Citat:
Ursprungligen postat av
Biotechinv
Vad händer med befolkningen i ett land som är beroende av turism om folk helt plötsligt slutar komma dit?
P.g.a. alla restriktioner för att rädda multisjuka världen över så har en annan grupp drabbats värre, och det är skötsamma familjer som har sin primära inkomst från turister.
Flera länder i Latinamerika och Asien bland annat.
Jag har inte sympati för folkslag som har skapat sin egen misär genom överdrivet höga födelsetal. Däremot har jag sympati för folk som har satsat på ansvarsfullt föräldraskap, och nu får problem i Kina-virusets spår.
Men jag anser inte att det hade varit försvarbart att låta gränserna stå öppna för virus, bara för att man vill hjälpa länder som är beroende av turism. Jag hade helst sett att Europa hade haft en strategi som gick ut på att stoppa viruset vid gränsen, och hålla samhället igång innanför gränsen.
Kan man göra någonting för att hjälpa människor i turistberoende länder som har drabbats av utebliven turism? Kan man omfördela biståndet, bort från Afrika, och istället låta biståndet tillfalla länder som har drabbats hårt av Kina viruset? Det är ändå hög tid att strypa biståndet till Afrika, eftersom afrikanerna har missbrukat det bistånd som dom har tagit emot i årtionden. Du nämnde att länder i Latinamerika och Asien har fått problem på grund av utebliven turism. Kanske dessa länder förtjänar att få det bistånd som hittills har gått till Afrika?
I ditt inlägg så betecknade du människor som vill undvika viruset som "rädda multisjuka". Jag tycker att det var en hånfull beteckning. Det är inte bara "multisjuka" människor som har anledning att försöka undvika viruset.