Är det nån som kan bekräfta att Einar bodde i en lägenhet tillsammans med sin mamma i den port han blev skjuten vid, eller åtminstone någonstans i närheten? Jag antar att hotet mot familjen inte existerar längre eftersom gåsen som värpte guldäggen är död? Jag frågar eftersom en bekant-till-en-bekant bodde i närheten och en tid innan mordet så hade det tydligen vimlat av polisbilar där och det kom i efterhand fram att polisen hade åkt dit för att de fått information om att Einars fiender tänkte detonera någon form av sprängladdning där. En fasadsprängning av den typ vi redan sett många av senaste åren, med kända resultat: fönstren hos ett okänt antal grannar skulle krossats och orsaka glasregn över de boende inne i lägenheterna. Einars blotta närvaro försatte alltså hans omgivning i fara.
För nåt år sen såg jag Malous intervju med Einar och hans mamma(!). De satt och myste, mamman var glad och strålade av stolthet över sin son, som om han bara var fantastiskt duktig på att spela ett instrument eller nåt. Jag tänkte att det här är en sinnebild för den gränslösa svenska naiviteten, den här dumsnällheten som vi indoktrineras i redan från Bamse-ålder att ingenting kan egentligen vara särskilt farligt och om någon är elak så är det bara för att... ja ni vet: Dan Eliasson, trauma, Jerzy Sarnecki, för få fritidsgårdar, ingen lokal, borgerliga skattesänkningar förra århundradet, socioekonomiska faktorer, brottslighet är bara den friske människans reaktion på ett sjukt kapitalistiskt samhälle (en verklig formulering från en kriminalvårdsrelaterad bok från 1970-talet som bl. a. Jan Guillou medverkade i), osv.
Jag såg också att det var nåt bekant med mamman, upptäckte senare att hon spelade den unga kvinnan i "PS Sista sommaren", en ungdomsfilm från 1988.
Hon är alltså en Guldbaggebelönad Dramatenskådespelare, men kunde inte ge sin son en vettig uppväxtmiljö med bra skola och se till att han hade ett bra och vettigt umgänge?
Det finns en video på Einar (freeslaktish) där han sitter och rappar med en stor svart vuxen man bredvid (annan känd rappare?) och det som slår en är att ett barn i tioårsåldern troligen inte hamnar i den situationen utan att föräldrar tagit in honom i den. Om föräldrarna så gärna vill att han ska rappa, varför inte välja någon annan genre än just gangsterrap? Tycker föräldrarna inte att det är något som känns lite fel med att deras tioåring spottar ut ord om hur droger säljs, människor skjuts, polisen är något som ska undvikas, föraktas och motarbetas? Tänkte hon inte att något är fel om min helsvenske son född i Sverige av etniska svenskar börjar bryta med mellanösterndialekt?
Samma gäller naturligtvis för pappan i den mån han var involverad.
Jag har lyssnat lite på förhören med Einars föräldrar och det låter som om Einar lyckats övertala dem om att säga så lite som möjligt (de säger sig "inte minnas" saker som ingen förälder skulle glömma om ens barn var i fara). Vilket förstås är begripligt, man hade tydligen hotat fadern att hans restaurang skulle sprängas.
"I min värld så polisanmäler man om man blivit utsatt för brott", säger modern. Och det är förstås sant, så fungerade 99% av folket i det här landet när hon växte upp. Men det gäller inte längre, vi har nu i vårt samhälle tillåtit att det uppstått en vidrig blandning av mellanösterns klankultur och amerikansk ghettokultur och delar av Sverige fungerar nu som något straight out of TV-serier som "The Wire". Det går inte att stå med ett steg i det (fortfarande relativt) trygga svenska samhället och ett annat i gangstervärlden.
Kommer Einars föräldrar någonsin förstå vad de gjort mot sin son? Förstod de efter kidnappningen? Har de förstått nu, efter hans död? Har de förstått hur de svek sin son och att de borde kämpat med näbbar och klor för att få bort honom från den här världen?
Jag tror det skulle vara möjligt att i det närmaste utrota den här subkulturen, om bara viljan fanns. Det handlar bara om attityd hos politiker, journalister, företag och allmänhet. Det behövs inga ändringar i grundlagen som tar bort yttrandefriheten för just gangsterrappare. Det behövs bara att hela samhället börjar behandla gangsterrap som det behandlar "vit makt"-musik (svenska tidningar kan och har med ett enda telefonsamtal fått "högerextremt" material att försvinna från exempelvis Spotify inom en halvtimme). (Speciellt på 1990-talet så förekom en verklig häxjakt inte bara på verklig vit makt-musik utan allt som på nåt sätt var det minsta patriotiskt/nationalistiskt, till och med ett så oskyldigt band som Ultima Thule.
Einar må ha varit en fin kille en gång i världen, men den 19-åring som blev skjuten var vid dödstillfället i sällskap med en våldtäktsman som deltog i en av landets värsta våldtäkter, en tortyrvåldtäkt där en stor grupp invandrare under timmar våldtog en 15-årig flicka med pistol tills blodet rann ur henne.
(Man häpnar när man läser om dådet. Det är IS-nivå på brottet, liksom sudanesens mord på Tommie Lindh, afghanernas våldtäkt i Migrationsverkets lokaler i Småland, och många andra dåd. Om detta hänt några årtionden tidigare hade det varit krigsrubriker på löpsedlarna i veckor och alla debattprogram hade handlat om vad i h-e som pågår i landet. Men dels har vi vant oss, det drunknar i alla de andra vidrigheterna som nu normaliserats, dels så är den svenska journalistikens etiska regel #1 att skydda svenska folket från kunskap om massinvandringens konsekvenser, så att väljare inte använder den kunskapen och agerar som rationella agenter och röstar mot mer massinvandring. I det gamla Sverige skulle en person som begått en sån här handling tvingas byta namn, skaffa skyddad identitet och flytta till någon avlägsen by i Norrland. Den sociala skammen skulle se till det. I dagens Sverige kan han dra igång en rapkarriär och få Expressens Nina Svanberg att skriva glorifierande reportage om honom. Observera att den här förändringen till stor del ägt rum under den tid vi haft en självutnämnd "feministisk" regering i Sverige.)
Einar verkar själv ha sökt denne persons vänskap för att kunna bygga upp sitt våldskapital så att han senare ska kunna hämnas på de som kidnappat och förnedrat honom. Umgås man med en sådan människa, hur mycket mänsklighet har man då själv kvar?
Jag hoppas att Einars död blir en varning till de etniska svenskar som tror att det är möjligt att bli en del av den här världen utan konsekvenser, och till föräldrar som låter sina minderåriga barn lyssna på larvet.
https://www.friatider.se/bara-infantila-foraldrar-spelar-einar-sina-barn
https://samnytt.se/foraldrar-som-later-sina-barn-lyssna-pa-einar-borde-skammas/