Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Än en gång skulle jag vilja öppna för diskussion om ifall någon anhängare av Bibeln kan påvisa att texten, budskapet eller själva boken kommer från Gud. Finns det någon som tror sig ha något sätt att demonstrera att Bibelns påståenden är sanna eller är det bara urgammal skönlitteratur?
Du formulerar dig så att du har flyktvägar. Man kan om man vill alltid påstå att "jo, men det bevisar inte att det är just Gud som ligger bakom" el. dyl.
Och det är väl just det, att allt blir bara indicier.
Det blir mer intressant om någon hävdar något där man på ett enkelt sätt kan avgöra att det är felaktigt.
Ex. Någon hävdar att Bibeln inte kan vara sann eftersom den beskriver Noas flod, som "ju" är motbevisad.
Att den är "motbevisad" genom att inte passa in i ett sätt att tolka alla observationer som bara accepterar förklaringar som utesluter sagda skrift - vilket ju gör att man INTE KAN hävda motbevisning med högre logik än "men jag tror ju inte att det är så" låtsas man inte om.
Skulle jag däremot hävda att ex förekomsten av "paraconformities" direkt motbevisar evolutionsteorins eoner av tid. Är det faktiskt ingen som kan säga att, "nä det gör de inte" med bevarat logiskt resonemang.
Det borde ses som en styrka i denna debatt, om förekomsten av "paraconformities" nästan kan förväntas om Bibelns berättelse om en världsbild översvämning är sann.
Får se hur du tacklar den sortens resonemang.