2021-11-05, 21:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Varför lägger du ned så mycket energi och pengar på att teoretiskr sett skydda dig mot convid? Är du i någon riskgrupp? De absolut flesta som fått en coronainfektion blir bara milt sjuka eller till och med inte sjuka alls. Få blir svårt sjuka och ännu färre dör. Oroade du dig lika mycket för tidigare influensor?

Det är rätt illa att bli förkyld om man ska ut o resa. Så jag bryr mig inte om covid19 specifikt men vill undvika behöva boka av resor. Väldigt skönt slippa dessa luftvägsinfektioner som man fick då o då innan pandemin.
Citera
2021-11-05, 21:40
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Siffrorna är så klart teoretiska när man pratar om vaccins effektivitet eftersom varje människa är unik och man måste förstå vårt naturliga immunsystems betydelse. Så att prata om exakta procenttal av vaccins skydd är ju egentligen helt galet.
Det är ingen som har angivit något exakt procenttal vad gäller "skydd". Om du läser rapporten (snälla, kan du inte göra det istället för att göra bort dig gång på gång genom att ställa frågor och ifrågasätta det som står i klartext i rapporten?
Citera
2021-11-05, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det är ingen som har angivit något exakt procenttal vad gäller "skydd".
Jo det har angivits exakta procenttal vad gäller vaccins skydd som vi alla här utom ett fåtal förstår inte riktigt speglar verkligheten…
Citera
2021-11-05, 22:03
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Stor smittspridning är ju ingen stor sak om man är vaxxad. Mest antivaxxers som hamnar på IVA numera

I Finland har cirka två personer av 100 000 fullt vaccinerad insjuknat i allvarlig coronasjukdom.
Citera
2021-11-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Ja. alltså så är det ju egentligen ännu färre än 60% som kommer ta den tredje sprutan.

Varför skulle det röra mig i lilltån att dom vill vaccinera sig en tredje gång? Dom kan väl ta 300 sprutor om dom vill.

Vet inte hur du kommer fram till den siffran med tanke på att det endast är 2% av de vaccinerade som säger nej till en 3:e dos.

Om du inte bryr dig om att en majoritet av Sveriges befolkning vaccinerar sig en 3:e gång kan man fråga sig varför du ursprungligen brydde dig om att kommentera mitt inlägg..
Citera
2021-11-05, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
antalet smittade per dag går nu spikrakt uppåt i både Norge och Tyskland! Även i Danmark är det en stor ökning. I Sverige ser vi inte någon stor ökning, men vi har ju slutat testa vaccinerade.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cases &Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=NOR~DEU
Jag klickade in Sverige i samma diagram, och upptäckte att Sverige hade mer än dubbelt så höga staplar (dvs mycket större smittspridning per capita) än Norge och Tyskland under hösten/vintern 2020/21.

Det stärker min uppfattning att viruset har spridits i stor omfattning i den svenska befolkningen innan vaccinen fanns, och att dessa smittade svenskar har skaffat sig naturlig immunitet. Sedan har de flesta även tagit vaccinet vilket enligt en del "experter" ger så kallad hybridimmunitet vilket skall vara det bästa av allt.

Kort sagt, jag tror att en mycket stor del av svenska befolkningen redan har stor utbredd immunitet och att vi inte kommer att få någon ny smittvåg som exempelvis Norge och Tyskland ser ut att få.

Men visst, om vi slutar testa de vaccinerade blir det svårt att jämföra. Å andra sidan är smittspridning i sig inget problem. Det är sjukhusinläggningar och dödsfall som är det avgörande, och den statistiken kommer vi att kunna följa även fortsättningsvis.
Citera
2021-11-05, 22:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Du vill verkligen se världen brinna. Fuck Science, Let it burn........ Let the children burn.....
Börjar låta som gammal hederlig Moloch dyrkan.....

Ensamt lär det bli om ditt synsätt vinner. Vad blir kvar..... 10-15%?

Nu tror jag ju inte att vaccinet sätter världen i brand till skillnad från dig. Men om din sida vinner och du har rätt så är ni väl 10-15% kvar till slut, då borde du vara nöjd. Då ni inte tror på vetenskapen så vete fan hur det ska gå för er.
Citera
2021-11-05, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Låg mig gissa. Du är en sådan där person som tror att du inte kan bli förkyld om du äter vitaminpiller, hoppar över kolhydraterna och vistas 20 min i solen varje dag?
Jag skulle gissa att en sådan person har betydligt större chans att klara av en virusinfektion/förkylning än en person som har din livsstil.
Citera
2021-11-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu tror jag ju inte att vaccinet sätter världen i brand till skillnad från dig. Men om din sida vinner och du har rätt så är ni väl 10-15% kvar till slut, då borde du vara nöjd. Då ni inte tror på vetenskapen så vete fan hur det ska gå för er.
Tror på vetenskapen? Naturlig immunitet har funnits längre än både vetenskapen och vaccinen. Vilken tror du mest på?
Citera
2021-11-05, 22:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jag skulle gissa att en sådan person har betydligt större chans att klara av en virusinfektion/förkylning än en person som har din livsstil.

Jag tror du gissar fel
Citera
2021-11-05, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Enligt en Sifo-undersökning så är 84% beredda att ta en 3:e dos:

https://www.tv4.se/artikel/2jgcrSKS7jGHfkckTRHJAV/nu-ska-en-tredje-vaccindos-erbjudas-sa-manga-aer-beredda-att-ta-den

Det jag undrar är hur många av dom 84% som är yngre än 50 och annars friska?

Sen har jag slutat lita på precis allting som handlar om pandemin och speciellt vaccinet då det är siffror i msm.
Citera
2021-11-05, 22:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Tror på vetenskapen? Naturlig immunitet har funnits längre än både vetenskapen och vaccinen. Vilken tror du mest på?

Jag tror på vetenskapen, men jag tror även på naturlig immunitet och vaccin. Du ser, det ena behöver inte utesluta det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in