• 6
  • 7
2021-11-02, 11:43
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Om du tittar riktigt noga så ser du att min kommentar var ett svar till autistclownen larssons absurda påstående att fastigheter var en dålig investering.

Som jag redan skrivit, om man vill få in en bra kontantinkomst kan man lägga lägeheten på airbnb. Alternativt köp en fjällstuga och hyr ut, med bra läge kan du hyra ut den till tyskar hela sommaren och få in minst 20 tkr i månaden året runt.

Ber om ursäkt.

Då förstår jag hur du tänker.
Citera
2021-11-02, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veticke1
Hej,
Fick en fråga av min morbror häromdagen.
Han ärver snart 1 mille och som nybliven pensionär vill investera dessa pengar på bästa sätt för att krydda den dåliga pensionen han har samt behålla miljonen.
Han har dåligt koll på fonder och aktier och vill inte äventyra pengar. Hans idé han kom med till mig var att köpa en bostadsrätt i Sthlm och hyra i andra hand där hans kostnader ink hyra kommer uppgå till 6 tusen och hyra ut kan han för 12tusen. Dvs gå 6 tusen plus varje månad. Frågan med föreningen och andrahandsuthyrningar kommer han lösa själv enligt honom.
Tycker ni att det är bästa taktiken eller finns det anra sätt att ha en extra månadsinkomst genom att investera miljonen?

Det bästa vore om du investerade pengarna. Men jag förstår om det känns som en hög risk eftersom det är ny mark. Det här kommer inte vara ett populärt svar, men jag skulle faktiskt då rekommendera dig att ta kontakt med banken och be om hjälp. In med pengarna på en ISK, och sedan förvaltning av banken. De tar lite avgifter som man kanske kunnat undvika om man gjorde det själv, men jag tror ändå det kommer bli helt ok.

Över tiden borde du då kunna räkna med 5-15% tillväxt per år under bra tider.
Citera
2021-11-03, 02:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Inflationen överstiger just nu räntan, så bankkonto är fel sätt just nu.

Just nu? Det gör den alltid.

Mitt tips är att gå all in och köpa Teliaaktier för hela miljonen!

Det skulle han aldrig ångra och han får den avkastning han önskar.
Citera
2021-11-03, 02:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Att köpa aktier i fastighetsbolag är ett smidigare sätt att tjäna pengar på fastigheter än att hyra ut i andra hand.
Citera
2021-11-03, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Just nu? Det gör den alltid.

Mitt tips är att gå all in och köpa Teliaaktier för hela miljonen!

Det skulle han aldrig ångra och han får den avkastning han önskar.

Hon, det är min mor.

All-in blir det såklart inte, men min tanke var ju en portfölj högavkastande aktier. Telia ser kanske ut att vara ett bra köp just nu, annars är det ett misskött företag sedan länge.
Citera
2021-11-03, 10:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hon, det är min mor.

All-in blir det såklart inte, men min tanke var ju en portfölj högavkastande aktier. Telia ser kanske ut att vara ett bra köp just nu, annars är det ett misskött företag sedan länge.

Ja all in är för riskabelt, 10-15% Telia räcker.
Det har funnits sämre tillfällen att köpa Telia men bolaget verkar nästan hemsökt.
Citera
2021-11-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ja all in är för riskabelt, 10-15% Telia räcker.
Det har funnits sämre tillfällen att köpa Telia men bolaget verkar nästan hemsökt.

Det har varit så jävla dåligt skött och jag tror det är ägarnas direktiv. Göran Persson ville ju bygga ett imperium av statliga bolag som skulle ticka avkastning in i statskassan. Notan av den idiotin är stor både i Vattenfall och Telia.

Men nu har man ju fått in dugligt folk i ledningen från Stenbecks-sfären. Mem jag tror det tar tid att få Telia att bli affärsmässiga... politiken sitter i väggarna.
Citera
2021-11-04, 08:52
Medlem
Skorzenys avatar
Jag hittade en säck med sedlar i en gammal kol -källare, en massa skrynkliga femhundra kronors sedlar.
När jag växlade in sedlarna på banken och förde över summan på mitt konto så visade det sig att summan var precis 5 miljoner kronor.
Därför tänker jag nu investera pengarna.
Det som intresserar mig mest är att investera i gruvdrift på asteroider.
Vilka aktier eller fonder finns det att investera i den branschen?
Citera
2023-03-10, 07:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Tesla Inc

Tesla är ner 53% sedan ditt inlägg, men frågan är om ditt förslag ändå inte är bättre än mitt förslag att köpa Teliaaktier för hela miljonen!
Citera
2023-03-10, 09:20
Medlem
Citat:
Tesla är ner 53% sedan ditt inlägg, men frågan är om ditt förslag ändå inte är bättre än mitt förslag att köpa Teliaaktier för hela miljonen!
Telia har bara gått ner ca 15% om man räknar med utdelningen. Rena lottovinnaren jämfört med Tesla!
Citera
2023-03-10, 19:19
Medlem
Köp aktier i fastighetsbolaget SBB (om något redan tipsat om detta sorry) Det är det enklaste och smidigaste sättet att få utdelning varje månad. Jag har inte så mycket aktier men får ändå ut 1000:-/månad vilket är mycket trevligt.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in