Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Ok. Synd, för jag tycker du verkar ha bra smak så det skulle va intressant att se vad du höll allra högst.
Personligen tycker jag det pratas lite för mycket om skivor. Jag är mer en låtmänniska. Jag anser att låten är den enhet som bäst representerar konstformen musik. Nu får jag väl alla på mig för jag vet att det här är kontroversiellt, men på många sätt ser jag en skiva mer som en samling låtar än en egen enhet. Det finns undantag så klart och man kan inte dra det för hårt. Men låten är ändå det heliga för mig. Det är i låten du fokuserar, presterar och briljerar. Nu säger jag en elak sak till, men jag har faktiskt tänkt på det: Ju sämre musiksmak någon har, desto mer är de fokuserade på skivan som enhet och desto mindre på låten. Det är min bestämda uppfattning. Människor som gillar skivor före låtar har mycket sämre förmåga att urskilja det storartade från det mediokra.
Jag håller med, ser det inte som ett dugg kontroversiellt att föredra låten före albumet. 80-talets metalperiod definierades av samlingsplattor, jag konsumerade dem som en besatt (i synnerhet Metal Massacre-serien). Det var via dessa skivor man upptäckte ny musik, jag hörde bl.a Met(t)allica, Slayer, Voivod, Possessed, Dark Angel, Hellhammer m.fl för första gången via just Metal Massacre.
När man köpte fullängdarna upptäckte man även att ytterst få band klarade av att prestera genom hela skivan. Jag orkade inte traggla mig igenom mediokra låtar bara för att de råkade befinna sig på samma vax som en fullpoängare, alltså blev resultatet blandbandet. Denna underbara C-90 som lät mig arrangera låtlistorna som jag ville ha dem, inte som nån skivbolagsboss hade bestämt. Dessutom var det nästan gratis att skapa sina blandband.
När tekniken utvecklades till CD inkluderades en skip-knapp av en anledning, den senare playlisten har medfört att man numera plockar russinen ur kakan och kan lyssna på topplåt efter topplåt utan att behöva gäspa. Ett band kan utan problem definieras av en enda låt, om den låten är tillräckligt bra skiter jag i om resten av deras katalog är dynga eftersom jag ändå inte hade tänkt att lyssna på något jag inte finner tilltalande.
Fenomenet konceptskivor har jag aldrig förstått mig på, säger som turken i reklamen ”sluta jiddra, börja trolla”. Det är låten som blir en hit, inte skivan. Jag har även alltid åkt på uppgiften att bistå med musiken på alla jävla fester, man lär sig ganska snabbt hur man behåller de närvarandes intresse så att de inte börjar pilla på stereon. En fullängdare har aldrig fungerat, oavsett vad den bestått av.