2021-11-06, 20:53
Medlem
En del experter menar att beviset är svagt eftersom det finns andra alternativa rimliga tolkningar som innebär att det inte var Stig som gjorde det.

De erkände ju själva att deras bevis inte räckte till en fällande dom.
Citera
2021-11-06, 20:54
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
I stort sett alla utom bilförarna var onyktra. Tex LJ, YN och passagerarna i bilarna. Och SE.

Det är inte dom vi pratar om. Titta på inlägget du citerade. Fauzzi var nykter. Du påstod att han och de andra i inlägget var onyktra. Hur var det med de andra som står där? Det är du som påstår. I fallet Fauzzi kan vi dock konstatera att du snackar skit.
Citera
2021-11-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
TP driver ju tesen att SE ljuger som en häst travar i sin bok. Eftersom boken är väldigt förrädiskt skriven så får 100% av de som läser boken okritiskt intrycket av att TP menar att SE ljuger om att OP låg på rygg och vändes i framstupa sidoläge.

Jag är tämligen säker att TP inte skriver denna "beskyllning" rakt ut i sin bok utan bara vilseleder sina läsare helt i linje med TPs modus operandi i den prisförnedrade sagoboken.

Hur man än läser boken så är det uppenbart att TP driver tesen att SE ljuger när han påstår att OP låg på rygg och vändes i framstupa sidoläge av (pluralis) personer.

Vad de som skriver inlägg här i tråden vill påpeka är att SEs historia har stöd av flera andra vittnens berättelser och sannolikt är både självupplevd av SE och sann. Men då kan ju inte SE vara GM och därför är tonläget lite uppskruvat.

Jag är av uppfattningen att OP har vänts till framstupa sidoläge. Jag förstår dock inte vad det har för betydelse ift SE-hypotesen.

Om SE är vittne kan hans uppgifter om ryggläge och vändning till framstupa knyta in hans ankomst till mordplatsen I en ungefärlig kronologi som ges av övriga vittnesutsagor. Men om han är GM får man väl fundera på om hans uppgifter är rimliga gissningar utifrån vad han vid tidpunkten för utsagan kan känna till.

Förstår inte alls varför det skulle ha avgörande betydning i endera riktning.
Citera
2021-11-06, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
En del experter menar att beviset är svagt eftersom det finns andra alternativa rimliga tolkningar som innebär att det inte var Stig som gjorde det.

De erkände ju själva att deras bevis inte räckte till en fällande dom.

Ska man använda sig av den enklaste förklaringen och tolkningen faller allt som en lavin kring de indicier som SE-sekten vill lyfta fram.
Citera
2021-11-06, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Det är inte dom vi pratar om. Titta på inlägget du citerade. Fauzzi var nykter. Du påstod att han och de andra i inlägget var onyktra. Hur var det med de andra som står där? Det är du som påstår. I fallet Fauzzi kan vi dock konstatera att du snackar skit.

Fauzzi har inte pekat ut SE.
Det finns stora brister i hans vittnesmål och det vet du.

Det största problemet i mordutredningen efter bristfällande brottsplatsutredning är vittnena.

Många kritiserar SE:s vittnesuppgifter som lögner. Men övriga vittnen är inte bättre. De skiljer sig åt och vittnena har ändrats sig under resans gång.
När CP blev åtalad var många säkra på att det var CP som var GM.
Och plötsligt ändrade vittnen sina vittnesuppgifter.

Vittnena är en av de svagaste länkarna och att bygga upp en hypotes på dem är enligt min uppfattning faktiskt meningslöst.

Speciellt som ingen kan peka ut någon, eller en gjorde ju det och det var Lisbet och det var ju för att polisen sa att det var GM.

Nej, inga svar kommer att finnas i vittnesuppgifterna.
Senast redigerad av DrMurdoch 2021-11-06 kl. 21:11.
Citera
2021-11-06, 21:15
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Fauzzi har inte pekat ut SE.
Det finns stora brister i hans vittnesmål och det vet du.

Var har jag påstått att han pekat ut SE?
Om du tittar tillbaka är det inte det det handlar om överhuvudtaget. Det handlar om att det finns motstridiga uppgifter om det kan ha funnits en dekorimaman som väntat en längre tid på mordplatsen som Morelius hävdar. Jag postade ett inlägg som visade på vittnen som pekade mot detta. Du beskrev dessa som berusade, vilka av dessa du då avser vägrar du dock svara på. Istället svamlar du om att Fauzzi inte pekat ut SE? Läser du överhuvudtaget inlägg du svarar på???
Citera
2021-11-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Var har jag påstått att han pekat ut SE?
Om du tittar tillbaka är det inte det det handlar om överhuvudtaget. Det handlar om att det finns motstridiga uppgifter om det kan ha funnits en dekorimaman som väntat en längre tid på mordplatsen som Morelius hävdar. Jag postade ett inlägg som visade på vittnen som pekade mot detta. Du beskrev dessa som berusade, vilka av dessa du då avser vägrar du dock svara på. Istället svamlar du om att Fauzzi inte pekat ut SE? Läser du överhuvudtaget inlägg du svarar på???

Tycker att IM är ett vittne som ofta kritiseras och misskrediteras.

Det var vad jag svarade på
Citera
2021-11-06, 21:24
Medlem
Citat:
När CP blev åtalad var många säkra på att det var CP som var GM.
Och plötsligt ändrade vittnen sina vittnesuppgifter.
Lisbet fick förhandsinfo om mannen som enligt experter kan ha påverkat hennes utpekande av CP som bristfällig.
Citera
2021-11-06, 21:28
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Tycker att IM är ett vittne som ofta kritiseras och misskrediteras.

Det var vad jag svarade på

Så då väljer du istället att misskreditera andra genom att hävda att de var berusade? Fast du egentligen inte vet om så var fallet? Upplys mig gärna var och när jag misskrediterat eller kritiserat Morelius?
Citera
2021-11-06, 21:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Om det är påhitt i serien att Engström sagt så till dottern i syfte att dramatisera är det ju riktigt illa och spär på förtalet mot den avlidne utöver det som redan släppts av media och polisen
Tycker det fulaste är när serien försöker framlägga att frun skulle ha ringt in fejkade tipsssmtsl från stugan i Idre när det de facto inte har gått att belägga överhuvudtaget… https://www.expressen.se/nyheter/polisens-teori-engstroms-falska-tips-fran-fjallstugan-/

Hela se-spåret bygger sig enbart på antaganden utan någon reell substans… ”han har kanske kunnat ha tillgång till vapen så därav…” är ju inte seriöst bevisbyggsnde. Antingen har se haft ett vapen eller inte, varit på plats eller inte, skjutit op eller inte fram tills det går att belägga så är kp, filter, och seriens tes enbart trams.
Senast redigerad av malmi 2021-11-06 kl. 21:43.
Citera
2021-11-06, 21:42
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Med tanke på motljuset från Dekorima bör IM ha sett GM och makarna Palme tydligt. Inte ansiktet och färger men silhuetterna lär han sett tydligt.

Varför är du så anti mot IM?

Jag är inte anti mot IM. Jag är bara emot tolkningen att han skulle suttit på" första parkett" med klar och obruten sikt mot mordplatsen i flera minuter innan och under mordet.
Citera
2021-11-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag är inte anti mot IM. Jag är bara emot tolkningen att han skulle suttit på" första parkett" med klar och obruten sikt mot mordplatsen i flera minuter innan och under mordet.

Då förstår jag bättre.

Det är helt riktigt att vara kritisk.

Uppfattade det som att du tillhörde dem som vill sudda bort IM helt för att stärka någon hypotes om SE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in