2021-11-01, 13:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Komplettering: IVAs vårdtillfällen.

Vad menar du med det, det där är väl IVA?
Citera
2021-11-01, 13:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är skrämmande. Det borde råda högsta prioritet att ge boosterdoser nu. Börja med de äldsta och gå sedan nedåt i rask takt. Det är vad man borde göra nu. Lyssnar man på FHM låter det som man tänkt hålla på året ut bara till 85+. Det håller inte. Jag själv är ju i medelåldern och jag fick mitt vaccin i slutet av maj. I denna takt fungerar det aldrig att ge tillräckligt många boosterdoser om alla ska ha efter sex månader.

Nu får du börja andas. Min äldre släkting 80+ har fått sin boosterdos så det är på gång. Är väl bara FHM som ska tjura och trilskas in i det sista som vanligt.
Citera
2021-11-01, 13:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu får du börja andas. Min äldre släkting 80+ har fått sin boosterdos så det är på gång. Är väl bara FHM som ska tjura och trilskas in i det sista som vanligt.

Ja, det är ju just det. Jag och min grupp kommer aldrig få innan årsskiftet.
Citera
2021-11-01, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
HAhahah.. nej och högre kommer det inte att bli.

Det är ordning och reda med östeuroperna .. går inte på vilket skit som helst

Väldigt många covid-döda har de.
Citera
2021-11-01, 13:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag skulle tro att många inlagda på IVA är vaccinerade. Senaste veckans vårdtillfällen är mest 70-89 åringar. Det är nog fullvaccinerade som behöver boosterdoser.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Vaccinet kommer förhoppningsvis att bytas ut mot något eller några andra som fungerarvbättre en längre tid.

Igår läste jag en artikel om hur Region Västernorrland hittar nya sätt att jaga invånare som ännu är ovaccinerade.

Citat från Sveriges Television:
Vaccinationsarbetet mot covid-19 fortsätter i Västernorrland. För att öka vaccinationstäckningen ytterligare vänder sig regionen till personer i skolelevers närhet som ännu är ovaccinerade.
– Vi skulle vilja nå högre. Egentligen så nära 100 procent (vaccinerade) som vi kan, säger Maria Tempé, ställföreträdande smittskyddsläkare vid Region Västernorrland.
...
Brev till anhöriga
Maria Tempé menar att målet är att nå så nära 100 procent som möjligt och för att möjliggöra detta får nu skolelever ett medskick hem som vänder sig till ovaccinerade personer i deras närhet.
Är det dags att ge upp försöker att nå dom ovaccinerade invånarna, och istället satsa alla resurser på att ge riskgrupperna påfyllnadsdoser så snabbt som möjligt?

Jag tänker att riskgrupper i behov av förnyat skydd bör stå först i kön till till vaccination. Övriga kan vänta tills riskgrupperna har fått sina påfyllnadsdoser. Har dom väntat ända tills nu med att vaccinera sig, så kan dom vänta lite till.
Citera
2021-11-01, 13:44
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att många inlagda på IVA är vaccinerade. Senaste veckans vårdtillfällen är mest 70-89 åringar. Det är nog fullvaccinerade som behöver boosterdoser.

Vaccinet kommer förhoppningsvis att bytas ut mot något eller några andra som fungerarvbättre en längre tid.

Tar vi senaste 2 veckorna så är 69,4% helt ovaccinerade på IVA jämfört med 25% vaccinerade.

Tar vi bara de över 70 år så ligger de ovaccinerade på 46,7% jämfört med 53,3%.

Tänk då på att vaccineringsgraden är över 90% i dessa åldersgrupper.

Mindre än 10% står alltså för nästan hälften av IVA-platserna.

Tänk OCKSÅ på att bland dessa 90% som vaccinerat sig så hittar vi förmodligen de sjukaste med mest riskfaktorer.

Ovaccinerade har en grym överrepresentation på IVA.
Citera
2021-11-01, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Igår läste jag en artikel om hur Region Västernorrland hittar nya sätt att jaga invånare som ännu är ovaccinerade.

Citat från Sveriges Television:
Vaccinationsarbetet mot covid-19 fortsätter i Västernorrland. För att öka vaccinationstäckningen ytterligare vänder sig regionen till personer i skolelevers närhet som ännu är ovaccinerade.
– Vi skulle vilja nå högre. Egentligen så nära 100 procent (vaccinerade) som vi kan, säger Maria Tempé, ställföreträdande smittskyddsläkare vid Region Västernorrland.
...
Brev till anhöriga
Maria Tempé menar att målet är att nå så nära 100 procent som möjligt och för att möjliggöra detta får nu skolelever ett medskick hem som vänder sig till ovaccinerade personer i deras närhet.
Är det dags att ge upp försöker att nå dom ovaccinerade invånarna, och istället satsa alla resurser på att ge riskgrupperna påfyllnadsdoser så snabbt som möjligt?

Jag tänker att riskgrupper i behov av förnyat skydd bör stå först i kön till till vaccination. Övriga kan vänta tills riskgrupperna har fått sina påfyllnadsdoser. Har dom väntat ända tills nu med att vaccinera sig, så kan dom vänta lite till.

Med tanke på hur överrepresenterade ovaccinerade är på IVA så är ju varje ovaccinerad som blir vaccinerad värd mycket mer än boosterdoser.

Information är bra men det finns många kvar som helt enkelt är lata eller skjutit upp det.

Dropin-vagnar vid affärer och centrum skulle nog kunna trycka upp det några procent till.
Citera
2021-11-01, 13:54
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Du behöver inte tro något då data finns i den databasen du länkar till. Du har rätt i att det mest är 70-89-åringar senaste veckan. 9 av 15 st. Alla utom 2 är i 70-årsåldern.

Av de är det dock 5 som är helt ovaccinerade, dvs mer än hälften.
De kanske hade mått bra (bättre) av en eller två doser först och främst.

Av övriga 6 är det 4 som inte hunnit ta någon spruta än och hade också antagligen mått bättre av en första eller andra spruta, istället för en booster.
Citera
2021-11-01, 14:15
Medlem
Citat:
[...]
Lyssnar man på FHM låter det som man tänkt hålla på året ut bara till 85+. Det håller inte.
Vad är väl 20 år hit eller dit, för visst vet även du att det är 65+ (och sen tidigare 80+, viss personal, immunsvaga etc) som gäller?

FHM
Region Stockholm
Senast redigerad av Korkenzieher 2021-11-01 kl. 14:20. Anledning: Länkfummel
Citera
2021-11-01, 14:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korkenzieher
Vad är väl 20 år hit eller dit, för visst vet även du att det är 65+ (och sen tidigare 80+, viss personal, immunsvaga etc) som gäller?

FHM
Region Stockholm

Grejen är ju att det att de börjar med de äldsta. Tror inte det går att få tid som 65-åring idag.
Citera
2021-11-01, 14:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Med tanke på hur överrepresenterade ovaccinerade är på IVA så är ju varje ovaccinerad som blir vaccinerad värd mycket mer än boosterdoser.

Man behöver också fundera på vilka grupper det är som fortfarande är ovaccinerade, och vilka det är som är i behov av påfyllnadsdoser så snabbt som möjligt. Dom svenskar som är ovaccinerade befinner sig företrädesvis utanför riskgrupperna. Dom svenskar som håller på att tappa skyddet nu, är dom som fick vaccin först. Det var dom svenskar som har störst risk för allvarlig sjukdom. Ifall skyddet fortsätter att gå ur för riskgrupperna, så finns risk för ökad belastning på intensivvårdsavdelningarna.

Därför är det viktigt att påfyllnadsdoserna ges kvickt nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Information är bra men det finns många kvar som helt enkelt är lata eller skjutit upp det.

Dropin-vagnar vid affärer och centrum skulle nog kunna trycka upp det några procent till.

Eller så får dom helt enkelt skylla sig själva för att dom inte har tagit vaccin ännu. Samma sak kan man inte säga till riskgrupperna som är ivriga få sina påfyllnadsdoser.

Det är inte vettigt att dröja med påfyllnadsdoser till riskgrupperna, för att man istället vill satsa på att ge vaccin till dom svenskar som inte har brytt sig ännu att ta vaccin.
Citera
2021-11-01, 14:23
Medlem
Citat:
Grejen är ju att det att de börjar med de äldsta. Tror inte det går att få tid som 65-åring idag.
Turnera på äldreboende och hos de med hemtjänst har man pysslat med ett tag nu, har det framkommit att det är svårt för andra att boka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in