2021-11-04, 22:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Jag förväntar mig att Conte kommer vara en högst bidragande faktor till att Arsenal missar Europaspel ännu en säsong. Jag har slutat länka källor i den här tråden men det är ren fakta jag kommer med. Googla om du undrar nåt.
Vad baserar du på? Arsenal har en stark elva verkligen fått ihop laget finns lite att bättra på, men Conte måste få in sin taktik spelarna ska funka i de, tar ju tid sen har spurs uselt försvar.
Citera
2021-11-04, 22:30
Medlem
Fett uttråkad,ville bara ha drama....
Senast redigerad av drhasch81 2021-11-04 kl. 22:57.
Citera
2021-11-04, 22:32
Moderator
zanteras avatar
Att Tottenham har blivit lite av ett skämt är nog de flesta här överens om men det känns lite löjligt med paj-kastningen från en Arsenal-supporter när de är i samma båt. För egen del ser jag att Man Utd är där också, så jag försöker inte på något sätt "se ner" på Spurs eller Arsenal. Faktum är att just nu så är det bara Liverpool, City och Chelsea som är bra nog att tas på allvar. Övriga 3 lagen i 'big6' har alla något att arbeta på för att nå upp dit.
Citera
2021-11-04, 22:44
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilhelmWell
Någon av er skrev att det inte finns några lyckade försök med en "player manager". Det var det jag invände emot.

Nej, det skrev jag inte. Jag skrev:"Vilka tränare har tagit steget direkt från planen till sidlinjen och levererat direkt på hög nivå?"

(och i diskussionens kontext menade jag i relativ nutid, då någon nappat på klickrubriken att Ronaldo var ett alternativ för United här och nu).

Citat:
Jag har aldrig skrivit att fotbollen idag är likadan som 1985. Fotbollen var mer taktisk förr medans den är snabbare idag.

Besvärligt att bli feltolkad eller felciterad, right?

--------------

Howe till Toons. Det gick fort för Newcastle att fixa en ersättare när Emery-dealen gick i stöpet. Trist för Howe att komma in när han inte är förstavalet, men jag tror inte det spelar någon större roll. Det är inte som Nuno i Spurs där hans auktoritet blev duktigt underminerad av att han uppenbart var nödlösningen.

Howes utmaning blir att motivera truppen att klara kontraktet. Alla spelare i det laget vet att de inte kommer vara med hela vägen fram till de titlar ägarna drömmer om, men om de gör det bra kanske de får vara med något år och få rejält betalt för besväret. Särskilt spelarna som sitter på utgående kontrakt borde vara sugna på att visa ägarna att de förtjänar att få förnyat och fint betalt. Schär, Dummett, Longstaff har bara 8 månader kvar t.ex.

Men majoriteten av spelarna vet ju att de är ett kvart-i-tre-ragg i nuläget. Deras jobb är att få klubben att hänga kvar, sen ska de ut och bort och ersättas med sexigare namn. Kommer Howe få dem att leverera?

Howes rykte är att kunna utveckla unga spelare och spela en ganska offensiv fotboll. Det Newcastle vill göra i detta läge är plocka in någon som hänger kvar och värvar in rejects från andra klubbar som presterar direkt, som tar klubben upp i tabellen så man kan värva ännu hetare namn till sommaren.

Men fattar att Howe tar det. Arbetslös över ett år, gick från att vara en av ligans up-and-coming-managers till att åka ur med Bournemouth.

Haft Fraser och Callum Wilson under sig förut, kanske betyder något.

Newcastles Mark Hughes blev alltså Howe, som åkt ut förut. Vill inte Howe själv något ont, men försenar gärna Newcastles City-transfomering något år. Det får gärna bli katastrof-flopp, ägarna får kalla fötter och sparkar Howe i mars och tar in nån gammal stöt som vill ha en payday typ Big Sam, som floppar ännu värre och man åker rätt ner i Championship.
Citera
2021-11-05, 03:46
Medlem
TilhelmWells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Nej, det skrev jag inte. Jag skrev:"Vilka tränare har tagit steget direkt från planen till sidlinjen och levererat direkt på hög nivå?"

(och i diskussionens kontext menade jag i relativ nutid, då någon nappat på klickrubriken att Ronaldo var ett alternativ för United här och nu).

Jag trodde ni diskuterade "player managers". Jag hittade din mening och det var ju inte en fråga om "player managers" utan spelare som lagt skorna på hyllan för att direkt bli bra managers. Det är något helt annat och det finns ännu fler lyckade exempel på det. T ex Roy Keane lade av 12 juni 2006. Den 28 augusti 2006, fyra omgångar in på säsongen, tar han över Sunderland som ligger näst sist och vinner till slut The Championship 2006/2007. Säsongen 2007/2008 håller han kvar laget i Premier League via en 15:e plats och inga riktiga pengar att satsa. 2008/2009 väljer han att självmant att avgå efter 15 omgångar och en förlust mot Bolton. Då hade Sunderland varit så högt upp som 6:a och så långt ner som 16:e. Ca 13 år senare spelar Sunderland i League One (missade senast i kvalet mot feckin' Lincoln)...pengar var det va? Samma med Ipswich. Roy Keane gjorde underverk med dessa klubbar jämfört med vart de är idag.

Citat:

Ja, du feltolkade mig och ditt exempel med Owens och Bolt, med ca 80 år emellan var korkat.
Senast redigerad av TilhelmWell 2021-11-05 kl. 03:49.
Citera
2021-11-05, 04:51
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Att Tottenham har blivit lite av ett skämt är nog de flesta här överens om men det känns lite löjligt med paj-kastningen från en Arsenal-supporter när de är i samma båt. För egen del ser jag att Man Utd är där också, så jag försöker inte på något sätt "se ner" på Spurs eller Arsenal. Faktum är att just nu så är det bara Liverpool, City och Chelsea som är bra nog att tas på allvar. Övriga 3 lagen i 'big6' har alla något att arbeta på för att nå upp dit.
Kan dvs hålla med om det.

Dock så anser inte jag Tottenham att vara ngn storklubb, och de är inte i närheten av att vara lika tinga som Arsenal, Man City, Chelsea, Liverpool och/eller Man United.
Citera
2021-11-05, 05:04
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Kan dvs hålla med om det.

Dock så anser inte jag Tottenham att vara ngn storklubb, och de är inte i närheten av att vara lika tinga som Arsenal, Man City, Chelsea, Liverpool och/eller Man United.

Vad baserar man storklubb som egentligen? I nutid så är det väl egentligen endast top 3-4 om man endast räknar till framgång. Man city, Liverpool och Chelsea är på en egen nivå, sen kan jag tycka att det är svårare. Men man United följt av Tottenham/Arsenal. Leicester får väl ses som en bubblare som lyckades med en bedrift men ändå får ses som efter i detta gäng. Känns så att man alltid överskattar spurs och Arsenal, att de bör presterar bättre än de gör.
Citera
2021-11-05, 05:21
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys

--------------

Howe till Toons. Det gick fort för Newcastle att fixa en ersättare när Emery-dealen gick i stöpet. Trist för Howe att komma in när han inte är förstavalet, men jag tror inte det spelar någon större roll. Det är inte som Nuno i Spurs där hans auktoritet blev duktigt underminerad av att han uppenbart var nödlösningen.

Howes utmaning blir att motivera truppen att klara kontraktet. Alla spelare i det laget vet att de inte kommer vara med hela vägen fram till de titlar ägarna drömmer om, men om de gör det bra kanske de får vara med något år och få rejält betalt för besväret. Särskilt spelarna som sitter på utgående kontrakt borde vara sugna på att visa ägarna att de förtjänar att få förnyat och fint betalt. Schär, Dummett, Longstaff har bara 8 månader kvar t.ex.

Men majoriteten av spelarna vet ju att de är ett kvart-i-tre-ragg i nuläget. Deras jobb är att få klubben att hänga kvar, sen ska de ut och bort och ersättas med sexigare namn. Kommer Howe få dem att leverera?

Howes rykte är att kunna utveckla unga spelare och spela en ganska offensiv fotboll. Det Newcastle vill göra i detta läge är plocka in någon som hänger kvar och värvar in rejects från andra klubbar som presterar direkt, som tar klubben upp i tabellen så man kan värva ännu hetare namn till sommaren.

Men fattar att Howe tar det. Arbetslös över ett år, gick från att vara en av ligans up-and-coming-managers till att åka ur med Bournemouth.

Haft Fraser och Callum Wilson under sig förut, kanske betyder något.

Newcastles Mark Hughes blev alltså Howe, som åkt ut förut. Vill inte Howe själv något ont, men försenar gärna Newcastles City-transfomering något år. Det får gärna bli katastrof-flopp, ägarna får kalla fötter och sparkar Howe i mars och tar in nån gammal stöt som vill ha en payday typ Big Sam, som floppar ännu värre och man åker rätt ner i Championship.
1. Kan du namnge en enda manager som har uppnått succe at once när de startade tränarkarriären, och som dessutom hadde framgång över en längre tid (utan några större motgångar) vid starten av deras tränarkarriärer? Även de största har ju fått uppleva minst 1 stor motgång i tränarkarriären. Den enda managern inom världsfotbollen under de sista 20-30 åren som ej har fått sparken och/eller ramlat ner en division med sitt lag är Pep Guardiola.

Dock så tror jag öht inte på ideen om Ronaldo som playing manager i Man Utd.

3. Eddie Howe är, efter mitt tycke, bland de mest underskattade managerna i England. Howe gjorde ett superb jobb med Bournenouth, och han visat samma resultater med en liten klubb i antingen Bundesliga, La Liga eller Serie A, så hade han fått chansen i ett av topplagen i den eller den ligan för länge sedan. Anser Howe som en bättre manager än tex Potter eller Nuno, och jag hade inte sagt nej till att ha Howe som Arsenal boss.

Dock så är jag tveksam till att Howe är NUFCs svar på Mark Hughes. Jag är långt ifrån lika övertygad om att Newcastle kommer att bli Man City 2.0, trots att de nu ägs av svinrika oljearaber.
Citera
2021-11-05, 05:56
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Vad baserar man storklubb som egentligen? I nutid så är det väl egentligen endast top 3-4 om man endast räknar till framgång. Man city, Liverpool och Chelsea är på en egen nivå, sen kan jag tycka att det är svårare. Men man United följt av Tottenham/Arsenal. Leicester får väl ses som en bubblare som lyckades med en bedrift men ändå får ses som efter i detta gäng. Känns så att man alltid överskattar spurs och Arsenal, att de bör presterar bättre än de gör.
En storklubb är, enligt mig, en klubb som har varit med i toppen genom flera år/decennier, och som har vunnit titlar sedan lång tid tillbaka. Kan inte påstå att Tottenham är bland dessa klubbar, är ju ”bara” 5004 dagar sedan de vann ngn titel öht.

Annars så måste man ju även kolla på ekonomin, varumärket, popularitet, osv, osv till de olika klubbarna. Och i England, så finns det i dag endast 5 klubbar som går in under alla de här kriterierna: Arsenal, Man Utd, Chelsea, Liverpool och Man City.

Att jämföra Arsenal med Tottenham, blir ungefär det samma som att jämföra Playboy magazine med Aktuell rapport.
Citera
2021-11-05, 08:26
Medlem
Citat:
Så stor skillnad är det inte som mellan Owens och Bolt. Ska du använda 80-90-talen som referens så får du jämföra Bolt med Carl Lewis. Bolt's 9.58 mot Lewis 9.86. Du kan ju inte dra upp 30-talet i den här diskussionen. Om fotbollen har förändrats så mycket de senaste åren, hur kommer det sig att Ronaldo gör mål 2021 på samma sätt som han gjorde 2003? Samt att han bevisligen håller en viss klass och nivå för övrigt också.
Du kan ju i mitt tycke inte bara gå på årtal i jämförelsen. Fotbollen 1985 i sin helhet med är som kolstubben Owens sprang på -36. Därav liknelsen dit (och även om vi tar liknelsen med Lewis -84 så är tiden som skiljer en evighet på den distansen då de rör sig i typ 37m/s, Bolt & Lewis i samma lopp hade varit utklassning av amerikanen utan dess like)

För att Ronaldo har förändrat sitt spelsätt markant. Eller du menar att Ronaldo spelar på exakt samma sätt 2021 som 2003 (och han gjorde började väl inte göra fullt så många mål förrän sista säsongen i United och därefter i Real?). Bra spelare kan förändra sitt spelsätt och fortsätta leverera fastän de blir äldre och förutsättningarna förändras markant.
Citera
2021-11-05, 08:54
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Jag trodde ni diskuterade "player managers". Jag hittade din mening och det var ju inte en fråga om "player managers" utan spelare som lagt skorna på hyllan för att direkt bli bra managers. Det är något helt annat och det finns ännu fler lyckade exempel på det. T ex Roy Keane lade av 12 juni 2006. Den 28 augusti 2006, fyra omgångar in på säsongen, tar han över Sunderland som ligger näst sist och vinner till slut The Championship 2006/2007. Säsongen 2007/2008 håller han kvar laget i Premier League via en 15:e plats och inga riktiga pengar att satsa. 2008/2009 väljer han att självmant att avgå efter 15 omgångar och en förlust mot Bolton. Då hade Sunderland varit så högt upp som 6:a och så långt ner som 16:e. Ca 13 år senare spelar Sunderland i League One (missade senast i kvalet mot feckin' Lincoln)...pengar var det va? Samma med Ipswich. Roy Keane gjorde underverk med dessa klubbar jämfört med vart de är idag.

Ja, du feltolkade mig och ditt exempel med Owens och Bolt, med ca 80 år emellan var korkat.

Nej, det var inte jag som tog upp exemplet med Owens och Bolt. Du blandar ihop mig och Alannon.

Det blir svårt att diskutera när du argumenterar mot en åsikt som inte framförts, och sen blandar ihop vem som sagt vad.

Min poäng var att Ronaldo som spelande manager, direkt ersättare från Ole här och nu, är en helt absurd tanke och kommer aldrig ske. Jag hade älskat det ur ett underhållningsperspektiv, men det är helt orealistiskt och ett påhitt från bettingbolag och tidningar som vill kränga sina tjänster. Sen sprids det vidare som en rolig snackis, fast det inte har med verkligheten att göra.

Det händer sällan att det sker, och när det väl sker är det på lägre nivå än Uniteds nuvarande status, och det finns inga bra exempel på att det funkat direkt.

Någon nämnde Guardiola t.ex. Ok, han slutade som spelare under 2006 (för ett mexikanskt lag) och blev manager för Barcas B-lag juni 2007. Tog steget upp till manager för Barcelona i maj 2008, men var inte Barcelonas förstaval.

En succé tveklöst, men hade X antal år från det att han spelade (och spelade på toppen) till dess att han började med manager-hantverket på högst nivå.

Keane är en bra shout för en spelare som gjort omedelbar impact efter att ha varit spelare nyss - men Sunderland och Championship är något annat än Man United som slåss i toppen på PL.
Citera
2021-11-05, 12:17
Medlem
Det diskuterades väl vilka spelare som gått från spelare till tränare direkt och lyckats...xavi..sen om quatar ligan e nåt hänga i granen..men titlar har han tagit..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in