2021-11-05, 12:07
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
Socialdemokraterna sneglar nu på Danmarks förslag om arbetsplikt och vill skärpa villkoren
för att få försörjningsstöd. I Magdalena Anderssons stora linjetal nu på förmiddagen kommer
hon att presentera nya förslag på området erfara Expressen.
Utspelet är det första i den nyvalda S-ledarens program för bättre integration.

https://www.expressen.se/nyheter/s-vill-skarpa-kraven--for-forsorjningsstod-/

Nya tider väntar för alla bidragstagare kanske?

Kan bli så. Före Eric och Erica. Definitvt inte för Mohammed och Alisha.
Annars vore det rasistiskt, integrationshämmande, ej inkluderande, ej humanistiskt, finns många svepskäl att ta till.
Citera
2021-11-05, 12:07
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Arbeit macht frei

Fast det är ju sant. Utom i Auschwitz.

Att passivt motta bidrag ger bara två möjligheter, fattigdom eller kriminalitet.
Citera
2021-11-05, 12:07
  #51
Medlem
Säger samma sak som när Åkesson uttryckte ett intresse för den danska modellen. Helt meningslöst förslag som kommer medföra ökade kostnader.

Redan idag finns krav i lagstiftningen på att stå till arbetsmarknadens förfogande för att vara berättigad till försörjningsstöd. Man är således redan idag förpliktigad att acceptera erbjudet arbete eller praktik för att få försörjningsstöd. Det huvudsakliga problemet är inte att folk undviker arbeten eller praktik utan att det saknas lämpliga arbeten i tillräcklig omfattning.

Om man då inför ett arbetskrav så måste detta arbetskrav uppfyllas genom att det allmänna skapar låtsasjobb som inte är lönsamma. Hade det varit lönsamt att skapa dessa tjänster så hade de redan uppstått på den fria marknaden. Det oundvikliga resultatet är således att det skapas en ny fas 3, dvs individer som står långt från den svenska arbetsmarknaden kommer få utföra låtsasarbeten för att ha något att göra. Dessa arbetstillfällen kräver planering, lokaler, skiftledare osv osv. Således en kostnad utan lönsamhet.

Visst kan man föra en diskussion om att detta skulle avskräcka folk från att söka bidrag, men det är inte ett fullgott syfte för kostnaden. Inte heller bör staten agera för att hålla människor utan försörjning.

Sammantaget: ogenomtänkt förslag som inte kommer fungera i praktiken.
Citera
2021-11-05, 12:09
  #52
Medlem
happilappis avatar
Lagom inför valet så kommer sossarna med flera någorlunda vettiga utspel. Med andra ord så är det klassiskt valfläsk. Självklart kommer dom inte förändra något på samma sätt som dom lovade saker förra valet.
Citera
2021-11-05, 12:15
  #53
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damorte
Det man vill införa är alltså heltidsarbete för 3900kr i månaden (eller vad nu riksnormen ligger på). Med andra ord en modern variant av slaveri. Det känns ju lite sådär för att komma från ett "arbetarparti".
Ganska bra betalt tycker jag. När jag hade sk. "plusjobb" på 90-talet fick jag bara 12:- per timme.
Citera
2021-11-05, 12:16
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Lagom inför valet så kommer sossarna med flera någorlunda vettiga utspel. Med andra ord så är det klassiskt valfläsk. Självklart kommer dom inte förändra något på samma sätt som dom lovade saker förra valet.
Men förstår väljarna det?
Citera
2021-11-05, 12:20
  #55
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damorte
Det man vill införa är alltså heltidsarbete för 3900kr i månaden (eller vad nu riksnormen ligger på). Med andra ord en modern variant av slaveri. Det känns ju lite sådär för att komma från ett "arbetarparti".

Du får väl utbilda dig och skaffa ett riktigt arbete? Varför ska ni vänsterslödder kunna ta del av välfärden utan motprestation? Blir förbannad på sådana som dig.
Citera
2021-11-05, 12:20
  #56
Medlem
Hade förslaget kommit från någon till höger om sossarna hade dem samlade vänstern och mediakåren tjutit rasism i högan sky.
Citera
2021-11-05, 12:23
  #57
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Det blir ju fortfarande skattebetalarna som får betala lönen för de som anställs kommunalt exempelvis de som skall gå och städa stränder röja sly kratta löv mm.

Jo men det är väl bättre att människor som går år ut och år in på socialbidrag gör en motprestation ? Det fungerar redan så i många kommuner men nu vill Magdalena införa detta i hela Sverige. Man ska inte kunna sitta på en parkbänk och dricka öl och samtidigt lyfta bidrag . Jo den dagen man går i pension kan man göra det.
__________________
Senast redigerad av CalzoneItalia 2021-11-05 kl. 12:25.
Citera
2021-11-05, 12:29
  #58
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Varför har dom inte lagt förslaget?
Hindras det av en koalitionsregering?

Nu är det ju kommunerna som bestämmer över försörjningsstöden det är kommunernas pengar som går till försörjningsstöd. Ta Malmö som ett exempel det har gått från att varit en välmående och rik kommun till att bli landets fattigaste.
Citera
2021-11-05, 12:29
  #59
Medlem
Kotte456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damorte
Det man vill införa är alltså heltidsarbete för 3900kr i månaden (eller vad nu riksnormen ligger på). Med andra ord en modern variant av slaveri. Det känns ju lite sådär för att komma från ett "arbetarparti".
Heltid? "Ett visst antal timmar i veckan" tyckte jag hon sa. Men jag kanske hörde fel.
Citera
2021-11-05, 12:29
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Säg det till våra riksdagspolitiker.
Det verkar finnas någon form av hemlig fundering hos de som har inflytande att det ska finnas stora komplex som ica , biltema, byggmax osv de ska sälja allt. Sen ska det tillverkas med maskiner som är princip automatiska. Vad blir kvar att göra för människor? inte mycket. Tydligen ska vi alla leva på bidrag och en mycket låg lön. På detta sätt spar man också miljön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in