Citat:
Ursprungligen postat av
TilhelmWell
Någon av er skrev att det inte finns några lyckade försök med en "player manager". Det var det jag invände emot.
Nej, det skrev jag inte. Jag skrev:
"Vilka tränare har tagit steget direkt från planen till sidlinjen och levererat direkt på hög nivå?"
(och i diskussionens kontext menade jag i relativ nutid, då någon nappat på klickrubriken att Ronaldo var ett alternativ för United här och nu).
Citat:
Ursprungligen postat av
TilhelmWell
Jag har aldrig skrivit att fotbollen idag är likadan som 1985. Fotbollen var mer taktisk förr medans den är snabbare idag.
Besvärligt att bli feltolkad eller felciterad, right?
--------------
Howe till Toons. Det gick fort för Newcastle att fixa en ersättare när Emery-dealen gick i stöpet. Trist för Howe att komma in när han inte är förstavalet, men jag tror inte det spelar någon större roll. Det är inte som Nuno i Spurs där hans auktoritet blev duktigt underminerad av att han uppenbart var nödlösningen.
Howes utmaning blir att motivera truppen att klara kontraktet. Alla spelare i det laget vet att de inte kommer vara med hela vägen fram till de titlar ägarna drömmer om, men om de gör det bra kanske de får vara med något år och få rejält betalt för besväret. Särskilt spelarna som sitter på utgående kontrakt borde vara sugna på att visa ägarna att de förtjänar att få förnyat och fint betalt. Schär, Dummett, Longstaff har bara 8 månader kvar t.ex.
Men majoriteten av spelarna vet ju att de är ett kvart-i-tre-ragg i nuläget. Deras jobb är att få klubben att hänga kvar, sen ska de ut och bort och ersättas med sexigare namn. Kommer Howe få dem att leverera?
Howes rykte är att kunna utveckla unga spelare och spela en ganska offensiv fotboll. Det Newcastle vill göra i detta läge är plocka in någon som hänger kvar och värvar in rejects från andra klubbar som presterar direkt, som tar klubben upp i tabellen så man kan värva ännu hetare namn till sommaren.
Men fattar att Howe tar det. Arbetslös över ett år, gick från att vara en av ligans up-and-coming-managers till att åka ur med Bournemouth.
Haft Fraser och Callum Wilson under sig förut, kanske betyder något.
Newcastles Mark Hughes blev alltså Howe, som åkt ut förut. Vill inte Howe själv något ont, men försenar gärna Newcastles City-transfomering något år. Det får gärna bli katastrof-flopp, ägarna får kalla fötter och sparkar Howe i mars och tar in nån gammal stöt som vill ha en payday typ Big Sam, som floppar ännu värre och man åker rätt ner i Championship.