2021-11-06, 12:42
Medlem
PeterNosters avatar
[quote=sunnis|77830448]
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun

Ja, hade inte elbilar haft regenerade bromsfunktion i elmotorn så hade de frirullat utan något som helst motstånd och således hade bromsarna (skivor & belägg) slitits betydligt mer än på en fossilbil och krävt mer service.

TS har missuppfattat det hela som att elbilar har någon komplicerad magisk broms-regenerande apparat vid sidan om. Någon annan skribent frågade sig varför inte elbilar använder elmotorn som broms ibland är kunskapsnivån oerhört låg på FB, till och med såpass låg att man inte ens förstår själv när man är på djupt vatten med sina resonomang.

Ramlade av stolen två gånger när jag läste de två inläggen i tråden.
Citera
2021-11-06, 12:43
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Vinsten är väl minskat slitage på skivor och belägg.

På bekostnad av rost, uttorkade packningar/dammskydd och sättningar. Det blir dyrare att serva bromsar som beckat ihop än bromsar som används normalt, så någon vinst är inte att tala om.
Citera
2021-11-06, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag är förvånad hur få som förstår hur lite el man återvinner med regenererande bromsar.

En elbil är en enklare konstruktion än en traditionell bensinbil. Den har färre rörliga delar. Och en av de största fördelarna med elbilar som framhållits är att det ger mindre underhåll.

Men när nu traditionella bilföretag bygger elbilar bygger man de mest komplicerade konstruktioner man kan för att tvinga bilister att serva bilarna lika ofta som bensinbilar.
Och det är framför allt underhållet av de rgenererade bromsarna som tvingar elbilarna in på service som man annars skulle sluppit.

Min fråga till dig som äger en elbil är: förstår du ens fysiken bakom regenerande bromsar och vilken blåsning det är?

Kör du upp för hallandsåsen och sedan rullar ner samma väg som du kom får du tillbaka ca 30% av elen du förbrukade upp.
Det låter väl som en bra ide?

Fast nu ser inte vår verkliga körning ut så. I själva verket bromsar vi bara några få procent av vår körtid. I själva verket regenererar du i bästa fall bara 30% av de få procent av din körning som du bromsar.
Frågan är om du ens tjänar in 100kr på ett år medans du i andra vågskålen tvingas in på årlig service.

Är du som elbilsägare ens medveten om detta?

Själv avstår jag tills vi får enkla underhållfria elbilar (med all sannolikhet kinesiska).

Du har nog fatta det mesta fel i detta….

All återvunnen energi är i grunden bra, och 30% är inte alls kattskit i denna sak.
Man kan ju inte räkna med att återför 100% av energin som förbrukades för att ta sig uppför.r backen, för då torde man inte komma ner för backen på andra sidan, om vi ser till fysikens lagar

Dessutom lär vi aldrig någonsin få sen nån underhållsfri elbil, därför att den fortfarande är i grund och botten en vanlig bil med allt som ingår i sådana, förutom förbränningsmotor och det som hör till runt den.

Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Men va fan svamlar du om? De "regenerarade bromsarna"? Kan du möjligtvis skicka en bild på dessa eller beskriva var man hittar dom på en elbil?

Funktionsprincipen för bromssystem i en elbil är ett vanligt 2-krets bromssystem med servopump och ABS funktion. Elmotorn kan precis som en fossil motor motorbromsa, skillnaden är att fossilmotorn bromsar genom den interna friktionen i motorn som finns i ramlager, cylindrar, topp, ventiler, fjädrar osv. En elmotor inducerar istället en ström som får ett motstånd i batteriet och således går trögare och skapar en bromsverkan.

Bromsverkan i en generator i en elbil är mycket högre än friktionen i en fossil motor och således fungerar funktionen utmärkt som färdbroms vilket gör att man behöver inte slita på bromsskivor eller belägg i samma grad som på en ICE-bil.

VW MEB plattform som ID.4, Enyaq, Q4-etron så har man t.ex ersatt skivorna bak med en helt försluten trumbroms som inte behöver servas under hela bilens tekniska livslängd. Orsaken är att skiv

Nja, nu behöver du tänka till lite till…

Motorbroms beror till nästan 100% på att det är tungt att övervinna kompressionsmotståndet, den interna friktionens del i motorbromsning är i princip helt försumbar.
Citera
2021-11-06, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Motorbroms beror till nästan 100% på att det är tungt att övervinna kompressionsmotståndet, den interna friktionens del i motorbromsning är i princip helt försumbar.

Du har såklart rätt! Snörstarta en motor med tändstift i eller ur är såklart otroligt stor skillnad! Kom även tänka på min gamla Husaberg med dekomp-funktion
Citera
2021-11-06, 13:28
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har nog fatta det mesta fel i detta….

All återvunnen energi är i grunden bra, och 30% är inte alls kattskit i denna sak.
Man kan ju inte räkna med att återför 100% av energin som förbrukades för att ta sig uppför.r backen, för då torde man inte komma ner för backen på andra sidan, om vi ser till fysikens lagar

Dessutom lär vi aldrig någonsin få sen nån underhållsfri elbil, därför att den fortfarande är i grund och botten en vanlig bil med allt som ingår i sådana, förutom förbränningsmotor och det som hör till runt den.

Word, att köra ecodriving med en elbil är riktigt roligt - med rätt teknik kan man få batteriet att räcka väldigt mycket längre och det är alltid positivt. Varje gång man behöver använda den mekaniska fotbromsen skall man betrakta som ett misslyckande, då har man inte lyckats planera körningen tillräckligt bra..

Det sagt så behåller jag min gamla dieselråtta några år till, men nästa bil blir förmodligen en elbil.
Citera
2021-11-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nevelepride
Det gör du i första hand. Men behöver du bromsa ännu mer så använder du dig av de klassiska mekaniska bromsarna.

Samma sak som att motorbromsa med en bensin/dieselbil.
Fördelen är att i elbilen får du tillbaka lite energi medan du har en 0-förbrukning i den traditionella bilen.

Antar att det beror på bilmärke men kan man ställa om hur mycket man vill att den ska regenerera (motorbromsa) beror det bara hur mycket man släpper "gaspedalen" eller är det kopplat så det även används när bromspedalen används till en viss gräns? Tänker mig lätt tryck på bromspedalen för att aktivera systemet.
Citera
2021-11-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
På bekostnad av rost, uttorkade packningar/dammskydd och sättningar. Det blir dyrare att serva bromsar som beckat ihop än bromsar som används normalt, så någon vinst är inte att tala om.

Har du någon egen erfarenhet av dessa problem från något specifikt märke eller bromstyp?

Min erfarenhet av elbilar är liten men andra elfordon har jag jobbat i tio år med service och reparationer.
Hade aldrig dessa problem på något elfordon.
Tror det berodde på att elbromsning genom att generera med motorn aldrig räcker för att stanna helt utan det sista användes skivbromsen vilket gjorde att de motionerades kontinuerligt. Skivan och bromsdelarna var alltid varma efter minsta lilla körning.

De fordon jag jobbade hade i regel skivan på utgående axel från motor så det bidrog nog även det till att det blev varmt.
Citera
2021-11-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På riktiga elbilar som bl.a Tesla kan man stänga av regenereringen och köra på frirull. Då kan man ju passa på att motionera mekaniska bromssystemet.

Eller så lägger man i neutralen istället för att koppla ur farthållaren som jag lyckats göra två gånger. Då rullar bilen på rejält och man får bromas ordentligt (det är först då man märker hur tung bilen egentligen är)
Citera
2021-11-06, 13:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Antar att det beror på bilmärke men kan man ställa om hur mycket man vill att den ska regenerera (motorbromsa) beror det bara hur mycket man släpper "gaspedalen" eller är det kopplat så det även används när bromspedalen används till en viss gräns? Tänker mig lätt tryck på bromspedalen för att aktivera systemet.

Det brukar kallas en-pedalskörning, såfort du släpper gasen så börjar bilen bromsa. På de flesta elbilar sitter det en mätare som visar om du för tillfället gör slut på el eller laddar batteriet. https://media.drivingelectric.com/image/private/s--pz9ZBmPI--/v1597792237/drivingelectric/2020-01/_1621222.jpg

Mätaren längst till vänster i bild, just den bilen har flera olika lägen på regenerering, sätter du bilen i värsta "eco-mode" begränsas topphastigheten till 90 och elbromsen är så effektivt att du knappt behöver använda fotbromsen överhuvudtaget.
Citera
2021-11-06, 13:49
Medlem
zilog-80s avatar
En fråga från nån som har NOLL erfarenhet av elbil, men hyfsad Svensson-koll på tekniken:
Behövs ens mekaniska bromsar på en elbil, det handlar väl bara om hur mycket last man ger generatorn/motorn? Kan man accelerera en bil till 100 km/h på 3 sekunder borde den kunna göra tvärtom utan problem kan man tycka.. Eller?
Citera
2021-11-06, 14:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
En fråga från nån som har NOLL erfarenhet av elbil, men hyfsad Svensson-koll på tekniken:
Behövs ens mekaniska bromsar på en elbil, det handlar väl bara om hur mycket last man ger generatorn/motorn? Kan man accelerera en bil till 100 km/h på 3 sekunder borde den kunna göra tvärtom utan problem kan man tycka.. Eller?

Skulle väl gå om man brände bort energin i ett annat motstånd än batteriet.
Nu använder man ju batteriet som last vid bromsningen och då begränsas ju laddströmmen.

Att tänka på i sammanhanget är att om batteriet är fulladdat så finns det ingen motorbroms överhuvudtaget.

En del elbilar har en buffert högst upp så att när mätaren visar 100% så är det bara 90%. Så då får man motorbroms ändå. Bufferten är till för att lura kunden att bilen laddar snabbt under längre tid.

På en Tesla finns ingen buffer så 100% är 100% så då finns ingen motorbroms förrän man kört ett tag och tömt ur batteriet så att det går att ladda lite.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-11-06 kl. 14:16.
Citera
2021-11-06, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det brukar kallas en-pedalskörning, såfort du släpper gasen så börjar bilen bromsa. På de flesta elbilar sitter det en mätare som visar om du för tillfället gör slut på el eller laddar batteriet. https://media.drivingelectric.com/image/private/s--pz9ZBmPI--/v1597792237/drivingelectric/2020-01/_1621222.jpg

Mätaren längst till vänster i bild, just den bilen har flera olika lägen på regenerering, sätter du bilen i värsta "eco-mode" begränsas topphastigheten till 90 och elbromsen är så effektivt att du knappt behöver använda fotbromsen överhuvudtaget.

Du menar stora mätaren som man kan jämföra med varvräknare, ett blåt fält och grönt min spontana tanke med super eco-läget är att det inte ska användas när det är halt! Ser ut som en trevlig hyundai förutom att ratten sitter på fel sida Postbil
Som många skriver är det inte underhåll på regenererande systemet utan vanliga bromsar som kräver tillsyn men det är påtagligt på vanliga bilar också, speciellt när det blev standard med ABS och skivor bak sen med all saltning på vintern är ett otyg för såna komponenter. Sen kan jag ju tänka mig att biltilverkarna givetvis har avancerade serviceprogram även för elbilar och att de tyngre elbilarna frestar på mer på upphängningar och andra rörliga delar tex hjullager däremot drivlinan i övrigt bör kräva mindre underhåll. Själva motorn bör va borstlös inga kol som en gammal elmotor, tänker på en gammal BT-truck på en arbetsplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in