2021-10-30, 20:28
Citat:
Ursprungligen postat av Veticke1
Stort tack för ditt svar!
Men för att sprida riskerna och kunna få utdelningar mer eller mindre regelbundet bör man köpa då 10-15 bolag där svenska (som normalt gör utdelningar en gång om året) skall blandas med utländska/amerikanska som delar ut oftare än så?

Ja då avkastningen som är angiven är på börsen i sin helhet gäller den mer och mer ju närmare man kommer börsens sammansättning i sin portfölj.

Och riskspridningen blir ju god så när som på exponeringen för kronans värde.
Citera
2021-10-30, 21:39
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontyouworrychild
USDC (us dollar stablecoin inom crypto)på antingen Bitrue. Deras staking i power piggy ger 8,6% i ränta. Efter skatt 30% så bör det ge mellan 4-6000 kr per månad i utdelning.
Alternativt att köpa USDC och skicka till Celsius. De har 8,8% ränta. Men att skicka USDC mellan exchange och celsius kostar en hel del pga Etheriums höga nätverkskostnader. Från Bitrue kan du iaf skicka över binance nätverk och då är det riktigt billigt.

Edit:
Värdet ligger kvar då USDC håller en fast kurs mot US dollar. Så bara valutakurser i dollar är lite upp och ner.

Bästa tipset i tråden. Sannolikt vad jag hade gjort.
Citera
2021-10-30, 22:06
Medlem
Citat:
Hej,
Fick en fråga av min morbror häromdagen.
Han ärver snart 1 mille och som nybliven pensionär vill investera dessa pengar på bästa sätt för att krydda den dåliga pensionen han har samt behålla miljonen.
Han har dåligt koll på fonder och aktier och vill inte äventyra pengar. Hans idé han kom med till mig var att köpa en bostadsrätt i Sthlm och hyra i andra hand där hans kostnader ink hyra kommer uppgå till 6 tusen och hyra ut kan han för 12tusen. Dvs gå 6 tusen plus varje månad. Frågan med föreningen och andrahandsuthyrningar kommer han lösa själv enligt honom.
Tycker ni att det är bästa taktiken eller finns det anra sätt att ha en extra månadsinkomst genom att investera miljonen?
Om han köper aktier i stora stabila företag på Stockholmsbörsen (OMX-30, såsom ABB, Investor, NCC, Volvo och liknande) eller aktier i ett annat land. Eftersom han vill ha kvar investeringen för alltid så kan han lägga aktierna "i byrålådan". På så sätt snuvar han inte på kapitalet. Han kommer alltid att äga exakt lika många aktier även när han dör vilket jag tolkar som en av grundförutsättningarna i din frågeställning.

Han kan räkna med ungefär 2,5 % i utdelning/direktavkastning. Ungefär 1 % försvinner i skatt. Det gör att han kommer att få ut 1,5 % eller 15 000 kr per år att dryga ut sin pension med. Det blir runt 1200 kr i månaden. Och då påverkar han överhuvudtaget inte sin placering.

Det är dock rätt svårt att bygga en bra portfölj med aktier om man vill ha utdelning varje månad. De flesta företag har utdelning i april och kanske lite mindre under november. Skulle nog påstå att det normala är att minst 50 % av årets utdelningar får man under kvartal 2. Skulle därför rekommendera honom att lära sig hushålla med de extra pengarna som han får under våren och själv sprida ut det under resterande året.
Citera
2021-10-30, 22:48
Medlem
Avkastning är alltid relaterad till risk (rättare sagt förväntad avkastning och risk).

Om det fanns nått bra sätt att få högre avkastning än riskfriafäntan, skulle tillgångspriserna direkt stiga så att avkastningen blir lägre.

Den riskfria räntan, håller inte ens inflationstakt.

Sen kan ju en investerare tro på olika scenarion- och investera därefter; med det är inte riskfritt även om insikten är rätt, då det finns andra risker blackswan.
Citera
2021-10-30, 22:53
Medlem
Citat:
Hej,
Han ärver snart 1 mille och som nybliven pensionär vill investera dessa pengar på bästa sätt för att krydda den dåliga pensionen han har samt behålla miljonen.
Han har dåligt koll på fonder och aktier och vill inte äventyra pengar. Hans idé han kom med till mig var att köpa en bostadsrätt i Sthlm och hyra i andra hand där hans kostnader ink hyra kommer uppgå till 6 tusen och hyra ut kan han för 12tusen. Dvs gå 6 tusen plus varje månad. Frågan med föreningen och andrahandsuthyrningar kommer han lösa själv enligt honom.
Tycker ni att det är bästa taktiken eller finns det anra sätt att ha en extra månadsinkomst genom att investera miljonen?

Baksätet?
Citera
2021-10-30, 23:50
Avstängd
Köp aktier med ca 4-5% direktavkastningen om han vill vara ganska säker.
Köpa bostadsrätt så är det nog bättre köpa i tex Skellefteå eller liknande ställe där han ändå kan hyra ut den (lycka till med brf) o tjäna en slant

Tyvärr finns inga enkla vägar- om det funnits hade alla vandrat dom
Citera
2021-10-31, 00:01
Medlem
Citat:
Stort tack för ditt svar!
Men för att sprida riskerna och kunna få utdelningar mer eller mindre regelbundet bör man köpa då 10-15 bolag där svenska (som normalt gör utdelningar en gång om året) skall blandas med utländska/amerikanska som delar ut oftare än så?

Varför måste han ha utdelningen regelbundet?

Har han så svårt att hålla i pengarna kan han ha ett transaktionskonto på banken som han för över alla utdelningar till och sen har han en stående överföring där i från in på löne/pensionskontot.

Köpa Brf för att hyra ut skulle jag inte heller rekommendera, ytterst få föreningar som tillåter ständig 2:a handsuthyrning och gör dom det kan det ändras fort.
Citera
2021-10-31, 05:15
Medlem
Citat:
Hej,

Ålder på personen framgick inte, men tippar runt 65?
Behöver ej investera 1 miljon om inte personen har intresse av att placera,
så använd slantarna efter behov och njut, enklast o bästa tipset.
Citera
2021-10-31, 08:51
Medlem
Citat:
Hej,

Om han ska försöka dryga ut pensionen och egentligen inte räknat med dessa pengar och ser det mer som nice to have. Så ska han absolut öppna ett konto på Avanza, ett ISK. Köp 4-5 fonder minst för 80 % av pengarna. Någon nämnde Danskes global index, LF har en fin sån också. Sen skulle jag köpa TIN nyteknik, LF fastighetsfond, Didner & Gerge US Small Micro och Öhman etiska Emering Markets. Resten av pengarna, 200 000kr skulle jag lägga allt på SBB B, den aktien kommer vara vinnaren på 10-15 år, är redan vinnare idag, men den kommer vara framtidens Berkshire Hathaway (fast den delar ut, och månatligen inom kort)
Citera
2021-10-31, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Varför måste han ha utdelningen regelbundet?

Har han så svårt att hålla i pengarna kan han ha ett transaktionskonto på banken som han för över alla utdelningar till och sen har han en stående överföring där i från in på löne/pensionskontot.

Köpa Brf för att hyra ut skulle jag inte heller rekommendera, ytterst få föreningar som tillåter ständig 2:a handsuthyrning och gör dom det kan det ändras fort.

Det börjar komma ägarandels lägenheter nu. Och där kan du köra Airbnb eller andra hand. Men dem kostar inte 1 miljon.
Citera
2021-10-31, 10:52
Medlem
alltså om han vill ha 5000 i månaden?

han kan ju plocka ut 5000 i månaden från denna miljon i 16år och leva på.. om personen är 65 nu så kanske det bara räcker med att leva på pengarna..
Citera
2021-10-31, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Ska han använda den för att dryga ut pensionen, och vill behålla värdet, är det bankkonto som gäller.

Det finns inga listiga knep vilket du verkar fundera på. Fanns det, så hade alla använt dom.

Inflationen överstiger just nu räntan, så bankkonto är fel sätt just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in