2021-11-06, 23:14
Medlem
Palmeutredningen under Krister Petersons ledning verkar inte ha gjort något nytt förhör med Anders Björkman, han borde väl kunna ha en uppfattning om det var SE som var gm.
Jag vet att Anders B var berusad men det hävdar man ju också att SE var och han ska ändå ha lyckats skjuta OP och undkomma polisen.
Citera
2021-11-06, 23:16
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Han är ett av de bäst placerade vittnena. Nej troligtvis det bästa vittnet.

Har du något bättre vittne?

Vad spelar det för roll. Du hävdar ju att vittnena är betydelselösa.

Bättre vittne till vad bör man även då fråga sig. Jag skulle säga att han är ett utmärkt, antagligen bästa vittnet för ögonblicket när skotten föll. Då det inträffade något "annorlunda". Som jag redan skrivit och givit anledningar till tror jag att man ska ta hans dekorimaman som står på platsen flera minuter före skotten med en nypa salt. B.l.a Då det finns flera vittnen som motsäger detta ( de du avskriver som berusade).
Citera
2021-11-07, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SE var mediakåt? Är det vad du försöker säga? Ska om detta stämmer då leda till att vi kan anklaga SE för vad som helst efter SEs död enligt dig?

Jag vill påstå att den kadaversynod KP initierade med sin dåligt underbyggda presskonferens luktar riktigt illa!
SE ville stå i centrum ja.
Det säger alla som kände honom .och hans eget agerande bekräftar ju detta.
Han sökte uppmärksamheten,ville bli någon , betyda något.

På din andra fråga givetvis inte.
Jag har också skrivit flera gånger att det är klart diskutabelt att han namngavs på pressträffen,
Att hans identitet redan var så välkänt ¨¨, främst p.g.a hans eget agerande under senare delen av 80- och tidiga delen av 90talet kan möjligen ha bidragit till att man ändå valde att namnge honom.

De kunde ha istället ha sagt en person som arbetade i kvarteret eller liknande.
Förvissp hade ju de flesta av oss ändå förstått vem det handlade om.lite skillnad hade det kanske gjort vad vet jag.
Citera
2021-11-07, 00:54
Medlem
Citat:
Men SE sprang knappast in i gränden.
Det är hans försök att framställa sig som handlingskraftig.

Om du tror att SE ljuger om några saker så borde han vara misstänkt tills man har helt rett ut anledningen till att ett vittne ljuger i en viktig utredning...
Citera
2021-11-07, 00:54
Medlem
Citat:
Om man lägger märke till någon så lägger man mer märke till någon som står stilla i sitt blickfång än som passerar.

NF som vittne underkänner jag fullständigt eftersom han misstagit sig så grovt på var han passerade mannen.

I ärlighetens namn vidhåller jag det att vittnesuppgifterna är helt och hållet värdelösa.

Mycket därför att man inte lägger på minnet sånt som händer innan när man gör något "vanligt" utan när det händer något annorlunda. Varför skulle man lägga märke till saker i Stockholm en fredagskväll när främmande människor passerar.

Man går ju oftast och tänker på annat.
Skulle man titta och minnas folk man möter i Stockholm en fredagskväll blir man knäpp eller är knäpp.

Hade det varit i byhåla Träsket med 200 invånare kanske man lägger märke till andra. Men i Stockholm är det en annan sak.

Jag kan i alla fall inte återgå vilka jag mötte tre minuter tidigare på en gata i Stockholm om jag blev stoppad och utfrågad. Men om jag hörde ett skott och vände mig om skulle jag minnas vad som hände, men en random fredagskväll. Nej.

Sedan förstördes vittnesuppgifterna av att vittnena fick prata med varandra innan förhör och en del hann läsa tidningar och se på TV.
Ovanpå det så kom bilderna på "Skuggan" och "Fantomen".

Nej vittnesuppgifterna är betydelselösa.

Ok. Så ditt försvar av existensen av IMs dekorimaman är att vittnesuppgifterna generellt är värdelösa?

I övrigt haltar ditt resonemang. Det är inte vilka som helst som NF möter. Han uppfattar att det är LOP och det om något bör stärka hans minnesbild.
Citera
2021-11-07, 00:59
Medlem
Citat:
Jag har läst tusentals sidor och över 20 böcker om MOP.

Kan inte minnas allt och speciellt inte sånt som jag sorterat bort som brus och oviktigt.

NF tillhör sånt jag sorterat bort på ett tidigt stadium. Vittnesuppgifterna är idag betydelselösa. Finns ingen lösning att hämta där.

Det som börjar med att du drar en lans för IMs vittnesobservation av dekrimamannen slutar alltså med att du fastslår alla vittnesuppgifter som värdelösa. Snyggt jobbat!
Citera
2021-11-07, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det blir inte direkt mer troligt då du "hittar på lögner". Hur menar du att SE ljuger?
Åter jag menade att vissa av er förnekare ljuger när ni ger honom alibi.
Det var det inlägget handlar om.
Gällande SE så är vi väl nästan allihopa överens om att han kanske inte talar sanning om allt.
Det där samtalet med väktarna. HO tror vissa blint på han ger ju SE alibi enligt en del,
Då ljuger ju SE, enligt honom förekom inget samtal alls i samband med utstämplingen,

I övrigt är det en rimlig slutsats att dra att SE med 99% sannolikhet också ljög om samtalet med LP och om sprängmarschen,
INGET i materialet stödjer nämligen dessa påstådda grejer han ska ha gjort,
Det är ju det man får förhålla sig till,
OM ingen av 15-20 personer har lagt märke till att detta skett så får man säga att det med mycket stor sannolikhet heller aldrig ägt rum. Men lika stor sannolikhet så ljuger SE sålunda.

Att sedan vissa i tråden menar att han var lite av en mytoman vill jag dock protestera mot,
Enligt folk i hans omgivning brukar han inte fara med osanningar.
Att framhålla sig själv i bättre dager är en annan femma.
Citera
2021-11-07, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag är nybörjare inom detta område men har ändå en del reflexioner jag önskar reaktion på.

För mig är det enda indiciet som talar för Engström som mördare är kvinnan som 1986
Ger signalement på David bagares gata av en person med rock och keps i kombination med handlovsväskan. Eller finns det nån mer?

Alla andra signalement som ges som stämmer på Engström är ju sådant som varenda kotte hade vid den tiden. Jag vet tex flera herrar i min släkt som hade sådan filtkeps och rock, jämt.

Gällande hans lögner med stämpelklockan som ju kan tyckas det näst mest misstänksamma finns ju massa förklaringar man kan tänka sig. Han kanske stämplade ut 23.19. Sen gick han norrut dvs åt andra hållet jämfört med Palme. Han hör skotten, vänder sig om och ser Palme segna ner. Han är en mes och får panik över sin egen säkerhet och kutar iväg planlöst. Senare ger han sig tillbaka till Skandia för stöd hos vakten. Eller vad som helst. Lögnen handlar om att han vill glorifiera sig själv och behövde den tiden för att han ska kunna anlända i rättan tid i sin historia. Eller så uppfattade han helt enkelt den tid han sen uppgav.

Gällande Mårtens vittnesmål kan detta ju ha varit vem som helst. Tex den sydafrikanske hitmannen finns ju på bild med liknande utstyrsel.

Sen antar man bara att Engström gått ut genom en olåst bakdörr? vad talar för det egentligen? Hur kunde han veta att den var olåst? Ren spekulation verkar det som. I serien med Gustavsson nu pratas om att vapenhandlarens dotter varit på plats och Engström ska ha sett henne. Jag vet inte; bekräftas detta av henne? Säger hon att Engström sagt att hon nära ”räddade” honom?

Sen har vi chevamannen och ytterligare ett vittne som explicit säger att det inte var Engström.

I min värld verkar det skitkonstigt av polisen att gå ut och anklaga honom bara baserat på ett relevant vittnesmål samt lögner från Engström, en person som var känd för att ljuga i syfte att göra sig själv viktig.

Vad har jag missat som är så graverande? Har någon en länk till kvinnans vittnesmål från 86?

Det är rimliga frågor du ställer. Som ny i Palmeträsket har även jag några frågor och då särskilt om de centrala invändningarna mot SE (förutom vapenfrågan m.m). Jag blir nyfiken på hur folk slår hål på Petterssons teori. Du anför några punkter, men där är några frågetecken för mig.

Palme sköts 23:21:30. SE stämplade ut 23:19, lämnade Skandiahuset 23:19 eller 23:20 och återvände drygt 25 minuter senare, då han befann sig i något slags chocktillstånd. Det är fakta.

Enligt SE själv skulle han ta t-banan till Mörby Centrum. Eftersom han bodde i Täby finns det ingen anledning att ifrågasätta det. Den närmsta nedgången för SE är Hötorget och finns till vänster om Skandiahuset, ca 20 sekunders promenad.

Om SE istället tog omväg och gick till höger efter att ha gått ut från Skandia i riktning mot Rådmansgatans t-bana, eller om han genade över gatan till nedgången på andra sidan Sveavägen, hur kommer det sig då att ingen har sett honom göra det? Det fanns flera vittnen längst båda de här vägarna. Det gäller ännu mer ifall han hade kutat runt planlöst. Det borde någon ha sett. Vilka vittnesmål skulle det vara?

Om han tog vänster efter att ha gått ut från porten, vilket han själv hävdar, och vilket betyder att han passerade mordplatsen precis när skotten föll, vart tog då han då vägen om han inte vek in på Tunnelgatan? Om han lämnade huset 21:19-21:20 och verkligen skyndade sig mot t-banenedgången, borde han ha missat mordet med 1 minuts till 30 sekunders marginal. Det här kan inte ha skett eftersom han återkom till Skandia. Ifall han hörde skotten på väg ner i tuben, vände tillbaka och tog sig upp från t-baneuppgången mot mordplatsen borde han ha blivit sedd av vittnen. Men det blev han inte.

Vad är det TP / jag har missat här?

Några avfärdar SE utifrån vittnesmål på platsen. Men de flesta signalement stämmer ju överens med SE? Både YN och LJ beskriver GM som kepsprydd. Flera andra talar om att han bar en huvudbonad. Som jag förstår det är LL (”chevamannen”) den ende som bestämt hävdar att mördaren inte bar huvudbonad och att det inte var SE. Denne LL, som befinner sig i en bil på andra sidan gatan, har inte uppsikt över brottsplatsen förrän skotten faller, sikten är dålig. LL är säker på att det var Christer Pettersson han såg. Är hans vittnesmål trovärdigt?
Senast redigerad av Sigmarsson 2021-11-07 kl. 01:25.
Citera
2021-11-07, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmarsson
Det är rimliga frågor du ställer. Som ny i Palmeträsket har även jag några frågor och då särskilt om de centrala invändningarna mot SE (förutom vapenfrågan m.m). Jag blir nyfiken på hur folk slår hål på Petterssons teori. Du anför några punkter, men där är några frågetecken för mig.

Palme sköts 23:21:30. SE stämplade ut 23:19, lämnade Skandiahuset 23:19 eller 23:20 och återvände drygt 25 minuter senare, då han befann sig i något slags chocktillstånd. Det är fakta.

Enligt SE själv skulle han ta t-banan till Mörby Centrum. Eftersom han bodde i Täby finns det ingen anledning att ifrågasätta det. Den närmsta nedgången för SE är Hötorget och finns till vänster om Skandiahuset, ca 20 sekunders promenad.

Om SE istället tog omväg och gick till höger efter att ha gått ut från Skandia i riktning mot Rådmansgatans t-bana, eller om han genade över gatan till nedgången på andra sidan Sveavägen, hur kommer det sig då att ingen har sett honom göra det? Det fanns flera vittnen längst båda de här vägarna. Det gäller ännu mer ifall han hade kutat runt planlöst. Det borde någon ha sett. Vilka vittnesmål skulle det vara?

Om han tog vänster efter att ha gått ut från porten, vilket han själv hävdar, och vilket betyder att han passerade mordplatsen precis när skotten föll, vart tog då han då vägen om han inte vek in på Tunnelgatan? Om han lämnade huset 21:19-21:20 och verkligen skyndade sig mot t-banenedgången, borde han ha missat mordet med 1 minuts till 30 sekunders marginal. Det här kan inte ha skett eftersom han återkom till Skandia. Ifall han hörde skotten på väg ner i tuben, vände tillbaka och tog sig upp från t-baneuppgången mot mordplatsen borde han ha blivit sedd av vittnen. Men det blev han inte.

Några avfärdar SE utifrån vittnesmål på platsen. Men de flesta signalement stämmer ju överens med SE? Både YN och LJ beskriver GM som kepsprydd. Flera andra talar om att han bar en huvudbonad. Som jag förstår det är LL (”chevamannen”) den ende som bestämt hävdar att mördaren inte bar huvudbonad och att det inte var SE. Denne LL, som befinner sig i en bil på andra sidan gatan, har inte uppsikt över brottsplatsen förrän skotten faller, sikten är dålig. LL är säker på att det var Christer Pettersson han såg. Är hans vittnesmål trovärdigt?

En sak som jag tyckte serien på Netflix gjorde bra var just att belysa hur chockad han var när han återvänder till Skandiahuset !

Varför har han plötsligt hamnat i sådan chock när han sen berättar i förhör om vad han gör på brottsplatsen o det fixar han ju galant ..

Han hjälper till med Olof...
Han pratar med Lisbeth
Han springer efter Poliser..
Vill lämna vittnesmål..

Sen så upplever väktarna att han knappt är talbar 5min senare när han återvänder..
Citera
2021-11-07, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmarsson

Det var ytterligare en person, som sagt att det inte var Engström som skjöt. Det var en person som kom fram till chevamannen om jag minns rätt.

Tror inte YN såg nån keps 1986. Gällande vittnen om han far runt på stan tex åt andra hålllet så har man väl inte hört alla som befann sig norrut på Sveavägen tex ang SE. Han kanske blev rädd och stod och tryckte i någon port.

Jag köper inte att man kan dra slutledningen att han måste ha gått i en rak linje mot plattan bara för att han stämplade ut denna tid. Det är spekulation. Han kanske gick ut ur porten och hivade upp en plunta han drack ur i 2 minuter eller vad som helst, hörde skottet och sprang runt kvarteret.

Hans utgång från Skandia är ju inte bevis för något mer än att det iaf är möjligt att han var på mordplatsen i rätt tid. Men hans lögn om detta framställs som en graverande indicie, det är det ju inte om man inte har något mer senare.

Ang LJ beskriver han ett utseende som ju en väldig massa medelålders män hade vid denna tid. Alltså otroligt vanligt klädsel det minns jag från den tiden.

Det är ju bara YN som också beskriver denna lilla väska vilket ju kanske är mer ovanligt men det visar sig att det med handledsväska kom senare efter influens av polisen, lärde jag mig i kväll. Så hon kan i princip sett en satt herre med keps och portfölj- också det extremt vanligt.

Det som finns på Engström är att han ljuger och ingen kan bekräfta var han var. Men om han ljuger om var han var har man kanske inte frågat Rätt personer som kan ha sett honom. Hans lögner är ju lite graverande i sig men det är ju mycket svagt att dra det till att man kan stå och säga inför svenska folket bör människan dessutom är död att - han gjorde det. Det är ju polisens eget fel att man ev inte kunnat avfärda honom. Sen gör samma polis honom till syndabock i sin egen miserabla utredning. Skamligt…

Men visst kan det ha varit han. Och en massa andra polisen också har stämplat som mördare vid något tillfälle
Citera
2021-11-07, 03:21
Bannlyst
Dekorimamannen mördade Palme och inte Skandiamannen.
Citera
2021-11-07, 04:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iaftondans
Kan man ett helt liv hålla hemligheten för sin fru?

Jag tror att margareta engström visste allt om Stig men förhören med henne är otroligt undermåliga i avgörande frågor !

Någon som vet om margareta engström lever i dag och om hon är frisk och kry även om hon passerat 80 års ålder ?

Det framgår med all önskvärd tydlighet att ME är helt övertygad om att SE är oskyldig. Så nog vet ME allt som är värt att veta om SEs påstådda skuld som är både ett påhitt och ett rättsövergrepp på samma gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in