2021-11-01, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Innan snillen spekulerar för mycket är faktum att du endast kan ta ut fjuttiga 2% på kapital vid andrahandsuthyrning idag. D.v.s. om bostadsrätten kostar 3 miljoner får du bara ta ut 5000:-/månad. Så maxhyran blir 5000 + avgift till föreningen.

Detta är alltså juridiskt fastslaget.

Att det springer runt massa svenska förvuxna bebisar som i vuxen ålder inte förstår detta belyser något helt annat, nämligen att detta rör sig om en ytterst pinsam kultur där det är pappa staten som ska veta saker och alla andra ska muppa runt i någon slags förvirrad livegenhet.

I TS fall innebär det 2% avkastning på kapital (förvisso med möjlighet att snygga upp dessa siffror via tex belåning). Det handlar dock inte om en passiv avkastning, utan det gör TS till hyresvärd. Alltså en ganska låg och kämpig klass av arbetare.

Alternativet är alltså oerhört oattraktivt som investering. Det kan användas om man vill spekulera i att priserna ska gå upp så man kan göra en hacka när man säljer, men även detta låter minst sagt korkat givet situationen.
TS skulle alltså få max 5000 per månad. Man får räkna med ett visst slitage vilket uppgår till någon tusenlapp per månad, har man oturen framme så kan det bli vansinnigt dyrt. En vattenskada till exempel täcks inte till fullo av försäkringsbolaget. Och som hyresvärd är tvungen att skydda dina hyresgäster.
Citera
2021-11-01, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Nja, det är inte förbjudet, men det finns möjlighet för hyresgästen att springa till hyresnämnden. Så skaffa en reko hyresgäst bara. Eller hyr ut det dygnsvis med airbnb.
Öh, jo det är förbjudet. Paragrafen är kvar sedan alliansen skapade den.

Du har däremot helt rätt i att det är lätt att undvika praktiska konsekvenser av att bryta mot reglerna. Detta är du okej med eftersom du är en klassisk kommunist, och det är så kommunistiska system fungerar. Men dels tänker jag inte förutsätta att TS delar din ideologi (alla svenskar är inte kommunister), dels finns det bättre säkra sätt att göra större pengar om man är helt ointresserad av att följa lagar och/eller regler.
Citera
2021-11-01, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
TS skulle alltså få max 5000 per månad. Man får räkna med ett visst slitage vilket uppgår till någon tusenlapp per månad, har man oturen framme så kan det bli vansinnigt dyrt. En vattenskada till exempel täcks inte till fullo av försäkringsbolaget. Och som hyresvärd är tvungen att skydda dina hyresgäster.
I praktiken kan man komma upp i 10-15% till genom att möblera, och ytterliggare 10-15% genom att stå för utilities (vilket dock kan bli svajigt med Sveriges läge för el).

Men ja, det är en bedrövligt dålig affär för annat än fattiga människor utan alternativ (att vara hyresvärd till en liten marginal är åtminstone ett jobb, bättre än inget).
Citera
2021-11-01, 16:26
Medlem
Tesla Inc
Citera
2021-11-01, 17:35
Medlem
Citat:
Öh, jo det är förbjudet. Paragrafen är kvar sedan alliansen skapade den.

Du har däremot helt rätt i att det är lätt att undvika praktiska konsekvenser av att bryta mot reglerna. Detta är du okej med eftersom du är en klassisk kommunist, och det är så kommunistiska system fungerar. Men dels tänker jag inte förutsätta att TS delar din ideologi (alla svenskar är inte kommunister), dels finns det bättre säkra sätt att göra större pengar om man är helt ointresserad av att följa lagar och/eller regler.
Tydligen kom lagen 1 oktober förra året. Innan det var det knappast olagligt. Jag har själv hamnat i hyresnämnden för att jag hyrde ut för dyrt, jag var inte ens tvungen att betala tillbaka hela mellanskillnaden. Så nog var det inget lagbrott.

Varför skulle du kalla mig kommunist när jag förordar att hyra ut dyrt? Väntade mig att du skulle kalla mig råbarkad kapitalist, vilket jag iofs inte heller är, men kommunist är ju bara konstigt.

Att hyra ut en fastighet man äger är ett väldigt stabilt sätt att bygga kapital på lång sikt, men visst finns det bättre sätt om man är ute efter snabba pengar, besitter specialkunskaper inom t.ex. krypto och är beredd att ta hög risk.

Däremot är det väldigt svårt att tjäna mer än säg 10% per år om man investerar i aktier, fonder eller liknande, så fastigheter är ett väldigt attraktivt alternativ.

Men jag skulle nog rekommendera att köpa en lägenhet och lägga ut på Airbnb.
Citera
2021-11-01, 17:38
Medlem
Citat:
Innan snillen spekulerar för mycket är faktum att du endast kan ta ut fjuttiga 2% på kapital vid andrahandsuthyrning idag. D.v.s. om bostadsrätten kostar 3 miljoner får du bara ta ut 5000:-/månad. Så maxhyran blir 5000 + avgift till föreningen.
Är regeln om 2% baserad på fastighetens värde, eller ägarens kapital? Antagligen det förra, så med 80% belåning innebär det alltså 10% på kapitalet.
Citera
2021-11-01, 17:42
Medlem
Citat:
Tydligen kom lagen 1 oktober förra året.
Öh, nej.
Citera
2021-11-01, 17:44
Medlem
Citat:
Är regeln om 2% baserad på fastighetens värde, eller ägarens kapital? Antagligen det förra, så med 80% belåning innebär det alltså 10% på kapitalet.
Fastighetens värde. Eller nä, såklart bostadsrättens värde. Att äga en bostadsrätt är inte att äga en fastighet, det är en rätt att tillträda en viss yta, inte att äga ytan.

Belåning kostar, men ja, som sagt kan man få upp sin % avkastning genom belåning. Det är dock fortfarande en kass form av investering (vinsten ligger då snarare i spekulation kring priser som går upp; den spekulationen fungerade ypperligt 2000-2017).
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2021-11-01 kl. 17:47.
Citera
2021-11-02, 08:27
Medlem
Citat:
Fastighetens värde. Eller nä, såklart bostadsrättens värde.
Autist: confirmed.

Citat:
Belåning kostar, men ja, som sagt kan man få upp sin % avkastning genom belåning. Det är dock fortfarande en kass form av investering (vinsten ligger då snarare i spekulation kring priser som går upp; den spekulationen fungerade ypperligt 2000-2017).
Nej, fastigheter är inte en kass investering, är du dum i huvudet eller? Hyresintäkterna mer än täcker kapitalkostnaderna, och ovanpå det så har du en årlig värdeökning. Det är en strålande investering.
Citera
2021-11-02, 08:56
Medlem
Citat:

Nej, fastigheter är inte en kass investering, är du dum i huvudet eller? Hyresintäkterna mer än täcker kapitalkostnaderna, och ovanpå det så har du en årlig värdeökning. Det är en strålande investering.
Idiot. Det står klart och tydligt att det går att spekulera i värdeuppgång.

Om du vinner på något lotteri en dag så du också har något att investera, se då till att en förmyndare förvaltar dina pengar åt dig.
Citera
2021-11-02, 11:13
Citat:

Jag tror du inte förstår trådens ämne.

Bostäder ger visserligen bra avkastning.

Men de ger INTE BRA MÅNATLIG AVKASTNING.

Det är just bra månatlig avkastning som är ämnet för tråden.

Eller tänker du sälja en viss procent av bostadsrätten varje månad?
Citera
2021-11-02, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag tror du inte förstår trådens ämne.

Bostäder ger visserligen bra avkastning.

Men de ger INTE BRA MÅNATLIG AVKASTNING.

Det är just bra månatlig avkastning som är ämnet för tråden.

Eller tänker du sälja en viss procent av bostadsrätten varje månad?
Om du tittar riktigt noga så ser du att min kommentar var ett svar till autistclownen larssons absurda påstående att fastigheter var en dålig investering.

Som jag redan skrivit, om man vill få in en bra kontantinkomst kan man lägga lägeheten på airbnb. Alternativt köp en fjällstuga och hyr ut, med bra läge kan du hyra ut den till tyskar hela sommaren och få in minst 20 tkr i månaden året runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in