Citat:
Ursprungligen postat av
saggeliten
jag har inte sagt att min vän som går på möten i lokaler som kallas "rikets sal" tar emot bibliska tips av mig med skuttande glädje utan för det första så sade jag att han tar emot råd av mig och jag menade i största allmänhet men vi diskuterar givetvis bibeln en hel del också (eller snarare så prisar vi vår stora Gud och hur ofattbar Han är) och många gånger är det min vän som får sista ordet. jag har inte så höga förväntningar på att sanningen om historien i t.ex GT kommer uppenbaras medelst diskussion.
Missförstå mig inte, jag tycker det vore toppen om det funkar och alla är glada. Grattis om du trivs med det, du kan betrakta dig som ganska unik. För det vore ovanligt.
Den springande punkten är att (
om) han vet om att du säger dig
vara ett Guds barn och har direktkontakt med honom.
Ett JV skulle inte vara vän med en sådan.
Sällan är ett JV vän med någon icke JV överhuvudtaget.
Ännu mindre sällan med en uttalad religiös person (som inte är JV)
Alltså, aldrig med någon som de anser har kontakt med Djävulen, vilket de per definition ser dig som.
Det finns inget mittemellan för ett JV på den punkten, blir det känt i församlingen får han problem. Därför måste han vara på sidan om, inaktiv eller på väg ut, eller nåt liknande. Om det stämmer.
Det är skillnad på vilka de besöker när de går i 'tjänsten' Då träffar de såklart alla typer av människor. De kommer tillbaka till dem som de anser givande på nåt vis, de de tror kan komma att bli ett JV. Eller någon som är trevlig att prata med, kanske fikar med, så att tiden går och de får skriva upp sina 'jobbade' timmar lite lättvindigare.
Men det är en annan sak, de anser inte dessa vara deras vänner som de umgås med.