Citat:
Ursprungligen postat av
grobiankungen
Jag är nybörjare inom detta område men har ändå en del reflexioner jag önskar reaktion på.
För mig är det enda indiciet som talar för Engström som mördare är kvinnan som 1986
Ger signalement på David bagares gata av en person med rock och keps i kombination med handlovsväskan. Eller finns det nån mer?
Alla andra signalement som ges som stämmer på Engström är ju sådant som varenda kotte hade vid den tiden. Jag vet tex flera herrar i min släkt som hade sådan filtkeps och rock, jämt.
Gällande hans lögner med stämpelklockan som ju kan tyckas det näst mest misstänksamma finns ju massa förklaringar man kan tänka sig. Han kanske stämplade ut 23.19. Sen gick han norrut dvs åt andra hållet jämfört med Palme. Han hör skotten, vänder sig om och ser Palme segna ner. Han är en mes och får panik över sin egen säkerhet och kutar iväg planlöst. Senare ger han sig tillbaka till Skandia för stöd hos vakten. Eller vad som helst. Lögnen handlar om att han vill glorifiera sig själv och behövde den tiden för att han ska kunna anlända i rättan tid i sin historia. Eller så uppfattade han helt enkelt den tid han sen uppgav.
Gällande Mårtens vittnesmål kan detta ju ha varit vem som helst. Tex den sydafrikanske hitmannen finns ju på bild med liknande utstyrsel.
Sen antar man bara att Engström gått ut genom en olåst bakdörr? vad talar för det egentligen? Hur kunde han veta att den var olåst? Ren spekulation verkar det som. I serien med Gustavsson nu pratas om att vapenhandlarens dotter varit på plats och Engström ska ha sett henne. Jag vet inte; bekräftas detta av henne? Säger hon att Engström sagt att hon nära ”räddade” honom?
Sen har vi chevamannen och ytterligare ett vittne som explicit säger att det inte var Engström.
I min värld verkar det skitkonstigt av polisen att gå ut och anklaga honom bara baserat på ett relevant vittnesmål samt lögner från Engström, en person som var känd för att ljuga i syfte att göra sig själv viktig.
Vad har jag missat som är så graverande? Har någon en länk till kvinnans vittnesmål från 86?
Det är rimliga frågor du ställer. Som ny i Palmeträsket har även jag några frågor och då särskilt om de centrala invändningarna mot SE (förutom vapenfrågan m.m). Jag blir nyfiken på hur folk slår hål på Petterssons teori. Du anför några punkter, men där är några frågetecken för mig.
Palme sköts 23:21:30. SE stämplade ut 23:19, lämnade Skandiahuset 23:19 eller 23:20 och återvände drygt 25 minuter senare, då han befann sig i något slags chocktillstånd. Det är fakta.
Enligt SE själv skulle han ta t-banan till Mörby Centrum. Eftersom han bodde i Täby finns det ingen anledning att ifrågasätta det. Den närmsta nedgången för SE är Hötorget och finns till vänster om Skandiahuset, ca 20 sekunders promenad.
Om SE istället tog omväg och gick till höger efter att ha gått ut från Skandia i riktning mot Rådmansgatans t-bana, eller om han genade över gatan till nedgången på andra sidan Sveavägen, hur kommer det sig då att ingen har sett honom göra det? Det fanns flera vittnen längst båda de här vägarna. Det gäller ännu mer ifall han hade kutat runt planlöst. Det borde någon ha sett. Vilka vittnesmål skulle det vara?
Om han tog vänster efter att ha gått ut från porten, vilket han själv hävdar, och vilket betyder att han passerade mordplatsen precis när skotten föll, vart tog då han då vägen om han inte vek in på Tunnelgatan? Om han lämnade huset 21:19-21:20 och verkligen skyndade sig mot t-banenedgången, borde han ha missat mordet med 1 minuts till 30 sekunders marginal. Det här kan inte ha skett eftersom han återkom till Skandia. Ifall han hörde skotten på väg ner i tuben, vände tillbaka och tog sig upp från t-baneuppgången mot mordplatsen borde han ha blivit sedd av vittnen. Men det blev han inte.
Vad är det TP / jag har missat här?
Några avfärdar SE utifrån vittnesmål på platsen. Men de flesta signalement stämmer ju överens med SE? Både YN och LJ beskriver GM som kepsprydd. Flera andra talar om att han bar en huvudbonad. Som jag förstår det är LL (”chevamannen”) den ende som bestämt hävdar att mördaren inte bar huvudbonad och att det inte var SE. Denne LL, som befinner sig i en bil på andra sidan gatan, har inte uppsikt över brottsplatsen förrän skotten faller, sikten är dålig. LL är säker på att det var Christer Pettersson han såg. Är hans vittnesmål trovärdigt?