2021-11-05, 16:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
...
Du kan inte veta någonting om Gud och du vet inte att det är Guds ord. ...
Hur menar du dig veta det? Hur anser du att du tog reda på det? Åsså demonstrera'na, metoden.
Citera
2021-11-05, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nej, du återger det hela fel, efter ditt förvrängda sinne.
Självvittnesbördet är mycket intressant, förstås. När det givits kan man inte längre säga att Bibeln inte har anspråk på att vara Guds sanna ord eller att Bibeln säger att den inte är Guds sanna ord och därför inte att lita på. Självvittnesbördet är alltså viktigt. När en skriftsamling är Guds ord är självvittnesbördet också Guds ord, och i det läget är självvittnesbördet ofelbart. Det är ju Guds ord, dumbom.

Vilken är den den avgörande skillnaden mellan självvittnesbörd och cirkelargument?
Citera
2021-11-05, 19:03
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Åh, nej. Du exponerade min förkortning. Ack min lathet.
Bara för att många tror något så betyder det inte att det är korrekt. Det räcker så. Om det är ditt bästa bevis så tycker jag det är lite sorgligt....
Bara för att du tror något så betyder det inte att det är korrekt.
Sedan så kan du inte bara komma och rapa ur dig ad populum ad populum ad populum och tro att du är klar med frågeställningen. Men visst, det är den nivå du är på.
Citera
2021-11-05, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nu "misstolkar" du vad jag säger, Gud vill inte att djuren eller människor plågas.

Nej, men på grund av att man tror på evolutionsteorin, så tror man att människan är ett djur, som alla andra djur, ingen skillnad alltså.

Så, är inte människan ett däggdjur?

Kan du ge ett biologiskt argument för att människan inte är ett däggdjur?
Citera
2021-11-05, 19:04
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du kan inte veta någonting om Gud
och du vet inte att det är Guds ord.
Det kan du inte veta.
Det kan du inte veta.
Citera
2021-11-05, 19:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vilken är den den avgörande skillnaden mellan självvittnesbörd och cirkelargument?
Självvittnesbörd av vem - av en som inte ljuger eller av någon annan?
Citera
2021-11-05, 19:11
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?

Förmodligen världens mest missförstådda bok..ÄR bibeln sann så handlar den INTE om gudar utan om något som dåtidens folk TRODDE var gudar. Missförstådd teknologi är nog snarare vad bibeln handlar om.

En dag kanske dessa "gudar" hälsar på igen och då tolkar vi deras besök helt annorlunda.
Det som är nedtecknat i diverse religiösa texter är förmodligen goda råd från mer utvecklade kuturer och som därav borde tas lite mer på allvar..
Citera
2021-11-06, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Självvittnesbörd av vem - av en som inte ljuger eller av någon annan?

Och hur kan detta kontrolleras?
Citera
2021-11-06, 17:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Och hur kan detta kontrolleras?
Av vem?
Citera
2021-11-07, 07:32
Medlem
Till Callousive och Ujhorses***

I en kristen församling ska det finnas profeter. När en talar och kommer med en uppenbarelse eller ett vittnesbörd ska andra profeter bekräfta det som sägs. Det är Gud som vittnar.

Jag vittnar om mig själv, och om mig vittnar också Fadern som har sänt mig. Joh 8:18
Citera
2021-11-07, 08:21
Medlem
Konstig fråga. Bibeln är inte en homogen bok skriven av en person, på en plats, vid ett tillfälle, med ett syfte utan tvärtom.
Säg så här. Skala bort alla gudar, gudinnor, övernaturligheter, hjälteskildringar, överdrifter, det som bli kvar kan vara sant om det får stöd av andra helt oberoende arkeologiska elker historiska källor.
Citera
2021-11-07, 13:24
Medlem
Nej, Bibeln är väldigt editerad av en hemlig elit. Dom ersatte också det sanna evangeliet. Du är Gud, är det sanna evangeliet.

"Ni är gudar." - Jesus Kristus

Du är andligen skapad till Guds egen avbild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in