Citat:
Ursprungligen postat av
MaraMaria
Ja, jag vet och märker att det är så. Vilket inte betyder att det är en vettig tolkning- är lika för mig obegriplig tolkning oavsett vad gangsters har för egna normer, koder och principer. Förstår inte heller varför samhället ska ta hänsyn till gangster-koder och nära på ibland ursäkta sådant tänk med att "det är gangster/kriminella och då gäller si eller så". (Menar nu inte dig - tack för att du ville förklara, hjälpa till i det att jag ju faktiskt skrev att jag inte förstod ... Även om det inte riktigt var just ordagrant jag menade.) Den kriminella och de kriminella är del i samhället, (vare sig de vill eller vi vill) och därmed tänker jag att "världarna" oavsett kommer att mötas. Därmed kan jag gärna lyssna till hur "gangsters" ser på "sin värld" och försöka förstå åtminstone drivkrafter och tänkande, men det betyder absolut inte att jag tycker att förnedring och dödande och att bli kränkt för allt och inget är något acceptabelt - än mindre logiskt.
Detta är en rejäl kulturkrock som bottnar i tanken att den som blir förnedrad är svag och inte kan försvara sig själv. Att förövarna är fler är inget försvar, då menar man att den förnedrade skulle ha haft vett att skydda sig bättre med hjälp av vänner eller vapen. Samma tankesätt appliceras på en våldtagen kvinna, som då har rört sig utanför hemmet utan manligt beskydd och därför förtjänar att straffas för det.
Naturligtvis ska detta synsätt aldrig accepteras. Det första vi bör göra är att ta bort straffrabatten och öka straffen för gäng- och hedersrelaterade brott.
Utöver det behöver vi satsa mer pengar på sociala insatser riktade mot barn i förorterna. Många fler i riskgrupp måste LVU:as om inte deras familjer går med på att flytta långt ifrån storstadsförorterna.