2021-11-04, 21:06
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Kan du ge mig något exempel där en välrenommerad klimatforskare med egna ord motiverar varför de tror vi befinner oss i en klimatkris? Gärna något skrivet av forskaren själv.
Den här är på det temat
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02990-w

Citat:
Most of the survey’s respondents — 88% — said they think global warming constitutes a ‘crisis’, and nearly as many said they expect to see catastrophic impacts of climate change in their lifetimes. Just under half said that global warming has caused them to reconsider major life decisions, such as where to live and whether to have children. More than 60% said that they experience anxiety, grief or other distress because of concerns over climate change.

Ett par exempel från specifika forskare borde vara enkelt att finna.

Här är två exempel
https://www.bokus.com/bok/9781107318694/climate-crisis/

https://www.post-gazette.com/opinion/Op-Ed/2021/11/03/Michael-E-Mann-Delay-becomes-new-form-of-denial-in-climate-crisis/stories/202111030030
Citera
2021-11-04, 22:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
En ny vetenskaplig rapport kom igår den 3 november:
Pressreleasen:
1,000 YEARS OF GLACIAL ICE REVEAL ‘PROSPERITY AND PERIL’ IN EUROPE
EVIDENCE PRESERVED IN GLACIERS PROVIDES CONTINUOUS CLIMATE AND VEGETATION RECORDS DURING MAJOR HISTORICAL EVENTS.
https://news.agu.org/press-release/1000-years-of-glacial-ice-reveal-prosperity-and-peril-in-europe/

Med det vanliga klimatalarmistiska buzz-orden. Men detta fångade mitt intresse i rapporten:
The new study analyzed microfossils frozen in two 82- and 75-meter-long ice cores pulled from the Colle Gnifetti glacier,
...
The two ice cores from Colle Gnifetti (45°55′45.7″N, 7°52′30.5″E) investigated in this study were recovered in 2003 (CG03B) and 2015 (CG15) and span the entire glacier thickness of 82 and 75 m from the surface to the underlying bedrock,
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2021GL095039

Det var alltså ingen glaciär där för 1000 år sedan på 4500 m höjd.

Ingen som ställer sig frågande till varför glaciären bildades för bara 1000 år sedan.
I 5000 år har vi varit på väg mot en ny istid. Inte för att jag vet, men det var antagligen en minimum av glaciärer under bronsåldern och att det sedan började nybildas glaciärer fram till 1800-talet. Sedan början av 1900-talet började åtminstone de svenska glaciärerna att smälta, nu allt snabbare.
Citera
2021-11-04, 22:14
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ingen som ställer sig frågande till varför glaciären bildades för bara 1000 år sedan.

Om du läser forskningsartikeln står det att de använde sig av material som var 0-56.6m djupt, alltså inte hela glaciärdjupet.

Citat:
1050–2015 CE (corresponding to 0–56.6 m depth of the ice core)

Eftersom borrkärnorna var 75 och 82 meter djupa så är det nog ett tusental år till som inte ingår i undersökningen, vilket faller ganska väl in med den Romerska värmeperioden som varade mellan ca 300 f.kr. och 300 e.kr.
Citera
2021-11-04, 22:19
Medlem
longbow4ys avatar
Det tar inte bort det faktumet att det var isfritt i historisk tid.
Citera
2021-11-05, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det tar egentligen emot att svara på någon som använder ord som ”klimatförnekare”. Varför spilla tid på någon som är så oseriös?

Det där som framställs som ”klimatförändringar” är ofta något helt annat. Det är smältande glaciärer där man upptäcker tidigare okända underjordiska vulkaner (ska lägga upp en artikel när jag är vid en dator). Det är anlagda skogsbränder och det är översvämningar som förekommit i hundratals år. Läs på om tyska floder, t.ex.

Det är SVT:s Miljöpartist Erika Bjerström som förvränger t.ex vanlig erosion till ”klimatförändringar” och fått massiv kritik. Hon fortsätter dock oförtrutet i samma hjulspår så vi kan väl bara hoppas att haggan snart går i pension. Nu har hon återigen blivit anmäld till Granskningsnämnden. Sorry for OT.

Men om man bygger hela sin världsbild på henne och Greta Thunberg kan man förstås bli lite nojig. Det hade jag säkert också blivit - om jag inte hade sökt information på egen hand. Från riktiga forskare och insatta.

Tack Astrid för att du orkar Klimatfrågan är jätteintressant men tyvärr har den här tråden länge förpestats av ångestladdade personer som varit tvungna att kanalisera sitt tidigare Trump-hat någonstans. Nu går det åtminstone att läsa den med viss behållning.

Min uppfattning, för vad det är värt, är också att de flesta (inte minst forskarna själva) tror att klimatet åtminstone delvis blivit varmare pga mänsklig förbränning av fossila bränslen. De flesta är dock ödmjuka nog att säga att allt inte är utforskat.

De mest rabiata klimatalarmisterna förnekar dock att det skulle råda någon osäkerhet, eller att t.ex solen skulle haft någon som helst betydelse. Enligt dem är det bara ”KLIMATFÖRNEKARE” som tror något sådant. Fast det går ju inte riktigt ihop med att bara 2 % är KLIMATFÖRNEKARE …

Tack själv MidlifeMommy, vi klimatneutrala (i brist på bättre ord, kunde inte komma på något bättre top of mind) är viktiga i den vänstervridna debatten!
Citera
2021-11-05, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Så du menar att om man använder uttrycket miljöförstöring så är man engagerad i miljöfrågor, men inte annars.
Tråden handlar om klimatförändringarna, men du vekar ha fokus på annat. Fel tråd?

Det råder ingen tvekan inom klimatvetenskapen om att CO2 utsläppen är den huvudsakliga orsaken till uppvärmningen.

Precis som mitt svar inom parantes sa. Kunde du inte iaf varit liiite originell?

CO2 är en orsak, metangas är en annan. Naturliga förändringar är den faktor som ALLA forskare är oense om.

För att få forskaranslag måste man dock driva co2-perspektivet.

Just nu.

Edit,
Tänk om forskningen kunde varit lika resultatorienterad som kring freon på 70-talet.
Senast redigerad av Astrid79 2021-11-05 kl. 01:42.
Citera
2021-11-05, 08:10
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrid79
Precis som mitt svar inom parantes sa. Kunde du inte iaf varit liiite originell?

CO2 är en orsak, metangas är en annan. Naturliga förändringar är den faktor som ALLA forskare är oense om.

Just nu.

Edit,
Tänk om forskningen kunde varit lika resultatorienterad som kring freon på 70-talet.
Metan har hela tiden räknats med som CO2-ekvivalenter. Det är ingen nyhet. Kolgruvor framförallt släpper ut metan. Metan frigörs också när tundran tinar av uppvärmningen.

Den nuvarande uppvärmningen beror inte på naturliga orsaker, enligt forskarna.
Senast redigerad av humanlife 2021-11-05 kl. 08:26.
Citera
2021-11-05, 08:24
Medlem
humanlifes avatar
Klimatförändringarna skapar flyktingar, slår Världsbanken fast. Ett värsta scenario med stora utsläpp kommer att tvinga 170 miljoner på flykt till 2050. Karta.

Climate Change, the Great Displacer

https://www.statista.com/chart/26117/average-number-of-internal-climate-migrants-by-2050-per-region/
Citera
2021-11-05, 08:58
Medlem
Citat:

Just nu.

Edit,

Som humanlife skrev så är metan en välkänd växthusgas. Idisslande djur rapar upp metangas, det är därför nötkött och ost hamnat i skottgluggen som klimatförstörare. Samma sak gäller lammkött men det brukar glömmas bort, vi har en ökande lammköttskonsumtion av demografiska orsaker.

https://www.epa.gov/ghgemissions/global-greenhouse-gas-emissions-data

Amerikanska naturvårdsverket är bra på att redogöra för statistiken över hur det ser ut. Man siktar in sig på CO2 främst för att det är den främsta orsaken till klimatförändringar.

Tittar du på lustgas (N2O) så har det mycket med hur jordbruket utförs. det är från åkermark den gasen kommer, det är därför lantbrukare är så glada.

F-gaser är de gaser som ersatte freonet. Flourerade gasformiga kolväten. De är extremt starka växthusgaser, så även små utsläpp ger genomslag.
Citera
2021-11-05, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Metan har hela tiden räknats med som CO2-ekvivalenter. Det är ingen nyhet. Kolgruvor framförallt släpper ut metan. Metan frigörs också när tundran tinar av uppvärmningen.

Den nuvarande uppvärmningen beror inte på naturliga orsaker, enligt forskarna.

Produktion av kött från idisslare är en annan stor källa - nöt- och lammkött.

Lammköttsproduktionen ökar, men man hör aldrig några signaler om att det är lika illa med lamm som nöt. Ofta vill man också blanda in fläsk som är mycket bättre än idisslarna.

Vi borde tala mer om det skadliga lammköttet.
Citera
2021-11-05, 09:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Just nu.

Edit,
Global north ville inte ha malignt melanom och freonstoppet hotade inte den ekonomiska tillväxten (annars hade vi använt freon än idag).

Utsläpp av kol (koldioxid, metan, kolmonoxid, etc) höjer jordens medeltemperatur och är orsak till den plötsliga rekordhöga höjningen de senaste femtio åren. Om någon bedriver seriös forskning om alternativa orsaker så får de garanterat anslag, för det gäller att stoppa uppvärmningen.

Men långt ifrån all uppvärmning kommer direkt från vår moderna livsstil. Torrläggning av våtmarker i Sverige bidrar med lika mycket som den svenska personbilstrafiken. Och uppvärmningen startar kedjereaktioner som uppvärmd tundra, smält glaciäris, uppvärmda havsbottnar, uttorkning av mark i allmänhet som för upp allt mer kol i atmosfären.

I tvåhundra år har man vetat att klimatet är känsligt för kolföreningar i atmosfären och det finns inga trovärdiga alternativa förklaringar.

https://1.bp.blogspot.com/-mIiTUptdaVA/X1or-NKsGHI/AAAAAAAABO4/oXEfO3eDnEkok3AIIKaSC1DcuKTVH1klgCLcBGAsYHQ/s780/20200910_153546.jpg
Citera
2021-11-05, 09:32
Medlem
Karmans avatar
Efter att ha tagit del av ett allt högre tonläge i klimatdebatten, har jag själv försökt sätta mig in i frågan. Min slutsats är att vi just nu styrs av ”klimathysteri”, nästan som en religiös sekt, som basunerar ut sitt budskap om ”klimatnödläge” och kommande katastrof om vi inte vidtar mycket drastiska åtgärder. Men stämmer detta? Nej, skulle jag vilja säga, mot bakgrund av det jag kommit fram till:

* Det är inte alls odiskutabelt hur hög CO2-halten var innan industrialiseringen
* Bedömningen av temperaturer för perioden innan mätningarna blev mer exakta är fortfarande osäker.
Pga. båda ovanstående osäkerheter störs hela resonemanget om ”klimatnödläge”. För man har inget exakt värde att jämföra dagens värden med.

Vidare:
*Den eventuella ökning vi nu ser i global genomsnittstemperatur kan enligt klimatforskare ligga helt inom ramen för naturlig variation.

* Uppvärmningen startade redan i mitten av 1800-talet då människans utsläpp av växthusgaser var försumbar. Varför?

* Klimatalarmister försöker ge sken av att ”det är varmare nu än på ”100 000” år. Det stämmer inte. Tex. hade vi en varmare period för ca 6000 år sedan jämfört med idag, den sk. ”Holocena värmeperioden”. Många forskare anser dessutom att det var varmare under den ”medeltida värmeperioden”. Därefter följde ”lilla istiden”. Klimatet har alltså varierat påtagligt även på senare tid, utan människans påverkan.

* Är det bara negativt med ett varmare klimat? Vilket klimat är bäst? Dessa frågor diskuteras heller inte i någon större omfattning.

Fråga: Varför då denna extrema hets, som bara riskerar leda till felprioriteringar, suboptimering och negligering av andra, allvarligare miljöproblem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in