2021-11-01, 08:52
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om man går på bidrag och inte vaccinerar sig så kanske man inte ska ha något bidrag, bidrag till vad liksom? Jag vägrar vara en del av lösningen för jag tror på konspirationsteorier (icke-lösningen)? Hallå, det är gratis liksom!?

Bidrag behöver de dels för att köpa mat och dels för att hållas från samhällsomstörtande verksamhet så som vandalism, stölder, tiggeri o upplopp.

Ska man tvinga dem som inte jobbar att ta ett idiotvaccin för att det är gratis? Kan vi inte injecera lite annat också samtidigt?

Nä, dess fortare bluffen med dessa vaccin avslöjas dess bättre
Citera
2021-11-01, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desiderius
Fattar inte dina exempel över huvud taget, de har inget med facism att göra i alla fall.

Däremot argumentet för covid pass. Samt förslagen att ovaccinerade ska begränsas i sin (rätt) tillgång till samhället (jämför berlinmuren som byggdes med samma argument). Då flera faktorer gör att funktionen av vaccinet inte är tillräckligt utredd plus att till exempel redan naturligt immuna tvingas ta vaccinet också, så handlar det om en uppenbart om "politiskt" ställningstagande och inte en medicinsk. Därefter använder man sin dominas över samhället (medial kontroll, den stora massan (vaccinerade) och man utför ett våldsamt förtryck av oliktänkande, där de klassificeras som "motståndare" eller "förnekare" utan att hänsyn tas till de fakta som presenteras. Ett annat exempel är jakten på SD ledamöter som ej är vaccinerade eller andra publika figurer för den delen. Man säger sig acceptera att någon ej är vaccinerad men i praktiken är det inte tillåtet och den som är ovaccinerad ska hängas ut till den ändrar sig. Dessa saker karaktäriserar jag som så nära diktaturiska tendenser man kan komma. Precis såhär började det i Tyskland också.

Facism - "karakteriserad av maktutövande via diktatur, våldsamt förtryck av politiskt oliktänkande med strikt dominans över samhället"
Kan du utveckla liknelsen med Berlinmuren lite, den är spännande.
Citera
2021-11-01, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Du behöver titta på vårddygn och inte inläggningar. Då ser det ut så här:
https://imgbb.com/QMBywqr

Ingenting kommer nära månaderna när smittspridningen av covid var som störst. Diverse svåra influensor märks inte av överhuvudtaget jämfört med covid. På intensivvårdsregistret fanns det igen statistik för åren före 2008 men det är nog en ganska rimlig gissning att denna pandemi är den värsta chocken som intensivvården någonsin har upplevt (sen dess start på 60- eller 70-talet).

Har du kollat VTS för samma period?

VTS är ju ett mått som anger hur mycket rent arbete som krävs.

Det kan ligga 3 personer på en IVA-avdelning och VTS kan vara lägre än om det ligger 2 personer på samma IVA.
Citera
2021-11-01, 10:07
Medlem
Chevrons avatar
Stopp på testning av vaccinerade från och med nu (de som orkade fortsätta testa sig - de var säkert redan inte så många). Kommer siffrorna dyka? Vara oförändrade?
Citera
2021-11-01, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Stopp på testning av vaccinerade från och med nu (de som orkade fortsätta testa sig - de var säkert redan inte så många). Kommer siffrorna dyka? Vara oförändrade?
Det är inte stopp för testning. Fullvaccinerade barn, unga och vuxna behöver nu generellt inte testa sig vid symtom.
Citera
2021-11-01, 10:16
Medlem
Citat:

Min gissning är att siffrorna kommer att dyka.. Vi ovaxxade kommer ändå inte testa oss helt enkelt för att 80% är ju redan vaxxade så det spelar ingen roll om man sitter på kontoret med lätt hosta och snuva.

På mitt kontor så uppskattar jag att det är runt 90% som är vaxxade

Och dom vaxxade kommer heller inte testade sig för att varför? Jag är ju vaxxad då behöver jag inte

Sen är det några som kommer testa sig sjukvårdspersonal etc..
Citera
2021-11-01, 10:42
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Varför har då flera fått covid en andra gång? Logiken håller inte.

Epicentrum för covid ligger i östra Europa. Dom har ändå runt 70% vaccintäckning.men hjälper väl inte kolla på Irland . Är dags å rulla igång dos 3 i dessa länder nu.
De har knappast 70% vaccintäckning i östra Europa. Vilka länder i östra Europa menar du är i närheten av den täckningen?
Citera
2021-11-01, 10:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Den konspiratoriskt lagda tror att det är en cover up, för att det inte ska framgå svart på vitt att tidigare vaccinerade blir sjuka. Andra tror att det handlar om en effektivisering. Det är slöseri med resurser om vaccinerade springer och testar sig i tid och otid för minsta förkylningssymtom när det högst sannolikt är så att symtomen beror på något annat än covid19.

Personligen tycker jag att alla med symtom borde testa sig, vaccinerad som ovaccinerad. Hellre ett test för mycket än ett för lite, men det finns det väl inte resurser till i det moderna Sverige....

Tycker i vart fall att man borde vara VÄLDIGT transparent med om inlagda på sjukhus med covid19 är vaccinerade eller ovaccinerade. Gärna även nedbrutet på typ av vaccin, samt när sista dosen gavs. Min farhåga är att vaccinerade personer som tog sin spruta för länge sedan invaggas i falsk trygghet, då de är "vaccinerade", men inte fått någon tredje dos så de helt enkelt saknar antikroppar mot covid19. Det hänger som ett svart moln över hela situationen just nu.
Citera
2021-11-01, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den konspiratoriskt lagda tror att det är en cover up, för att det inte ska framgå svart på vitt att tidigare vaccinerade blir sjuka. Andra tror att det handlar om en effektivisering. Det är slöseri med resurser om vaccinerade springer och testar sig i tid och otid för minsta förkylningssymtom när det högst sannolikt är så att symtomen beror på något annat än covid19.

Personligen tycker jag att alla med symtom borde testa sig, vaccinerad som ovaccinerad. Hellre ett test för mycket än ett för lite, men det finns det väl inte resurser till i det moderna Sverige....

Tycker i vart fall att man borde vara VÄLDIGT transparent med om inlagda på sjukhus med covid19 är vaccinerade eller ovaccinerade. Gärna även nedbrutet på typ av vaccin, samt när sista dosen gavs. Min farhåga är att vaccinerade personer som tog sin spruta för länge sedan invaggas i falsk trygghet, då de är "vaccinerade", men inte fått någon tredje dos så de helt enkelt saknar antikroppar mot covid19. Det hänger som ett svart moln över hela situationen just nu.

Jag skulle tro att många inlagda på IVA är vaccinerade. Senaste veckans vårdtillfällen är mest 70-89 åringar. Det är nog fullvaccinerade som behöver boosterdoser.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Vaccinet kommer förhoppningsvis att bytas ut mot något eller några andra som fungerarvbättre en längre tid.
Senast redigerad av Lokatten66 2021-11-01 kl. 13:23.
Citera
2021-11-01, 13:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag skulle tro att många inlagda är vaccinerade. Senaste veckans vårdtillfällen är mest 70-89 åringar. Det är nog fullvaccinerade som behöver boosterdoser.

Vaccinet kommer förhoppningsvis att bytas ut mot något eller några andra som fungerarvbättre en längre tid.

Enligt den här rapporten är det inte speciellt många inlagda som är vaccinerade:

https://portal.icuregswe.org/siri/en/report/corona.vaccincovid
Citera
2021-11-01, 13:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag skulle tro att många inlagda är vaccinerade. Senaste veckans vårdtillfällen är mest 70-89 åringar. Det är nog fullvaccinerade som behöver boosterdoser.

Det är skrämmande. Det borde råda högsta prioritet att ge boosterdoser nu. Börja med de äldsta och gå sedan nedåt i rask takt. Det är vad man borde göra nu. Lyssnar man på FHM låter det som man tänkt hålla på året ut bara till 85+. Det håller inte. Jag själv är ju i medelåldern och jag fick mitt vaccin i slutet av maj. I denna takt fungerar det aldrig att ge tillräckligt många boosterdoser om alla ska ha efter sex månader.
Citera
2021-11-01, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Enligt den här rapporten är det inte speciellt många inlagda som är vaccinerade:

https://portal.icuregswe.org/siri/en/report/corona.vaccincovid

Komplettering: IVAs vårdtillfällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in