2021-06-21, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Är det inte samma Gud som är ansvarig för att skapa djuren enligt dig?

Gud skapade djuren och människan, Gud sade åt människan att råda över, och ta hand om djuren, men människan ville inte, och Gud tillät människan göra som dom ville. Sedan dess har djur och människor levt enligt djungelns lag. Djur har dödat och ätit upp varandra, människor har inte varit sämre utan har dödat och ätit upp varandra. Den bäst anpassade/starkaste överlever.

Detta faktum tolkar evolutionister till att människan är ett djur, som alla andra djur.
Citera
2021-06-21, 19:04
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ditt argument är att Bibelns vittnesbörd om sig själv, att Bibeln är sann, är ett belägg för att Bibeln är sann.
Nej.
Gå om grundskolan.
Sök sedan hjälp.
Det vittnesbördet är dock ett ofelbart uttalande (om Bibelns sanning), eftersom det står i Bibeln. För Bibeln är Guds ord, och Guds ord är ofelbart.

Medan du, och detta är viktigt att poängtera, är körd.
Citera
2021-06-21, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det hjälper inte att tjata om cirkelresonemang. Det är redan konstaterat att jag inte argumenterade utan vittnade. Man begår inte argumentationsfel när man inte argumenterar.
Då tycker jag du kan ta ditt ”vittnande” i någon annan tråd.
Påståendet att bibeln ”verifierar sig själv” blir inte mindre korkat bara för att du kallar det för att ”vittna” i stället för argumentera.
Trådens ämne behandlar huruvida bibeln är sann eller ej och då är dina cirkelresonemang totalt irrelevanta vare sig de tar sig form i argument eller ”vittnande”.

Har du några argument eller belägg för att Bibeln är guds ord?
Citera
2021-06-21, 19:14
Medlem
Citat:
Det vittnesbördet är dock ett ofelbart uttalande (om Bibelns sanning), eftersom det står i Bibeln. För Bibeln är Guds ord, och Guds ord är ofelbart.
Och gud kan inte ljuga, för det står så i bibeln och bibeln är sann eftersom det står så i bibeln, vilken är guds ord, eftersom det står så i bibeln och därför är det sant.

Citera
2021-06-21, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Gud skapade djuren och människan, Gud sade åt människan att råda över, och ta hand om djuren, men människan ville inte, och Gud tillät människan göra som dom ville. Sedan dess har djur och människor levt enligt djungelns lag. Djur har dödat och ätit upp varandra, människor har inte varit sämre utan har dödat och ätit upp varandra. Den bäst anpassade/starkaste överlever.
Varför vill Gud att djuren ska plågas för att människor inte tog hand om dem? Låter som att Gud har dubbelmoral. Jag har aldrig sett nåt om det ens i Bibeln.
Citat:
Detta faktum tolkar evolutionister till att människan är ett djur, som alla andra djur.
Det tror jag inte är anledningen till att man tror på evolutionen.
Citera
2021-06-21, 19:51
Medlem
lejongaddens avatar
Varför är ni alla inramade i det ni själva har sökt och kommit fram till? Varför söker ni inte bara sanningen som tillfredsställer allas ego?
Det måste ju finnas något som har gjort oss till det vi tycker?
Kanske kan det bero på att det du har kommit fram till inte stämmer överens med någon annans? Därför måste din sanning tillhöra egot?

Det finns bara en sanning till varför livet är som det är.

Först kan det vara bra att förstå att ingen av oss valde livet, utan livet valde oss. Vilket inflytande har detta kunnat ha på oss?

En älta förlorare vill se sig själv komma till en första plats. Men sanningen är att första personen är vår sanna kung, och denna kung är den som bestämmer om vem som ska få sitta på samma plats. Därför gå livet ut på att försöka förstå vem denna kungen är och den som se världen med samma perspektiv få ta del av paradiset.
Citera
2021-06-21, 19:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Då tycker jag du kan ta ditt ”vittnande” i någon annan tråd.
Då tycker jag att du ska behålla ditt tyckande för dig själv.
Jag besvarar trådens ämne.
Vad du har här i tråden att göra vet jag inte. Inte har du presenterat någon argumentation värd namnet på frågan OM Bibeln är sann, om det nu är ditt adelsmärke att svara på den frågan efter din låtsasstora bildning och intellektuella (o)skärpa.
Du går runt i cirklar och vet inte vad som är bak och vad som är fram.
Citera
2021-06-21, 19:54
Medlem
Citat:
Ditt argument är att Bibelns vittnesbörd om sig själv, att Bibeln är sann, är ett belägg för att Bibeln är sann.
Det är ett argument och det är ett cirkelresonemang. Även fast du använder ditt maktspel och hela registret av argumentationsfel så förändrar det inte faktum.

Citat:
Nej.
Tomt påstående.
Citat:
Gå om grundskolan.
Ad hominem.
Citat:
Sök sedan hjälp.
Ad hominem.
Citat:
Cirkelresonemang.
Citat:
Medan du, och detta är viktigt att poängtera, är körd.
Ad hominem.
Citera
2021-06-21, 19:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Och gud kan inte ljuga, för det står så i bibeln och bibeln är sann eftersom det står så i bibeln, vilken är guds ord, eftersom det står så i bibeln och därför är det sant.

Jag diskuterar inte ett gudsbegrepp som tillskriver Gud egenskapen lögnaktighet eller falskhet. Det får du ta med din spegelbild. Eller kanske en fladdermus kunde lyssna på det snacket, så du får ut det till en åhörare.
Citera
2021-06-21, 19:57
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Varför vill Gud att djuren ska plågas för att människor inte tog hand om dem? Låter som att Gud har dubbelmoral. Jag har aldrig sett nåt om det ens i Bibeln.

Nu "misstolkar" du vad jag säger, Gud vill inte att djuren eller människor plågas.

Citat:
Citat:
Citat:
Det tror jag inte är anledningen till att man tror på evolutionen.

Nej, men på grund av att man tror på evolutionsteorin, så tror man att människan är ett djur, som alla andra djur, ingen skillnad alltså.
Citera
2021-06-21, 19:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:

Haha, så förvirrad du blev, så kan det gå när läsförståelsen är svag.
Citera
2021-06-21, 20:03
Medlem
Citat:
Nu "misstolkar" du vad jag säger, Gud vill inte att djuren eller människor plågas.
Varför utlämnade han dem till lidande då? För att det är människans fel?
Citat:
Nej, men på grund av att man tror på evolutionsteorin, så tror man att människan är ett djur, som alla andra djur, ingen skillnad alltså.
Ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in