2021-11-04, 12:05
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Lyssna på senaste avsnittet av podcasten Palmemordet där Bo G Andersson resonerar kring skotten och varför han tycker SE som GM faller bort.

Han pratar även om presskonferensen och säger att eftersom de inte hade nånting på SE efter allt utredande kunde de lika gärna ha kommit fram till raka motsatsen som slutsats, dvs att misstankarna/teorin borde snarast ha försvagats.

https://play.acast.com/s/palmemordet/305-bo-g-andersson-del-2

Mycket bra tips.

Tack.

Jag lyssnade på del 1 förra veckan och BGA verkar extremt kunnig och förnuftig.

Ett annat poddtips är det senaste avsnittet av ”Palmemordspodden”, där G Wall gör slarvsylta av ”lösningen” samt även diskuterar det demokratiska haveri som den utökade maskningen av offentliga handlingar utgör.

Fall där två olika versioner av maskning finns tillgängliga visar att det är som om rena idioter gått loss med tuschpennan.
Citera
2021-11-04, 12:20
Medlem
Måste säga att det är intressant att vissa sågar teorin om SE för sedan vara relativt säkra på RAF,KGB,SÄPO,CP,CA osv. Av någon anledning är spekulationerna runt allt annat okej, då gör det inte så mycket att det finns hål. Jag har svårt att förstå varför just SE är så känslig. Är det KP eller TP som är problemet så kan man ju vända sig till dit för sina funderingar.
Citera
2021-11-04, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Mycket bra tips.

Tack.

Jag lyssnade på del 1 förra veckan och BGA verkar extremt kunnig och förnuftig.

Ett annat poddtips är det senaste avsnittet av ”Palmemordspodden”, där G Wall gör slarvsylta av ”lösningen” samt även diskuterar det demokratiska haveri som den utökade maskningen av offentliga handlingar utgör.

Fall där två olika versioner av maskning finns tillgängliga visar att det är som om rena idioter gått loss med tuschpennan.

Håller med. BGA är vettig och saklig.

Tack själv för tipset om Palmemordspodden. BGA pratar även om maskningen där någon jurist har sagt till honom att den ökade maskningen beror på att det ska försvåras att kunna lägga pussel, hmm...
Citera
2021-11-04, 12:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
OP lades inte så som SE och flera andra som befann sig på mordplatsen beskriver det.

Men om så skedde så såg SE det eftersom han som mördare hade egenskaper som får ”Terminator” att blekna?
Att gm kan ha sett en del när han stannade till och vände sig om där är väl ingen orimlig tanke, och han behöver inte alls ha varit "Terminator" för att kunna scanna av situationen. Enligt Hans J var det väl ca: 20 meter in i gränden som gm vände sig om och tittade, och det bör väl då ha varit ungefär när han hade kommit utanför området som lystes upp av ljuset från Dekorimas skyltfönster. Han stod då själv i mörkret, och såg ut mot den väl upplysta mordplatsen. Mördaren bör alltså ha sett vittnena bättre än de såg honom. Dock kan kroppsscanningen ha varit lite dåligt kalibrerad den här kvällen, för "Terminator" skall ju tydligen ha missat med ett par cm på Palmes kroppslängd/litenhet:
https://gunnarwall.wordpress.com/2021/10/25/pettersson-om-lampers-bok-garningsman-eller-vittne-en-sekundstrid-utan-slut/#comment-29079
Senast redigerad av Draifos 2021-11-04 kl. 12:36.
Citera
2021-11-04, 12:31
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Tycker du seriöst att SE utreddes ordentligt runt 86-87? Trots att hans berättelse inte alls gick ihop så pressades han aldrig . Behövde inte förklara sig. Varför återspeglar du mördarens rörelser i sina utsagor? Varför ljuger du om samtalet med LO? Varför ljög du om din påstådda språng marsch? Hur kunde du missa att folk sprang ut i vägen och stoppade en ambulans? Hur kunde du missa att den sedan backade in på trottoaren? Osv. De kunde ha försökt få fram samtslslistor från stugan i Idre. Att det inte gick att säga om några samtal ringdes från stugan när man äntligen över 30 år för sent undersökte saken är ju inte konstigt. Det fanns mycket de kunnat göra som aldrig gjordes. Istället konstaterades utan grund att den springande mannen på DBG inte var SE , vilket var ett felaktigt avfärdande osv osv

Varför skulle man pressa en person som bevisligen kom ut på Sveavägen för sent för att ens vara ett vittne till mordet?

Utstämplingen, som KP var tvungen att ljuga om, ger SE ett vattentätt alibi.

SE prickar in tillräckligt många observationer på mordplatsen efter det att mördaren avvikit för att det skulle vara gissningar.

Självklart var SE inte ens önskvärd under rekonstruktionen.

Samtal från stugan…;0)

Nivån.

Fru E skulle ringt och antytt saker som kanske skulle kunna tolkas åt ett visst håll? Detta är nog fan det dummaste i svensk kriminalhistoria - efter Ålandskvinnans svammel förstås.

Nej, det var säkerhetsmannen på Skandia ”som fick puls” av SE och en kvinnlig väktare, som jobbade heltid med att försöka sätt dit paret.

Kvinnan glömdes bort men säkerhetsmannen körde SE-spåret i botten.

En pikant detalj är att både säkerhetsmannen och en till denne nära anhörig (!), flitig uppgiftslämnare till Tomas Pettersson, båda hamnade på P-G Vinges säkerhetsföretag till slut.

Vinge, som av tidigare SSI-anställde Lingärde, pekades ut som anstiftare till mordet.
Citera
2021-11-04, 12:32
Medlem
Jallai ger sin nya version om Palmemordet.
Jallai har både haft kontakter med Inga-Britt Ahlenius och Thomas Pettersson.

"PS. Ni som ändå tror på Skandiamannen som Palmemördare rekommenderar jag att läsa min bok Landsförrädaren från 2011. Där satte jag in Skandiamannen i en större konspiration tillsammans med Stay Behind-nätverket bestående av militärer, poliser och affärsmän.
En spännande komplott som ledde till att både Inga-Britt Ahlenius och journalisten Thomas Pettersson kontaktade mig om innehållet i boken. De ville veta mer om Stay Behind. Jag samarbetade med båda i deras försök att finna Stay Behind-kopplingar till Skandiamannen men utan att lyckas.

Inga-Britt och jag fick till och med ett möte med den senaste ledaren för Stay Behind i Sverige, Curt-Steffan Giesecke på ett café i Stockholm. Jag pressade den gamle SAF-chefen hårt om hans kunskaper om eventuella kopplingar mellan hans organisation och Palmemordet. Men han bedyrade att de inte var inblandade. Till saken hör att Thomas Pettersson också var inne på att Skandiamannen borde ha haft medhjälpare för att kunna lyckas med att mörda Palme, vilket jag håller med om. Problemet är att varken, jag, Ahlenius, Thomas Pettersson eller Palmeutredningen har kunnat finna sådana medhjälpare. Skandiamannen som ensam mördare fungerar nämligen inte rent logistiskt vilket jag tror de flesta som fördjupat sig i mordet är överens om.

Någon måste ha kallat ut honom så som det går till i Landsförrädaren. Som kuriosa kan jag nämna att jag begärde att få ut materialet om Skandiamannen från Palmeutredningen redan i oktober 2010. Dessutom intervjuade jag Skandiamannens före detta fru Margareta Engström flera gånger och några av hans andra bekanta vid den tiden. En gång träffade jag Margareta tillsammans med Thomas Pettersson. Det jag inte visste då var att Palme i största hemlighet var USA-trogen som Theutenberg idag vittnar om. Det ställer allt på ända gällande Stay Behind-spåret.

Om exempelvis personal från Säpo eller polis varit inblandade i mordet som många tror så var det inte på uppdrag av USA eller högerkrafter utan på uppdrag av Sovjet. Betänk här att vi idag vet att det fanns chefer på Säpo och inom polisen som var Sovjetagenter. Läs gärna min bok Spionerna på Säpo angående detta. Men även I rikets tjänst tas spioner inom Säpo upp. Till saken hör att KGB och GRU hade spioner i samtliga västliga säkerhetstjänster. Till och med i amerikanska FBI och CIA samt i brittiska MI5 och MI6. Att Sverige skulle varit förskonat är helt enkelt inte troligt. Till sist vill jag återigen citera en polis vid sidan om Kegö och Barrling som i högsta grad var inblandad i Ebbe Carlsson-affären:
”Säpo är rädda för att släppa informationen de har om Palmemordet. För det skulle kunna skada Sverige eller Säpo själva.”

https://www.jallai.se/2020/07/sovjet-styrde-mordet-pa-olof-palme/
Citera
2021-11-04, 12:48
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det som finns mot SE skulle inte räcka i domstol, det har jag heller inte påstått. SE är ju dessutom död och gpr ej att åtala. Ingen pekar ut honom mer än som huvudmisstänkt och det är en rimlig och logisk slutsats. Han är helt enkelt den mest sannolika GM som finns i materialet

Det fetade är fel och bygger på den korkade slutsatsen att eftersom mördaren var på Sveavägen så måste vi peka ut någon som vi vet var på Sveavägen.

För det första så måste man inte gissa och peka ut någon som mördare bara för att denne bevisligen var på Sveavägen efter mordet (utstämplingen som KP ljög om, du vet).

För det andra så fanns det misstänkta med vapen och motiv och som ljög om sitt alibi.

Jag vet inte vem det var som sköt, men att som KP hänga ut en oskyldig grafiker (utan vapen och motiv) för att denne i KP:s lilla hjärna, som du skriver, är ”mest sannolik” borde faktiskt vara straffbart.

JO sparade heller inte på krutet när han strimlade KP efter rättsövergreppet.
Citera
2021-11-04, 12:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
JO sparade heller inte på krutet när han strimlade KP efter rättsövergreppet.
Det JO sade var väl att det var "godtagbart" att peka ut en namngiven och avliden person som misstänkt mördare, men att det var fel av åklagaren att säga att snubben hade en pistol (för då var han ju inte bara misstänkt, utan också skyldig):
https://youtu.be/SeNtRTnRUHM?t=92
Senast redigerad av Draifos 2021-11-04 kl. 13:09.
Citera
2021-11-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nu ger du argument för att det var oplanerat. Men jag ville veta vad som tyder på det var impulsdåd.
Okej . Lite hänger det ju ihop om mordet var helt oplanerat så skedde det ju på ren impuls .
Om mördaren däremot skuggade Palme en bit så var det såklart inte inpulsstyrt på samma sätt

Lite slarvigt formulerat av mig var det.
Citera
2021-11-04, 13:09
Medlem
Citat:
SE kom senare.

Ingen som såg mordet pekar ut honom.

Varför är du säker på att alla vittnen såg fel när de missade att SE mördare Palme, men anser att de borde sett honom på mordplatsen för annars var han inte där…;0)

Haltande logik.

(Nu bortser vi från att SE var synlig, aktiv på mordplatsen och ”gissar” rätt på nästan allt som hände där.)
Han stämmer varken bättre eller sämre på signalement än nån annan av oss känd presumtiv GM. Eller jo förresten han stämmer bättre än CP. Som Joakim Palme sagt egentligen stämmer ju mammas beskrivning på GM betydligt mer om Stig Engström än om Christer Pettersson.

Jag säger det igen om INGEN ( förutom möjligen LP såg mördarens ansikte ) så är det inte lätt att peka ut någon som GM. SEs löpstil påminner om hur LJ menar att mördaren sprang osv. SE stämmer i allt väsentligt (förutom rocken av kända skäl) med den beskrivning YN gav av den på DBG springande mannen. En man som troligen iaf, är GM.

Det är ju betydligt sannolikare att du kan identifiera en person som du stått nära i uppåt tio minuter på en begränsad yta än en person du ser bakifrån ( inte ser ansiktet på,) under en kort tid i nattmörker dessutom. Håller du inte med om det?? Det om något
är haltande logik. Ni förnekare MÅSTE ju jobba så annars får ni inte ihop det.
Citera
2021-11-04, 13:10
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Håller med. BGA är vettig och saklig.

Tack själv för tipset om Palmemordspodden. BGA pratar även om maskningen där någon jurist har sagt till honom att den ökade maskningen beror på att det ska försvåras att kunna lägga pussel, hmm...

Det fetade låter fullständigt absurt. Demokrati, någon?

I Palmemordspodden, i grunden en humorpodd (som ligger bakom betalvägg), blandas högt och lågt men ofta förs där resonemang som är minst lika insatta och informativa som i andra Palme-forum.

Som nu i senaste avsnittet med Wall.

(För den som liksom jag är ett stort fan av Johannes Finnlaugsson finns även gratis-podden ”Måndag” samt mycket av hans stand-up gratis på Spotify och Youtube.)
Citera
2021-11-04, 13:14
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att gm kan ha sett en del när han stannade till och vände sig om där är väl ingen orimlig tanke, och han behöver inte alls ha varit "Terminator" för att kunna scanna av situationen. Enligt Hans J var det väl ca: 20 meter in i gränden som gm vände sig om och tittade, och det bör väl då ha varit ungefär när han hade kommit utanför området som lystes upp av ljuset från Dekorimas skyltfönster. Han stod då själv i mörkret, och såg ut mot den väl upplysta mordplatsen. Mördaren bör alltså ha sett vittnena bättre än de såg honom. Dock kan kroppsscanningen ha varit lite dåligt kalibrerad den här kvällen, för "Terminator" skall ju tydligen ha missat med ett par cm på Palmes kroppslängd/litenhet:
https://gunnarwall.wordpress.com/2021/10/25/pettersson-om-lampers-bok-garningsman-eller-vittne-en-sekundstrid-utan-slut/#comment-29079

”Terminator” lämnade tydligen kvar en kamera också eftersom han visste jävligt mycket av vad som hände på mordplatsen efter det att han sprang och fumlade med bögslungan och sin redan hölstrade revolver inför YN:s häpna ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in