2021-11-06, 10:45
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Ja vad jag vet så återvinner i varje fall min Tesla lite ström i branta nedförsbackar och vid inbromsning. Nu kollar jag ju inte systematiskt på instrumenteringens uppgifter om detta när man ibland läser något på nätet samtidigt vid glesare trafik men överlag verkar det fungera bra.
Citera
2021-11-06, 10:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag läste nyligen om elmotorerna i elbilar. De är inte som andra elmotorer. De har interna mekaniska lösningar för att fungera bättre vid höga varvtal. Det är den så kallade emf som ställer till det. En inre motriktad elektrisk kraft. I korthet är motorn en generator även när den drivs som motor - och det finns en motriktad kraft som genererar ström. Det fungerar utan större problem vid måttliga varvtal - men elbilar ska ha stort varvtals-spektrum. Så man har gjort vissa listiga lösningar för att minska på den motriktade elektriska kraften (emf). Grejen, tror jag, blir då att motorn inte kommer fungera som generator.
Och i så fall kan det bli rätt komplicerat.
Lägg därtill att bromsar är livsviktiga.

Så, om mina antaganden stämmer, håller med trådstartaren att den regenererade energin förmodligen kostar mycket mer än den smakar.

Tesla har löst nackdelarna med olika motortyper som visas i denna video:

Citat:
The engineers of Tesla motor's shocked everyone when they abandoned the versatile induction motor in Model 3 cars. They used a totally different motor called IPM-SynRM. Let's understand why the Tesla engineers made this crucial design change.

Tesla Model 3's motor - The Brilliant Engineering behind it:
https://www.youtube.com/watch?v=esUb7Zy5Oio
Citera
2021-11-06, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag är förvånad hur få som förstår hur lite el man återvinner med regenererande bromsar.

En elbil är en enklare konstruktion än en traditionell bensinbil. Den har färre rörliga delar. Och en av de största fördelarna med elbilar som framhållits är att det ger mindre underhåll.

Men när nu traditionella bilföretag bygger elbilar bygger man de mest komplicerade konstruktioner man kan för att tvinga bilister att serva bilarna lika ofta som bensinbilar.
Och det är framför allt underhållet av de rgenererade bromsarna som tvingar elbilarna in på service som man annars skulle sluppit.

Min fråga till dig som äger en elbil är: förstår du ens fysiken bakom regenerande bromsar och vilken blåsning det är?

Kör du upp för hallandsåsen och sedan rullar ner samma väg som du kom får du tillbaka ca 30% av elen du förbrukade upp.
Det låter väl som en bra ide?

Fast nu ser inte vår verkliga körning ut så. I själva verket bromsar vi bara några få procent av vår körtid. I själva verket regenererar du i bästa fall bara 30% av de få procent av din körning som du bromsar.
Frågan är om du ens tjänar in 100kr på ett år medans du i andra vågskålen tvingas in på årlig service.

Är du som elbilsägare ens medveten om detta?

Själv avstår jag tills vi får enkla underhållfria elbilar (med all sannolikhet kinesiska).

Vad svamlar du om? Det är just de regenererande bromsfunktionen som gör att du inte sliter på det ordinarie bromssystemet. Det krävs inget extra för att det.
Citera
2021-11-06, 11:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Svaret på det hela fick du ovan, du kan vara helt lugn med att mitt svar är riktigt !

Lindningarna slits inte ens så att man kan skönja ett slitage över estimerad livslängd. Elbilar på skroten kommer inte bero på havererade elmotorer, de kommer att vara pga krockskador och att datorer och annat gjort dem omoderna eller att batterierna utvecklats och blivit lättare och effektivare.

Elmotorer har testat länge, de är närmast outslitliga

Motorn i en elbil med kylning som tesla har är säkert närmast outslitliga.

Jag jobbade ett år på en elfirma som reparerade elmotorer som brunnit.
De flesta kom från en knäckebrödsfabrik så det var väl det som knäckte dem. En liten fläkt i motorn var den enda kylningen. Samma motor återkom flera gånger.

Nya lager, nya lindningar och gräddning i ugn så var de gräddade och klara.
El-firman drog nog in en del deg på det där.

Detta var dock några decennier sedan.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-11-06 kl. 11:23.
Citera
2021-11-06, 11:28
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är inte så stora mängder energi man kan återvinna.

Ex, 2000kg bil i 100km/h som panikbromsar tills bilen står stilla:

[0,5 X 2000 X (27,78²)]/1000 = 772kJ = 214Wh

Med en teoretisk verkningsgrad på 70% blir det ca 150Wh eller 0,15kWh elenergi att hämta. Lite lägre i praktiken kanske 0,12kWh.

Vi kan anta att nån som pendlar och har 5mil till arbetet kanske gör denna inbromsning x2,5 enkel väg (x5 tur/retur). Och kan då spara ca 220x0,12x5= 132kWh på ett år. Med ett pris på säg 1,50kr/kWh så blir inbesparingen ca 198 kronor.

Tveksamt om det lönar sig, det är nog mest ett säljtrick som kostar mera i produktion och service än vad det ger.
Stort tack för att du gjorde uträkningen jag inte orkade. Nyttan i förhållande till kostnaden för årlig service (de regenererande bromsarna är huvudorsaken till service-intervallerna) gör det helt meningslöst. Och man kan ju inte anta att dessa är gratis vare sig att utveckla eller tillverka.
Citera
2021-11-06, 11:35
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag läste nyligen om elmotorerna i elbilar. De är inte som andra elmotorer. De har interna mekaniska lösningar för att fungera bättre vid höga varvtal. Det är den så kallade emf som ställer till det. En inre motriktad elektrisk kraft. I korthet är motorn en generator även när den drivs som motor - och det finns en motriktad kraft som genererar ström. Det fungerar utan större problem vid måttliga varvtal - men elbilar ska ha stort varvtals-spektrum. Så man har gjort vissa listiga lösningar för att minska på den motriktade elektriska kraften (emf). Grejen, tror jag, blir då att motorn inte kommer fungera som generator.
Och i så fall kan det bli rätt komplicerat.
Lägg därtill att bromsar är livsviktiga.

Så, om mina antaganden stämmer, håller med trådstartaren att den regenererade energin förmodligen kostar mycket mer än den smakar.
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tesla har löst nackdelarna med olika motortyper som visas i denna video:

Tesla Model 3's motor - The Brilliant Engineering behind it:
https://www.youtube.com/watch?v=esUb7Zy5Oio

Ja där ser man - (mitt antagande var riktigt).
Och Toyota Prius hade två elmaskiner - en för drivning och en för regenerering.

Och trådstartaren har nog rätt i att det här inte är lönande på det stora hela.

Vissa länder har mycket backar, men man försöker bygga bort dem - så bilarna går alltmer plant. Dock om man ser det i stort så är övervägande delen av världens bilar på planare områden.
Citera
2021-11-06, 11:38
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Vad svamlar du om? Det är just de regenererande bromsfunktionen som gör att du inte sliter på det ordinarie bromssystemet. Det krävs inget extra för att det.
Allt jag har hört och läst om elbilar från motorjournalister så är det det regenererande bromssystemet som tvingar in elbilar på årlig service. Dessa skulle alltså ha fel?

Vi har dock konstaterat att vinsten är marginell.
Citera
2021-11-06, 11:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Stort tack för att du gjorde uträkningen jag inte orkade. Nyttan i förhållande till kostnaden för årlig service (de regenererande bromsarna är huvudorsaken till service-intervallerna) gör det helt meningslöst. Och man kan ju inte anta att dessa är gratis vare sig att utveckla eller tillverka.

Men läste du inte den amerikanska konsumentrapporten?
Det är de oregenererande bromsarna som kräver underhåll för att de används knappt p.g.a. de regenererande bromsarna d.v.s. elmotorn/elmotorerna sköter bromsningen.

Det är inget som behöver utvecklas eller tillverkas extra. Det har funnits på elmotorer sen de uppfanns.

Jag jobbade som svarvare något år. Som praktikant fick jag naturligtvis den sämsta svarven. En Storebro från 1910. Den hade ingen automatisk broms så den tog tid på sig att stanna.

När ackordet skulle sättas lät man den snurra tills den stannade av sig själv.
Så fort ackordsmätarn hade gått så stannade man ju svarven genom att slå in backen.

Svarvarn bakom hade en modernare svarv från 1920 och den hade automatisk elbroms.
Det hjälpte honom inte när han fastnade i chucken med overallen och slungades över svarven och ner i spånlådan med bruten arm.
Citera
2021-11-06, 12:03
Medlem
Citat:

Men va fan svamlar du om? De "regenerarade bromsarna"? Kan du möjligtvis skicka en bild på dessa eller beskriva var man hittar dom på en elbil?

Funktionsprincipen för bromssystem i en elbil är ett vanligt 2-krets bromssystem med servopump och ABS funktion. Elmotorn kan precis som en fossil motor motorbromsa, skillnaden är att fossilmotorn bromsar genom den interna friktionen i motorn som finns i ramlager, cylindrar, topp, ventiler, fjädrar osv. En elmotor inducerar istället en ström som får ett motstånd i batteriet och således går trögare och skapar en bromsverkan.

Bromsverkan i en generator i en elbil är mycket högre än friktionen i en fossil motor och således fungerar funktionen utmärkt som färdbroms vilket gör att man behöver inte slita på bromsskivor eller belägg i samma grad som på en ICE-bil.

VW MEB plattform som ID.4, Enyaq, Q4-etron så har man t.ex ersatt skivorna bak med en helt försluten trumbroms som inte behöver servas under hela bilens tekniska livslängd. Orsaken är att skiv
Senast redigerad av sunnis 2021-11-06 kl. 12:06.
Citera
2021-11-06, 12:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Allt jag har hört och läst om elbilar från motorjournalister så är det det regenererande bromssystemet som tvingar in elbilar på årlig service. Dessa skulle alltså ha fel?

Vi har dock konstaterat att vinsten är marginell.

Kan du citera en sådan artikel, tack.
De menar väl då i så fall indirekt genom att det regenererande bromssystemet gör att de mekaniska bromsarna inte används lika mycket som på en fossil.

På riktiga elbilar som bl.a Tesla kan man stänga av regenereringen och köra på frirull. Då kan man ju passa på att motionera mekaniska bromssystemet. På de flesta elbilar kan man välja styrkan på regenereringen så en förare som känner till problemet med mekaniska bromsarna kan ju välja lägsta och bromsa som vanligt för att motionera dem.

På min fossilbil med skivbroms bak finns samma problem så jag kör någon gång i månaden med dragen handbroms förutom när jag använder handbromsen vid kuvtagning på grusväg.

Vinsten är väl att man får tillbaks lite av energin som går upp i rök på en fossilbil när man bromsar. Man får ju inte tillbaks bensinen. Inte en droppe.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-11-06 kl. 12:20.
Citera
2021-11-06, 12:23
Medlem
Barney Calhouns avatar
[quote=Nevelepride|77828539]Det gör du i första hand. Men behöver du bromsa ännu mer så använder du dig av de klassiska mekaniska bromsarna.

Samma sak som att motorbromsa med en bensin/dieselbil.
Fördelen är att i elbilen får du tillbaka lite energi medan du har en 0-förbrukning i den traditionella bilen.[/QUOTE]

Min dieselford har regenererande laddning.
När jag bromsar börjar generatorn tokladda för att ta tillvara på rörelseenergin och när jag accelererar så frånkopplas generatorn så det ska gå lättare.
Naturligtvis är det klokt i en elbil att använda elmotorn som generator vid inbromsning för att ta till vara på lite av energin än att nöta på bromsarna.
Citera
2021-11-06, 12:39
Medlem
[quote=Barney Calhoun|77830293]
Citat:
Ursprungligen postat av Nevelepride
Det gör du i första hand. Men behöver du bromsa ännu mer så använder du dig av de klassiska mekaniska bromsarna.

Samma sak som att motorbromsa med en bensin/dieselbil.
Fördelen är att i elbilen får du tillbaka lite energi medan du har en 0-förbrukning i den traditionella bilen.[/QUOTE]

Min dieselford har regenererande laddning.
När jag bromsar börjar generatorn tokladda för att ta tillvara på rörelseenergin och när jag accelererar så frånkopplas generatorn så det ska gå lättare.
Naturligtvis är det klokt i en elbil att använda elmotorn som generator vid inbromsning för att ta till vara på lite av energin än att nöta på bromsarna.

Ja, hade inte elbilar haft regenerade bromsfunktion i elmotorn så hade de frirullat utan något som helst motstånd och således hade bromsarna (skivor & belägg) slitits betydligt mer än på en fossilbil och krävt mer service.

TS har missuppfattat det hela som att elbilar har någon komplicerad magisk broms-regenerande apparat vid sidan om. Någon annan skribent frågade sig varför inte elbilar använder elmotorn som broms ibland är kunskapsnivån oerhört låg på FB, till och med såpass låg att man inte ens förstår själv när man är på djupt vatten med sina resonomang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in