2021-11-04, 02:49
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Sluts ljuga genom att säga att SE har alibi ,hade han haft det hade träden varit död och SE Friad. Hade han haft alibi hade han heller inte presenterats sin huvudmisstänkt på pressträffen. Något starkt motiv behövs inte ,många mördare saknar starka tydliga motiv, inte minst när mordet är oplanerat och en impuls handling, vilket allt talar för att mordet på Olof Palme faktiskt var.

KP ljög om utstämplingen under pressträffen och Melander kunde inte hålla sig från att utropa att Sydafrika var intressant på samma pressträff.

Det är jävligt bakvänt, nästan lite SEkt-beteende, att blunda för bevis som klart visar att SE är oskyldig med den ihåliga motiveringen att "annars hade han inte presenterats som huvudmisstänkt"...;o)

Lite som en idiot eller ett barn skulle argumenterat.
Senast redigerad av Motorprinsen 2021-11-04 kl. 03:38.
Citera
2021-11-04, 03:14
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det där med alibi är inte helt lätt. I maj 2018 i samband med Filters avslöjande tyckte LGWP att det var intressant och att polisen höll på med rätt saker, "det skulle man gjort från dag 1!" sa han.

Efter PK i juni 2020 var han upprörd och sa att "han (SE) har ju alibi!", detta utan att något nytt kommit fram på alibifronten sedan Filters avslöjande, det var bara gammal skåpmat som han serverade. Alibidelen är inte svagheten i SE-spåret, det är bristen på teknisk bevisning och det går inte att frambringa med dagens teknik, enligt experterna på NFC.

Har du någon idé att om att ifall man upprepar en lögn tillräckligt många gånger så blir den sann...;o)

KP ljög bevisligen - medvetet eller omedvetet - om utstämplingen.

Att han gav lögnen en sådan stor vikt för sin teori visar att han även förstärkte den felaktiga proceduren i sin PowerPoint-presentation.

Jag har svårt att tro att någon åklagare tidigare ljugit så tydligt och öppet och avgörande i den svenska rättshistorien.

Fallet Quick och Fallet Kevin inräknade.

KP var felinformerad eller en iskall psykopat. Alternativ saknas.

Teknisk bevisning går inte att frambringa, enligt experterna på NFC?

Menar du den andra grova lögnen, om kulorna?

Som snabbt motsades av Sonny Björk?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forre-vapenutredaren-forvanad-finns-tillrackligt-mycket-detaljer
Citera
2021-11-04, 03:32
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Sånt jag redovisat tdigare.
Valet av plats,val av vapen ,valet av tillfälle.en löningsfredag vid ett tillfälle när relativt många människor är i farten,Bara i februari 1986 rörde sig OP utan livvaktsskydd vid ca 20 tillfällen,många av dessa vore lämpligare tillfällen än det tillfälle då det dödande skottet föll.

Att mördaren exponerade sig för många människor, Vi vet inte om det var mördaren som YN observerade uppe på DBG men det är sannolikt.
Denna person höll på att fibbla med sin väska och försökte stoppa ner något i den eller liknande.
Personens rock eller jacka var oknäppt i kylan och fladdrade när mannen sprang.
Såna detaljer borde man väl fixat i förväg knäppt rocken eller jackan FÖRE man sköt?

Vissa vittnen talar också om att mördaren hade lågskor.
OM det stämmer vad tyder det på?
Ja inte på att personen planerat att fly till fots i kylan och halkan iaf.

Hanteringen av Lisbeth.
Antingen borde mördaren ha låtit bli hene helt eller så borde han ha sett till att fullfölja och släcka henne också.
Inte skjuta ett skott mot henne och i stort sett missa från nära håll. och sen låta henne vara.
Det kan väl inte finnas någon plan i världen som innehåller BÅDE skjut och skjut inte??
det enda som skulle kunna tyda på ett planerat dåd är att OP med all sannolikhet varit övervakad en tid före mordet, det är också det enda som talar för att mordet var välplanerat och proffsigt utfört.

Det är inget fel att gissa vad som hände.

Eller utgå från vad som borde ha hänt, enligt sina egna teorier.

Det går dock inte att gissa fram bevis mot en mördare, som KP försöker göra.

Vittnen säger att mördaren sköt Palme i ryggen och sedan hölstrade vapnet.

Ingen jävel har en aning om vilken väg mördaren tog när han försvann.

Det vi däremot vet att är att mordplatsvittnen utesluter SE.

Vi vet också till hundra procent säkert att SE hade små möjligheter att hinna fram och skjuta OP.

Han hade heller inget vapen eller motiv och han vet överraskande mycket om vad som hände på Sveavägen efter mordet för att vara en person som inte var där.
Citera
2021-11-04, 04:15
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Nej Leif GW trodde väl att en annan lösning skulle presenteras och att det var nåt åt det håll han tror att mordet gick till.
Men så visade det sig vara SE(vilket för mig var självklart redan när KP sade att vi utgår från mordplatsen och de som var där eller hur exakt han formulerade sig).Skulle det vara SE kan GW sälja fler böcker där poliser eller miltärer ligger bakom mordet?Njaa. GW var ju dessutom med i utredningen på den tiden det begav sig och var med och avfärdade SE som GM, det kan också vara ett skäl till att han regerade på detta vis och också utan att det finns grund för det i materialet ger SE alibi.

Håller med dig om att bristen på teknisk bevisning är svagheten liksom vapenfrågan.
När det gäller den tekniska bevisningen gäller det ju även för alla andra tänkbara GM.
Dessa utreddes dessutom betydligt mer i närtid av mordet än vad SE gjorde.
Att det inte kunde säkras någon teknisk bevisning mot SE är inte så konstigt med tanke på hur lång rid som förflutit sedan mordet innan han började utredas.

Föga förvånande så tycks få ivriga SEktmedlemmar ha kännedom om att SE utreddes tidigt och noggrant - men snabbt avskrevs då det inte fanns ett skit att gå vidare med!

SE-spåret drevs internt på Skandia av säkerhetsmannen PH, som även letade efter teknisk bevisning på SE:s tjänsterum, genom en olaglig husrannsakan.

Jag har tidigare trott att den "husisen" aldrig utfördes, trots att PH deklarerade att han skulle gå in i SE:s låsta rum under semestern "och leta efter vapenfett och grejer".

Men tydligen så genomfördes det en intern dammsugning av SE:s privata domäner utan resultat.

PH var även inne på att en av väktarna var medbrottsling/inblandad i mordet på statsministern, med detta tycks vara glömt i dag.

Underligt nog så blev PH senare chef på P-G Vinges säkerhetsföretag.

Det är svårt att hitta särskilt många konstigare sammanträffanden faktiskt.

Enligt Ulf Lingärde var Vinge den ledande av dem som tidigt tagit ett beslut att Palme måste bort:

https://svenanerpalmemordet.blogspot.com/2013/01/p-g-vinge-var-f1-framst-bland-de-15.html#.YYNNXG2ZO70
Citera
2021-11-04, 04:56
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Värt att notera är att "Chevamannen" är säker på att CP är mördaren. Då får vi sätta punkt och konstatera att så är fallet.

Antagligen är det någon som är jävligt lik CP då, eftersom denne likt SE har ett vattentätt alibi, samt saknar motiv och mordvapen.

SE var på många sätt motsatsen till CP både fysiskt och mentalt: lyckad, jovialisk och utåtriktad.

Av de kända som figurerat i utredningen är väl CA och VC de enda som stämmer på vittnesuppgifterna, eftersom bägge var buffliga med markerad snorbroms.
Citera
2021-11-04, 07:29
Medlem
Den som hävdar att SE varit inne på Bohemia får gärna lägga fram bevis på det eftersom att spekulationer verkar vara ovälkomna.
Citera
2021-11-04, 08:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Antagligen är det någon som är jävligt lik CP då, eftersom denne likt SE har ett vattentätt alibi, samt saknar motiv och mordvapen.

SE var på många sätt motsatsen till CP både fysiskt och mentalt: lyckad, jovialisk och utåtriktad.

Av de kända som figurerat i utredningen är väl CA och VC de enda som stämmer på vittnesuppgifterna, eftersom bägge var buffliga med markerad snorbroms.

Alibi-uppgifterna är många. Dom är vattentäta om dom stämmer.

D.v.s. är GM lik CP som har SE alibi.
Såg SE att flera la Palme i framstupa sidoläge så har han alibi.
Såg SE LJ från mordplatsen har han alibi
Samtalade SE med Lisbeth så har han alibi
Såg SE från mordplatsen att Lisbeth sprang ut i gatan så har han alibi
Såg SE hur GS var brysk mot Lisbeth så har han alibi
etc.

Finns flera uppgifter så klart som om inte ger fullt alibi, så måste dom ändå förklaras bort.
Ex. "det har han fått från media"
Citera
2021-11-04, 08:26
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, något jag farit lite efter tidigare här i tråden.
Vissa låtsas som att uppgiften inte finns alls.
Andra försvarar TP's teori som i princip går ut på att dina vittnen där inte finns/har fel.

Bengt Palm ger även stöd för att Palme legat i framstupa sidoläge och Anna Hage menar att "en yngling" (Glantz eller Ersson?) redan är på plats vid OP's huvud då hon kommer fram.
Såldes får inte jag ihop att Anna H skulle varit först (inget stöd för det av kompisen Karin) och vidare så har några lagt OP i framstupa sidoläge innan.

Där även SE får in denna gissning att det är flera som företagit denna manöver. Både till Henry O på kvällen och till Bergström dagen efter handlar det om flera personer.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
De som tror på SE som GM vill nog helst att SE ljuger om framstupa sidoläge också. Att det finns goda skäl att tro på dessa vittnens samstämmiga vittnesmålen om just framstupa sidoläge rubbar tyvärr inte dessa personers blinda tro på SEs skuld. SE var där och såg detta är faktiskt den enkla förklaringen. Svårare än så är det inte. Men då är så klart SE bara ett vittne, utan både motiv eller revolver för att mörda OP.

SE är då något så "osannolikt" som en obeväpnad grafiker utan motiv att mörda OP på Sveavägen strax efter mordet. SE kom lite sent och kan redogöra för massor med korrekta detaljer på mordplatsen efter att GM har lämnat platsen. SEs historia får stöd av flera andra vittnen och polismän på mordplatsen.

Föga förvånande så är det ingen kommentar från de som ser SE som GM.
Som jag skrev.
Man låtsas som att dessa uppgifter inte finns.
Och då TP inte förklarat (dessa vittnens uppgifter) så brukar det även spegla uteblivna svar här också.
Citera
2021-11-04, 09:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
När det kommer till att förklara vad SE eventuellt har sett där inne i gränden, och varför han sedan ringer till polisen dagen efter och berättar om en man i mörkblå täckjacka, så finns det kanske inga enkla förklaringar. Åtminstone har inte jag kunnat hitta någon sådan. Det vi har är väl Lars Renvalls förklaringsmodell, och nu också Thomas Petterssons:
Lars Renvalls förklaring:
https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/june/den-tecknade-mordaren-1-2.html

Thomas Petterssons förklaring (se under rubriken "Mördaren i gränden"):
https://gunnarwall.wordpress.com/2021/10/25/pettersson-om-lampers-bok-garningsman-eller-vittne-en-sekundstrid-utan-slut/
Du antyder att det också skulle finnas en tredje förklaringsmodell, och som dessutom skulle vara den klart enklaste. Du får gärna ge en källhänvisning, så kan vi kolla hur den förklaringsmodellen står sig mot de här två som jag länkar till.
Någon tredje förklaringsmodell kunde det tydligen inte länkas till, så vi får väl tillsvidare nöja oss med att jämföra de två jag tog upp här.

Angående Renvalls förklaring så vet jag inte om det stämmer det där med att SE skall ha hämtat utseendet på ”mannen i gränden” från teckningen som visades i Rapports extrasändning. Visst finns det en del likheter där, men jag tror mer att SE har tagit utseendet från t.ex. Aftonbladets artikel 860304, där det fanns flera bilder på Lars J. Sedan en grej som ger nytt stöd åt Renvalls förklaringsmodell, det är väl de återupptäckta intervjuerna från den 1/3, som ger en bild av att SE dagen efter mordet pratade om den flyende gärningsmannen. Han som skall ha stannat upp, vänt sig om och tittat mot mordplatsen i några sekunder, och sedan sprungit vidare. Det stämmer också med vad Lisbeth P och Hans J sade.

Personligen tycker jag nog att Renvalls modell är den som går bäst ihop rent logiskt. Han får ihop det i ett begripligt sammanhang, på ett sätt som jag inte tycker att TP lyckas med riktigt. Det är fortfarande svårt att förstå varför "SE som har sett Lars J från trappkrönet" sedan ringer till polisen och berättar att han har sett en man i mörkblå täckjacka inne i gränden. Skulle det här då ha varit i ett försök att få polisen att börja jaga Lars J, eller åtminstone misstänka honom för att vara mördaren? Kanske i någon slags förhoppning då om att Lars J inte skulle ge sig till känna för polisen som ett vittne, eller hur tänker egentligen TP/Filter här?
Senast redigerad av Draifos 2021-11-04 kl. 09:47.
Citera
2021-11-04, 09:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Har du svårt att läsa och minnas?! Börjar på allvar tro att du medvetet vill tramsa hela tiden.
Jag skrev precis "att SE som vittne och likt Lisbeth iakttar LJ inne i gränden."
Från i princip samma plats vid mordplatsen ser LJ med samma signalement, stillastående och vid i princip samma plats inne gränden och vid samma tidpunkt ungefär.
Det är enklare. <punkt> (Men det omöjliggör ju då SE som GM vilket du inte kan acceptera)

Vi har diskuterat detta tidigare och behöver inte diskutera detta igen! (Använd sökfunktionen)

Det som var nytt från din sida nu var ju dock ditt avståndstagande till TP/KP teorin om iakttagelse från trappan.

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Sen har vi alltså förklaringsmodellen som varit väldigt känd, redan sen 80-talet. Att SE ser LJ från mordplatsen. Ta den från Lampers eller Wall som du brukar hänvisa till eller sök i tråden.

Citat:
Någon tredje förklaringsmodell kunde det tydligen inte länkas till, så vi får väl tillsvidare nöja oss med att jämföra de två jag tog upp här.

Angående Renvalls förklaring så vet jag inte om det stämmer det där med att SE skall ha hämtat utseendet på ”mannen i gränden” från teckningen som visades i Rapports extrasändning. Visst finns det en del likheter där, men jag tror mer att SE har tagit utseendet från t.ex. Aftonbladets artikel 860304, där det fanns flera bilder på Lars J. Sedan en grej som ger stöd åt Renvalls förklaringsmodell, det är väl de återupptäckta intervjuerna från den 1/3, som ger en bild av att SE dagen efter mordet pratade om den flyende gärningsmannen. Han som skall ha stannat upp, vänt sig om och tittat mot mordplatsen i några sekunder, och sedan sprungit vidare. Det stämmer också med vad Lisbeth P och Hans J sade.

Personligen tycker jag nog att Renvalls modell är den som går bäst ihop rent logiskt. Han får ihop det i ett begripligt sammanhang, på ett sätt som jag inte tycker att TP lyckas med riktigt. Det är fortfarande svårt att förstå varför "SE som har sett Lars J från trappkrönet" sedan ringer till polisen och berättar att han har sett en man i mörkblå täckjacka inne i gränden. Skulle det här då ha varit i ett försök att få polisen att börja jaga Lars J, eller åtminstone misstänka honom för att vara mördaren? Kanske i någon slags förhoppning då om att Lars J inte skulle ge sig till känna för polisen som ett vittne, eller hur tänker egentligen TP/Filter här?

Du har fått svar! Så sluta tramsa!
Citera
2021-11-04, 10:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Sånt jag redovisat tdigare.
Valet av plats,val av vapen ,valet av tillfälle.en löningsfredag vid ett tillfälle när relativt många människor är i farten,Bara i februari 1986 rörde sig OP utan livvaktsskydd vid ca 20 tillfällen,många av dessa vore lämpligare tillfällen än det tillfälle då det dödande skottet föll.

Att mördaren exponerade sig för många människor, Vi vet inte om det var mördaren som YN observerade uppe på DBG men det är sannolikt.
Denna person höll på att fibbla med sin väska och försökte stoppa ner något i den eller liknande.
Personens rock eller jacka var oknäppt i kylan och fladdrade när mannen sprang.
Såna detaljer borde man väl fixat i förväg knäppt rocken eller jackan FÖRE man sköt?

Vissa vittnen talar också om att mördaren hade lågskor.
OM det stämmer vad tyder det på?
Ja inte på att personen planerat att fly till fots i kylan och halkan iaf.

Hanteringen av Lisbeth.
Antingen borde mördaren ha låtit bli hene helt eller så borde han ha sett till att fullfölja och släcka henne också.
Inte skjuta ett skott mot henne och i stort sett missa från nära håll. och sen låta henne vara.
Det kan väl inte finnas någon plan i världen som innehåller BÅDE skjut och skjut inte??
det enda som skulle kunna tyda på ett planerat dåd är att OP med all sannolikhet varit övervakad en tid före mordet, det är också det enda som talar för att mordet var välplanerat och proffsigt utfört.

Nu ger du argument för att det var oplanerat. Men jag ville veta vad som tyder på det var impulsdåd.
Citera
2021-11-04, 10:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Angående Renvalls förklaring så vet jag inte om det stämmer det där med att SE skall ha hämtat utseendet på ”mannen i gränden” från teckningen som visades i Rapports extrasändning. Visst finns det en del likheter där, men jag tror mer att SE har tagit utseendet från t.ex. Aftonbladets artikel 860304, där det fanns flera bilder på Lars J. Sedan en grej som ger nytt stöd åt Renvalls förklaringsmodell, det är väl de återupptäckta intervjuerna från den 1/3, som ger en bild av att SE dagen efter mordet pratade om den flyende gärningsmannen. Han som skall ha stannat upp, vänt sig om och tittat mot mordplatsen i några sekunder, och sedan sprungit vidare. Det stämmer också med vad Lisbeth P och Hans J sade.

Varför måste man länka till random personers åsikter?

Att du inte får ihop en förklaringsmodell där SE ser LJ från mordplatsen beror på dina egna brister. Det är den enklaste och mest logiska förklaringsmodellen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in