2021-11-04, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J0683
https://youtu.be/pPXBwy3JgVo

Bare en liten input til dere som sier Einars tekster ikke rimer.

Då jämför du med Em?
Citera
2021-11-04, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pianot
Ja fattar, ditt mål är inte att försöka se saker som det är, du har en agenda att pusha.
Vill du försöka förstå varför det fans talang i texterna finns alltid min kommentar längre bak i tråden.

Lycka till.
Vad i mitt inlägg stämmer inte med verkligheten?
Citera
2021-11-04, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Say0naraa
Nix, men han hade inte dött som en horbög som den små feta Einar. bilderna där Einar fördes med troser och koppel som en hund kommer ingen glömma.

Fattar verkligen inte hur du/ni tolkar saker. Det som hände Einar vid kidnappningen är ingen skam för någon annan än kidnapparna. Förnedrar man andra människor visar man endast upp hur liten/svag man är som människa, vilket stort behov man har att hävda sig och dölja egen rädsla för just att känna sig maktlös, sårbar, rädd etc. En människa som ser ner på någon för att denne har blivit förnedrad har ju fel på intellektet. För mig framstår inte Einar som hunden, utan Einars s k vänner som lurade honom till kidnappningen. Så är det också nu dessa som sitter i hundbur. Tack o lov.
Citera
2021-11-04, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NamnlosBarn
Från en blogg

En nittonåring blir mördad och vuxna människor sitter på internet och skriver att han får skylla sig själv. Han gjorde fel val som yngre och därför får han nu smaka på sin egen medicin. Det är inte bara djupt okunnigt och förenklat utan också totalt empatilöst.

Uppväxt i orten, problem i skolan och hamnar på HVB-hem. Det är ingen högoddsare att han blir indragen i det kriminella livet. Det är såklart enklast att säga att han gjorde fel val och borde veta bättre. Dessvärre spelar flera faktorer in såsom trasslig skolgång, uppväxt i utsatt område och brist på trygga förebilder. Men redan som tolvåring kickar han rim som en legend och som sextonåring hamnar han etta på Spotifys topplista helt utan hjälp från skivbolag. Att han hade musikalisk talang går inte att förneka oavsett vad man tycker om innehållet i hans låtar.

Att han lyckades med sin musik stack i ögonen på andra och han blev kidnappad. 17 år och misshandlad och förlöjligad. Klädd i koppel och damunderkläder medan han blev fotad. Utpressad på 3 miljoner kronor. Trauma och säkert PTSD. Oavsett hur mycket han hade velat lägga det bakom sig så kräver andra hämnd eftersom man i den kriminella världen måste markera. Det går såklart inte heller att polisanmäla eftersom det är ”förbjudet” att prata med polisen. Att hans mamma litade på rättsstaten Sverige och anmälde de som kidnappat hennes son kan vara ett motiv till att han nu är mördad.
Ingen har påstått att Einar var en ängel. Däremot var han en människa. En ung, talangfull kille som lyckades nå toppen utan att ens ha ett skivkontrakt. Som hade ett pris på sitt huvud, som med dödsångest blev jagad och avrättad. Det är så fruktansvärt sorgligt och det minsta vi vuxna människor kan göra är att visa respekt. Aldrig någonsin har en så känd artist blivit mördad i Sverige, och ni som gnäller över att det uppmärksammas är egocentriska svin. Vila i frid Einar 🌹

Respekt för de orden!
Citera
2021-11-04, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaraMaria
Fattar verkligen inte hur du/ni tolkar saker. Det som hände Einar vid kidnappningen är ingen skam för någon annan än kidnapparna. Förnedrar man andra människor visar man endast upp hur liten/svag man är som människa, vilket stort behov man har att hävda sig och dölja egen rädsla för just att känna sig maktlös, sårbar, rädd etc. En människa som ser ner på någon för att denne har blivit förnedrad har ju fel på intellektet. För mig framstår inte Einar som hunden, utan Einars s k vänner som lurade honom till kidnappningen. Så är det också nu dessa som sitter i hundbur. Tack o lov.
Inte i orten. Där är det den förnedrade som ska skämmas. Samma typ av människor som stenar kvinnor som har blivit våldtagna.
Citera
2021-11-04, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Inte i orten. Där är det den förnedrade som ska skämmas. Samma typ av människor som stenar kvinnor som har blivit våldtagna.

Ja, jag vet och märker att det är så. Vilket inte betyder att det är en vettig tolkning- är lika för mig obegriplig tolkning oavsett vad gangsters har för egna normer, koder och principer. Förstår inte heller varför samhället ska ta hänsyn till gangster-koder och nära på ibland ursäkta sådant tänk med att "det är gangster/kriminella och då gäller si eller så". (Menar nu inte dig - tack för att du ville förklara, hjälpa till i det att jag ju faktiskt skrev att jag inte förstod ... Även om det inte riktigt var just ordagrant jag menade.) Den kriminella och de kriminella är del i samhället, (vare sig de vill eller vi vill) och därmed tänker jag att "världarna" oavsett kommer att mötas. Därmed kan jag gärna lyssna till hur "gangsters" ser på "sin värld" och försöka förstå åtminstone drivkrafter och tänkande, men det betyder absolut inte att jag tycker att förnedring och dödande och att bli kränkt för allt och inget är något acceptabelt - än mindre logiskt.
Citera
2021-11-04, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Då jämför du med Em?

Inte alls.. bare refererte til at riming i rap er mye mer enn hjärta smärta.
Citera
2021-11-04, 13:37
Medlem
https://m.soundcloud.com/einar-ns1/lilla-nisse?in=maxis2004%2Fsets%2Flugnet-f-re-stormen

Fra det uslippte albumet. Man kan ikke ta fra han at han har talent.

Har hørt hele albumet, og det er smekkfullt med hits.
Skal sies at han er veldig utleverende og sentimental på flere av låtene. Litt soft om du vil..

https://m.soundcloud.com/gd-ha-75234467/sista-gang-einar-2?in=robert-hellqvist-331627382%2Fsets%2Feinar-sista-gang

Denne med ricky rich er helt rå, usikkert om den kommer pp albumet dog.
https://m.soundcloud.com/user-252485420/einar-x-ricky-rich-louis
Senast redigerad av J0683 2021-11-04 kl. 13:45.
Citera
2021-11-04, 14:54
Medlem
RobertoSavianos avatar
Klart att Einar hade musikalisk talang. Bra på att skriva texter? Absolut inte. Inte alls som sin stora idol, Eminem. Inte lika smart, teknisk och enormt ordförråd.

Han är mer drake. Bra på att hitta melodier och gjorde det riktigt bra.

För övrigt är det tydligt nu när jag spenderat några veckor och lyssnat på hans låtar att problemet med honom var att hans pappa var frånvarande.

Han hade ingen förebild att se upp till. Så när Paki tog honom under hans vingar så blev det hans stora förebild.

Även om han ville göra sin mamma stolt så var kärleken och beundran för Paki större.

Detta gjorde att han valde gangsterlivet och det märks tydligt i hans texter att allt som spelar roll för honom är att Paki ser honom från himlen och ser hur framgångsrik, gee och äkta han är.

Detta ville han alltid leva upp till.

Man önskar att hans kärlek till mamman varit viktigare än hans pappakomplex, men ibland kan det sluta så när barn får felaktiga förebilder i brist på en närvarande pappa.
Citera
2021-11-04, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaraMaria
Ja, jag vet och märker att det är så. Vilket inte betyder att det är en vettig tolkning- är lika för mig obegriplig tolkning oavsett vad gangsters har för egna normer, koder och principer. Förstår inte heller varför samhället ska ta hänsyn till gangster-koder och nära på ibland ursäkta sådant tänk med att "det är gangster/kriminella och då gäller si eller så". (Menar nu inte dig - tack för att du ville förklara, hjälpa till i det att jag ju faktiskt skrev att jag inte förstod ... Även om det inte riktigt var just ordagrant jag menade.) Den kriminella och de kriminella är del i samhället, (vare sig de vill eller vi vill) och därmed tänker jag att "världarna" oavsett kommer att mötas. Därmed kan jag gärna lyssna till hur "gangsters" ser på "sin värld" och försöka förstå åtminstone drivkrafter och tänkande, men det betyder absolut inte att jag tycker att förnedring och dödande och att bli kränkt för allt och inget är något acceptabelt - än mindre logiskt.

Detta är en rejäl kulturkrock som bottnar i tanken att den som blir förnedrad är svag och inte kan försvara sig själv. Att förövarna är fler är inget försvar, då menar man att den förnedrade skulle ha haft vett att skydda sig bättre med hjälp av vänner eller vapen. Samma tankesätt appliceras på en våldtagen kvinna, som då har rört sig utanför hemmet utan manligt beskydd och därför förtjänar att straffas för det.

Naturligtvis ska detta synsätt aldrig accepteras. Det första vi bör göra är att ta bort straffrabatten och öka straffen för gäng- och hedersrelaterade brott.

Utöver det behöver vi satsa mer pengar på sociala insatser riktade mot barn i förorterna. Många fler i riskgrupp måste LVU:as om inte deras familjer går med på att flytta långt ifrån storstadsförorterna.
Citera
2021-11-04, 20:22
Medlem
Manjakiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Detta är en rejäl kulturkrock som bottnar i tanken att den som blir förnedrad är svag och inte kan försvara sig själv. Att förövarna är fler är inget försvar, då menar man att den förnedrade skulle ha haft vett att skydda sig bättre med hjälp av vänner eller vapen. Samma tankesätt appliceras på en våldtagen kvinna, som då har rört sig utanför hemmet utan manligt beskydd och därför förtjänar att straffas för det.

Naturligtvis ska detta synsätt aldrig accepteras. Det första vi bör göra är att ta bort straffrabatten och öka straffen för gäng- och hedersrelaterade brott.

Utöver det behöver vi satsa mer pengar på sociala insatser riktade mot barn i förorterna. Många fler i riskgrupp måste LVU:as om inte deras familjer går med på att flytta långt ifrån storstadsförorterna.

Han var en tattare som levde som han rappade om, då går det så där, Yassin är snart en jordgubbe också
Fan va batikhäxorna på SR ska gråta då
Citera
2021-11-04, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manjakis
Han var en tattare som levde som han rappade om, då går det så där, Yassin är snart en jordgubbe också
Fan va batikhäxorna på SR ska gråta då
Vilket tyvärr är ett krav för att bli accepterad som förortsrappare. Se bara hur hånad Dani M har blivit för att han inte är tillräckligt kriminell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in