2021-10-31, 22:44
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
R-talet kanske är ointressant.

Men det var just R-talet som användes och fortfarande används för att hetsa till nedstängningar. Tur att vi kan lita på den korrekta faktan. Hatfakta används bara av Brittiska SAGE men är öppen för att det kan vara ett av deras "nudge" verktyg.
Fakta är fakta.

När man införde lockdown 1 i Storbritannien var det i en period när smittan ÖKADE . I motsats till det trams som du vräkt ur dig ÖKADE också antalet döda. Det vände efter ett par veckor och när det vände sjönk antalet smittade kraftigt. Notera också att tvärtemot vad du påstått (hur man kan ha så mycket fel som du har är obegripligt) så ÖKADE antalet smittade i Sverige under peioden Feb-April när antal smittade i Storbritannien under samma period sjönk dramatiskt. (Storbritannien och Sveriges kurvor följdes alltså INTE åt) under samma period.

Du har fel. Ge dig. Jag börjar nästan tro att du bara gör dig dum på riktigt.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-05..2021-04-11&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location &Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~GBR

När man införde lockdown 2 i Storbritannien var det i en period när smittan ÖKADE . I motsats till det trams som du vräkt ur dig ÖKADE också antalet döda. Det vände efter ett par veckor och när det vände sjönk antalet smittade kraftigt.

När man införde lockdown 3 i Storbritannien var det i en period när smittan ÖKADE . I motsats till det trams som du vräkt ur dig ÖKADE också antalet döda. Det vände efter ett par veckor och när det vände sjönk antalet smittade kraftigt.

Du har fel. Ge dig.
Citera
2021-10-31, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
På vilket sätt är det ”fascistiskt”? Ordet används numera lika frekvent som vänsterns ”stöveltramp från 30-talet”.
Är du emot rökförbud på allmänna platser, hastighetsbegränsningar, bilbältestvång, att det ska vara lugnt i ett hyreshus efter kl 22?

Du kanske t o m uppfattar tvånget på jämförpriser på butikernas hyllkanter som ett utslag av ”fascism”.

Jag tror inte du har en aning om vad fascism är.

Fattar inte dina exempel över huvud taget, de har inget med facism att göra i alla fall.

Däremot argumentet för covid pass. Samt förslagen att ovaccinerade ska begränsas i sin (rätt) tillgång till samhället (jämför berlinmuren som byggdes med samma argument). Då flera faktorer gör att funktionen av vaccinet inte är tillräckligt utredd plus att till exempel redan naturligt immuna tvingas ta vaccinet också, så handlar det om en uppenbart om "politiskt" ställningstagande och inte en medicinsk. Därefter använder man sin dominas över samhället (medial kontroll, den stora massan (vaccinerade) och man utför ett våldsamt förtryck av oliktänkande, där de klassificeras som "motståndare" eller "förnekare" utan att hänsyn tas till de fakta som presenteras. Ett annat exempel är jakten på SD ledamöter som ej är vaccinerade eller andra publika figurer för den delen. Man säger sig acceptera att någon ej är vaccinerad men i praktiken är det inte tillåtet och den som är ovaccinerad ska hängas ut till den ändrar sig. Dessa saker karaktäriserar jag som så nära diktaturiska tendenser man kan komma. Precis såhär började det i Tyskland också.

Facism - "karakteriserad av maktutövande via diktatur, våldsamt förtryck av politiskt oliktänkande med strikt dominans över samhället"
Citera
2021-10-31, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Funderar lite kring det här med första, andra och tredje vågen rörande Covid19 och spanska sjukan i Sverige.

Gemensamt är det handlade om tre smittvågor, samt att den andra vågen var värst. Tidsperioden är också ungefär densamma.

Skillnader är att för spanska var den första vågen tämligen mild, den andra vågen svår och den tredje vågen någonstans i mitten. För Covid19 var den första vågen stor, den andra vågen något större, men den tredje vågen väldigt svag.

Kan det möjligen bero på vaccinationer att vi nu har sådan svag tredje våg. Jag tror det ligger till på det viset. Kan också varit så att det tog längre tid för ett virus att sprida sig snabbt och till flera områden för 100 år sedan. Å andra sidan visste nog inte folk hur man skulle skydda sig på den tiden.

https://covidstatistik.se/avlidna#avlidendatum

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan#/media/Fil:1918_spanish_flu_waves.gif

Jämför inte covid med Spanska sjukan. Spanska sjukan räknades ha ihjäl lika många (upp till dubbelt) människor världen över som vi idag har positiva covid test i statistiken. Även om media försöker få covid till i klass med Spanska sjukan (eller värre) så är det löjligt att jämföra.

Att den andra vågen skulle ha varit värre än den första är också rent påhitt, det baseras på att fler fall räknades under våg två, men man mätte ju knappt fall under våg ett. Antal dödsfall och IVA fall är väldigt likvärdiga mellan våg ett och två. En tredje våg hade vi också (i antal fall) men då var andelen dödsfall lägre och även covid positiva IVA inläggningar (totalantalet IVA inläggningar under "våg 3" vet jag inte), kanske pga vaccinet, kanske pga att den spred sig mer i yngre åldrar? Eller en kombination.

Mekanismen i övrigt runt varför influensor sprids i vågor har man inget definitivt svar på.
Citera
2021-10-31, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag kommenterar bara fakta. Du har fått fakta. Här får du det igen:

Lockdown 1: https://www.bildtagg.se/bild/oz1l1p7k37938fiwfykse2e
Lockdown 2 & 3: https://www.bildtagg.se/bild/hk8oztsmghkk5ybgbjvzfw2

Varje gång Storbritannien har infört lockdown har det varit under en period där smittan ökar dramatiskt. Ett par veckor efter att lockdown införs minskar smittan dramatiskt. Fakta! DU har fel. Ge dig.

Dina bilder visar ganska effektivt att Lockdowns inte var svaret. Om lockdowns var svaret så hade alla toppar dalat med samma tidsförskjutning efter lockdown. Trots detta är den största och bredaste toppen i dina grafer efter en lockdown där den både går kraftigt upp (logaritmiskt) flera dagar, toppar av, går upp igen (utan att åtgärderna ändras). Det ser ut likadant i flera länder.
Citera
2021-10-31, 23:06
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av desiderius
Dina bilder visar ganska effektivt att Lockdowns inte var svaret. Om lockdowns var svaret så hade alla toppar dalat med samma tidsförskjutning efter lockdown. Trots detta är den största och bredaste toppen i dina grafer efter en lockdown där den både går kraftigt upp (logaritmiskt) flera dagar, toppar av, går upp igen (utan att åtgärderna ändras). Det ser ut likadant i flera länder.
Frågan gällde huruvuda smittspridningen och antalet döda ökade eller minskade vid tidpunkten för införandet av lockdown. I båda fallen ökade den.

En mindre kunnig skribent hävdar att smittspridningen och antalet döda hade börjat minska INNAN man införde lockdown. Det är trams. Han har fel.
Citera
2021-10-31, 23:07
Medlem
Citat:

Nej absolut inte bara de 200. Jag tog upp dem för att sätta den omtalade IVA krisen i perspektiv. Som det ser ut i siffrorna har man under 10 år legat på mer eller mindre konstant antal IVA (45000) inläggningar (är det vårt max?) plus minus bara ett par hundra. Plötsligt 2020 när det i media sägs vara mänsklighetens största IVA kris är första året sedan 2011 som antalet i statistiken är färre än 45000? Du kan kolla själv SIR, jag blev åtm väldigt förvånad då jag väntat mig en kraftig ökning eftersom alla sjukhus ställde in operationer och utökade antalet bäddar? Efter att ha lekt med olika subset så var den enda delen av statistiken där jag kunde hitta något signifikant avvikande just inläggningar längre än 10 dagar. Så beror minskningen på att färre personer som behövt IVA vård, en hårdare prioritering eller bara sängar som är upptagna längre (och färre antal får plats)? Jag har inget svar, bara statistik som inte stämmer med det man hört i media och även till viss del från vården. Men som du nämner det kanske ligger i antalet sjukhusinläggningar (Utanför IVA?) eller möjligen att det var toppar som stressade vården tillfälligt men sedan djupare dalar än normalt som jämnade ut statistiken över året?

Det är inte så lätt att gräva fram vilka bieffekter som individer får, upplys mig gärna eller om du har någon länk till statistik. Det kommer ju också finnas en stor del underrapporterade biverkningar. Vet flera tjejer i min närhet som fått både onormal smärta och kraftigare blödningar än normalt (mens). Ingen har har dock rapporterat detta som biverkning.

Här bör det också finnas en stor bias åt andra hållet för biverkningar av viruset då ett positivt PCR test automatiskt gör alla åkommor till orsakade av viruset. Det omvända upplevs vara sant för vaccinet, men här kan jag ha fel?

Intressant. Troligen vill man inte visa upp detta då man politiskt insisterar att vården inte alls är underfinansierad. Då skulle det rimma illa att tvingas presentera sådan statistik.

Ja man är lite trött på det, allt är någon annans fel! Ja vården förtjänar verkligen ett tack, men inte bara för covid utan för allt slit dag ut och dag in även utan medial uppmärksamhet! Tack!

Jag har svårt att se att man kan göra någon värdefull bedömning innan man tittar lite djupare på de fall man har. Att ha en sådan ospecifik "räkning" för död (och IVA för den delen) att det räcker med ett positivt PCR test på 45 cykler (eller vad man nu använder i Sverige) 30 dagar före, för att alla andra möjliga orsaker ska ersättas av "covid". Jag antar att man också räknas som Covid IVA eller död även om man fick covid på sjukhuset (då var man ju uppenbart där av någon annan anledning).

Kan förklaringen vara att det skett en undanträngningseffekt på IVA.
Covidvården har tagit det utrymme annan vård skulle ha haft om covid inte fanns. Operationer ställdes in.
2021 kommer sannolikt att visa på högre beläggning då systemet måste jobba ikapp backloggen.

En annan förklaring är att influensa och en rad andra luftvägsåkommor försvunnit tack vare restriktioner och social distansering.
Aktiviteten i ekonomin var lägre under 2020. BNP rasade med 7%, men återhämtade sig. Färre skadade sig i bilolyckor och andra olyckor.
Citera
2021-10-31, 23:29
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Nej absolut inte bara de 200. Jag tog upp dem för att sätta den omtalade IVA krisen i perspektiv. Som det ser ut i siffrorna har man under 10 år legat på mer eller mindre konstant antal IVA (45000) inläggningar (är det vårt max?) plus minus bara ett par hundra. Plötsligt 2020 när det i media sägs vara mänsklighetens största IVA kris är första året sedan 2011 som antalet i statistiken är färre än 45000? Du kan kolla själv SIR, jag blev åtm väldigt förvånad då jag väntat mig en kraftig ökning eftersom alla sjukhus ställde in operationer och utökade antalet bäddar? Efter att ha lekt med olika subset så var den enda delen av statistiken där jag kunde hitta något signifikant avvikande just inläggningar längre än 10 dagar. Så beror minskningen på att färre personer som behövt IVA vård, en hårdare prioritering eller bara sängar som är upptagna längre (och färre antal får plats)? Jag har inget svar, bara statistik som inte stämmer med det man hört i media och även till viss del från vården. Men som du nämner det kanske ligger i antalet sjukhusinläggningar (Utanför IVA?) eller möjligen att det var toppar som stressade vården tillfälligt men sedan djupare dalar än normalt som jämnade ut statistiken över året?

Du behöver titta på vårddygn och inte inläggningar. Då ser det ut så här:
https://imgbb.com/QMBywqr

Ingenting kommer nära månaderna när smittspridningen av covid var som störst. Diverse svåra influensor märks inte av överhuvudtaget jämfört med covid. På intensivvårdsregistret fanns det igen statistik för åren före 2008 men det är nog en ganska rimlig gissning att denna pandemi är den värsta chocken som intensivvården någonsin har upplevt (sen dess start på 60- eller 70-talet).
Citera
2021-10-31, 23:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Fattar inte dina exempel över huvud taget, de har inget med facism att göra i alla fall.

Däremot argumentet för covid pass. Samt förslagen att ovaccinerade ska begränsas i sin (rätt) tillgång till samhället (jämför berlinmuren som byggdes med samma argument). Då flera faktorer gör att funktionen av vaccinet inte är tillräckligt utredd plus att till exempel redan naturligt immuna tvingas ta vaccinet också, så handlar det om en uppenbart om "politiskt" ställningstagande och inte en medicinsk. Därefter använder man sin dominas över samhället (medial kontroll, den stora massan (vaccinerade) och man utför ett våldsamt förtryck av oliktänkande, där de klassificeras som "motståndare" eller "förnekare" utan att hänsyn tas till de fakta som presenteras. Ett annat exempel är jakten på SD ledamöter som ej är vaccinerade eller andra publika figurer för den delen. Man säger sig acceptera att någon ej är vaccinerad men i praktiken är det inte tillåtet och den som är ovaccinerad ska hängas ut till den ändrar sig. Dessa saker karaktäriserar jag som så nära diktaturiska tendenser man kan komma. Precis såhär började det i Tyskland också.

Facism - "karakteriserad av maktutövande via diktatur, våldsamt förtryck av politiskt oliktänkande med strikt dominans över samhället"

Om man går på bidrag och inte vaccinerar sig så kanske man inte ska ha något bidrag, bidrag till vad liksom? Jag vägrar vara en del av lösningen för jag tror på konspirationsteorier (icke-lösningen)? Hallå, det är gratis liksom!?
Citera
2021-10-31, 23:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Det är svårt att koppla fascism till att bry sig om sina medmänniskor. Vaccinerar vi alla och alla dör, var är då konspirationen?
Citera
2021-11-01, 07:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Står i Aftonbladet nu att smittan sprids kraftigt i sju europeiska länder. Gemensamt verkar vara att det mest är yngre som blir svårt sjuka nu, samt att sjukdomsförloppet är snabbare.

Antar att det är en kombination av låg vaccinationstäckning, samt muterat virus som det handlar om.

Jag tror det behövs mer vaccin, att fler får en tredje dos, samt att man ev gör om vaccinet så det motverkar även muterade varianter. Tycker det känns som det står och väger just nu i Sverige. Håller verkligen tummarna för att vi inte ska drabbas av ytterligare en svår våg, där det visar sig att vaccinationsskyddet har försvunnit för stora grupper av människor som tror sig vara skyddade.

Jag tycker Folkhälsomyndigheten är väldigt otydliga i sin kommunikation rörande vaccinationsskyddet varaktighet.
Citera
2021-11-01, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står i Aftonbladet nu att smittan sprids kraftigt i sju europeiska länder. Gemensamt verkar vara att det mest är yngre som blir svårt sjuka nu, samt att sjukdomsförloppet är snabbare.

Antar att det är en kombination av låg vaccinationstäckning, samt muterat virus som det handlar om.

Jag tror det behövs mer vaccin, att fler får en tredje dos, samt att man ev gör om vaccinet så det motverkar även muterade varianter. Tycker det känns som det står och väger just nu i Sverige. Håller verkligen tummarna för att vi inte ska drabbas av ytterligare en svår våg, där det visar sig att vaccinationsskyddet har försvunnit för stora grupper av människor som tror sig vara skyddade.

Jag tycker Folkhälsomyndigheten är väldigt otydliga i sin kommunikation rörande vaccinationsskyddet varaktighet.

Hur ska det gå till? Att göra om vaccinet? För att det ska hända måste nya RCTs till som börjar om från början, dvs Ovaccinerade 2 doser + 6-8 månader innan en tredje kan ges... Fast efter som man nu ska vaccinera småbarn så antar jag allt vett har flugit ur skallen på folk.
Citera
2021-11-01, 07:53
Medlem
Av de 15 000 som dött när de varit covidpostiva, hur många tror ni levt idag om de ej fått covid?

Jag tänker mig att en stor del hade gått bort ändå, t.ex. genom influensa, kräksjuka, förkylning som leder till lunginflammation; ja de där virusen och bakterierna som brukar vara det som "puttar över" många människor i livets slutskede till dödens rike.

Men corona är ett starkt virus.

Tror ni att en majoritet hade levt idag om inte corona fanns?
Eller tror ni tvärtom, att de flesta hade gått bort ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in