• 6
  • 7
2021-10-31, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Om du inte ska göra någon långresa de närmaste dagarna som laddar batteriet fullt bör du ladda det så snart som möjligt. Sannolikt var batteriet inte fulladdat när du köpte det och det har då bildats sulfatering på blyplattorna. Laddar man direkt löser sulfateringen upp sig, men sitter den för länge stelnar den och blir permanent, som gips eller cement, vilket inte går att reversera.
Alla bilägare bör ha en batteriladdare hemma, så köp en sådan och ladda batteriet redan nu.
Jo jag har en sån där snik modell. Från Biltema.
Får skruva av batteriet imorgon eöeör så 8ch ta in det igen hehe

Hur lång skulle en sån resa behöva vara enligt dig?
Citera
2021-10-31, 23:28
Medlem
killawifes avatar
Jag har tidigare rekommenderat Biltemas batterier men måste nu gå ut med en liten varning. det som har varit bra med Biltemas batterier har varit den frikostiga garantin. Batterierna är billiga och kvalitetsmässigt sämre än originalbatterier men eftersom man får 3 eller 4 års garanti så spelar det inte så stor roll om de håller sämre.
Nu har dock Biltemas ledning tagit i med hårdhandskarna för att minska reklamationerna på bilbatterier. Man har helt enkelt sagt till sin personal att neka ALLA reklamationer där inte batterierna är stendöda då man inte tror att ett batteri kan gå sönder utan att kunden gör fel. I de fall kunder klagar ska man hänvisa till ARN. Jag blev lite chockad när man berättade detta för mig då det finns många sätt batterier kan gå sönder på och jag förklarade även detta för mina tidigare kollegor men de har ju sina förhållningsregler och kan inte göra så mycket. Det lär ju i vilket fall som helst bli många, många fler missnöjda kunder att tjafsa med i kundservicen iom detta.
Citera
2021-10-31, 23:58
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asrider
Jo jag har en sån där snik modell. Från Biltema.
Får skruva av batteriet imorgon eöeör så 8ch ta in det igen hehe

Hur lång skulle en sån resa behöva vara enligt dig?

Man brukar säga att det krävs 20 min körning för att ladda batteriet med lika mycket energi som förbrukas av startmotorn vid en kallstart. För att ladda upp batteriet utöver det i någon betydande mängd får du nog köra minst 10 mil, men antagligen mer.
Citera
2021-11-01, 07:54
Medlem
Citat:
Man brukar säga att det krävs 20 min körning för att ladda batteriet med lika mycket energi som förbrukas av startmotorn vid en kallstart. För att ladda upp batteriet utöver det i någon betydande mängd får du nog köra minst 10 mil, men antagligen mer.
Undra hur väl det stämmer. Kör ungefär 25 minuter varje vardag enkel väg. Borde vara ganska bra då då. Hemväg sitter man i kö och tar ofta 40 minuter, men de alstrar väl inte lika laddning antar.
Citera
2021-11-01, 08:30
Medlem
Kompisens batteri fick bytas nyss ( volvo V70 D5). han fick rekomenderat köpa Varta. en diesel kan va lika trög i starten som en stor V8a i kyla sa dom. batteriet skall kunna ge ut mycket effekt på kort tid.
Citera
2021-11-01, 17:52
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asrider
Undra hur väl det stämmer. Kör ungefär 25 minuter varje vardag enkel väg. Borde vara ganska bra då då. Hemväg sitter man i kö och tar ofta 40 minuter, men de alstrar väl inte lika laddning antar.

Det klarar sig nog. Jag skulle ladda batteriet fullt med laddaren ändå bara för säkerhets skull, men sedan laddar det nog sig själv tack vare bilkön. Generatorn laddar batteriet även med motorn på tomgång.

Det verkar handla om vilket batteri man har också och Varta är kvalitet. Jag har också ca 20 minuter till jobbet med bil enkel väg men behövde ändå underhållsladda batteriet då och då för att det inte skulle ladda ur. Jag hade då ett budgetbatteri Branford från Harald Nyborg som det egentligen inte var något fel på då min batteritestare visade att det hade >90% liv kvar. Nu har jag bytt till ett finare Exide Premium (samma som Tudor High-Tech) och det verkar ta laddning mycket bättre tack vare deras teknologi med "koladditiv på de negativa plattorna".
Citera
2021-11-01, 18:29
Medlem
Citat:
Det klarar sig nog. Jag skulle ladda batteriet fullt med laddaren ändå bara för säkerhets skull, men sedan laddar det nog sig själv tack vare bilkön. Generatorn laddar batteriet även med motorn på tomgång.

Det verkar handla om vilket batteri man har också och Varta är kvalitet. Jag har också ca 20 minuter till jobbet med bil enkel väg men behövde ändå underhållsladda batteriet då och då för att det inte skulle ladda ur. Jag hade då ett budgetbatteri Branford från Harald Nyborg som det egentligen inte var något fel på då min batteritestare visade att det hade >90% liv kvar. Nu har jag bytt till ett finare Exide Premium (samma som Tudor High-Tech) och det verkar ta laddning mycket bättre tack vare deras teknologi med "koladditiv på de negativa plattorna".
Har varit ute och kört, haft bilen igång cirka 40 min plus 40 min. Nöjer mig så. Hörs att det är rejält med kräm när den drar runt jämfört med innan 😆 Känns mycket modernare helt plötsligt! Ingen oro vid start som tidigare när man hörde de långsamma, tuggandet vid start. Nu river den igång.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in