2021-11-07, 23:53
Medlem
jymdjakets avatar
Aerosolsmitta är ett annat exempel. Vem bryr sig? Uppenbarligen är det inte så att folk brukar smittas genom att gå in någonstans där en smittad varit tidigare, som många verkar vilja få det till.

Snälla kolla upp andra länder istället för att gissa och haka på andra.
Citera
2021-11-07, 23:55
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Vill fortfarande ha en Länk/källa.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/oktober/antikroppar-mot-covid-19-fortsatter-oka/

I våras räknade man med att uppåt en fjärdedel av befolkningen haft infektionen.
https://www.svd.se/folkhalsomyndigheten-haller-presstraff-v767

Men jag räknar inte med att du håller med.
Citera
2021-11-07, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Både ja och nej. Det är ju bra att de, i vetenskaplig anda, är beredd att ändra uppfattning om nya fakta tillkommer som motiverar det. Däremot så har jag, noll, respekt för politiker som leker "smittskyddsexperter". T.o.m om de skulle råka få rätt någon gång.

Sedan har du delvis rätt. Mest smitta sprider ovaccinerade som ej varit infekterade. Men dessa utgör nu en minoritet, förutom 0-11 åringarna, som inte bör bli vaccinerade. Sedan kommer vaccinerade som ej tidigare varit infekterade. Sist kommer nog de som varit infekterqde.

MEN, just dessa, får ett utmärkt skydd om de vaccinerar sig, liksom vaccinerade som får en genombrottsinfektion. Dessa grupper utgör nog, säkert, nästan 40 procent av den svenska, befolkningen. Och det är, de, som gör att vi inte har corona-kaos i Sverige idag. Fler av de som redan har haft en SARS-COV2 infektion borde alltså vaccinera sig! För sin egen skull. För Sveriges skull och för att ge Delta-varianten en riktig match! Fan, vore det inte för all den död och lidande som den åstadkommer så skulle jag beundra Delta-varianten. Det enda som biter emot den är hybridimmunitet!

Ja, dom bör ändra sig om nya vetenskapliga rön kommer tram.
Dock vet jag inte om jag anser att dom följer vetenskap längre.
Vilken vetenskap lutar dom sig mot när dom vill vaccinera barn?
Du håller ju dessutom med om att vaccin ej hjälper i någon större mån att stoppa spridningen.
Länken jag la in med högst smittspridning i en stad med 99.5% vaccinerade styrker dessutom detta.
Så vilka argument finns det kvar om man stryker begränsning av smittspridning från dom?

Jag är heller inte övertygad om att hybridimmunitet är något som verkligen existerar.
Och om det är så så får du säkert samma effekt om du smittas igen efter att din naturliga immunitet avtagit, du får änbättre immunitet efteråt.

Jag kan se en poäng att vaccinera sig efter genomgången covid-19 men inte tidigare än 6-12 månader efteråt.
Citera
2021-11-08, 00:00
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/oktober/antikroppar-mot-covid-19-fortsatter-oka/

I våras räknade man med att uppåt en fjärdedel av befolkningen haft infektionen.
https://www.svd.se/folkhalsomyndigheten-haller-presstraff-v767

Men jag räknar inte med att du håller med.

Litet problem.

Länken till FHM. Där säger de att det är pga. av vaccinering. Ej smittspridning.

Den höga vaccinationstäckningen är den enskilt viktigaste faktorn bakom att vi ser en kraftig och väntad uppgång i förekomsten av antikroppar i åldersgruppen 20-64 år. Även den mycket höga andelen med antikroppar i åldersgruppen 65-95 år kvarstår. Det är ett kvitto på ett bra vaccinationsarbete, säger Mia Brytting, enhetschef på Folkhälsomyndigheten.

------------------------

PCR test går ej lita på. PCR testet skapades inte ens på/efter sars-2 virus.
Senast redigerad av shoottheelks 2021-11-08 kl. 00:02.
Citera
2021-11-08, 00:12
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Aerosolsmitta är ett annat exempel. Vem bryr sig? Uppenbarligen är det inte så att folk brukar smittas genom att gå in någonstans där en smittad varit tidigare, som många verkar vilja få det till.

Snälla kolla upp andra länder istället för att gissa och haka på andra.

Smittspårning med appar är ännu ett exempel. Manuell spårning på call centers har varit mycket viktigare.

Tror många kritiker bara skulle hanterat grejer marginellt bättre.
Citera
2021-11-08, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej men det betyder kanske att det ibland var behandlingen som tog kål på folk eller gav dem men för livet, inte viruset själv. Behandlingen blev lite overkill, verkar det som.
Ja minst sagt och även felmedicineringen i början som tog kål på en hel del sjuka som hade klarat sig bättre med en vanlig kur mot virusinfektioner istället för nya hopkok som skulle rädda dom från det exotiska och magiska ”nya” coronaviruset!
Citera
2021-11-08, 04:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Hur hade du tänkt att hybrid-immunitet skulle funka?

(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion

Förklara.....

Jo, de som haft en SARS-COV2 infektion löper liten risk att få en ny sådan, men om de får en återinfektion finns det risk att de får en svårare sådan. Vaccinen skyddar, bra, emot svår sjukdom. Kombinera dessa fenomen!

Och, liknande: vaccinerade löper liten risk att få svår sjukdom. Vid genombrottsinfektion får de, dessutom ett brett och långvarit skydd.

Ni som har haft en SARS-COV2 infektion och ännu inte vaccinerat er: Gör det!!!!
Citera
2021-11-08, 04:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, dom bör ändra sig om nya vetenskapliga rön kommer tram.
Dock vet jag inte om jag anser att dom följer vetenskap längre.
Vilken vetenskap lutar dom sig mot när dom vill vaccinera barn?
Du håller ju dessutom med om att vaccin ej hjälper i någon större mån att stoppa spridningen.
Länken jag la in med högst smittspridning i en stad med 99.5% vaccinerade styrker dessutom detta.
Så vilka argument finns det kvar om man stryker begränsning av smittspridning från dom?

Jag är heller inte övertygad om att hybridimmunitet är något som verkligen existerar.
Och om det är så så får du säkert samma effekt om du smittas igen efter att din naturliga immunitet avtagit, du får änbättre immunitet efteråt.

Jag kan se en poäng att vaccinera sig efter genomgången covid-19 men inte tidigare än 6-12 månader efteråt.

Den som haft covid-19 men får en återinfektion riskerar att få ett svårare sjukdomsförlopp. Sedan gäller, iof, inte samma restriktioner, i Sverige, för dem som är ovaccinerade men som har haft en SARS-COV2 infektion de senaste 6 månaderna som för ovaccinerade utan SARS-COV2infektionde under senaste 6 månaderna.

Men jag skulle ändå, med hänvisning till risken för svår sjukom vid återinfektion och det bra sydd emot svår sjukdom som vaccinen ger, rekommendera vaccinering några veckor efter tillfrisknandet.

Klart som korvspad att hybridimmunitet existerar! Folk får genombrottsinfektion och de som redan haft en SARS-COV2 infektion vaccinerar sig i hög utsträckning. Däremot så finns det dåligt med forskning hur väl en hybridimmunitet skyddar och hur utbredd den är. Men jag tycker att de svenska siffrorna i höst vad gäller smittspridning, svår sjukdom och död i/med Covid-19 ger mycket positiva indikationer på att hybridimmunitet är det enda som biter riktigt på Delta-varianten och att vi har en ganska utbredd hybridimmunitet i vårt land.
Citera
2021-11-08, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Vafasen betyder ”ganska osannolikt”😁
Halvgardering lite eller!
Näe...tveksam till det så kallade vaccinet...hjärtat slår ganska bra...vill inte bli sjuk till följd av ”fake-vaccinet”.
Hade det gällt en livsfarlig riktig pandemi, typ Ebola eller pest eller tillhört riskgrupp hade jag kunnat tänka mig, med ett godkänt och säkert vaccin alltså🤔
Ebola har en dödlighet på uppåt 90%, du skulle inte kunna tänka dig ett vaccin med ett sk villkorat godkännande då?
Citera
2021-11-08, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ebola har en dödlighet på uppåt 90%, du skulle inte kunna tänka dig ett vaccin med ett sk villkorat godkännande då?
Näe...måste vara kliniskt testat i flera studier och därefter godkänt...annars fick man väl dra till skogs typ!
Citera
2021-11-08, 08:07
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Litet problem.

Länken till FHM. Där säger de att det är pga. av vaccinering. Ej smittspridning.

Den höga vaccinationstäckningen är den enskilt viktigaste faktorn bakom att vi ser en kraftig och väntad uppgång i förekomsten av antikroppar i åldersgruppen 20-64 år. Även den mycket höga andelen med antikroppar i åldersgruppen 65-95 år kvarstår. Det är ett kvitto på ett bra vaccinationsarbete, säger Mia Brytting, enhetschef på Folkhälsomyndigheten.

------------------------

PCR test går ej lita på. PCR testet skapades inte ens på/efter sars-2 virus.

Nej det är inget problem, tittar du över huvud taget vad folk skriver??

Jag provar igen:
Om 42 % av alla mellan 0-19 hade mätbara nivåer av antikroppar och 40 % av ovaccinerade 12-15 år så är det ingen överdrift att påstå att minst 30 % av befolkningen varit infekterad.
Observera att det är väldigt osäkert om dom som infekterades tidigt 2020 ens har mätbara nivåer.

12-15 år där har vi inte vaccinerat eller?

Vad har PCR-test att göra med detta, dom har analyserat blodprover.
Citera
2021-11-08, 08:17
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman

Nej. Eftersom att ett såpass dödligt virus skulle inte hinna sprida sig globalt utan bara lokalt. Dessutom har inte ebola en dödlighet på 90%. Kanske i de största u-länderna utan sjukhus, rent vatten och där undernärda och redan sjuka lever.

Du kanske tycker det är okej att Läkemedelsbolagen kan avsäga dig allt ansvar. En sund, normal människa skulle pausa där.

Ta ditt ansvar för andra - vaccinera dig.

Men om något händer, så tar vi inget ansvar för dig.

Mjo. Att folk är så korkade är bekräftelsen på hur körda vi är. Ha så kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in