Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Förstår jag dig rätt:
- författaren till boken uppfattar Jenvéns uttalande som att Ulrika inte åkt taxi
Nej, Lotte uppfattar att uttalande är mera en referens till att Helena inte åkt taxi.
Citat:
- taxin som åkt tog med sig Ulrikas väninna men inte Ulrika
Ulrika var redan hemma när kompisen kom på besök. Kompisen åkte taxi.
Ulrika åkte förmodligen med den taxi från Töreboda, som stannade till vid torget och släppte av de andra. Men det finns ju också uppgifter som går att tolka som att hon gick från torget och hem. Prinzezzan har tolkat "gick hem" som något man säger, även om man kanske åkte hem. Vårt språk är ju lite abstrakt på det sättet. "Skämtet gick verkligen hem", är en ytterlighet av det.
Citat:
Skall man då även tolka Jenvéns uttalande som att ingen taxi hämtat Ulrikas kompis?
Vet ej. Man behöver höra kontexten som det är sagt i för att veta.
Citat:
Om nu väninnan överhör samtalet med Helena 01:30 så är hon uppenbarligen kvar då. När gick hon?
Det undrar jag med, men enligt boken:
"En av våra gemensamma vänner hade blivit osams med sin pojkvän och hon kom hem till mig på natten då hon var upprörd och orolig över bråket. När hon är hos mig ringer Helena för att berätta hur kul hon har det. Vi snackar en kort stund och jag berättar att vår vän är hemma hos mig, men är på väg tillbaka in till stan igen. "
Det står ingenting om när hon lämnade villan och inget om hur hon tog sig vidare till stan, men 01.30 är det uppenbart att hon varit i villan, 30 minuter innan Helena lämnar torget.
Citat:
Kan hon ha avtalat med en vit bil om att hämta henne på lekplatsen?
Vore väl mera rimligt att bli hämtad utanför villan i så fall, mitt emot där ungdomarna satt i sin bil.
Citat:
Om hon kommit till Ulrika mitt i natten så kan man ju tänka sig att hennes sambo eller kille är den som hämtar henne, kanske efter det att Stadt har stängt. Upphämtningsplats kan vara vändplatsen på Hällristningsvägen, cykelvägen vid vändplatsen eller lekplatsen.
Ja, vi vet ju ännu inte riktigt vem den här kompisen är/var. Hon kan också ha promenerat in till stan. Chansen finns ju då att hon mött Helena.
Det är därför man så gärna vill veta vem det här är och vad hon sagt i förhör. Särskilt som hennes närvaro i ploten inte dykt upp förrän det här året.