Citat:
Ursprungligen postat av
Veticke1
Hej,
Fick en fråga av min morbror häromdagen.
Han ärver snart 1 mille och som nybliven pensionär vill investera dessa pengar på bästa sätt för att krydda den dåliga pensionen han har samt behålla miljonen.
Han har dåligt koll på fonder och aktier och vill inte äventyra pengar. Hans idé han kom med till mig var att köpa en bostadsrätt i Sthlm och hyra i andra hand där hans kostnader ink hyra kommer uppgå till 6 tusen och hyra ut kan han för 12tusen. Dvs gå 6 tusen plus varje månad. Frågan med föreningen och andrahandsuthyrningar kommer han lösa själv enligt honom.
Tycker ni att det är bästa taktiken eller finns det anra sätt att ha en extra månadsinkomst genom att investera miljonen?
Om han köper aktier i stora stabila företag på Stockholmsbörsen (OMX-30, såsom ABB, Investor, NCC, Volvo och liknande) eller aktier i ett annat land. Eftersom han vill ha kvar investeringen för alltid så kan han lägga aktierna "i byrålådan". På så sätt snuvar han inte på kapitalet. Han kommer alltid att äga exakt lika många aktier även när han dör vilket jag tolkar som en av grundförutsättningarna i din frågeställning.
Han kan räkna med ungefär 2,5 % i utdelning/direktavkastning. Ungefär 1 % försvinner i skatt. Det gör att han kommer att få ut 1,5 % eller 15 000 kr per år att dryga ut sin pension med. Det blir runt 1200 kr i månaden. Och då påverkar han överhuvudtaget inte sin placering.
Det är dock rätt svårt att bygga en bra portfölj med aktier om man vill ha utdelning varje månad. De flesta företag har utdelning i april och kanske lite mindre under november. Skulle nog påstå att det normala är att minst 50 % av årets utdelningar får man under kvartal 2. Skulle därför rekommendera honom att lära sig hushålla med de extra pengarna som han får under våren och själv sprida ut det under resterande året.