2021-11-04, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Detta är en rejäl kulturkrock som bottnar i tanken att den som blir förnedrad är svag och inte kan försvara sig själv. Att förövarna är fler är inget försvar, då menar man att den förnedrade skulle ha haft vett att skydda sig bättre med hjälp av vänner eller vapen. Samma tankesätt appliceras på en våldtagen kvinna, som då har rört sig utanför hemmet utan manligt beskydd och därför förtjänar att straffas för det.

Naturligtvis ska detta synsätt aldrig accepteras. Det första vi bör göra är att ta bort straffrabatten och öka straffen för gäng- och hedersrelaterade brott.

Utöver det behöver vi satsa mer pengar på sociala insatser riktade mot barn i förorterna. Många fler i riskgrupp måste LVU:as om inte deras familjer går med på att flytta långt ifrån storstadsförorterna.

Till skillnad mot mig har du insikt/vetskap och har nog sett långt fler exempel på den praktiska tillämpningen i olika form. Hedersrelaterat brott är för mig i stort förknippat med våld mot kvinnor för att upprätta hedern, även om jag vet att även gängvåldet har mycket att göra med samma benämning. Minns att jag också träffade en man som berättade att hans familj/släkt ville att han skulle gifta sig i hemlandet - men att han inte ville. Var långt mer komplicerat än så - var inte svårt att inse att mannen var i en oerhört utsatt situation med hög press och stress och risk att bli lämnad utanför social trygghet. Funderar därmed: När du skriver hedersrelaterat brott, vilka brott avser du främst då?
Citera
2021-11-05, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyFaz
Visst är han äcklig, håller verkligen med!

Han säger ju inget vettigt och pratar så in i helvete DÅLIG svenska! Det är ju pinsamt!

Jag blev bara äcklad av honom usch usch usch!

Tycker att regeringen kan skicka hela högen Dödspatrullen, Vårbynätet och andra kriminella till en torr öde ö och där kan dom skjuta ihjäl varann bäst dom vill.
Last man standing kan svälta ihjäl.

Respektlöst mot Sverige
Vi har gett deras föräldrar en chans och deras jävla söner pissar på allt i samhället.

Regeringen borde hota dessa kriminella med att skicka tillbaka deras familjer dit dom en gång flydde ifrån, om deras söner fuckar upp och tar lagen i egna händer.

Lite gangster fasoner från oss i Sverige rakt tillbaka in their fucking faces!

Sverige ÄR för mesiga!

Han är riktigt vidrig på alla plan. Läste även om våldtäkten som han begick och ville spy över honom.
Jag undrar hurdan deras föräldrar är, skulle gärna vilja veta.

Tänker att han gick ut i Expressen inte endast är för att han skulle ha fått pengar (?) Det lär ju också stärka bilden av att han är oskyldig, han var ju tydligen med Einar när det skedde och jag skulle tro att han var med på att lura Einar
Citera
2021-11-05, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Inte var det i Dumles intresse att få hela Sveriges ögon på sig, så då får Aftonbladet pröjsa för en intervju. Detsamma gäller Expressen. Sånt här är inget nytt, Christer Pettersson fick bra betalt för varje intervju han gjorde med Gert eller Aschberg. En siffra jag sett är 300 lax, för Christer Pettersson under ett år, och det var på DEN tiden.

Tänker att han gick ut i Expressen inte endast är för att han skulle ha fått pengar (?) Det lär ju också stärka bilden av att han är oskyldig, han var ju tydligen med Einar när det skedde och jag skulle tro att han var med på att lura Einar
Citera
2021-11-05, 15:37
Medlem
Erpatjoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snookiz
Målgruppen för en gangsterrappare är vadå? Andra gangsters?
Nej ungdomar ditt jävla ägg. Precis som förra vågen gangsterrap, punken, glamrocken, hårdrocken etc.
Citera
2021-11-05, 21:34
Medlem
XtraXs avatar
Har det varit någon dödsannons i nån utav tidningarna än? Eller kanske inte blir någon i ett sånt här fall.
Citera
2021-11-05, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Har det varit någon dödsannons i nån utav tidningarna än? Eller kanske inte blir någon i ett sånt här fall.

Nej inte ännu, det brukar dröja tills familjen hunnit planera för jordfästning med begravningsbyrån som ofta bistår med publicering av begravningsannons.
Hittills finns mammans uttalande på Insta om Einars död.
Citera
2021-11-06, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
eller så vill anhöriga inte betala för att få hans namn med på dödsannons
Citera
2021-11-06, 18:39
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gt88

Kanske det, den som lever får se.

Går ju att söka på tex fonus så man ser om det kommit nåt.
Citera
2021-11-06, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gt88

Vad får dig att formulera den frågeställningen? En högt älskad son och bror, partner och vän.
Citera
2021-11-07, 14:06
Medlem
Är det nån som kan bekräfta att Einar bodde i en lägenhet tillsammans med sin mamma i den port han blev skjuten vid, eller åtminstone någonstans i närheten? Jag antar att hotet mot familjen inte existerar längre eftersom gåsen som värpte guldäggen är död? Jag frågar eftersom en bekant-till-en-bekant bodde i närheten och en tid innan mordet så hade det tydligen vimlat av polisbilar där och det kom i efterhand fram att polisen hade åkt dit för att de fått information om att Einars fiender tänkte detonera någon form av sprängladdning där. En fasadsprängning av den typ vi redan sett många av senaste åren, med kända resultat: fönstren hos ett okänt antal grannar skulle krossats och orsaka glasregn över de boende inne i lägenheterna. Einars blotta närvaro försatte alltså hans omgivning i fara.

För nåt år sen såg jag Malous intervju med Einar och hans mamma(!). De satt och myste, mamman var glad och strålade av stolthet över sin son, som om han bara var fantastiskt duktig på att spela ett instrument eller nåt. Jag tänkte att det här är en sinnebild för den gränslösa svenska naiviteten, den här dumsnällheten som vi indoktrineras i redan från Bamse-ålder att ingenting kan egentligen vara särskilt farligt och om någon är elak så är det bara för att... ja ni vet: Dan Eliasson, trauma, Jerzy Sarnecki, för få fritidsgårdar, ingen lokal, borgerliga skattesänkningar förra århundradet, socioekonomiska faktorer, brottslighet är bara den friske människans reaktion på ett sjukt kapitalistiskt samhälle (en verklig formulering från en kriminalvårdsrelaterad bok från 1970-talet som bl. a. Jan Guillou medverkade i), osv.

Jag såg också att det var nåt bekant med mamman, upptäckte senare att hon spelade den unga kvinnan i "PS Sista sommaren", en ungdomsfilm från 1988.

Hon är alltså en Guldbaggebelönad Dramatenskådespelare, men kunde inte ge sin son en vettig uppväxtmiljö med bra skola och se till att han hade ett bra och vettigt umgänge?
Det finns en video på Einar (freeslaktish) där han sitter och rappar med en stor svart vuxen man bredvid (annan känd rappare?) och det som slår en är att ett barn i tioårsåldern troligen inte hamnar i den situationen utan att föräldrar tagit in honom i den. Om föräldrarna så gärna vill att han ska rappa, varför inte välja någon annan genre än just gangsterrap? Tycker föräldrarna inte att det är något som känns lite fel med att deras tioåring spottar ut ord om hur droger säljs, människor skjuts, polisen är något som ska undvikas, föraktas och motarbetas? Tänkte hon inte att något är fel om min helsvenske son född i Sverige av etniska svenskar börjar bryta med mellanösterndialekt?
Samma gäller naturligtvis för pappan i den mån han var involverad.

Jag har lyssnat lite på förhören med Einars föräldrar och det låter som om Einar lyckats övertala dem om att säga så lite som möjligt (de säger sig "inte minnas" saker som ingen förälder skulle glömma om ens barn var i fara). Vilket förstås är begripligt, man hade tydligen hotat fadern att hans restaurang skulle sprängas.

"I min värld så polisanmäler man om man blivit utsatt för brott", säger modern. Och det är förstås sant, så fungerade 99% av folket i det här landet när hon växte upp. Men det gäller inte längre, vi har nu i vårt samhälle tillåtit att det uppstått en vidrig blandning av mellanösterns klankultur och amerikansk ghettokultur och delar av Sverige fungerar nu som något straight out of TV-serier som "The Wire". Det går inte att stå med ett steg i det (fortfarande relativt) trygga svenska samhället och ett annat i gangstervärlden.
Kommer Einars föräldrar någonsin förstå vad de gjort mot sin son? Förstod de efter kidnappningen? Har de förstått nu, efter hans död? Har de förstått hur de svek sin son och att de borde kämpat med näbbar och klor för att få bort honom från den här världen?

Jag tror det skulle vara möjligt att i det närmaste utrota den här subkulturen, om bara viljan fanns. Det handlar bara om attityd hos politiker, journalister, företag och allmänhet. Det behövs inga ändringar i grundlagen som tar bort yttrandefriheten för just gangsterrappare. Det behövs bara att hela samhället börjar behandla gangsterrap som det behandlar "vit makt"-musik (svenska tidningar kan och har med ett enda telefonsamtal fått "högerextremt" material att försvinna från exempelvis Spotify inom en halvtimme). (Speciellt på 1990-talet så förekom en verklig häxjakt inte bara på verklig vit makt-musik utan allt som på nåt sätt var det minsta patriotiskt/nationalistiskt, till och med ett så oskyldigt band som Ultima Thule.

Einar må ha varit en fin kille en gång i världen, men den 19-åring som blev skjuten var vid dödstillfället i sällskap med en våldtäktsman som deltog i en av landets värsta våldtäkter, en tortyrvåldtäkt där en stor grupp invandrare under timmar våldtog en 15-årig flicka med pistol tills blodet rann ur henne.
(Man häpnar när man läser om dådet. Det är IS-nivå på brottet, liksom sudanesens mord på Tommie Lindh, afghanernas våldtäkt i Migrationsverkets lokaler i Småland, och många andra dåd. Om detta hänt några årtionden tidigare hade det varit krigsrubriker på löpsedlarna i veckor och alla debattprogram hade handlat om vad i h-e som pågår i landet. Men dels har vi vant oss, det drunknar i alla de andra vidrigheterna som nu normaliserats, dels så är den svenska journalistikens etiska regel #1 att skydda svenska folket från kunskap om massinvandringens konsekvenser, så att väljare inte använder den kunskapen och agerar som rationella agenter och röstar mot mer massinvandring. I det gamla Sverige skulle en person som begått en sån här handling tvingas byta namn, skaffa skyddad identitet och flytta till någon avlägsen by i Norrland. Den sociala skammen skulle se till det. I dagens Sverige kan han dra igång en rapkarriär och få Expressens Nina Svanberg att skriva glorifierande reportage om honom. Observera att den här förändringen till stor del ägt rum under den tid vi haft en självutnämnd "feministisk" regering i Sverige.)
Einar verkar själv ha sökt denne persons vänskap för att kunna bygga upp sitt våldskapital så att han senare ska kunna hämnas på de som kidnappat och förnedrat honom. Umgås man med en sådan människa, hur mycket mänsklighet har man då själv kvar?

Jag hoppas att Einars död blir en varning till de etniska svenskar som tror att det är möjligt att bli en del av den här världen utan konsekvenser, och till föräldrar som låter sina minderåriga barn lyssna på larvet.

https://www.friatider.se/bara-infantila-foraldrar-spelar-einar-sina-barn

https://samnytt.se/foraldrar-som-later-sina-barn-lyssna-pa-einar-borde-skammas/
Citera
2021-11-08, 00:18
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiralen1968
Antagligen vet du inte vad du talar om eller så vill du bara provocera. Einár Nisse Grönberg var en Sveriges absolut största artister och hade precis fyllt 19. Vad gjorde du själv i den åldern?
Nej, ville inte provocera, du missförstod mig. BO tjänade uppenbarligen gott om pengar, men det betyder inte att det fanns gott om pengar att tvinga av honom genom utpressning. Hur många fler hits skulle han klarat av att göra om någon tog varenda öre han tjänade?
Senast redigerad av filmfreak 2021-11-08 kl. 00:19. Anledning: Typo
Citera
2021-11-08, 00:28
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxyyzz123
Jag hoppas att Einars död blir en varning till de etniska svenskar som tror att det är möjligt att bli en del av den här världen utan konsekvenser, och till föräldrar som låter sina minderåriga barn lyssna på larvet.
I den moderna historien har censur i någon form oftare visa sig få motsatt effekt, det vill säga öka intresset för något oönskat. Det bästa sättet är inte att förbjuda något utan att erbjuda något annat lika intressant eller helst intressantare. Går det inte så appropriera och transformera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in