2021-11-08, 12:23
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, de som haft en SARS-COV2 infektion löper liten risk att få en ny sådan, men om de får en återinfektion finns det risk att de får en svårare sådan. Vaccinen skyddar, bra, emot svår sjukdom. Kombinera dessa fenomen!

Och, liknande: vaccinerade löper liten risk att få svår sjukdom. Vid genombrottsinfektion får de, dessutom ett brett och långvarit skydd.

Ni som har haft en SARS-COV2 infektion och ännu inte vaccinerat er: Gör det!!!!

Hatar du hela männskligheten? Och vill se världen brinna?
Eller får du en kick om du tror att någon går och vaccinerar sig efter vad du sagt, och sedan
får sitt liv förstört?

Eller vill du "rädda" planeten med lite avbefolkning?

Du VET att vaccinerna inte funkar. Så vad är din motivation, för trollandet?

TOM. skaparen själv av viruset säger: (FB) Går ej vaccinera mot SARS. PETER DASZAK, ECOHEALTH ALLIANCE, 12/9/2019
Citera
2021-11-08, 12:24
Medlem
Som sagt, vaccin präglar immunförsvaret för alltid. Det återstår att se om vaccinen har ställt till det så att vaccinerade inte kan få bred och stark immunitet.

”An individual’s first exposure to influenza virus biases their responses to subsequent exposures and vaccinations — a phenomenon called original antigenic sin — and researchers want to know if this occurs with SARS-CoV-2.”

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02795-x

Kanske inte är en så bra idé med en tredje spruta och prägla immunförsvaret ännu hårdare på Wuhanvariantens spikprotein när vi vet att det här viruset kommer finnas kvar och fortsätta mutera.
Citera
2021-11-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Ser väl ut som nästa strategi blir att fixa en P5C3-spruta, stor risk för patentbråk m.a.o:
https://www.cell.com/cell-reports/fulltext/S2211-1247(21)01278-X?_returnURL=https%3A%2F%2Flinkinghub.elsevier.com %2Fretrieve%2Fpii%2FS221112472 101278X%3Fshowall%3Dtrue

Däremot börjar jag allt mer fundera på snacket om att taskiga D3 nivåer även kan spela in vid pfizer-vaccinationer, så att sprutan genererar sämre antikroppar redan från start, D3 är väl byggstenen som mRNA behöver för att bygga upp, alltså ett medicinsk fuskbygge då med dåliga d3 nivåer....

D3 är extremt viktigt framförallt för T-celler.
Citera
2021-11-08, 12:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Du får p.m pga reklamreglerna.
Men om det nu handlar om alkohol, kan man ju fan gurgla med hembränt då....
Lite svårt för mig som tar bilen på morgonen dock...

Ja det borde gå fint att gurgla med exempelvis Stroh 80. Gurglar man med den tyska eller amerikanska coolminten så har man samma problem, jag har testat med min alkomätare, därför den inte säljs i Sverige.
Citera
2021-11-08, 12:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Verkar gå trögt med boosterdoserna i Sverige. Så trögt att det inte finns några siffror alls vad det verkar som. Andra länder har kommit längre. Israel och Island sticker ut vad det gäller att ge befolkningen en tredje dos.

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det finns data här:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/

Ser ut som att det givits 213.000 tredje doser.

Siffren 213 000 påfyllnandsdoser visar att det går dåligt med att ge påfyllnadsdoserna. Enligt Our World in Data, hade 805 500 vaccinerats klart 2:a maj, alltså för ett halvår sedan. Jag misstänker att det är Folkhälsomyndigheten, och inte regionerna, som bär skuld till att det går så dåligt med påfyllnadsdoserna.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej, så m.a.o. cirka 2% av befolkningen. Tänker att cirka 50% av befolkningen var vaccinerad innan midsommar med två doser. Där har det snart gått cirka 6 månader nu och de borde inte ha så bra skydd längre. Det här upplever jag som ett jättehot och tror det finns risk för ordentligt bakslag om man nu inte kraftigt ökar tempot med den tredje sprutan.

Genom att titta på övriga Europa, så inser man att mängden virus i omlopp kommer att öka. Mängden virus i omlopp är svår att påverka. Det som går att påverka är vilket skydd vaccinerna ger. Därför är det jätteviktigt att få fart på påfyllnadsdoserna. 3:e sprutan behöver ges i samma takt som 2:a sprutan gavs 6 månader tidigare.
Citera
2021-11-08, 12:37
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vi kan väl ge oss på ett IVA-bokslut för oktober, baserat på vaccinationsstatus. Totalt lades 77 personer in på IVA i oktober, ungefär hälften så många jämfört med september.

ICU använder begreppen "ofullständigt" samt "fullständigt" vaccinerade, vilket jag förutsätter innebär 1 respektive 2 doser. Om det skulle vara någon med 3 doser som läggs in förutsätter jag att dessa hamnar bland "fullständigt" så länge dessa definitioner är de som gäller.

Som ni kanske noterar om oktober jämför med september är att antalet inlagda bland de yngsta inte alls minskat lika mycket som totalen inlagda i månaden. 32 inlagda under 50 i oktober jämfört med 43 i september.

Så här ser fördelningen ut

49 ovaccinerade = 64 %
21 fullständigt = 27 %
2 ofullständigt = 3 %
5 med okänd vaccinationsstatus = 6 %

Antal personer <50 år = 32

26 ovaccinerade = 81 %
1 fullständigt = 3 %
5 med okänd status = 16 %

Antal personer 50-59 år = 11

9 ovaccinerade = 82 %
1 fullständigt = 9 %
1 ofullständigt = 9 %

Antal personer 60-69 år = 12

5 ovaccinerade = 42 %
7 fullständigt = 58 %

Antal personer 70-79 år = 14

7 ovaccinerade = 50 %
6 fullständigt = 43 %
1 ofullständigt = 7 %

Antal personer 80+ år = 8

2 ovaccinerade = 25 %
6 fullständigt = 75 %

Edit: länk till rapporten med mitt urval (alla åldersgrupper inkl i standardurvalet
https://portal.icuregswe.org/siri/re...7-1acb4b853f7b
Tack. I de äldre åldersgrupperna, över 70 år, är flertalet fullständigt vaccinerade, medan i de yngre så dominerar de ovaccinerad.

En sak som kan påverka intaget till IVA är om gamlingen har ett beslut om noll livräddande åtgärder på sig sedan tidigare. Med ett sådant beslut så kommer man inte in till IVA.
När pandemin grasserade som värst så lades ett sådant beslut på i stort sett alla som befann sig på boende, men antar/hoppas att det är bättre uppstyrt nu och att sådana beslut inte tas kollektivt på samma sätt.
Citera
2021-11-08, 12:38
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
D3 är extremt viktigt framförallt för T-celler.

Då kan man undra varför det inte existerar en enda undersökning om mRNA, där man jämfört effekten i % hos nyvaccinerade med både låga-normala och höga d3 nivåer innan administrationen av sprutan.

Eller kan det vara så jävligt att dom med flit enbart publicerade data från nyvaxxade som låg på typ 50-nivåer i D3 innan dom kavlade upp ärmen....
Citera
2021-11-08, 13:10
Medlem
Citat:
Den som haft covid-19 men får en återinfektion riskerar att få ett svårare sjukdomsförlopp. Sedan gäller, iof, inte samma restriktioner, i Sverige, för dem som är ovaccinerade men som har haft en SARS-COV2 infektion de senaste 6 månaderna som för ovaccinerade utan SARS-COV2infektionde under senaste 6 månaderna.

Men jag skulle ändå, med hänvisning till risken för svår sjukom vid återinfektion och det bra sydd emot svår sjukdom som vaccinen ger, rekommendera vaccinering några veckor efter tillfrisknandet.

Klart som korvspad att hybridimmunitet existerar! Folk får genombrottsinfektion och de som redan haft en SARS-COV2 infektion vaccinerar sig i hög utsträckning. Däremot så finns det dåligt med forskning hur väl en hybridimmunitet skyddar och hur utbredd den är. Men jag tycker att de svenska siffrorna i höst vad gäller smittspridning, svår sjukdom och död i/med Covid-19 ger mycket positiva indikationer på att hybridimmunitet är det enda som biter riktigt på Delta-varianten och att vi har en ganska utbredd hybridimmunitet i vårt land.

9000 med tidigare svår infektion. Mindre än en procent fick återinfektion(63st) och 3.2% av dessa dog. 2st av 9000. 2!!!!

https://medicine.missouri.edu/news/study-finds-covid-19-reinfection-rate-less-1-those-severe-illness

Nu får du fan skärpa till dig. Detta var alltså 9000 med svår infektion, så den riktiga siffran är en mycket, mycket lägre andel återinfektioner.

Sluta ge medicinska råd på Flashback, du kan skada någon!
Senast redigerad av MachDiamonds 2021-11-08 kl. 13:31.
Citera
2021-11-08, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Vafasen betyder ”ganska osannolikt”😁
Halvgardering lite eller!
Näe...tveksam till det så kallade vaccinet...hjärtat slår ganska bra...vill inte bli sjuk till följd av ”fake-vaccinet”.
Hade det gällt en livsfarlig riktig pandemi, typ Ebola eller pest eller tillhört riskgrupp hade jag kunnat tänka mig, med ett godkänt och säkert vaccin alltså🤔

Vaccinet är godkänt och säkert för den absoluta majoriteten. I vart fall mer säkert än vad viruset är.
Citera
2021-11-08, 13:44
Medlem
santos_devilles avatar
Verkar gå åt helvete för Norge och Danmark. Kan det bero på att dom har haft hårda restriktioner som nu släppt?

Var i Köpenhamn i helgen och det är fan festivalstämning i hela stan. Folk som super och festar, var på en klubb för swingers på lördagsnatten och det har aldrig varit så fullt som nu. Helt Bananas
Citera
2021-11-08, 14:15
Medlem
Citat:
Kolla vad CRUSH-covid skriver i sin veckorapport om vad som händer i Uppsala Regionen:

https://crush-covid.shinyapps.io/crush_covid/

Att det är högre i naiva grupper blir resultatet. Min poäng är dock att det inte ökar exponentiellt i barnguppen sedan skolstart som det gjorde initialt bland vuxna trots delta. Kurvan borde ha fortsatt brant uppåt när deltavågen kom om det spreds bland barnen i skolorna. Det verkar snarare så att smittspridningen istället minskade och sedan ökar ju längre mot vintern som vi kommer.
Citera
2021-11-08, 14:17
Medlem
Hrass avatar
Citat:
198 personer är just nu inlagda på norska sjukhus med covid-19, rapporterar Verdens Gang och hänvisar till hälsodepartementets statistik.

Det är den högsta siffran för inlagda covidpatienter sedan i april, och nästan en dubblering av fall har skett på två veckor.

49 av personerna är inlagda på iva.

Nästan 50% fler IVA-patienter i Norge än här i Sverige
Det är nog så det går när man håller sig inlåst från omvärlden i dryga 1.5 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in