2021-11-02, 23:11
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, men, tack vare, att Delta-varianten av SARS-COV2 slår till så snabbt och hårt, med en massa viruspartiklar, så att den "naturliga" immuniteten inte hinner kicka igång i tid för att förhindra en ev. svår Covid-19, så är det bättre, för att förebygga lidande och död, att så många som möjligt är vaccinerade emot Covid-19, även de med T-cells och B-cells immunitet.

Sedan är det, förstås, inget nöje eller självändamål att vaccinera sig en massa gånger. Men för att rädda liv så lär det vara nödvändigt att vaccinera så många som möjligt, regelbundet, tills SARS-COV2 pandemin dör ut, vilket kommer att ske när tillräckligt många fått en hybridimmunitet. Men jag hoppas på att den tredje dosen kommer att ha effekt, inte bara emot svår sjukdom, längre en 6 månader!

Sluta sprida missinformation!

Det är nu fastslaget och överbevisat att "vaccinen" har noll effekt.

Citat:
Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Postat av MachDiamonds
Citat:
Increases in COVID-19 are unrelated to levels of vaccination across 68 countries and 2947 counties in the United States
https://link.springer.com/article/10.1007/s10654-021-00808-7
Citera
2021-11-02, 23:12
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Varför skall samhället lägga resurser på att testa fullvaccinerade med lindriga symtom ?
För att förstå om de sprider smitta, kanske? Alltså inte för deras egen skull, utan för andras. Dessutom blir man väl aldrig fullvaccinerad, för det kommer alltid att krävas ännu en dos eftersom vaccinet inte tycks ge nåt vidare skydd mot smitta.
Citera
2021-11-02, 23:18
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
För att förstå om de sprider smitta, kanske? Alltså inte för deras egen skull, utan för andras. Dessutom blir man väl aldrig fullvaccinerad, för det kommer alltid att krävas ännu en dos eftersom vaccinet inte tycks ge nåt vidare skydd mot smitta.

Ok men nu när alla erbjuds vaccin finns det väl inget syfte med det. Har man symtom är man ju smittospridare oavsett vilken typ av luftvägsinfektion man har. Och vi har väl lärt oss nu att man bör hålla sig hemma då.
Citera
2021-11-02, 23:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks

Så en länk från din bästa kompis är ett bevis som vi alla borde tro på?

För ni grupprunkar väl till samma konspirationsteorier?
Citera
2021-11-02, 23:22
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Måske senere på året, men indtil videre passer det ikke.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-21..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~DNK

Jag kollade här https://www.vg.no/spesial/corona/norden/

Jag var inte ute efter att misskreditera Danmark på något vis, jag försökte bara försöka få en hjärndöd person att förstå sin tankevurpa
Citera
2021-11-02, 23:23
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

CORRESPONDENCE
Published: 30 September 2021
Increases in COVID-19 are unrelated to levels of vaccination across 68 countries and 2947 counties in the United States
S. V. Subramanian & Akhil Kumar
European Journal of Epidemiology (2021)Cite this article

Du är ju verkligen sjuk.

European Journal of Epidemiology är ingen konspirationsteori.
Citera
2021-11-02, 23:51
Medlem
raskenss avatar
Citat:
CORRESPONDENCE

Du är ju verkligen sjuk.

Kvaliten på den artikeln är inte den bästa. Dom gör en jämförelse mellan Island och Vietnam enbart utifrån smittspridning och vaccinationsgrad utan att ta hänsyn till några andra fktorer som klimat, demografi befolkningstäthet restriktioner osv osv. Jag skulle knappast vilja basera min världsbild från den.
Citera
2021-11-02, 23:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Antikroppar är den minst viktiga delen av immunitet och kan ställa till med mer problem än de förhindrar. Försiktighetsprincipen säger att man inte ska vaccinera folk som redan är immuna. Så har man alltid resonerat med vaccin. Med det sagt så har framförallt äldre ibland problem med att bygga immunitet och kan behöva vaccin. Det är också i princip endast dessa som riskerar allvarlig sjukdom. Folk under 65 utanför riskgrupp behöver definitivt inte vaccineras, oavsett om de haft covid eller ej, för de drabbas inte av allvarlig sjukdom.

När du skriver ” Men, logiskt sett, hittar jag ingen annan förklaring till varför de som, enligt en stor, (ej ännu granskad), CDC studie, enbart, har en "naturlig" immunitet emot SARS-COV2 löper större risk för allvarlig sjukdom i Covid-19 än de som, endast, är vaccinerade.”

Så är det dessa i riskgrupp vi pratar om. Det är de som blir allvarligt sjuka.

Fortfarande så ger naturlig immunitet 99% skydd och vaccin bara knappt 50% som efter 211 dagar är 0%.

Med andra ord är naturlig immunitet både starkare och långvarig i jämförelse. Att vaccin skulle ge bättre skydd i någon aspekt är inte sannolikt oavsett vad CDC säger att eftersom vaccinen inte ger något vidare svar i form av minnesceller. Visst kan du pumpa i dig vaccin varannan månad för att hålla uppe antikroppsnivåer, men du förstår ju också att du staplar risk på risk på det sättet. Det enda viktiga är hur vi får långvarig immunitet som inte är avhängt på ständiga sprutor, och det enda som ger det är naturlig immunitet. Vaccinen skjuter det bara på framtiden och riskerar att förlänga pandemin.

Some of the vaccines presently under trial do elicit some T-cells but it seems that neither the quantity nor variety are hugely impressive.

https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3563/rr-6

Det som kommer att få stopp på pandemin är, inte, att vi släpper loss smittspridningen hos alla som är under 65 år och som inte tillhör riskgrupp i övrigt.

Dels så ökar risken för svår sjukdom redan för 40 plusare, vilket skulle belasta sjukvården för mycket, även fast dödligheten i Covid-19 inte ökar brant förrän för de som är 65 och äldre.
Så 40 plusarna måste vaccineras hur som helst.

Dels så vet många, som är under 40 år, som inte vet de tillhör en riskgrupp. Jag känner, personligen, en person som våren 2020 bara var 30 år gammal. Han var måttligt fet, men hade dåliga matvanor, och, visade sig dold diabetes. Han var en hårsmån ifrån att läggas i respirator!

Dels så visar CDC studien att enbart vaccinerade, har bättre skydd emot svår sjukdom i Covid-19 än de som, enbart, har en "naturlig" immunitet.

Så den långsiktiga lösningen måste bli den att en stor majoritet av jorden befolkning som är 12 år eller äldre får en hybridimmunitet. Då måste vi vaccinera upprepade gånger, och sedan låta folk, långsamt, få hybridimmunitet genom genombrottsinfektion. Alternativet är annars ständiga restriktioner eller överbelastad sjukvård, och död, om inte 65 plusarna och kända och dolda riskgrupper vaccinerar sig.

Dock överdrivet, som väntat, av USA att vaccinera 5-11 åringar. Någon måtta får det vara med risk-nytta balansen! Men USA har ju otroligt många feta barn, så, där, kanske den väger över till vaccinens fördel.
Citera
2021-11-02, 23:55
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

Citat:
CORRESPONDENCE

Du är ju verkligen sjuk.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Kvaliten på den artikeln är inte den bästa. Dom gör en jämförelse mellan Island och Vietnam enbart utifrån smittspridning och vaccinationsgrad utan att ta hänsyn till några andra fktorer som klimat, demografi befolkningstäthet restriktioner osv osv. Jag skulle knappast vilja basera min världsbild från den.

We included 68 countries that met the following criteria: had second dose vaccine data available; had COVID-19 case data available; had population data available; and the last update of data was within 3 days prior to or on September 3, 2021.
Citera
2021-11-03, 00:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
1. Fast då borde smittan öka i övriga Sverige också.
Sen verkar medicinen inte hjälpa så bra mot Delta+ heller om man tittar på Danmark och Uk.

2. Ja.. fast dom fick igen det under våg 2 och 3 med råge.

3. Ja kanske har viss betydelse.

4. Det har slarvats med det du nämner i flera regioner kan jag intyga.

Jo, men det måste vara hybrid-immuniteten som gör att Sverige klarar sig så bra jämfört med de övriga nordiska länderna. Någon annan, rimlig förklaring finns inte. Detta trots Sverige släpar efter våra nordiska grannländer ungefär lika mycket som Västra Götalands Regionen släpar efter stora delar av Sverige när det kommer till vaccintäckning.

Jo, det har slarvats i andra regioner, men folk verkar, ändå, att vara något mer försiktiga än Göteborgarna i t.ex Stockholm och Uppsala.
Citera
2021-11-03, 00:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilka studier stödjer du ditt påstående(fetade) på, eller argumenterar du med hjälp av en hypotes?

Du gör alltså som "experterna", hoppas att ytterligare en dos är vad som kommer att göra vaccinet verksamt mot svår sjukdom, död och spridning.

Jag vill understryka att jag har fått två doser utan känd negativ biverkan. Dock ställer jag mig frågande till vaccinets faktiska effektivitet och nytta.

Vi borde se en kraftigt minskad smittspridning nu när såpass många är vaccinerade eller har burit smittan tänker jag.

Fast smittspridningen är ändå låg i Sverige, även i jämförelse med våra nordiska grannländer. Den enda rimliga förklaringen till detta är vår, mer spridda, hybridimmunitet.

Jag argumenterar utifrån en, helt rimlig, hypotes och jag har tidigare påpekat att det behövs mer forskning på området.
Citera
2021-11-03, 00:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Fast nu "glömmer" du två fakta, och en rimlig hypotes, som jag aldrig förnekat:

1. De nuvarande vaccinerna är dåliga på att förhindra smittspridning av SARS-COV2 Delta-varianten, (i motsats till Alfa-varianten och den ursprungliga varianten av SARS-COV2).

2. Däremot så skyddar de nuvarande vaccinen, bra, emot svår sjukdom och död.

3. En rimlig hypotes är dock att kombinationen av "naturlig" immunitet pga genomgången SARS-COV2 infektion och vaccin minskar, både, risken för svår sjukdom, och, smittspridning. Där en möjlig förklaring är att vaccinen ger en, snabb, immunrespons medan T-cells och B-cells immunitet ger ett brett och långvarigt skydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in