2021-10-31, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nu tror jag tyvärr inte att det stämmer. Men jag hoppas verkligen det stämmer, det vore verkligen ett drömresultat, S blir 3:e största parti och till råga på allt åker både MP och L ut. Dessutom SD största parti. Jag skulle nog för första gången på åratal slå på SVT bara för att se de "opartiska" journalisternas reaktioner på ett sådant valresultat. Frågan är om de kommer börja gråta eller skrika rakt ut?

Vänstermedia (NBC, CNN m.fl) i USA skrek mer eller mindre rakt ut när Trump vann och Hillary förlorade.

Tragikomiskt att bevittna (finns nog på YT fortfarande).
Citera
2021-10-31, 18:34
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
En del av förklaringen till att Sentio ofta redovisar så stora upp- och nedgångar är vad jag förstått att de till skillnad från många andra inte viktar sina undersökningar mot tidigare undersökningar.
Intressant! Det skulle då vara av intresse att veta hur mycket de olika opinionsinstituten väger in de närmast föregående mätningarna. Det påverkar ju hur snabbt en hastig opinionsförändring får fullt utslag i en mätserie.
Citera
2021-10-31, 19:28
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
Intressant! Det skulle då vara av intresse att veta hur mycket de olika opinionsinstituten väger in de närmast föregående mätningarna. Det påverkar ju hur snabbt en hastig opinionsförändring får fullt utslag i en mätserie.
Sentio använder inte glidande medelvärde. Det gör de andra.
Fördel är att vi ser snabbt ser förändringar som ofta syns en månad eller två senare hos de andra.
Nackdelen är att det blir fladdriga siffror.
Citera
2021-10-31, 19:31
Medlem
Sentio är ett mer "känsligt" pisstitut och tryckte ned SD i förra månaden. Och tryckte upp S. Nu har man återställt ordningen och vågbruset uppåt för SD blev ännu större än surfandet nedåt förra gången.

Så här är det hela tiden.

Men jag tror ändå att SD går uppåt och S tappar just nu. Om ni jämför med Ipsos metod om att fråga vilket parti som man sympatiserar med så brukar det bli låga siffror för det mesta för SD. Men man satte ändå SD i 19,9%. En sosse på LO jublade i högan sky i mars tror jag det var när man satte SD i 15,5%.

Kör hårt!! Allt kan utnyttjas nu i den allmänna oredan och jag är impad av SD:s nya rättspolitiske talesperson. Det är i nuvarande stund mycket som talar emot S.
Citera
2021-10-31, 21:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Sentio är väl att betrakta som ett av de mindre pålitliga opinionsinstituten, men rörelsen för S är ändå iögonfallande: -3,3 procentenheter, med de stora vinnarna SD (+2,2) och V (+1,5).
Källa: https://twitter.com/StatistiskO/status/1454787031981252610
Kod:
SD 23,9 +2,2
M  22,7  0
S  21,1 -3,3
V  11,9 +1,5
KD  6,0 +0,1
C   5,3  0
MP  3,5 -0,4
L   2,2 -0,8
Statistisk Opinions bild över spridning mellan instituten visar på stora skillnader:
https://twitter.com/StatistiskO/status/1454788457159667714

Heja SD! (Jag är också skeptisk men vi får vara glada till nästa OU i alla fall).
Citera
2021-10-31, 22:33
Moderator
Strix m/94s avatar
TV4 är i hissen efter att Marcus Oscarsson använt ett stapeldiagram med bedräglig utformning. Twitter tycks ha rasat om detta under stora delar av dagen. Det är ganska uppenbart vilka som gynnats, och tvärtom, i den grafiska framställningen.
https://pbs.twimg.com/card_img/1454863344314331139/8dbTJJt1?format=jpg&name=900x900

Emedan det nu är litet av bildernas afton, så gör sig Steget Efter lustig över de senaste OU, så här lagom till Halloween.

https://pbs.twimg.com/media/FDDYux6WQAMcCJx?format=jpg&name=900x900
Citera
2021-10-31, 23:39
Avslutad
Heja SD! Stabilt på 20%+ och man har all trovärdighet på sin sida, där alla andra partier helt saknar förtroende angående invandringspolitiken och kriminaliteten med gäng, klaner, skjutningar och sprängningar ständigt.
Citera
2021-10-31, 23:57
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrid79
Vänstermedia (NBC, CNN m.fl) i USA skrek mer eller mindre rakt ut när Trump vann och Hillary förlorade.

Tragikomiskt att bevittna (finns nog på YT fortfarande).

Jo, jag har sett en bunt av dem. Rätt kul på sitt sätt.

Och andra sidan är de privata bolag som till skillnad från SVT inte har samma krav på opartiskhet.

Citat:

Jag minns att det diskuterades för något år sedan i den föregående tråden. Hur det gick till rent praktiskt konstaterades, men om jag minns rätt inte exakt i vilken omfattning och huruvida detta skiljde sig mellan de olika instituten. Alltså om de räknade medelvärdet mellan den nya och föregående mätningen, eller om de la mer vikt vid den senaste och då exakt hur mycket osv. Men det kanske är företagshemligheter? Men någon i tråden kanske minns?

Likväl är det ofta en orsak till varför några redovisar mjukare rörelser än andra. Fördelen med en sådan metod är att de minskar risken för felmätningar, men nackdelen blir istället att de kan missa att till fullo fånga upp omfattningen av större förändringar i oppinionen som ibland plötsligt sker.
Citera
2021-11-01, 00:06
Medlem
KalleXs avatar
Citat:
Instämmer. Sentio bör man nog ta med en stor nypa salt.
En del av förklaringen till att Sentio ofta redovisar så stora upp- och nedgångar är vad jag förstått att de till skillnad från många andra inte viktar sina undersökningar mot tidigare undersökningar.

Inget fel med Sentio, de enda siffrorna som inte stämmer in i mönstret är det så kallade valresultatet 2018. T.om SVTs VALU gav SD 19,3%, som med justering baserat på historisk undervärdering pekade på ett valresultat på 21,7%. Vilket var väldigt när det medelvärde SD legat på i flera månader innan valet. Alla siffror stämde, ända fram tills det berömda "strömavbrottet".

YouGov var ju ett annat opinionsinstitut som är välkänt globalt för att vara väldigt träffsäkra. De gav SD 24,8% sex dagar innan valet. Men sen dess har de inte gjort några mätningar av Svensk opinion. De insåg väl att det inte var lönt ätt mäta rätt när det ändå fuskas med resultatet.
Citera
2021-11-01, 09:20
Medlem
Utflyttads avatar
Hur kan oppositionspartierna "maximera" sina väljarbaser med hjälp av den kommande energikrisen?

Expressens Anna Dahlberg kopplar ett nacksving på Gröna Khmererna (och partierna som gjort deras vansinne möjligt).

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/efter-sol-och-vind-kommer-elbrist-och-smutsiga-utslapp/
Citat:
Utvecklingen i Kalifornien med en svajig elförsörjning och nya fossila paniklösningar kan snart bli verklighet även i norra Europa. Vilken idioti.
Citat:
För att häva krisen har Kalifornien ansökt hos Bidenadministrationen om ett nödundantag (”emergency order”) som gör det möjligt att driva en del av gaskraftverken utan några utsläppsbegränsningar under 60 dagar.

Kaliforniens gröna guvernör har även gett order om att bygga nya, ”tillfälliga” gaskraftverk och har underlättat för bruket av dieselgeneratorer inom industrin. Enligt en kolumn i Financial Times investerar nu även hundratusentals amerikaner i Kalifornien och Texas i egna, smutsiga dieselaggregat för att säkra hushållselen i samband med strömavbrott.
Citat:
Att Europa slår vakt om den återstående kärnkraften är därför en ödesfråga. Det har Miljöpartiet i både Finland och Norge insett. De gröna i Finland kämpar för att kärnkraften ska klassas som en hållbar energikälla inom EU och miljöpartisterna i Norge slår fast att kärnkraftsteknologin har ”en viktig roll i det gröna skiftet”.

Den sortens pragmatism är dock helt främmande för vårt eget miljöparti. Inte undra på att MP riskerar att trilla ur riksdagen.

I sin kolumn så länkar Sahlberg bl.a. till den här läsvärda blänkaren:
https://foreignpolicy.com/2021/10/08/energy-crisis-nuclear-natural-gas-renewable-climate/
Citat:
In Global Energy Crisis, Anti-Nuclear Chickens Come Home to Roost
In virtually every country that has closed nuclear plants, clean electricity has been replaced with dirty power
.

Är sedan många år utvandrad och saknar finngertoppskänslan vad det gäller den politiska röran i Sverige.
Jag har dock känslan av att oppositionen (samtliga partier) idag borde gå hårt åt (HÅRT!) åt Gröna Khmererna samt samtliga "stödpartier" (S, C, L och V) som samtliga tillsammans är ansvariga för den kommande elkrisen.
Min känsla är att SD, M och KD kunde vara långt tuffare och kritiska till den elendiga energisituationen. Kanske jag har uppfattat situationen fel, kanske oppositionen är mycket aktiva?

Jag kan tänka mig ett mardrömsscenario där Januari månad är svinkall, ingen vind och vissa regioners företag och bostäder helt enkelt blir utan el några timmar per dag. Skulle detta hända så tror jag att det skulle vinna röster om ett oppositionsparti kunde basunera ut "Vad var det vi sa? Vi varnade för detta gång efter gång......blah blah blah!"

Man borde positionera sig idag så att kommande energiproblem blir ett vapen inför det kommande valet. Gör man det?
Citera
2021-11-01, 09:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
Inget fel med Sentio, de enda siffrorna som inte stämmer in i mönstret är det så kallade valresultatet 2018. T.om SVTs VALU gav SD 19,3%, som med justering baserat på historisk undervärdering pekade på ett valresultat på 21,7%. Vilket var väldigt när det medelvärde SD legat på i flera månader innan valet. Alla siffror stämde, ända fram tills det berömda "strömavbrottet".

YouGov var ju ett annat opinionsinstitut som är välkänt globalt för att vara väldigt träffsäkra. De gav SD 24,8% sex dagar innan valet. Men sen dess har de inte gjort några mätningar av Svensk opinion. De insåg väl att det inte var lönt ätt mäta rätt när det ändå fuskas med resultatet.
Berätta vad och hur det fuskas?
Citera
2021-11-01, 12:26
Medlem
Karmans avatar
Överskattar Sentio SD pga att invandrare mer sällan anmäler sig till deras självrekryterade "webbpaneler"? Jag har hört folk säga det, men jag har inte koll på om det är så,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in