2021-11-05, 18:44
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har du lyckats att falsifiera ett enda av de evidens för en sfärisk jord som presenterats i tråden?

Näe.

Enligt mig är det ni som måste bevisa gravitation för att få vatten att kröka sig, det har ni inte.
Gravitation orsakas av massa, och då dyker en yttre kraft upp och agerar på den?
Kan man isolera gravitation?
Vet inte hur ni tänker men hur bevisar ni gravitation?
Citera
2021-11-05, 18:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Enligt mig är det ni som måste bevisa gravitation för att få vatten att kröka sig, det har ni inte.
Gravitation orsakas av massa, och då dyker en yttre kraft upp och agerar på den?
Kan man isolera gravitation?
Vet inte hur ni tänker men hur bevisar ni gravitation?
Vi behöver inte bevisa någonting. Det är plattjordarna som påstår saker som går helt emot precis allt som ska bevisa något. Seså, falsifiera något!
Citera
2021-11-05, 18:50
Medlem
Citat:
Vi behöver inte bevisa någonting. Det är plattjordarna som påstår saker som går helt emot precis allt som ska bevisa något. Seså, falsifiera något!

Nä, jag observerar hur vatten beter sig. Ni säger att det inte beter sig så i större skala.
Det är ju ni som påstår ni har en komplett modell att visa. Jag petar lite på den bara och har ingen fe modell.
Så gravitation och hur kommer det sig vatten beter sig annorlunda på grund av skala?
Citera
2021-11-05, 18:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Nä, jag observerar hur vatten beter sig. Ni säger att det inte beter sig så i större skala.
Det är ju ni som påstår ni har en komplett modell att visa. Jag petar lite på den bara och har ingen fe modell.
Så gravitation och hur kommer det sig vatten beter sig annorlunda på grund av skala?
Okej, men plocka då fram någon studie som du anser är fel, och falsifiera den. Hur svårt kan det vara?
Citera
2021-11-05, 18:54
Medlem
Citat:
Okej, men plocka då fram någon studie som du anser är fel, och falsifiera den. Hur svårt kan det vara?

Nån studie om bevisad gravitation och hur man upprepar det, gärna, dålig på att leta kanske, länka gärna.

Men jag vill fortfarande ha svar på mina frågor.
Citera
2021-11-05, 18:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Nån studie om bevisad gravitation och hur man upprepar det, gärna, dålig på att leta kanske, länka gärna.
Så du vet inte ens vilka studier som du anser är fel?

Du bara känner inom dig att något inte stämmer?
Citera
2021-11-05, 19:01
Medlem
Citat:
Så du vet inte ens vilka studier som du anser är fel?

Du bara känner inom dig att något inte stämmer?

Ja eftersom det inte finns några studier som bevisar gravitation, annars hänvisar du väl mig dit?
Så återstår väl bara mina funderingar. Och eftersom vi har vatten som ett utmärkt redskap att se hur rät, platt förhåller sig till våran verklighet har jag ingen anledning att tro nåt annat.

Occam's razor. Antingen är det som det ser ut att vatten är plant överallt. Eller så finns det en kraft som skapas av massa och agerar på massa. Det lutar ju åt att det är exakt som vi observerar det vara.
Citera
2021-11-05, 19:12
Medlem
Citat:
Ja eftersom det inte finns några studier som bevisar gravitation, annars hänvisar du väl mig dit?
Så återstår väl bara mina funderingar. Och eftersom vi har vatten som ett utmärkt redskap att se hur rät, platt förhåller sig till våran verklighet har jag ingen anledning att tro nåt annat.

Occam's razor. Antingen är det som det ser ut att vatten är plant överallt. Eller så finns det en kraft som skapas av massa och agerar på massa. Det lutar ju åt att det är exakt som vi observerar det vara.

Här räknar jag upp flera metoder som bevisar gravitation. https://www.flashback.org/p77529867#p77529867

Det är lite lustigt att hur många svar och bevis du än får så glömmer du dem omedelbart. Känns som att argumentera med en guldfisk.
Citera
2021-11-05, 19:13
Medlem
constants avatar
Citat:

Du hänger upp dig på gravitation, men om jag tar det igen: Är det någon studie som påvisar planetens form som du anser är fel, så är det väl bara att du tar och falsifierar den.
Citera
2021-11-05, 19:17
Medlem
Citat:

Hur var det nu med tidvatten? Vatten är inte plant överallt.

Är tsunamis platta?
Citera
2021-11-05, 19:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Är tsunamis platta?
Har du aldrig sett platta vågor? Och hur fungerar tidvatten på en platt jord om vattnet alltid är platt? Någon stor gud som skvalpar lite på jorden kanske?
Citera
2021-11-05, 19:19
Medlem
Citat:
Det är inte så att man på ett par rader kan beskriva hur. Det finns ett antal saker som kan förutses med hjälp av den allmänna relativitetsteorin och sedan bevisas med fysiska experiment för att bevisa gravitation, t.ex:
  • Gravitationell tidsdilatation och frekvensskift
  • Ljusets böjning
  • Gravitationell tidsfördröjning
  • Gravitationsvågor

Här kan du läsa massor om hur: https://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nna_relativitetsteorin#Gravitationsv%C3% A5gor Här finns också gott om länkar där du kan förkovra dig.

Hoppas det inte är överkurs för dig som efterfrågar experiment av typen "hälla vatten på en boll".

Citat:
Här räknar jag upp flera metoder som bevisar gravitation. https://www.flashback.org/p77529867#p77529867

Det är lite lustigt att hur många svar och bevis du än får så glömmer du dem omedelbart. Känns som att argumentera med en guldfisk.

Ja du kan böja ljus genom glasfiber vet jag. Men hänvisa till nåt hands on utan medium att du kan böja ljus.

Det andra är inget värt att bemöta. Kommer med mina egna illustrationer och förklaringar bara jag orkar öppna Photoshop sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in