2021-11-01, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du jobbar utifrån oredovisade axiom, och som lock och täcke på det appellerar du till känslor ("skrämmande", "fruktansvärda").
Någon etisk argumentation bottnande i objektiv moral ger du däremot inte.
Och det ska vi svälja. Tala om kidnappningsförsök av hjärna.
Hade du haft rent mjöl i påsen hade det inte sett ut så här i dina inlägg.
Du behöver alltså argument som visar varför det är fel att mörda olydiga barn?
Som sagt, din hjärna är kidnappad.
Citera
2021-11-01, 17:06
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Du behöver alltså argument som visar varför det är fel att mörda olydiga barn?
Som sagt, din hjärna är kidnappad.
Du klarar alltså inte av att argumentera för din moraluppfattning, inte redogöra för de axiom den vilar på. Det är bara appellerande till känslor och "så är det bara"-retorik.
Men vi ska ändå ta av oss mössan och hylla dig som en upplyst man?
I don't think so.
Citera
2021-11-01, 17:59
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Än en gång skulle jag vilja öppna för diskussion om ifall någon anhängare av Bibeln kan påvisa att texten, budskapet eller själva boken kommer från Gud. Finns det någon som tror sig ha något sätt att demonstrera att Bibelns påståenden är sanna eller är det bara urgammal skönlitteratur?
Du formulerar dig så att du har flyktvägar. Man kan om man vill alltid påstå att "jo, men det bevisar inte att det är just Gud som ligger bakom" el. dyl.
Och det är väl just det, att allt blir bara indicier.

Det blir mer intressant om någon hävdar något där man på ett enkelt sätt kan avgöra att det är felaktigt.
Ex. Någon hävdar att Bibeln inte kan vara sann eftersom den beskriver Noas flod, som "ju" är motbevisad.
Att den är "motbevisad" genom att inte passa in i ett sätt att tolka alla observationer som bara accepterar förklaringar som utesluter sagda skrift - vilket ju gör att man INTE KAN hävda motbevisning med högre logik än "men jag tror ju inte att det är så" låtsas man inte om.

Skulle jag däremot hävda att ex förekomsten av "paraconformities" direkt motbevisar evolutionsteorins eoner av tid. Är det faktiskt ingen som kan säga att, "nä det gör de inte" med bevarat logiskt resonemang.

Det borde ses som en styrka i denna debatt, om förekomsten av "paraconformities" nästan kan förväntas om Bibelns berättelse om en världsbild översvämning är sann.

Får se hur du tacklar den sortens resonemang.
Citera
2021-11-01, 19:07
Medlem
Citat:
Finns det någon som tror sig ha något sätt att demonstrera att Bibelns påståenden är sanna eller är det bara urgammal skönlitteratur?

Jovisst, ett sånt sätt finns, bibeln beskriver blant annat dig (ja, just du) och vilket tillstånd du befinner dig i.
Citera
2021-11-01, 20:13
Medlem
Rebali179s avatar
Tycker det är intressant att ni talar om Gamla Testamentet som tillhör Judarna.
Nya Testamentet är Grunden för Kristendomen även om Judarna fortfarande väntar på sin Messias
Citera
2021-11-01, 20:14
Medlem
lejongaddens avatar
Gud säger att han ha bara en son. Sonen säger att ingen kommer till Fadern förutom genom mig.

Vi kan se sonen som en storebror till oss, eftersom han är äldre än oss alla som lever idag. En storebror vet mer än oss och vill få oss att lära känna vår Fader. Detta gör han genom ordet Sanningen. Alltså den som följer sanningen kommer till Fadern. Vilket gör han till en väg för alla oss som födds på Jorden.
Citera
2021-11-01, 20:21
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Det är talande när du undviker att svara på frågorna.
Du benämnde det som "godhet som inte får bekämpa ondska".

Är det ondska att motsätta sig att:
Stena olydiga barn.
Stena homosexuella.
Misshandla slavar.

Vilket är det du benämner som ondska som måste bekämpas?
Är det att inte vilja stena homosexuella som är ondska enligt dig?

Antar att det är Mose Lagar du tänker på

Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. De skall säga till stadens äldste: ”Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super.” Då skall alla männen i staden stena honom till döds. Du skall utrota det onda ur folket. Hela Israels folk skall känna fruktan när de får höra talas om detta. (5 Mos 21:18-21)

Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos en kvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas med döden, blodskuld låder vid dem. „ – 3 Mos. 20:13

26Om någon slår sin slav eller slavinna i ögat och fördärvar det, skall han som ersättning för ögat frige den skadade. 27Och slår han ut en tand på sin slav eller slavinna, skall han som ersättning för tanden frige den skadade. 2 Mos Vers 26 - 27
Citera
2021-11-02, 09:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du kan ändå inte bedöma vad ondska och godhet är i någon objektiv mening. Så du är inte ens med i matchen, bara lägger dig i. Åskådare ska sitta på läktaren och inte springa in på planen, gorma och posera.

Jag vill att du förtydligar vad du ansåg vara ondska. Upplys oss.
Citera
2021-11-02, 09:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Dags att citera vad du skrev och ska ta ansvar för:
"Finns det någon som tror sig ha något sätt att demonstrera att Bibelns påståenden är sanna eller är det bara urgammal skönlitteratur?"
Så antingen måste någon tro sig ha något sätt demonstrera att Bibelns påståenden är sanna eller är de bara urgammal skönlitteratur. Det är alternativen du ger.
Så utomordentligt inkrökt och fånigt.

Ja, antingen är det sanning eller så är det påhitt. Vad för fler möjligheter tycker du det finns?
Citera
2021-11-02, 09:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du klarar alltså inte av att argumentera för din moraluppfattning, inte redogöra för de axiom den vilar på. Det är bara appellerande till känslor och "så är det bara"-retorik.
Men vi ska ändå ta av oss mössan och hylla dig som en upplyst man?
I don't think so.
Förtydliga bara; anser du det rätt att mörda olydiga barn?
Citera
2021-11-02, 09:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Jovisst, ett sånt sätt finns, bibeln beskriver blant annat dig (ja, just du) och vilket tillstånd du befinner dig i.
Nej, det tror jag inte att den gör. Den kanske beskriver något i vaga och generiska termer som kan passas på olika situationer efter behov. Har jag rätt?
Du är fri att demonstrera hur du menar.
Citera
2021-11-02, 09:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Antar att det är Mose Lagar du tänker på

Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. De skall säga till stadens äldste: ”Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super.” Då skall alla männen i staden stena honom till döds. Du skall utrota det onda ur folket. Hela Israels folk skall känna fruktan när de får höra talas om detta. (5 Mos 21:18-21)

Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos en kvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas med döden, blodskuld låder vid dem. „ – 3 Mos. 20:13

26Om någon slår sin slav eller slavinna i ögat och fördärvar det, skall han som ersättning för ögat frige den skadade. 27Och slår han ut en tand på sin slav eller slavinna, skall han som ersättning för tanden frige den skadade. 2 Mos Vers 26 - 27

Det var inte jag som började diskussionen. Vad jag ville var att Calovius skulle förtydliga vad han antydde var ondska. Jag vill att man ska vara öppen och ärlig med vad man tycker och varför. Det är så mycket mer informativt då.

Jag tror du för övrigt missade på slav-delen. Det handlar nog mer om att det är ok att slå slavar så länge de inte dör och instruktioner om hur man får ta slavar. Men som sagt, det var inte min poäng från början. Jag vill bara ha förtydligande om ifall kristna tycker det är ondskefullt att inte vilja stena olydiga barn eller homosexuella. ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in