2021-11-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cedderik
Det var väl någon i tråden som skrev att hen var med henne när hon köpte ett av vapnen? 🤔
Så kan det ha varit.
Men!
Det vi här i tråden bör intressera oss för, det är förstås frågan om vem som hade lagt upp pengarna för vapnet.
2021-11-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Instämmer, trodde det var stenhårt reglerat iochmed egna erfarenheter när sonen gick med i skytteklubb.
Lydia kunde bara linda "Skytteläraren" runt fingret, han följde dessutom med till polisen enl. fup och ordnade så hon fick sin licens.
Oj, det här blir bara värre och värre. Har inte nagelfarit FUP, men så här skall det väl inte gå till?

En avlagd jägarexamen skall väl i sig räcka för att en ansökan om licens skall kunna bedömas av Polisen?
Vem är denna skyttelärare, han som gissningsvis varit med på plats för att inför Polisen intyga Lydias absoluta lämplighet att bli utrustad med vapen?
Följdfråga: Hur länge varade "relationen"..?
2021-11-06, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Det stod i artikeln i aftonbladet att L hade talat om att dom skulle gifta sig i midsommar men flera andra hade vittnat om att E ville göra slut och flytta till spanien
Så hennes planer hade kanske grusats
Fast vi har väl ändå kommit längre i Sverige än "den gamla goda tiden", då ett avgivet men sviket äktenskapslöfte kunde medföra att den svikne/svikna drog svikaren inför tinget och där kunde bli dömd för just brottet 'sviket äktenskapslöfte'?

Det här börjar bli alltmer av den tokiga världen: "Om inte jag får dig, så skall heller ingen annan få dig!" och så dödas partnern -ett beteende vi väl känner till när det gäller svartsjuka och kontrollerande män.
Kan vi konstatera att Lydia här har gjort vad hon kunnat för att utjämna könsskillnaderna?
2021-11-06, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag ville inte att det ev. skulle bli en trådsanning om att skjutprov inte krävs för jägarexamen.

Vad TV-spel har med trådens topic att göra vet jag inte så jag tänker inte kommentera den debatten
Det fetade:
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att tråden inte skulle begripa att det ingår skjutövningar när man skall försöka bli jägare..

Vidare:
Du skrev så här i ditt inlägg "Jag vet ingen som blivit mordisk av att göra lumpen och skjuta på vare sig papp- eller plåttavlor."
Jag förde bara in i tråden att det på allvar diskuteras om krigiska dataspel kan göra ungdomar mer mordiska.
Där har du kopplingen.
Förstår du?
2021-11-06, 16:17
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det fetade:
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att tråden inte skulle begripa att det ingår skjutövningar när man skall försöka bli jägare..

Vidare:
Du skrev så här i ditt inlägg "Jag vet ingen som blivit mordisk av att göra lumpen och skjuta på vare sig papp- eller plåttavlor."
Jag förde bara in i tråden att det på allvar diskuteras om krigiska dataspel kan göra ungdomar mer mordiska.
Där har du kopplingen.
Förstår du?
Nej, jag förstår inte vad dataspel har med topic att göra
2021-11-06, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om någon vill se vad jag anser vara "victim-blaiming" är din posthistorik i Lena Wesström-tråden ett utmärkt exempel.
Du slingrar dig.
Hur jag debatterade i Lena Wesström-träden har ingen relevans för det jag angrep, nämligen att du i denna tråd håller på med 'victim blaming' i det att du kritiserar att Emil filmade Lydia och att han enligt dig borde ha låtit bli. I den andra tråden anklagade du andra för 'victim blaming', alltså precis det som du ägnar dig åt här!

OnT: Du bör i ärlighetens namn vara glad att Emil filmade, eller hur?
Tack vare den hade Uppsala TR inga problem med att bedöma brottet och ge Lydia [nästan] det hon förtjänar..
2021-11-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nej, jag förstår inte vad dataspel har med topic att göra
Då är det kanske på sin plats att min herre börjar träna sin tankeförmåga lite mer än bara sin, enligt uppgift, vältränade kropp?

Topic för tråden är ett bestialiskt mord. Frågan blir då ofta vad som kan ha gjort mördaren så mordisk. Var det generna ("naturen") eller var det istället kanske kulturen (krigiska tv-spel och/eller livet i lumpen) som påverkade mördaren till att bli just en mördare?

Nog borde du DreamTwister kunna hänga med i det resonerandet och se de frågor som kan följa av en ständigt pågående debatt av den sorten?

Vi vill väl alla försöka förstå vad som gjort Lydia till den hon är?
2021-11-06, 16:45
Medlem
Citat:
Förvisso.
Fast E har ju vad vi vet inte tillskansat nånting Lydia tillhörigt. Fast du kanske tänker på immateriella saker som t ex livslust, framtidstro och sånt?

Hon säger ju tydligt i inspelningen.
Något i stil med att du har tagit ifrån mig allt.

Och det kan innebära att han har tröttat ut henne. Och det ena leder till det andra.

Vilket innebär att det slutar med en hagelgevär i L’s hand.
2021-11-06, 16:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Då är det kanske på sin plats att min herre börjar träna sin tankeförmåga lite mer än bara sin, enligt uppgift, vältränade kropp?

Topic för tråden är ett bestialiskt mord. Frågan blir då ofta vad som kan ha gjort mördaren så mordisk. Var det generna ("naturen") eller var det istället kanske kulturen (krigiska tv-spel och/eller livet i lumpen) som påverkade mördaren till att bli just en mördare?

Nog borde du DreamTwister kunna hänga med i det resonerandet och se de frågor som kan följa av en ständigt pågående debatt av den sorten?

Vi vill väl alla försöka förstå vad som gjort Lydia till den hon är?
Nog borde du Carinah78 ha läst alla inlägg i tråden? Där har jag skrivit hur jag tror hon blev den hon blev; jag tror inte hon medvetet valde det iaf.

För övrigt har den här tråden sen länge regredierat till ett skyttegravskrig; på Västfronten intet nytt. Och jag är kanske inte lika intresserad av krypskytte som andra.
2021-11-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trombocyt
Han var jävligt snabb i så fall. Tog allt på bara några månader…
Han fanns knappast med i hennes medvetande när hon blev av med hästgården, eller när hon var otrogen mot sina ex. Inte heller för hennes skulder till KFM eller hennes otaliga självmordsförsök.
Tänk, allt det klarade hon UTAN att ens veta att han existerade!

Jag kan tänka mig att du aldrig har blivit mobbad eller liknande i ditt liv, och kan därmed inte förstå vilket rent helvete mobbade personer går igenom.
Har man blivit mobbad tidigare, så behövs det inte mycket för att dessa känslor kan komma tillbaka. Mobbade personer bär med sig denna fruktansvärda känsla resten av deras liv.
2021-11-06, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Han har inte missbrukat sitt vapen och skjutit nån.....

Okej, ja men varför skulle L lämna in sina vapen tidigare? För tidigare hade hon inte skjutit någon ju.
Du ser själv hur dum din text är hoppas jag.
Båda har uppvisat dåligt beteende med vapen, båda har haft funderingar på att ta sina liv, båda har missbruk i bagaget. Båda skulle ha blivit fråntagna sina vapen.
2021-11-06, 17:02
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Så kan det ha varit.
Men!
Det vi här i tråden bör intressera oss för, det är förstås frågan om vem som hade lagt upp pengarna för vapnet.
Varför? 😳 Vad tillför det fallet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in