänster sida. Jag kommer ihåg att hon släppte tag om fingret när jag slog henne första gången, efter huvudet spräcktes så blev det bara så svart.

sida 870

Fhl: Hur många slag hade du slagit innan det gick rakt igenom med hammaren?
4-5 gånger, jag vet knappt längre.

Fhl: Från det att du slog första slaget fram tills de 4-5 slagen, vad blev effekten på Elin då?
Jag vet inte, jag vet ingenting längre.

Fhl: När uppfattade du att Elin blev stilla?
Det måste ha varit vid första slaget tror jag.

Fhl: Du tittade på henne, beskriv Elin då
Hon var stilla, helt stilla. Hon låg där helt stilla,

sida 872

Jo, om tingsrätten utgår ifrån FUPen så blir han dömd för mord, där tvekar inte jag heller.

Däremot kan han få lite coachning av sin advokat inför förhandlingar i rätten. Försvaret kan få hans svar i polisförhör att ifrågasättas. Han säger flera gånger på frågor/följdfrågor att han inte vet riktigt, han är inte helt säkert, han utrycker även att så måste det nog vara.

Jag ser en möjlighet att ett skickligt försvar kan visa att det inte är ställt bortom rimligt tvivel att det är ett mord.

Blir intressant att se hur tingsrätten resonerar i domen.
Citera
2021-11-08, 16:43
Medlem
Citat:
Jo, om tingsrätten utgår ifrån FUPen så blir han dömd för mord, där tvekar inte jag heller.

Däremot kan han få lite coachning av sin advokat inför förhandlingar i rätten. Försvaret kan få hans svar i polisförhör att ifrågasättas. Han säger flera gånger på frågor/följdfrågor att han inte vet riktigt, han är inte helt säkert, han utrycker även att så måste det nog vara.

Jag ser en möjlighet att ett skickligt försvar kan visa att det inte är ställt bortom rimligt tvivel att det är ett mord.

Blir intressant att se hur tingsrätten resonerar i domen.

Är helt enig med dig. Det P kommer säga i rätten är det som ska bedömas. Advokaten kommer nog satsa hårt på att så tvivel.

Åklagarens andrahandsyrkande om grovt vållande visar på att inte ens han räknar med en enkel fällande för mord.
Citera
2021-11-08, 16:46
Medlem
Stackars tjej bara 18 år, bara för han inte fick doppa så slakta han henne med en hammare.

Hur många liv har inte sex kostat människor. Man borde förbjuda sex eftersom folk inte kan hantera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in