2021-11-06, 11:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
SE hade om inget annat funkat för uppmärksamhet erkänt.

Han kände min pappa och det kom aldrig fram mer än ”bittra kommentarer”. Han såg nog sin tid i rampljuset och så blev han driftkucku.

Har svårt att tro honom om någon inblandning. Läckte aldrig på fyllan t ex.

Hej.

Kul att du tittar in i tråden!
Hur har din pappa beskrivit SE? Lever din pappa idag?

Ditt inlägg känns mer levande än de gulblekta förhör vi läser sönder här i tråden.
Citera
2021-11-06, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
SE beskriver i rätten inte att han är 40sek sen....

Sitter du o påstår att SE ljuger ?

Att SE överdriver och önskar att han sett själva mordet torde vara klart för var och en.

SE som beskrivs som "mediakåt" och suktar efter berömmelse som en nattmal dras till en lykta är välom vittnat och känt.

SE kom troligtvis ut genom entrén efter andra skottet eftersom han initialt endast vittnar om "en smäll".

Sedan traskar SE framåt de berömda 50 meterna och snubblar nästan över "fyllot" som ligger på trottoaren i korsningen.

Sedan står denna nervsvaga och passiva SE och iakttar efterspelet till MOP. SEs vittnesuppgifter stämmer in på detta.

Det SE ljuger om är att han skulle agerat och varit aktiv på mordplatsen.
SE har inte lagt någon i framåtstupa sidoläge. Inte pratat med LP. Inte sprungit in i gränden. Utan stått passivt och glott på vad som hände.

Sedan gick han chockad tillbaka till Skandia och ringde sin fru från Skandia.

Sedan är frågan hur han åkte hem och det var troligtvis med nattbussen från Odenplan. Han följer utsändningarna på radio och TV under natten. Läser morgontidningarna. I sitt inre börjar han ljuga för sig själv gör att framställa att han var en handlingskraftig person som varit mitt uppe i händelsernas centrum och förbättrar sin historia allt eftersom han får mer information om mordet i press och etermedia.

Genom att ta kontakt med SVT och tidningar får han den bekräftelse dom hela hans väsen skriker efter. Han vill vara någon. Någon folk pratar om. Ha makt. Hans engagemang i Moderata Samlingspartiet, ordförande i kamratföreningen visar på det.
Han trodde att han var aktuell som reklamchef på Skandia.

SE hade motstridiga personliga egenskaper men saknade de egenskaper och färdigheter för att möta upp hans makthunger och bekräftelsebehov. Han var som han själv vittnat om en känslomänniska och av känslig natur. Detta ledde till inre konflikter och ångest. SE självmedicinerade sig därför med alkohol.
Senast redigerad av DrMurdoch 2021-11-06 kl. 12:17.
Citera
2021-11-06, 12:18
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hej.

Kul att du tittar in i tråden!
Hur har din pappa beskrivit SE? Lever din pappa idag?

Ditt inlägg känns mer levande än de gulblekta förhör vi läser sönder här i tråden.

Min pappa lever. Han har en del att säga om karaktärsbeskrivningen. Dock vet jag att båda drack en del då.

Iaf så från min pappas syn ( lite i samma bransch ). De kände nog sig båda ensamma och missförstådda. Det är väl vad jag har hört. SE blev bitter och besatt. Ju mer han drack desto ”bittrare” ( inte mina ord), men aldrig om detaljer. Ibland undrar jag om han ens såg någonting. Allt han berättade verkade vara efter tidningens artiklar.

Inte läst tråden…. men…
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2021-11-06 kl. 12:22.
Citera
2021-11-06, 12:29
Medlem
Citat:
SE hade om inget annat funkat för uppmärksamhet erkänt.

Han kände min pappa och det kom aldrig fram mer än ”bittra kommentarer”. Han såg nog sin tid i rampljuset och så blev han driftkucku.

Har svårt att tro honom om någon inblandning. Läckte aldrig på fyllan t ex.

Kul att du deltar i tråden.

Något jag funderade mycket på när jag såg serien på Netflix är att hur SE inte "läckt" på fyllan en endaste gång.
Det insinueras att SEs fru skulle vetat om att SE var skyldig och även skyddat honom.

Vad talar för att SE aldrig läckte eller att frun inte visste om något?

VEM hade inte kontaktat polisen för att skydda sig själv och dessutom ta del av 50 miljoner? VEM?

Hade vapenhandlaren ens anat om att SE "lånat" hans revolver så hade han slängt sig på telefonen.

SEs fru inte lyft luren efter skilsmässan?

SE aldrig glappat på fyllan?

SE gillade ju Petronella, vapenhandlarens dotter.
Varför gav han inte henne revolvern och ett bekännelsebrev när han närmade sig slutet?
Så hon fått del av 50 miljoner!?

Det finns många liknande frågor man kan ställa sig.

Bara det att SE på slutet inte skulle glappa om MOP när han var djupt nere i alkoholism och med en ocean av bitterhet inombords är ett mysterium om han nu skulle vara GM.
Citera
2021-11-06, 12:34
Medlem
Citat:
Min pappa lever. Han har en del att säga om karaktärsbeskrivningen. Dock vet jag att båda drack en del då.

Iaf så från min pappas syn ( lite i samma bransch ). De kände nog sig båda ensamma och missförstådda. Det är väl vad jag har hört. SE blev bitter och besatt. Ju mer han drack desto ”bittrare” ( inte mina ord), men aldrig om detaljer. Ibland undrar jag om han ens såg någonting. Allt han berättade verkade vara efter tidningens artiklar.

Inte läst tråden…. men…

Ibland undrar jag om han ens såg någonting. Allt han berättade verkade vara efter tidningens artiklar.

Det är många med mig som hävdar det i den här tråden.

Att SE kom ut från entrén vid andra skottet och kom fram till mordplatsen när allt var över och passivt iakttog.

Till och med CP erkände mordet på fyllan fast han var oskyldig.

Vore intressant om du kunde fråga din far om vad som stämmer i beskrivningen av SE i Netflixserien.

Var båda bittra och hade alkoholproblem?
Citera
2021-11-06, 12:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Att SE överdriver och önskar att han sett själva mordet torde vara klart för var och en.

SE som beskrivs som "mediakåt" och suktar efter berömmelse som en nattmal dras till en lykta är välom vittnat och känt.

SE kom troligtvis ut genom entrén efter andra skottet eftersom han initialt endast vittnar om "en smäll".

Sedan traskar SE framåt de berömda 50 meterna och snubblar nästan över "fyllot" som ligger på trottoaren i korsningen.

Sedan står denna nervsvaga och passiva SE och iakttar efterspelet till MOP. SEs vittnesuppgifter stämmer in på detta.

SE har inte lagt någon i framåtstupa sidoläge. Inte pratat med LP. Inte sprungit in i gränden. Utan stått passivt och glott på vad som hände.

Sedan är frågan hur han åkte hem och det var troligtvis med nattbussen från Odenplan. Han följer utsändningarna på radio och TV under natten. Läser morgontidningarna. I sitt inre börjar han ljuga för sig själv gör att framställa att han var en handlingskraftig person som varit mitt uppe i händelsernas centrum och förbättrar sin historia allt eftersom han får mer information om mordet i press och etermedia.

Genom att ta kontakt med SVT och tidningar får han den bekräftelse dom hela hans väsen skriker efter. Han vill vara någon. Någon folk pratar om. Ha makt. Hans engagemang i Moderata Samlingspartiet, ordförande i kamratföreningen visar på det.

SE hade motstridiga personliga egenskaper men saknade de egenskaper och färdigheter för att möta upp hans makthunger och bekräftelsebehov. Han var som han själv vittnat om en känslomänniska och av känslig natur. Detta ledde till inre konflikter och ångest. SE självmedicinerade sig därför med alkohol.

Ett av de bättre inläggen i tråden!

Jag har noterat att det faktum att SE kom ut på Sveavägen efter skotten bekräftas av att:

-SE inte hört LP ropa på hjälp. Det har alla runt mordplatsen inklusive GM gjort! Ville SE "låtsas" som att han är 20 meter bort skulle SE som GM aldrig missat att LP ropade på hjälp. Varför gissar inte SE detta då han kan gissa 100% av allt som händer på mordplatsen efter att mördaren sprungit iväg? Om vi inte måste kalla OH "lögnare" så står SE kvar inne i receptionen när OP skjuts.

-SE är framme vid OP när det redan finns folk där. Det tyder på att SE talade med OH i receptionen och missade skotten och LPs rop på hjälp. Att SE inte ser AB tyder också på att SE kom ut lite för sent.

-SE är framme på plats 40 sekunder efter mordet, men GM är redan borta (för er som har svårt att tänka så är inte SE GM.) SE ser då LJ i gränden från mordplatsen. Detta enligt LJs eget vittnesmål.

-Det är en hel del iakttagelser som SE gör om hur livräddningen och hur polisen ankommer och agerar som mer eller mindre spikar fast SE på mordplatsen efter mordet.

Sedan tycker jag att SEs beteende när han kom tillbaka till Skandia tyder på att SE verkligen mer eller mindre halvhjärtat lufsat efter poliserna och gett upp vid restaurang Bohemia i korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan och i sitt apatiska tillstånd som vittnen från restaurangen berättat om satt sig ned och lugnat ned sig några minuter. Det är nog förklaringen att SE missar YN på väg till mordplatsen och också inte berättar om ambulanserna som var på platsen 3-4 min. Då sitter SE och stirrar med armarna framför sig på Bohemia helt enkelt.

När SE gick tillbaka till mordplatsen från Bohemia så hamnade han naturligt på söder sida om barackerna och detta bekräftas av SE själv.
Citera
2021-11-06, 12:40
Medlem
Citat:
Att inte kunna exakt uppskatta tid är inte att ljuga. Det tror bara TP som kan blunda och exakt tala om hur lång tid det gått efter att han började blunda. (I TPs fall började han blunda ungefär 2006 om vi ska tro TPs eget vittnesmål i Filter.)

40 sekunder baseras på vittnet "Lars" som SE tydligen sett i gränden från mordplatsen och hur han berättar att han stod där just då.

Du har inte hört SE i rätten o hans beskrivning om hur han upplevde det va ?
Citera
2021-11-06, 12:42
Medlem
Citat:

Du sitter ju bara o spekulerar hur SE är som person likt TP gjorde ...
Citera
2021-11-06, 12:42
Medlem
Citat:
Du skrev faktiskt själv att SEs alibi omges av just "lögner".

Det är ju anmärkningsvärt att HO kommer ihåg SEs övertidsarbete just kvällen innan han skulle åka på skidsemester. Det har SE säkert som den "osannolike" grafiker han faktiskt är smugit in lite obemärkt i samtal med HO, så att han inte märkte efteråt att han hängde upp sitt minne på just:

1.SE skulle ha semester.
2.SE hade en del att göra klart och jobbade just på mordnatten.
3. SE skulle åka på skidsemester.
4. HO och kollegan önskar SE trevlig semester innan han något sen kliver ut på Sveavägen. En brådska till tunnelbanan som inte fanns 23.19 då han "stämplade ut" i den av KP helt insiktslöst och felplacerade kortläsaren innanför receptionen på Skandia.

Hur dessa punkter kunde "masseras in" i HOs medvetande genom vardagliga pratstunder fram till HOs förhör är för att svänga oss med ett utrikiskt ord: "Mindboggeling"!

Någon annan "lögn" finns väl inte om HOs vittnesmål som utgör SEs alibi.
Jag syftade på att vissa av er förnekare ljuger
om att SE har alibi. Att SE inte är sanningsenlig är väl de flesta överens om . Absolut inget tyder på att något samtal med LP ägt rum, inte heller att han hjälpt till att vända på OP . Inget tyder heller på att han sprang i någon gränd, i vart fall inte som vittne. Poängen är att HO omöjligt kan veta hur långt samtalet varade . Att HO och hans kvinnliga kollega önskade SE trevlig semester minns han ju liksom att SE sade att han skulle åka på semester. Att HO minns att SE jobbade över den aktuella kvällen och att de samtalade är det väl ingen som ifrågasätter? Faktum kvarstår SE har inget fastslaget alibi och HO kan inte veta hur länge de samtalade.
Citera
2021-11-06, 12:43
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ibland undrar jag om han ens såg någonting. Allt han berättade verkade vara efter tidningens artiklar.

Det är många med mig som hävdar det i den här tråden.

Att SE kom ut från entrén vid andra skottet och kom fram till mordplatsen när allt var över och passivt iakttog.

Till och med CP erkände mordet på fyllan fast han var oskyldig.

Vore intressant om du kunde fråga din far om vad som stämmer i beskrivningen av SE i Netflixserien.

Var båda bittra och hade alkoholproblem?

Lite svårt att få honom att se den. Inte sett den själv. Men ska fråga.

Ja, båda var bittra med alkoholproblem. Eller bittra…. kanske drömmare
Citera
2021-11-06, 12:45
Medlem
Citat:
Lite svårt att få honom att se den. Inte sett den själv. Men ska fråga.

Ja, båda var bittra med alkoholproblem.

Allt du kan bidra med här tas tacksamt emot.

Du får gärna PM:a mig med information här på FB.
Citera
2021-11-06, 12:45
Medlem
Citat:

Inte läst tråden…. men…
Träffade du
SE någon gång? Nej att han föreföll att inte veta nåt om vad som hände på platsen är intressant . Det är ju ett
Av skälen till varför jag mfl misstänker honom. Han förefaller inte ha varit där iaf inte minuterna efter mordet. Antingen var han på flykt eller så stod han på behörigt avstånd och såg inte så.mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in