Hur kan oppositionspartierna "maximera" sina väljarbaser med hjälp av den kommande energikrisen?
Expressens Anna Dahlberg kopplar ett nacksving på Gröna Khmererna (och partierna som gjort deras vansinne möjligt).
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/efter-sol-och-vind-kommer-elbrist-och-smutsiga-utslapp/
Citat:
Utvecklingen i Kalifornien med en svajig elförsörjning och nya fossila paniklösningar kan snart bli verklighet även i norra Europa. Vilken idioti.
Citat:
För att häva krisen har Kalifornien ansökt hos Bidenadministrationen om ett nödundantag (”emergency order”) som gör det möjligt att driva en del av gaskraftverken utan några utsläppsbegränsningar under 60 dagar.
Kaliforniens gröna guvernör har även gett order om att bygga nya, ”tillfälliga” gaskraftverk och har underlättat för bruket av dieselgeneratorer inom industrin. Enligt en kolumn i Financial Times investerar nu även hundratusentals amerikaner i Kalifornien och Texas i egna, smutsiga dieselaggregat för att säkra hushållselen i samband med strömavbrott.
Citat:
Att Europa slår vakt om den återstående kärnkraften är därför en ödesfråga. Det har Miljöpartiet i både Finland och Norge insett. De gröna i Finland kämpar för att kärnkraften ska klassas som en hållbar energikälla inom EU och miljöpartisterna i Norge slår fast att kärnkraftsteknologin har ”en viktig roll i det gröna skiftet”.
Den sortens pragmatism är dock helt främmande för vårt eget miljöparti. Inte undra på att MP riskerar att trilla ur riksdagen.
I sin kolumn så länkar Sahlberg bl.a. till den här läsvärda blänkaren:
https://foreignpolicy.com/2021/10/08/energy-crisis-nuclear-natural-gas-renewable-climate/
Citat:
In Global Energy Crisis, Anti-Nuclear Chickens Come Home to Roost
In virtually every country that has closed nuclear plants, clean electricity has been replaced with dirty power.
Är sedan många år utvandrad och saknar finngertoppskänslan vad det gäller den politiska röran i Sverige.
Jag har dock känslan av att oppositionen (samtliga partier) idag borde gå hårt åt (HÅRT!) åt Gröna Khmererna samt samtliga "stödpartier" (S, C, L och V) som samtliga tillsammans är ansvariga för den kommande elkrisen.
Min känsla är att SD, M och KD kunde vara långt tuffare och kritiska till den elendiga energisituationen. Kanske jag har uppfattat situationen fel, kanske oppositionen är mycket aktiva?
Jag kan tänka mig ett mardrömsscenario där Januari månad är svinkall, ingen vind och vissa regioners företag och bostäder helt enkelt blir utan el några timmar per dag. Skulle detta hända så tror jag att det skulle vinna röster om ett oppositionsparti kunde basunera ut "Vad var det vi sa? Vi varnade för detta gång efter gång......blah blah blah!"
Man borde positionera sig idag så att kommande energiproblem blir ett vapen inför det kommande valet. Gör man det?