2021-11-08, 12:17
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Det är ju även intressant, att Mårten Palme nämner väska (mannen som stod vid bokhandeln), han säger mindre axelremsväska. Det är ju inte omöjligt, att personen han ser, håller en handledsväska i vänsterhand, att MP kopplar detta till en mindre axelremsväska. Precis som Lisbeth, säger han fyrkantigt ansikte, kort hals (kanske beroende på en instoppad halsduk), han nämner även en "ovanlig keps", stålbågade/guldfärgade glasögon, är satt eller kraftigt byggd. Har en längre jacka som typ går ned till (eller omkring låret). Att det skulle kunna vara samma person som LP beskriver, är ju inte omöjligt, snarare troligt. Frågan är vem det är. Mårten säger ju i efterhand att han var missnöjd med fantombilden, att den stämde dåligt.

Instämmer med att det troligtvis är samma person och GM som båda sett.

Mycket av det MP beskriver stämmer med tensonmannen och LP:s beskrivning av GM och hans jacka.

...Blå täckjacka som var ganska lång , gick en bra bit ner åt benen på mannen...Mörkblå jacka av ”vildmarkstyp” med raka och snedställda fickor. Materialet verkade vara bävernylon. Jackan nådde ner till åtminstone halva låret...Mårten trodde först det var en lodis/gubbe som går omkring i stan.. Mårten upptäckte att mannen var ganska ordentligt klädd och var klädd i en typ vindjacka av bävernylon , halvlång och mörkblå till färgen. ..Mannen hade ett kepsliknande föremål på huvudet...ceps med knäppe till skärmen , den beskrivs som eventuellt stickad med en slät yta och med skärm..
Mårten är helt säker på att mannen följde efter hans föräldrar...

Intressant att Mårten väljer och beskriva huvudbonaden som "ett kepsliknande föremål" , eventuellt stickad. Inte bara som en keps. Låter inte som den typ av "gubbakeps" jag sett SE med.

SE iklädd en stickad skärmmössa och med uppknutna öronlappar och "vildmarksjacka" tror jag inte riktigt på.
Senast redigerad av HAARP 2021-11-08 kl. 12:54.
Citera
2021-11-08, 12:18
Medlem
Ap-ungens avatar
Har väktarna på Skandia vittnat om SE:s klädsel den aktuella kvällen? Speciellt när han återkommer till foajén en stund efter mordet.
Citera
2021-11-08, 12:27
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Kan ni inte skriva namn istället för förkortningar? Alltså Lars Jeppson och Anna Hage istället för LJ och AH?
Det skulle underlätta för nybörjare och andra.

Vi brukar vara försiktiga med det här med hänsyn till deras integritet.
Citera
2021-11-08, 12:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det här du tar upp nu, och som Lisbeth tydligen skall ha sagt i ett förhör 860429 (dvs. först två månader efter mordet) om en stirrande man betydligt längre in i gränden, är inte mycket att lita på. Det här var alltså efter att vittnet Lars J hade varit i tidningarna, och efter att polisen länge hade kämpat med att försöka senarelägga även SE:s påstådda iakttagelse av mördaren så att den i stället skulle stämma in på Lars J (de här upprepade tokerierna med att försöka avföra SE från utredningen framgår ännu tydligare nu i Netflix-serien). Kolla alltså hellre på de här samstämmiga uppgifterna som SE och Lisbeth lämnade den 1/3 (dvs. redan dagen efter mordet), det är ju mer tillförlitliga uppgifter:
(FB) Skandiamannen

Jag förstår att dessa uppgifter måste bort för din del, men tycker du gör det lite väl taffligt och uppenbart.
Finns inte mycket i hennes uppgifter som tyder på att hon skulle fått detta från media.
Då borde hon inte beskrivit det på detta sätt.. som om det vore GM med samma blick.

Men för all del, trolla bort uppgiften här så du får ihop din teori.
Citera
2021-11-08, 12:38
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Man Kan inte dra för stora växlar på att han utretts på senare år. Tex är det omöjligt att knyta ett vapen till mordet , även om rött vapen skulle provskjutas, så kan man ändå inte fastslå att det är det rätta vapnet.Sålunda är det väldigt svårt, näst intill omöjligt att kunna säkra bevis mot någon efter så många år. Givetvis hade csser blivit starkare om polisen hade lyckats med detta. Sluta att LJUGA!!!!!
VARFÖR LJUGER du hela tiden?? Något alibi existerar inte det vet ju du också!

Jag hade bestämt mig för att ignorera ignoranta personer som du, men OK.

Den som ljuger är den av JO strimlade åklagaren.

”Vittnena: Det var inte Stig Engström som sköt Olof Palme. (…) Han kom för sent.”

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme

”Han har provskjutit över 400 magnumrevolvrar under utredningens gång. Nu ställer sig tidigare vapenutredaren i Palme-utredningen Sonny Björk frågande till om man ändå inte skulle kunna identifiera ett vapen. Detta trots att Palme-gruppen i dag sa att det i princip är omöjligt.”

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/forre-vapenutredaren-forvanad-finns-tillrackligt-mycket-detaljer

Åklagaren ljög om alibit, han hade checkat ut. Här ser vi bakgrunden till att han ljög om alibit den 10 juni 2020.

https://www.google.se/amp/s/gunnarwall.wordpress.com/2020/06/12/ar-du-saker-pa-att-inte-engstrom-hade-alibi-krister-petersson/amp/

KP: Ett mord som utförs 23.21… varför skulle han inte kunna utföra mordet även om man skulle ta hans tidsuppgifter för gott, det förstår jag inte. För att det är inte mer än 20-30 sekunder ner till brottsplatsen.

GW: Nej, men han stämplade ju ut innan han passerade receptionen. Och både han och väktaren i receptionen sa att de hade ett samtal. Då ska han alltså hinna med att stämpla ut, han ska gå till receptionen, han ska gå ut och sedan ska han hinna utföra mordet. Om han stämplade ut mellan 23.20.00 och 23.20.59 kan jag inte se att han hade någon tid att utföra mordet.

KP: Den uppgiften får stå för dig och jag har presenterat vad vi anser oss kunna stå för. Det är det svar du kan få av mig.”

GW = Gunnar Wall
Citera
2021-11-08, 12:40
Medlem
styrlunds avatar
Jag tycker att tv seriens beskrivning av händelserna på Sveavägen sammanfattar det ologiska i att Skandiamannen skulle genomfört mordet på egen hand.

Det första jag noterade var att de valde att planera Björkman inne vid dörren till Dekorima, en position han hamnade på EFTER skotten. Och det är förståeligt, Björkman måste försvinna från trottoaren för att den fantasifulla teori inte ska falla.
Det andra är att Inge M är totalt borta. Även det är förståeligt. Hans vittnesmål slår sönder detta missfoster av teori totalt.

Engström må ha varit AGAG och var närvarande på mordplatsen. Men han höll INTE i vapnet.
Citera
2021-11-08, 12:46
Medlem
Är inte Mårten Palmes fantombild väldigt lik Stig Engström?

Bild 10 på sida 24: https://drive.google.com/file/d/1Cc-E2Q4AbQF7xw9cAbwYIz71uQXaNS3H/view

Skillnaden är tjockheten i ansiktet. Om det inte är Stig Engström måste mördaren vara någon som är mycket lik Engström till utseendet.
Citera
2021-11-08, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Är inte Mårten Palmes fantombild väldigt lik Stig Engström?

Bild 10 på sida 24: https://drive.google.com/file/d/1Cc-E2Q4AbQF7xw9cAbwYIz71uQXaNS3H/view

Skillnaden är tjockheten i ansiktet. Om det inte är Stig Engström måste mördaren vara någon som är mycket lik Engström till utseendet.

Jo har du verkligen rätt i , mycket likt!
Citera
2021-11-08, 12:50
Medlem
[quote=Motorprinsen|77851114]Jag hade bestämt mig för att ignorera ignoranta personer som du, men OK.

Den som ljuger är den av JO strimlade åklagaren.

”Vittnena: Det var inte Stig Engström som sköt Olof Palme. (…) Han kom för sent.”

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme

”Han har provskjutit över 400 magnumrevolvrar under utredningens gång. Nu ställer sig tidigare vapenutredaren i Palme-utredningen Sonny Björk frågande till om man ändå inte skulle kunna identifiera ett vapen. Detta trots att Palme-gruppen i dag sa att det i princip är omöjligt.”

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/forre-vapenutredaren-forvanad-finns-tillrackligt-mycket-detaljer

Åklagaren ljög om alibit, han hade checkat ut. Här ser vi bakgrunden till att han ljög om alibit den 10 juni 2020.

https://www.google.se/amp/s/gunnarwall.wordpress.com/2020/06/12/ar-du-saker-pa-att-inte-engstrom-hade-alibi-krister-petersson/amp/

KP: Ett mord som utförs 23.21… varför skulle han inte kunna utföra mordet även om man skulle ta hans tidsuppgifter för gott, det förstår jag inte. För att det är inte mer än 20-30 sekunder ner till brottsplatsen.

GW: Nej, men han stämplade ju ut innan han passerade receptionen. Och både han och väktaren i receptionen sa att de hade ett samtal. Då ska han alltså hinna med att stämpla ut, han ska gå till receptionen, han ska gå ut och sedan ska han hinna utföra mordet. Om han stämplade ut mellan 23.20.00 och 23.20.59 kan jag inte se att han hade någon tid att utföra mordet.

KP: Den uppgiften får stå för dig och jag har presenterat vad vi anser oss kunna stå för. Det är det svar du kan få av mig.”

Till skillnad mot KP så vet jag att utstämplingen skedde FÖRE samtalet med väktarna. Det ger dock fortfarande INTE SE nåt alibi, hur mycket du än önskar det.
Citera
2021-11-08, 12:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Om man bortser vad vi vet om LJ nu efter 1 mars 1986 så stämmer hans uppgifter i tidningarna onekligen rätt bra in med vad LP säger och hur mördaren agerar. Några varianter:

[1] -Han är vittne och 5-15 sekunder ifrån och det är mördaren han ser som han uppfattar som en yngre man.
[2] -Han är mördaren och beskriver sitt eget agerande men i formen av en yngre man.
[3] -Han är ett sent kommande vittne som ser LJ och överdriver LJs agerande.
[4] -SE har som GM sett LJ och beskriver honom som mördaren.

Finns säkert många fler varianter. Naturligtvis måste man beakta att han säger att han sett OP ligga på rygg och att han hjälpt till med framstupa, samt att han kommer fram efter AH och KJ mm. När i tiden kan OP tänkas ligga på rygg?
Just eftersom SE prickar in den flyende mördarens rörelsemönster så bra (han kan ju knappast ha gissat sig fram till det här) så lutar det väl åt något av dina alternativ 1 och 2. Dvs. att antingen är SE ett vittne som ser mördaren, eller också är han mördaren som helt enkelt beskriver sig själv men ur ett mordplatsvittnes perspektiv. Dina alternativ 3 och 4 vill i alla fall jag utesluta just utifrån att tidpunkten för observationen, samt beskrivningen av mördarens rörelsemönster och position, inte alls stämmer in på att han skulle ha sett Lars J.

Sedan det där med ryggläget verkar vara lite oklart. Men det är nog som rättsläkaren var inne på att Palme först föll ihop framåt, och jag skulle gissa att Lisbeth då ganska omgående rullade över honom till ryggläge. Det verkar ju finnas uppgifter som tyder på att han kan ha vänts fram och tillbaka en gång till sedan också, men det där är kanske är lite mer osäkert. Anna H säger att en man joxade med mannens huvud, och kanske var det Stefan G som vred på Palmes huvud för att få ur blodet ur munnen innan han började med konstgjord andning.
Senast redigerad av Draifos 2021-11-08 kl. 13:22.
Citera
2021-11-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Jo har du verkligen rätt i , mycket likt!
Problemet är att det är väldigt svårt att placera Engström tidsmässigt utanför biografen. Jag ser inte hur den här teorin om att Engström ska ha gått in genom bakdörren på Skandia går ihop. Det gör det hela ännu märkligare och skulle i såna fall endast kunna förklaras genom en dubbelgångare. Men det är i sig också mycket osannolikt.
Citera
2021-11-08, 13:14
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Vi brukar vara försiktiga med det här med hänsyn till deras integritet.
Jag tycker man kan göra undantag i den här tråden. Det skulle underlätta för nykomlingar och gamla nykomlingar som jag.
Vissa namn som Stig Englund och Thomas Petterson är dessutom taggar så att maskera de känns onödigt. Det är ändå mordet på statsministern, tycker man kan tumma på maskeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in