2021-11-06, 02:42
Medlem
Man glömmer ganska snabbt men pengar blir också snabbt ointressant. Kan köpa vad jag vill man är inte intresserad av saker. Har tappat intresse för de flesta materiella ting. Inte ens intresserad av att köpa en ny snygg bil.
Citera
2021-11-06, 04:15
Medlem
Nej, folk är efterblivna. Dom fattar inte värdet av pengar. Jag har förmögna föräldrar men vi har aldrig ätit på t.ex Liseberg eller något sånt när vi var små utan man gjorde matsäck. Man köper inte saker som man inte verkligen behöver och går det att laga, fixar man det. Lite den attityden hade alla förr nu för tiden köper folk pizza för 150 kr via foodora istället för att gå 100 meter och köpa för 100. Detta beror på att folk tjänar för bra i vårt samhälle i förhållande till vad dom behöver slita.

En mellan chef med 50k lön har knappt något ansvar / jobbigt jämfört med en egen företagare. Det är absurt faktiskt och det är mitt tips till alla unga som läser det här: Utbilda dig och bli mellan chef, då jobbar du bara 40h/veckan och ofta hemma med noll ansvar egentligen, för hela samhället är förslappat och när någon gör fel så får man ingen skit ändå.
Citera
2021-11-06, 04:32
Medlem
Jag får ut ungefär 60k efter skatt men har ändå problem att spara ihop större summor pengar. Alltid något som händer, bilen går sönder, tvättmaskinen går sönder, sjukdom (bor utomlands utan fri sjukvård), tänderna får hål.....ja, finns många anledningar, alltid något som händer. Dessutom kostar hyran nästan 15k SEK per månad, köpa är ännu dyrare.

Tvivlar på att ens jag med den här lönen kommer nå 1 miljon innan 40, beror på vilken tur man har med utgifter. Visst lägger man en hel del pengar på restaurang besök och så, men leva ska man ju också göra.
Citera
2021-11-06, 06:17
Medlem
Silver.Swe.s avatar
En ända gigantisk patetisk tråd som bekräftar TS tes tack vare sitt eget hyckleri.

Alla blir bekväm och bortskämda. Det ligger i människans natur. Att INTE vänja sig vid sin standard / kapitalinkomst kräver enorm mental påfrestning. Att ständigt påminna sig om hur bra man har det och alltid sträva efter att leva snålt är det ytterst, ytterst få som lyckas med.

Denna tråd gör fenomenet extra tydligt. Alla som enbart tjänar en medellön ägnar sin tid åt att gnälla uppåt, hur hemskt det är att de med högre lön lever så bortskämd. Samma nämnda personer (till 100%) har själva redan tagit sin livssituation för givet och blivit bekväma med den. Rinnande rent vatten i kranen, värme i huset, ett boende, mat på bordet, fungerande EL-system, en inkomst man kan leva och köpa prylar för. Hur många gånger i veckan tror ni dessa personer kommer ihåg hur lyckligt lottade de är över detta basal funktioner? Noll. Absolut NOLL

Så till TS och alla dem som gnäller uppåt: ni är exakt samma skrot och korn som dem ni gnäller på. 100% lika i frågan. H U M O R stavas det.

Var så god, ni kan stänga tråden nu.
Citera
2021-11-06, 06:34
Medlem
Merwinnas avatar
Jo, det finns hos höginkomsttagare en uppfattning om att alla alltid kan lägga ut till alla utgifter, bara dom "prioriterar". I synnerhet sådant som rör barnen. "Det beror på hur man prioriterar", säger dom ofta. Men NEJ alla kan faktiskt inte skicka sina barn på språkresa, eller ett år på high school i USA, eller spara ihop till insatsen till deras bostadsrättslägenheter, så att de kan flytta direkt till en sådan när de flyttar hemifrån. Enligt vissa av mina bekanta är det jag beskrev självklarheter. Man är en dålig förälder om man inte kan ge sina barn detta, och det beror bara på att man inte har PRIORITERAT på rätt sätt.

(Sedan kan jag naturligtvis också se att föräldrar prioriterar konstigt, men då handlar det om personer som inte ger barnen mat hemma utan säger till dem att de får äta ordentligt på dagis och i skolan i stället, och låter dem gå med för små skor som gör ont, och kläder som är fel för årstiden. Aldrig en resa på loven under hela uppväxten, inte ens till ett sommarland i Sverige. Inga skridskor, inga skidor, ingen baddräkt - så att barnen missar de kunskaperna och får skämmas i skolan. Medan de själva dricker vin, röker, går på krogen, fixar håret hos frisören och naglarna på salong, och köper modekläder och smink.)
Citera
2021-11-06, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ser ibland en del mer eller mindre bisarra uttalanden i ekonomiforum, inklusive här, från folk som enligt egen utsago i alla fall har en medelhög lön.

Exempel är förslagsvis att det inte är något problem för de flesta att köpa en soffa för 35 000 kronor, att de allra flesta kan spara 5 000 kronor i månaden, en miljon vid 40 borde alla klara av osv osv.

Jag kan bara se från mitt egna liv, men ser inte hur något av dessa påståenden är vare sig problemfritt eller realistiskt.

Jag har en "vanlig" lön. Tjänar runt 30 000, 32 år gammal. Kollar jag medianinkomsten i min stad, Göteborg, så ligger den nånstans runt 26 500 kr, så jag ligger över genomsnittet. Hittar inget om medianlön. Hittar medellön, men det är inget bra riktvärde då höginkomsttagare drar upp siffran rejält, så medianen är ett bättre värde, men säg att den ligger nånstans mellan medianinkomsten och medellönen i riket på 34 000, så kanske nästan exakt mitt i prick på min lön, 30 lax.

Jag har ungefär 10500-11000 kvar efter att räkningar är betalt. På det sparar jag 3000 vilket är långt mycket mer än vad den absoluta majoriteten gör. 1500 sparar jag långsiktigt på fonder, och 1500 kr sparar jag kortsiktigt till resor, ny teknik, dyrare nöjen osv, på mitt sparkonto. Ungeför 7500 kr kvar. Sen är det alltid nån extrautgift utöver vanliga räkningar. Naprapat för 750 kr en månad, linser en månad för 600 kr, kanske tandhygienist eller tandläkare för 700-1400, eller dags för elnätet att betalas för 8-900 kr, vilket nästan alltid drar ner summan till nånstans runt 5-6000 innan saker som mat och vanliga vardagsnöjen ens kommer in i ekvationen.

Rent teoretiskt hade jag kunnat spara 2000 mer, men då skulle jag mer eller mindre bara leva på att jobba och äta, inget mer.

Ska jag spara ihop till en soffa på 35000 "problemfritt" så måste jag fokusera ALL spar i ett år på det, och helt strunta i att pensionspara eller korttidsspara till roligare saker.

En miljon vid 40 är väl hyfsat realistiskt. Det kräver bara 1700 kr i månaden om man jobbar från dag 1 vid 18 års ålder, med en avkastning på 7%, men det förutsätter att man verkligen får in ett spartänk tidigt och att man är ekonomiskt mogen. Något som jag egentligen blev först vid 25 års ålder. Innan dess var det nästan enbart att sätta sprätt på de pengar man har på massa roligheter.

Jag tror att min situation är väldigt vanlig. Förmodligen har jag det t.o.m bättre än de allra flesta i mitt geografiska område då jag dels tjänar ovanför medianen, och dels är jag såpass low maintenance att spara 3000 i månaden inte påverkar min livskvalitet nämnvärt. Men även för mig skulle dessa tre påståenden vara väldigt svåra att nå utan att börja räkna om en massa eller leva väldigt kärvt ett tag.

Det är därför jag undrar om det är lätt att man blir "blind" eller glömsk över hur folk med en vanlig lön har det? Inget illa menat alls. Det känns bara ibland när dessa bisarra uttalanden kommer som att vissa, när de plötsligt tjänar en 40-50 000+, kanske glömt bort hur tiden på en vanlig genomsnittslön, eller kanske t.o.m under genomsnittet, såg ut, och att även om man inte svälter utan lever ganska bra, så är det inte särskilt problemfritt att spara till den där trettiofemtusen kronorssoffan eller utan att offra en massa kan spara 5000 i månaden.

Du har inget intresse i att spara/tjäna pengar, hade du det skulle du spara majoriteten av dom 10-11k som är över efter du betalat dina räkningar.
Jag hara varit i en sämre sits än dig, varje månad den 24:e var lönen alltid slut, sen fick jag upp ögonen för investeringar m.m och kunde gå från 0% sparande till 50% av lönen.
Citera
2021-11-06, 07:05
Medlem
Jag tror att många som ligger och drar in runt medianinkomsten är i ett läge som gör att vissa kan spara en hel del och vissa inte alls. Ligger man där runt 32000 så blir på något vis varje tusing avgörande. Lite högre eller lägre lön, vad boendet kostar, uteluncher och vad bilen kostar. Lägg på något extra lån och helt plötsligt är det helt omöjligt att spara något. Vissa ligger lite bättre till och sparar med lätthet 5000 varje månad.

Ekonomiforumet blir lite missvisande då det troligen är de som är intresserade av ekonomi som hänger här och en mindre del som är skuldsatta upp över öronen.

Inställningen har en stor betydelse, vill du spara eller har du attityden "man ska ju leva också"

Gör ekonomin till en lek.
Se hur länge du kan leva på maten som finns hemma, handla när maten är slut och både kyl och frys är tomma.
Låt bilen stå.
Handla begagnat.
Köpstopp
Citera
2021-11-06, 07:31
Medlem
rrpipers avatar
Folk i Sverige har ju inte fått en buffert genom att lägga undan av sin lön rakt av utan det har uteslutande varit i kombination med bostadsaffärer eller fond/aktiespar. Att lyckas med placerandet har varit mycket mer avgörande än lön.
Citera
2021-11-06, 07:36
Medlem
Haajibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det är inte ofta man hör någon säga att de tjänar under 40000 kronor i månaden. Det senaste exemplet är barnmorskorna i Stockholm, vilka har sagt upp sig i vad jag uppfattar som en protest mot en medianlön på 40000.

45000:-
Citera
2021-11-06, 08:13
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Nej, efter att jag passerade 10% percentilen (dvs hör till de top 10% högs betalda i landet) så blev jag enbart mer akut medveten om hur pass slösaktig vår regim är, hur mycket pengar som prånglas ut på saker som inte kan benämnas i snällare ordalag än: "Skit".

Till skillnad från de flesta av er har jag varit fattig på riktigt, om än- enbart temporärt. Dvs, har ätit andras rester ur en soptunna och sovit på gatorna i kylan om inte mellan 4 asbestbelagda väggar med andra människor som det inte gått så bra för i livet.

Att finna mig själv där, innan jag var 30 år ännu, var på många sätt en välsignelse och jag tackar Gud för att jag fick uppleva hur det är att vara nära den absoluta botten, kanske hade jag fortfarande varit en lösdriftande nolla om inte. Och på ett fåtal hundår har jag gått från att ha varit en total nobody till en som leder andra, vissa betydligt äldre än mig själv. Om jag kunde göra det, vad är det som hindrar andra? Oftast inget mer än en total brist på beslutsamhet eller helt enkelt att man är en bekväm jävel.

Med det sagt har jag knappast blivit blind för andras lidande, dock tycker jag lidelse i det svenska samhället inte längre är en klassfråga. Folk som anses ha det "ekonomiskt knapert" i Sverige lever ändå i regel ett liv som ett random afrikanskt barn bara skulle kunna drömma om, dvs, har det typ bättre än 70% av de övriga på planeten om inte fler.

Med det skrivet har jag inte ork att ömma för lata människor eller de som vägrar anpassa sig efter rådande omständigheter. Min empati går till de som lider av fysiska funtionshinder. De som har kapaciteten att röra sig och saknar inga fingrar/ben kan gott ta tummen ur röven och skaffa ett jävla jobb, deras lidande är jag blind för ty den enda skillnaden mellan dem och mig är att jag totalt föll igenom det "sociala skyddsnätet", något jag är otroligt tacksam för idag!
Citera
2021-11-06, 08:17
Medlem
Svaret till TS är att man lätt blir hemmablind och att man oftast umgås med personer som har ungefär samma bakgrund och standard som själv.
Man umgås med sina kollegor och grannar, så tjänar man 25000 och bor i järva ser man det som norm.
Bor man på Lidingö och bara tjänar 50000 i månaden känner man sig nog fattig.
Men det är så vi fungerar.
Citera
2021-11-06, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Folk i Sverige har ju inte fått en buffert genom att lägga undan av sin lön rakt av utan det har uteslutande varit i kombination med bostadsaffärer eller fond/aktiespar. Att lyckas med placerandet har varit mycket mer avgörande än lön.

Exakt ser jag på de äldre i min närhet så har många gjort sin resa med att köpa en villa för en miljon typ vid 90 talet som idag är värderat till 6 miljoner och många har ej sparat något på sidan om.

Skillnad på min generation 90 talister jag har köpt bostad men räknar snarare med att den kan tappa o pris kommande 20 år tror knappast den kommer 6x iallafall så vi får även se till att spara lite på annat håll som vi kanske tror på typ börsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in