2021-11-07, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Vore kul om det kom ännu fler topp 3-listor! Psoglav? Jojje? Yolo? Lastonwe? Eller vem som helst så klart!.

Jag måste avböja vänligt, men bestämt. Det finns för mycket bra BM som släppts genom åren för att det ska vara möjligt att kunna sortera ut tre låtar som skulle vara bäst. En topp 10-lista när det gäller hela album vore enklare.
Citera
2021-11-07, 11:12
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Jag måste avböja vänligt, men bestämt. Det finns för mycket bra BM som släppts genom åren för att det ska vara möjligt att kunna sortera ut tre låtar som skulle vara bäst. En topp 10-lista när det gäller hela album vore enklare.
Ok. Synd, för jag tycker du verkar ha bra smak så det skulle va intressant att se vad du höll allra högst.

Personligen tycker jag det pratas lite för mycket om skivor. Jag är mer en låtmänniska. Jag anser att låten är den enhet som bäst representerar konstformen musik. Nu får jag väl alla på mig för jag vet att det här är kontroversiellt, men på många sätt ser jag en skiva mer som en samling låtar än en egen enhet. Det finns undantag så klart och man kan inte dra det för hårt. Men låten är ändå det heliga för mig. Det är i låten du fokuserar, presterar och briljerar. Nu säger jag en elak sak till, men jag har faktiskt tänkt på det: Ju sämre musiksmak någon har, desto mer är de fokuserade på skivan som enhet och desto mindre på låten. Det är min bestämda uppfattning. Människor som gillar skivor före låtar har mycket sämre förmåga att urskilja det storartade från det mediokra.
Citera
2021-11-07, 11:47
Medlem
Citat:
Ok. Synd, för jag tycker du verkar ha bra smak så det skulle va intressant att se vad du höll allra högst.

Personligen tycker jag det pratas lite för mycket om skivor. Jag är mer en låtmänniska. Jag anser att låten är den enhet som bäst representerar konstformen musik. Nu får jag väl alla på mig för jag vet att det här är kontroversiellt, men på många sätt ser jag en skiva mer som en samling låtar än en egen enhet. Det finns undantag så klart och man kan inte dra det för hårt. Men låten är ändå det heliga för mig. Det är i låten du fokuserar, presterar och briljerar. Nu säger jag en elak sak till, men jag har faktiskt tänkt på det: Ju sämre musiksmak någon har, desto mer är de fokuserade på skivan som enhet och desto mindre på låten. Det är min bestämda uppfattning. Människor som gillar skivor före låtar har mycket sämre förmåga att urskilja det storartade från det mediokra.

Där är jag av motsatt uppfattning. Skivor inom metal, och i synnerhet black och death metal, utgör ofta en enhet, där enstaka låtar självklart kan stå över andra men där helhetsupplevelsen åtminstone för mig kan vara nog så viktig eller ibland t.o.m. viktigare än den enskilda "hiten". Lyssnandet blir till en slags ritual när man låter sig uppslukas av hela albumet och inte bara av en låt för att sedan skifta till något annat.

Upplever det snarare som att folk med dålig musiksmak som fokuserar stenhårt på låtar brukar vara de som lyssnar på pop, hiphop och liknande. Den typen av människor köper sällan plattor i fysiskt format just för att de mest bara är intresserade av band och artisters enstaka hits.
Citera
2021-11-07, 16:50
Avslutad
Citat:

Jag håller med, ser det inte som ett dugg kontroversiellt att föredra låten före albumet. 80-talets metalperiod definierades av samlingsplattor, jag konsumerade dem som en besatt (i synnerhet Metal Massacre-serien). Det var via dessa skivor man upptäckte ny musik, jag hörde bl.a Met(t)allica, Slayer, Voivod, Possessed, Dark Angel, Hellhammer m.fl för första gången via just Metal Massacre.

När man köpte fullängdarna upptäckte man även att ytterst få band klarade av att prestera genom hela skivan. Jag orkade inte traggla mig igenom mediokra låtar bara för att de råkade befinna sig på samma vax som en fullpoängare, alltså blev resultatet blandbandet. Denna underbara C-90 som lät mig arrangera låtlistorna som jag ville ha dem, inte som nån skivbolagsboss hade bestämt. Dessutom var det nästan gratis att skapa sina blandband.

När tekniken utvecklades till CD inkluderades en skip-knapp av en anledning, den senare playlisten har medfört att man numera plockar russinen ur kakan och kan lyssna på topplåt efter topplåt utan att behöva gäspa. Ett band kan utan problem definieras av en enda låt, om den låten är tillräckligt bra skiter jag i om resten av deras katalog är dynga eftersom jag ändå inte hade tänkt att lyssna på något jag inte finner tilltalande.

Fenomenet konceptskivor har jag aldrig förstått mig på, säger som turken i reklamen ”sluta jiddra, börja trolla”. Det är låten som blir en hit, inte skivan. Jag har även alltid åkt på uppgiften att bistå med musiken på alla jävla fester, man lär sig ganska snabbt hur man behåller de närvarandes intresse så att de inte börjar pilla på stereon. En fullängdare har aldrig fungerat, oavsett vad den bestått av.
Citera
2021-11-07, 17:09
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
Jag håller med, ser det inte som ett dugg kontroversiellt att föredra låten före albumet. 80-talets metalperiod definierades av samlingsplattor, jag konsumerade dem som en besatt (i synnerhet Metal Massacre-serien). Det var via dessa skivor man upptäckte ny musik, jag hörde bl.a Met(t)allica, Slayer, Voivod, Possessed, Dark Angel, Hellhammer m.fl för första gången via just Metal Massacre.

När man köpte fullängdarna upptäckte man även att ytterst få band klarade av att prestera genom hela skivan. Jag orkade inte traggla mig igenom mediokra låtar bara för att de råkade befinna sig på samma vax som en fullpoängare, alltså blev resultatet blandbandet. Denna underbara C-90 som lät mig arrangera låtlistorna som jag ville ha dem, inte som nån skivbolagsboss hade bestämt. Dessutom var det nästan gratis att skapa sina blandband.

När tekniken utvecklades till CD inkluderades en skip-knapp av en anledning, den senare playlisten har medfört att man numera plockar russinen ur kakan och kan lyssna på topplåt efter topplåt utan att behöva gäspa. Ett band kan utan problem definieras av en enda låt, om den låten är tillräckligt bra skiter jag i om resten av deras katalog är dynga eftersom jag ändå inte hade tänkt att lyssna på något jag inte finner tilltalande.

Fenomenet konceptskivor har jag aldrig förstått mig på, säger som turken i reklamen ”sluta jiddra, börja trolla”. Det är låten som blir en hit, inte skivan. Jag har även alltid åkt på uppgiften att bistå med musiken på alla jävla fester, man lär sig ganska snabbt hur man behåller de närvarandes intresse så att de inte börjar pilla på stereon. En fullängdare har aldrig fungerat, oavsett vad den bestått av.
Ja visst. Jag hade nog en ganska jämn kasettfördelning runt 50-50 med dels "en skiva på ena sidan en annan på andra" och dels blandband. Fördelningen i vad jag lyssnade på var säkert 95-5 till blandbandets fördel. Jag minns jag hade ett band med Slaughter of The Soul på ena sidan och Kyuss Sky Valley på andra. Det lyssnade jag jävligt mycket på en period men det var också två riktigt bra skivor. Annars sökte man sig till blandbanden hela tiden. För mig var det också lite viljan att ha variation som gjorde blandbandet perfekt. Jag var aldrig den som gjorde tematiska blandband, typ "grindcore" eller "thrash". Jag blandade alltid. Jag skulle aldrig palla bara grindcore på en kassett men däremot om man smög in ett par låtar på ett varierat blandband kunde de låtarna sticka ut och bli liksom bättre på köpet.
Citera
2021-11-07, 17:27
Avslutad
Citat:
Ja visst. Jag hade nog en ganska jämn kasettfördelning runt 50-50 med dels "en skiva på ena sidan en annan på andra" och dels blandband. Fördelningen i vad jag lyssnade på var säkert 95-5 till blandbandets fördel. Jag minns jag hade ett band med Slaughter of The Soul på ena sidan och Kyuss Sky Valley på andra. Det lyssnade jag jävligt mycket på en period men det var också två riktigt bra skivor. Annars sökte man sig till blandbanden hela tiden. För mig var det också lite viljan att ha variation som gjorde blandbandet perfekt. Jag var aldrig den som gjorde tematiska blandband, typ "grindcore" eller "thrash". Jag blandade alltid. Jag skulle aldrig palla bara grindcore på en kassett men däremot om man smög in ett par låtar på ett varierat blandband kunde de låtarna sticka ut och bli liksom bättre på köpet.

Fan vad vi har lika syn på det där. Jag kunde också blanda genres hejvilt, en bra låt är en bra låt oavsett vilket instrument den spelas på. Körde även hela skivor ibland, speciellt när man fått låna dem av nån polare. En lustig grej var när vinylen hoppade så orkade jag inte alltid starta om för att få med de saknade 10 sekunderna, hörde bl.a ett urgammalt gitarrsolo helt komplett för första gången häromåret. Det var inget banbrytande som dök upp, men ganska lustigt att man lärt sig att acceptera hacket i solot och lagt det i muskelminnet.
Citera
2021-11-07, 18:08
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Vore kul om det kom ännu fler topp 3-listor! Psoglav? Jojje? Yolo? Lastonwe? Eller vem som helst så klart!

Under tiden så återtipsar jag den här fantastiska skivan som Glanton nämnde för nåt år sen eller så. Jag återkommer till den ganska ofta, för den har nån sorts magi i sig. När de går ner på det där första tunga ackordet och sen de drivande trummorna efter 50 sekunder reagerar kroppen alltid med gåshud, blodet verkar ändra temperatur, det är nånting som förändras. Mäktigt är det. Hela skivan är otroligt storslagen och mäktig på nåt sätt. Och vacker och vemodig.

Murg - Strävan:
https://www.youtube.com/watch?v=ybk8NoKNtyg&list=OLAK5uy_kfgq1_WtjtxWnAzsQ yD4qgWoW3QG2kUnQ&index=1

(Extra mycket) Favoritlåtar: Ur Myren, Berget, Altaret.

Har du hört Häxkapell? Ny platta vid namn Eldhymner ute nu på Nordvis. Inte Murg-bra, men ändock förbannat jävla bra black med en nordisk folklig touch, utan att det blir humpa humpa trams.
Dina ord om Murg stämmer på pricken (inte alltid vi är överens, men ibland står stjärnorna rätt). Jag tycker hela deras trilogi är magisk med en grandios final i och med plattan ”Strävan”.
Citera
2021-11-07, 18:10
Medlem
Glantons avatar
https://m.youtube.com/watch?v=5GXhFipXVM0

Eldhymner här då, eftersom det är dödsstraff att inte länka. 😎
Citera
2021-11-07, 18:41
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
https://m.youtube.com/watch?v=5GXhFipXVM0

Eldhymner här då, eftersom det är dödsstraff att inte länka. 😎
Du lär dig!

Ska kolla upp det där. Tack.
Citera
2021-11-07, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson

Det är ju det här som definierar vad som är ett bra band och inte. Jag tycker t.ex. att Metallica är ett skitband, även om jag erkänner att de har ett par bra låtar. Om ett band inte håller genom hela plattan är det inte ett bra band. Så enkelt är det.
Citera
2021-11-07, 18:47
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det är ju det här som definierar vad som är ett bra band och inte. Jag tycker t.ex. att Metallica är ett skitband, även om jag erkänner att de har ett par bra låtar. Om ett band inte håller genom hela plattan är det inte ett bra band. Så enkelt är det.
Hur kan du ta just Metallica som exempel här? Det är ju ett av få band som faktiskt håller genom hela skivan. Master of Puppets och Ride the Lightning är strålande skivor. Kanske är de för varierade för dig.
Citera
2021-11-07, 18:50
Medlem
magpests avatar
Inte en topp tre men tre riktigt sköna låtar med bra gung.

1 Délétère - Cantus III Ichthus Os Tremoris
Helt underbar låt.

2 Noenum - Cult of the Black Sun
Rösten på en plågad gris. Fan vad skön denna låten är.

https://www.youtube.com/watch?v=_qkXDUKCq3c

3 Armagedda - For I Am His Slave
Underskattad låt. Här finns riktigt sköna tekniska inslag.

https://www.youtube.com/watch?v=NwhRUUkjgEw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in