2021-11-05, 12:43
  #73
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Det där får du nog allt specificera. Har du något exempel?

Ja jag har mig själv som ett exempel även om det nu var en hel del år sedan . Men jag vet att komunnen jag tillhör om man är frisk och arbetsför så får man odla frukt och grönsaker , kryddor och annat. Man sätts i sysselsättning helt enkelt, tycker du att det är fel? Jag som arbetar vill inte betala skatt för att lathundar ska leva på det. Sitta på parkbänkar och dricka starköl dagarna i ända. Jag vill att mina skattepengar ska gå till vettigare saker .
Citera
2021-11-05, 12:44
  #74
Medlem
Det är ett sånt jävla hyckleri. Blockpolitiken är det stora problemet.. Det är för många partier som ska vara med och bestämma. Det här är bara ett förslag från S för att lura väljare, som inte förstår det här.. Om S hade haft 50% av väljarstödet, så hade det här blivit verklighet, annars inte.
Citera
2021-11-05, 12:45
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ja jag har mig själv som ett exempel även om det nu var en hel del år sedan . Men jag vet att komunnen jag tillhör om man är frisk och arbetsför så får man odla frukt och grönsaker , kryddor och annat. Man sätts i sysselsättning helt enkelt, tycker du att det är fel? Jag som arbetar vill inte betala skatt för att lathundar ska leva på det. Sitta på parkbänkar och dricka starköl dagarna i ända. Jag vill att mina skattepengar ska gå till vettigare saker .

Fast nu var frågan huruvida enskilda kommuner kan ställa egna krav på viss motprestation för försörjningsstöd, dvs utöver de krav som gäller enligt 4:1 SoL.
Citera
2021-11-05, 12:45
  #76
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det förstår jag och jag tycker det är något som bör ha införts för längesen.
Men det känns mest som valfläsk.

Arbete var fel ord av mig jag menade motprestation för att lyfta försörjningsstöd. För arbetar man i det här landet får man en lön.
Citera
2021-11-05, 12:46
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Fast det är ju sant. Utom i Auschwitz.

Att passivt motta bidrag ger bara två möjligheter, fattigdom eller kriminalitet.

Jag vet inte, jag tror människan behöver stimuli utan tvekan. Men att denna stimuli måste bestå av just arbete är jag lite osäker på. En känsla av att vara behövd är viktigt men den behöver inte komma ifrån just arbete.

Förr i tiden så var detta mer sant då vi var jägare och samlare. Eller tidiga jordbrukare. Alla kunde bli sysselsatta utan problem. Men idag så lever vi i ett så pass automatiserat samhälle så detta kan inte längre vara en sanning kopplat till våran verklighet. Vad gör vi när allt är automatiserat och skapas av en AI?

Människan eller vår civilisation måste komma upp med ett alternativ, och det är rätt omgående. Jag spår att AI kommer dominera precis allting vad arbete heter vid århundrandets slut.
Citera
2021-11-05, 12:47
  #78
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Fast nu var frågan huruvida enskilda kommuner kan ställa egna krav på viss motprestation för försörjningsstöd, dvs utöver de krav som gäller enligt 4:1 SoL.
Jag vill minnas att Torkild Strandberg i Landskrona satt upp en del sådana villkor. Om lagligheten har prövats vet jag inte.

Under en Thulin-regim hade dom marscherats ut på landsbygden, Pol Pot-style.
Det hade nog funnits plats även för dig.
Citera
2021-11-05, 12:47
  #79
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
Socialdemokraterna sneglar nu på Danmarks förslag om arbetsplikt och vill skärpa villkoren
för att få försörjningsstöd. I Magdalena Anderssons stora linjetal nu på förmiddagen kommer
hon att presentera nya förslag på området erfara Expressen.
Utspelet är det första i den nyvalda S-ledarens program för bättre integration.

https://www.expressen.se/nyheter/s-vill-skarpa-kraven--for-forsorjningsstod-/

Nya tider väntar för alla bidragstagare kanske?

Bra idé av Maggan! Finns idag OSA som erbjuder offentligt skyddad anställning till dem som har diagnoser och sjukdomshinder. Typ Samhall fast endast kommunalt arbete. Varför inte sträcka det till ett krav för alla som går på försörjningsstöd? Att stå och sopa någon gata i Märsta torde vara piska nog för att vilja hitta ett riktigt arbete.
Citera
2021-11-05, 12:48
  #80
Medlem
Jo tjena. Går nog igenom när man ska samarbeta med MP, V C bla bla bla.
Glöm någon form med skärpning av bidragspolitik.
Citera
2021-11-05, 12:49
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ja jag har mig själv som ett exempel även om det nu var en hel del år sedan . Men jag vet att komunnen jag tillhör om man är frisk och arbetsför så får man odla frukt och grönsaker , kryddor och annat. Man sätts i sysselsättning helt enkelt, tycker du att det är fel? Jag som arbetar vill inte betala skatt för att lathundar ska leva på det. Sitta på parkbänkar och dricka starköl dagarna i ända. Jag vill att mina skattepengar ska gå till vettigare saker .
Man kan inte lyfta människor genom att sparka på dem. De som är i sos har det väldigt dåligt som det är. De mår ofta dåligt både fysiskt o psykiskt. Detta på många olika sätt. De får redan nu väldigt lite pengar. Men det är inte att du vill lösa något problem här. Du vill jävlas ännu mer med dem för du känner dig bättre än dem. Och nu känner du att du jobbar och det blir en form av utnyttjande känner du, trotts att ditt jobb mer dig så mycket.
Citera
2021-11-05, 12:50
  #82
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Fast nu var frågan huruvida enskilda kommuner kan ställa egna krav på viss motprestation för försörjningsstöd, dvs utöver de krav som gäller enligt 4:1 SoL.

Ja det kan dom om dom vill. Kommunerna får en viss summa pengar från staten via skatteintäkter och sedan ska dom då fördelas i kommunen på allt vad det innebär . Försörjningsstöd, äldreboenden mm mm. Men om den största delen av pengarna måste gå till försörjningsstöd blir det ju andra som blir lidande.
Citera
2021-11-05, 12:52
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Jag vet inte, jag tror människan behöver stimuli utan tvekan. Men att denna stimuli måste bestå av just arbete är jag lite osäker på. En känsla av att vara behövd är viktigt men den behöver inte komma ifrån just arbete.

Förr i tiden så var detta mer sant då vi var jägare och samlare. Eller tidiga jordbrukare. Alla kunde bli sysselsatta utan problem. Men idag så lever vi i ett så pass automatiserat samhälle så detta kan inte längre vara en sanning kopplat till våran verklighet. Vad gör vi när allt är automatiserat och skapas av en AI?

Människan eller vår civilisation måste komma upp med ett alternativ, och det är rätt omgående. Jag spår att AI kommer dominera precis allting vad arbete heter vid århundrandets slut.
Du har rätt att arbete inte stimulerar vissa människor, inte mig heller om jag skall vara ärlig.
Dom är helt fria att låta bli att jobba, bara dom ger fan i att kräva bidrag som jag och andra betalar.
Citera
2021-11-05, 12:52
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ja det kan dom om dom vill. Kommunerna får en viss summa pengar från staten via skatteintäkter och sedan ska dom då fördelas i kommunen på allt vad det innebär . Försörjningsstöd, äldreboenden mm mm. Men om den största delen av pengarna måste gå till försörjningsstöd blir det ju andra som blir lidande.
Nej så funkar det inte. Är du totalt obildad? Kommunen har kommunalskatt som går direkt till kommunen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in