Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-11-05, 13:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
"4 a § En misstänkt får vara berövad friheten i Sverige som häktad under en sammanhängande tid om högst nio månader fram till dess att åtal har väckts. Om det finns synnerliga skäl får rätten på begäran av åklagaren besluta att tiden får överskridas. Lag (2021:285)."

Källa, 24 kapitlet rättegångsbalken: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740

Om den försvunna kvinnan ej hittas så borde väl den stackars maken släppas ut så snart som möjligt.

Att hålla någon häktad som troligtvis är oskyldig är ju ren tortyr.

Jag gissar att hon kan ha kastat sig i havet alternativt så befinner hon sig i Polen för att starta om på nytt som 2013 när hon rymde till Malmö.
Citera
2021-11-05, 13:21
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Exmannen har berättat om händelsen och han känns trovärdig.

Han vet mer om detta än dig så du har inte rätt att diskvalificera hans berättelse.

Ingen domstol kommer att fälla dom förrän den har hört båda parter.
Citera
2021-11-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Nu hänger jag inte riktigt med på vem ska söka hjälp? Men hänvisar till FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna i Artikel 19 om yttrandefriheten, man behöver inte söka hjälp när man uttrycker sina åsikter/spekulerar eller som sagt yttrar sig!

Det blev fel. Inte meningen att citera dig.
Citera
2021-11-05, 13:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Då levde hon i Polen och där hade hon inte möjlighet att ensam försörja sina barn på städerskans lön.

Samtidigt finns det inget i världen som ursäktar att en städerska rymmer från make och barn utan att säga något.

Citat:
Nu levde hon i Sverige och hennes städjobb plus andra bidrag gjorde det möjligt för henne och hennes barn att leva gott.

Hon levde alltså till stor del på bidrag i Sverige som vi skattebetalare fått betala dyrt för?

Tack för informationen, du har äntligen postat ett inlägg som är värt att ta på allvar.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2021-11-05 kl. 14:11.
Citera
2021-11-05, 13:59
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Exmannen har berättat om händelsen och han känns trovärdig.

Han vet mer om detta än dig så du har inte rätt att diskvalificera hans berättelse.

Och den försvunna kvinnans mamma vet mer än du, så med samma logik har du inte rätt att diskvalificera hennes berättelse. Ändå gör du det eftersom du tycker hon är partisk, precis som andra av oss tycker exmaken är partisk. Nu har vi konstaterat det för hundrade gången. Ska vi dra det en gång till eller ska du börja om med något annat ämne?
Citera
2021-11-05, 14:04
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ingen domstol kommer att fälla dom förrän den har hört båda parter.

Precis, det är inte plotkara i tråden som bestämmer utgången här utan det avgörs i domstol.

Vi kan alla se att exmannen i Polen har blivit förtalad och dissad samtidigt som vissa plotkara gör allt för att helgonförklara den "försvunna kvinnan", anser du att det är rättvist att snacka skit om exmannen bara för att försöka lyfta henne?
Citera
2021-11-05, 14:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Och den försvunna kvinnans mamma vet mer än du, så med samma logik har du inte rätt att diskvalificera hennes berättelse. Ändå gör du det eftersom du tycker hon är partisk, precis som andra av oss tycker exmaken är partisk.

Exmaken är trots allt en exmake, han är nog glad att slippa rymmerskan men har självklart rätt att berätta om hennes lömska flykt från familjen.

Gammelmor i Polen är mor till den försvunna kvinnan, hennes lojalitet har nog alltid legat hos dottern oavsett vad hon än gjort för fel.

Vi borde också kanske fråga oss varför DU tar skvallerkärringar i försvar? 😎
Citera
2021-11-05, 14:13
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Precis, det är inte plotkara i tråden som bestämmer utgången här utan det avgörs i domstol.

Vi kan alla se att exmannen i Polen har blivit förtalad och dissad samtidigt som vissa plotkara gör allt för att helgonförklara den "försvunna kvinnan", anser du att det är rättvist att snacka skit om exmannen bara för att försöka lyfta henne?

Menar du mig? Har jag helgonförklarat henne? Du är mytoman. Du hittar på saker och ting för att bara vinna snacket.

Och skvaller verkar vara ditt stora intresse plotkarzu
Senast redigerad av ursalund 2021-11-05 kl. 14:41.
Citera
2021-11-05, 14:28
Medlem
Citat:
Samtidigt finns det inget i världen som ursäktar att en städerska rymmer från make och barn utan att säga något.

Hon levde alltså till stor del på bidrag i Sverige som vi skattebetalare fått betala dyrt för?

Tack för informationen, du har äntligen postat ett inlägg som är värt att ta på allvar.

Enligt trovärdiga källor har vi skattebetalare fått betala ditt underhåll för att undanhålla dessa till din sons försörjning. Man ska inte kasta Sten i glashus.
Citera
2021-11-05, 14:33
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Om den försvunna kvinnan ej hittas så borde väl den stackars maken släppas ut så snart som möjligt.

Att hålla någon häktad som troligtvis är oskyldig är ju ren tortyr.

Jag gissar att hon kan ha kastat sig i havet alternativt så befinner hon sig i Polen för att starta om på nytt som 2013 när hon rymde till Malmö.
Väl talat.
Friskar upp lite om avslaget om kontaktförbud:
–Jag står fast vid den bedömningen, säger kammaråklagare A*drien C*ombier-Hogg som avslog Beatas begäran om kontaktförbud.

Mer om CR,s "brottslighet":
Mannen är tidigare anmäld för olaga hot av Beata Ratzman.
– Det handlar om misstanke om brott en längre tid bakåt, säger kammaråklagare Lena Körner som just nu leder utredningen kring det misstänkta människorovet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3j3Km/beata-misstanks-ha-kidnappats--ansokte-om-kontaktforbud.

Cezary är alltså en våldsam mördarbest då det (minsann) visade sig att han blev anmäld för olaga hot av rymmarkvinnan för några år sen.

Beatas anmälan och fyllebläckan räcker nog mer än väl för den kvinnliga "våld i nära relationer åklagaren" L*ena K*örner att häkta en man på obestämd tid.
Senast redigerad av Taggad 2021-11-05 kl. 14:36.
Citera
2021-11-05, 14:54
Medlem
Citat:
Du pratar om döden men verkar utesluta suicid? Är hon mer död om maken tagit livet av henne än om hon valt att avsluta för egen hand?

Jag tror att det ligger i tiden, det har varit en del uppmärksammade relationsrelaterade mord ett bra tag nu där män dräpt frun eller flickvännen och så fort en kvinna är försvunnen i samband med skilsmässa och bittra bråk med maken så tar man för givet att det är fråga om ett nytt relationsmord.

I de av media uppmärksammade fallen har det dessutom inte rått något större tvivel om vem som är den skyldige men i det aktuella fallet så finns det märkliga omständigheter kring den försvunna kvinnan, hon har ju faktiskt rymt tidigare utan att höra av sig till make och gemensamma barn på ett antal veckor. Du måste ju ändå hålla med om att det är en märklig omständighet?

Dom har tyvärr låst fast sig vid en enda hypotes verkar det som.

Jag själv tror dock mer på teorin om suicid just nu än på ett frivilligt försvinnande eller mord.

Men både jag, du och polisen kan ha fel eller rätt, det får tiden utvisa.

Eftersom maken nekar och hon fortfarande är försvunnen utesluter jag ingenting.
Men suicid verkar inte troligt. Finns ingen känd psykiskt sjukdom eller missbruk. Polisen har givetvis undersökt detta och dom fokuserar fortfarande på att maken har med hennes försvinnande att göra.
Omständigheterna kring den där fredagskvällen med barn i bil, avstängd mobil, plötsligt försvinnande talar väl inte heller för suicid. Kroppen borde dessutom ha hittats vid det här laget.

Samt, en kvinna som mer eller mindre på egen hand tar sig till ett annat land och ordnar jobb och bostad för sig själv och sedan tar hit två av sina fyra barn visar på en viss styrka. Den styrkan skulle däremot kunna användas till att återigen flytta på sig. Men jag tror inte heller på denna hypotes. Jag tror helt enkelt inte på den ensidiga beskrivningen av Beata som ex maken berättade för den polska tidningen. Finns även här omständigheter som är märkliga för ett frivilligt försvinnande, tidpunkten, platsen, hennes mobil i en damm där hon senast sågs i liv, hennes väska i Ystad.

Jag håller med om att det ligger i tiden att utmåla kvinnor som offer och där är media högst delaktig.
Men fakta är att det dödas ca 1 kvinna i månaden av sina män. Flertalet av dessa har dödats i samband med en utbrytning som Beata var i full färd med (skilsmässa, kontaktförbud, skyddade uppgifter).

Att inte misstänkta maken i detta fall vore häpnadsväckande!
Citera
2021-11-05, 15:10
Medlem
ursalunds avatar
Citat:

Folk som har inte betalat underhåll för egna barn har inte rätt att moralisera andra för där fick skattebetalare punga ut pengar också.

Städjobb, barnbidrag och ev. bostadsbidrag räcker väl för henne och hennes barn att leva på.
Senast redigerad av ursalund 2021-11-05 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in