Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Ginikofficienten är relevant är där ligger Sverige lågt.
Alltså du fattar inte. Du begriper inte. Du måste sätta dig ned och ta in att du inte förstår (inte om du vill fortsätta vimsa runt i en liten kommunist-bubbla, men om du vill ha en dialog med en vuxen människa).
Det finns två ginikofficienter. En av dem mäter inkomst. En av dem mäter rikedom. Detta är helt olika saker. Du diskuterar rikedom. Du tror att du mäter rikedom via inkomst, för det är vad den där lilla kommunistubblan lär dig.
Så, djupt andetag: du är intresserad av
skillnaden mellan fattig och rik i Sverige, och kan välja på två olika internationella index:
1) Ett index mäter skillnad i
månadsinkomst. Detta är ginikoefficienten för inkomst.
2) Ett annat index mäter
skillnaden mellan fattig och rik. Detta är ginikoefficienten för wealth.
Du vill alltså mäta
skillnaden mellan fattig och rik. Så frågan är, vilket av dessa två index väljer du nu?
-----
Jag hoppas du inser hur förvirrad du varit i detta. När du lyckats välja alternativ 2 här, d.v.s. placerat den fyrkantiga biten i det fyrkantiga hålet, så kan jag, om du vill, berätta varför mått 1) - gini för income - är
ett mått som korrelerar med ekonomisk ojämställdhet. Du har tolkat det som tvärt om, för staten vill att du ska tro att det är tvärt om. Det gör dig till en god resurs i botten på pyramiden. Men jag kan lova dig att jag pedagogiskt och okontroversiellt kan visa för dig varför det (ginikofficienten för inkomst) är ett mått på ekonomisk
ojämställdhet.
Men först måste den fyrkantiga biten in i det fyrkantiga hålet, annars går det inte. Det jag berättar och kan fortsätta förklara är inte
svårt, snarare intuitivt, men det kommer någon rund bit som ska in i ett runt hål osv.