Citat:
Men snälla nån. Jag bara ställer samma fråga till dig som du ställer till Bibeltroende!Om man tror utan objektiv anledning kan man erkänna det. Tror man att något är objektiv sanning bör man ha något man kan demonstrera.
Om så är fallet kan man bara erkänna det.
Vad är det jag tror i denna fråga? Vad är denna fråga för övrigt? Och kom ihåg, det är skillnad på att tro något och att inte tro något. Jag kan inte motbevisa något som INTE ÄR BEVISAT. Var precis med dina ord istället för att vara vag som du är nu.
Som sagt. Bevisbördan är inte min när det gäller Bibeln.
Om så är fallet kan man bara erkänna det.
Vad är det jag tror i denna fråga? Vad är denna fråga för övrigt? Och kom ihåg, det är skillnad på att tro något och att inte tro något. Jag kan inte motbevisa något som INTE ÄR BEVISAT. Var precis med dina ord istället för att vara vag som du är nu.
Som sagt. Bevisbördan är inte min när det gäller Bibeln.
Men det blir tydligt då att du saknar objektiv anledning för det du anser är sant.
Kanske mer konstruktivt att prata om relevanta anledningar eller bevis.
Citat:
Naturligtvis KAN Bibeln vara sann om det finns tydliga observationer som tyder på att en global översvämning av det slag Bibeln beskriver faktiskt kan ha ägt rum.Du ställer laddade frågor. Så för att förtydliga, du påstår att Biblen kan vara sanning eftersom det finns bevis för en global översvämning. För att bevisa detta måste du få mig att först demonstrera objektiva bevis på att Jorden utvecklats av naturalistiska processer, annars är syndafloden sanning?
Det har absolut ingenting med vad en naturalistisk världsåskådning har för egna förklaringar till dylika observationer att göra.
Ändå är det ju så ateister ofta resonerar.
Det är just detta resonemang jag vänder mig emot.
Citat:
Allmänt hållet - naturalistisk och teistisk världsåskådning.
Citat:
Ja, naturligtvis kan vi bara förhålla oss till det vi vet finns!Vi vet att Bibeln finns.
Vi vet inte om naturalismens premisser är sanna. Ändå är det detta som förutsätts hela tiden.
Citat:
Ganska meningslöst att diskutera med en som vill missförstå.Eh, nej. Jag menar, om jag ser en snygg vas på ett bord så förklaras den bättre av att Gud själv formade den och placerade den där än att någon köpt den och ställt den där. Gud är ju bättre på att skapa saker och ställa dem på rätt ställe för att jag ska njuta av dem. Däremot finns det mer evidens för att folk köper saker och tar hem dem än att Gud trollar fram det.
Ja, INOM ett paradigm!
Citat:
Vetenskapliga teorier bör förhålla sig till verkligheten naturligtvis.Vilken tolkning menar du att jag förespråkar?
(Så kanske vi kommer nånstans)
Citat:
Ett sådant resonemang vittnar om hur låg uppfattning du har om realistisk verklighet.
Eh, nej.
Låt mig demonstrera: I Spiderman finns New York. Gator, taxibilar, byggnader och personer stämmer perfekt med verkligheten och kan demonstreras lätt och övertygande. Alltså är det en god anledning att även tro att Spiderman finns.
Därför håller inte ditt argument.
Låt mig demonstrera: I Spiderman finns New York. Gator, taxibilar, byggnader och personer stämmer perfekt med verkligheten och kan demonstreras lätt och övertygande. Alltså är det en god anledning att även tro att Spiderman finns.
Därför håller inte ditt argument.