2021-11-06, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Har det inte stått i tråden att dom rörde sig.. Och både syntes och hördes på den lokala puben? Vita älgen.. Hette den så?

De var väl de senaste veckorna, som jag uppfattade det. L kanske vägrade laga maten?
2021-11-06, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
E hade under senhösten på kvällarna ringt upp helt okända tjejer han hitttat via nätet. Ensam och kanske efter liten grogg. Någon/några hade han längre kontakt men det tycks runnit ut i sanden. Eller hur var det EmmeLee?

Kanske var det så han hittade L?
Det är ju en ganska vanlig företeelse nuförtiden😂 Men ganska intressant hur dom träffades..
2021-11-06, 14:02
Medlem
Citat:
Hon ägde en hästgård i Skåne och där avlade hon jägarexamen. Tanken var att få vara med i något av de många jaktlag som fanns där. Som jag förstått var det inte primärt för jakten utan mer det sociala att tillhöra ett jaktlag och komma ut i skogen.

Så har jag förstått det. Hon hade licens för de tre vapen hon förvarade i vapenskåpet.
Fast det är inte bara att knalla in hos ett jaktlag å säga: hej, här är jag och jag kan skjuta..
Inför en jakt måste man ansöka i god tid till det laget som man vill delta i och ange vilken kompetens man har, m.m, samt betala avgiften för jakten, i förtid m.m,
Tänk att räkna ett halvruttet stall som hästgård, hmm! Så mycket som inte stämmer med Lydia, hon har levt på en lögn hela sitt liv! Undrar vad hon tänker nu där i häktet, helt nykter, inte så kul va ??
2021-11-06, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Såvitt jag vet är det skjutprov mot både rörligt och stillastående mål för att få jägarexamen och kunna söka vapenlicens.

Jag vet ingen som blivit mordisk av att göra lumpen och skjuta på vare sig papp- eller plåttavlor.
Inte jag heller faktiskt.
Men du känner säkert till den allmänna diskussionen om aggressiva och våldsamma tv-spel där själva dödandet är ett av de primära målen? Det sägs (har ingen källa att ange, men kan ju hänvisa till debatt och artiklar i våra större tidningar), att det imaginära dödandet kan tänkas sänka tröskeln för att irl ta till våld. Nog känner även du till den debatten?

Eftersom du inte kan berätta för tråden om det är så att Lydia gjort lumpen, så väljer jag att utgå från att hon inte gjort nånting inom Försvaret.
Hon har då, alldeles utan att ha fått träna på pappfigurer föreställande människor, gått från att skjuta mot djurfigurer, både stillastående och rörliga (vad nu den skillnaden i sammanhanget skulle haft för betydelse?), direkt övergick till att ge eld mot en obeväpnad person, Emil, och därigenom döda honom.

Lydia får sägas spela i en alldeles egen [mordisk] liga..
2021-11-06, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartInombords
Det är så mycket man kan ta ifrån en människa.
Och det verkar som hon var helt fokuserad på det.
Förvisso.
Fast E har ju vad vi vet inte tillskansat nånting Lydia tillhörigt. Fast du kanske tänker på immateriella saker som t ex livslust, framtidstro och sånt?
2021-11-06, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Fast det är inte bara att knalla in hos ett jaktlag å säga: hej, här är jag och jag kan skjuta..
Inför en jakt måste man ansöka i god tid till det laget som man vill delta i och ange vilken kompetens man har, m.m, samt betala avgiften för jakten, i förtid m.m,
Tänk att räkna ett halvruttet stall som hästgård, hmm! Så mycket som inte stämmer med Lydia, hon har levt på en lögn hela sitt liv! Undrar vad hon tänker nu där i häktet, helt nykter, inte så kul va ??

Tydligen fungerade det helt annorlunda därnere än i Stockholm. Därnere uppmuntrade man folk med jägarexamen att delta även sådana som inte själv avsåg att primärt skjuta vilt. Det var just det som fick L att ta jägarexamen.
2021-11-06, 14:33
Medlem
Citat:
Tydligen fungerade det helt annorlunda därnere än i Stockholm. Därnere uppmuntrade man folk med jägarexamen att delta även sådana som inte själv avsåg att primärt skjuta vilt. Det var just det som fick L att ta jägarexamen.
Ja, jag minns att jag läste förhör med mannen som lärde Lydia skjuta, han verkade förtjust i henne, även om han var det så hade hon väl även ett polisbesök innan licens? Så var det för min äldste son iaf, polisen och massa tusen i kostnad för bara det!
Jag bor i Värmland och kan säga att i vårat jaktlag hade hon inte bara knallat in i hur som helst, men, men, i STHLM kanske det inte är noga, fast jag trodde det fanns regler...
2021-11-06, 14:34
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Inte jag heller faktiskt.
Men du känner säkert till den allmänna diskussionen om aggressiva och våldsamma tv-spel där själva dödandet är ett av de primära målen? Det sägs (har ingen källa att ange, men kan ju hänvisa till debatt och artiklar i våra större tidningar), att det imaginära dödandet kan tänkas sänka tröskeln för att irl ta till våld. Nog känner även du till den debatten?

Eftersom du inte kan berätta för tråden om det är så att Lydia gjort lumpen, så väljer jag att utgå från att hon inte gjort nånting inom Försvaret.
Hon har då, alldeles utan att ha fått träna på pappfigurer föreställande människor, gått från att skjuta mot djurfigurer, både stillastående och rörliga (vad nu den skillnaden i sammanhanget skulle haft för betydelse?), direkt övergick till att ge eld mot en obeväpnad person, Emil, och därigenom döda honom.

Lydia får sägas spela i en alldeles egen [mordisk] liga..
Jag ville inte att det ev. skulle bli en trådsanning om att skjutprov inte krävs för jägarexamen.

Vad TV-spel har med trådens topic att göra vet jag inte så jag tänker inte kommentera den debatten
2021-11-06, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Förvisso.
Fast E har ju vad vi vet inte tillskansat nånting Lydia tillhörigt. Fast du kanske tänker på immateriella saker som t ex livslust, framtidstro och sånt?
Det stod i artikeln i aftonbladet att L hade talat om att dom skulle gifta sig i midsommar men flera andra hade vittnat om att E ville göra slut och flytta till spanien
Så hennes planer hade kanske grusats
2021-11-06, 15:02
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ingen verkar ju ha brytt sig i att kolla sanningshalten i Ls uttalande om skadan, filmen finns ju, så det bör väl gå att utreda om Ls handskada redan fanns där, när skottet går av, vilket är åklagarens arbetsuppgift!

Det är bl.a därför som jag anser att fuppen är tunn och svag!
Vad har ett blott finger med saken ens att göra? Det som finns i fupp är allt som behövs. Det kan inte bli mer tydligt att hon mördade honom.
2021-11-06, 15:09
Medlem
Citat:
Hon ägde en hästgård i Skåne och där avlade hon jägarexamen. Tanken var att få vara med i något av de många jaktlag som fanns där. Som jag förstått var det inte primärt för jakten utan mer det sociala att tillhöra ett jaktlag och komma ut i skogen.

Så har jag förstått det. Hon hade licens för de tre vapen hon förvarade i vapenskåpet.
Väldigt ovanligt I Sverige att någon blir skjuten av en kvinna med lagligt vapen.. undrar om det har hänt tidigare någonsin..
Psykvården och polisen måste se om över sina rutiner.. politiker skulle nog säga om ärandet..
2021-11-06, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Väldigt ovanligt I Sverige att någon blir skjuten av en kvinna med lagligt vapen.. undrar om det har hänt tidigare någonsin..
Psykvården och polisen måste se om över sina rutiner.. politiker skulle nog säga om ärandet..
Instämmer, trodde det var stenhårt reglerat iochmed egna erfarenheter när sonen gick med i skytteklubb.
Lydia kunde bara linda "Skytteläraren" runt fingret, han följde dessutom med till polisen enl. fup och ordnade så hon fick sin licens.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in