2021-10-31, 19:36
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrumpPung1987
Hej!

Jag tycker att daily-standup möten är väldigt onödiga. Det verkar som att det bara är en trend som en "alla ska göra för att det är inne nu och därför bra"-grej.

Jag får inte ut något över huvud taget av att höra varje dag för 1000:e gången att Pelle ska ha möte med kund X och att Karl ska fortsätta med projekt Y. Om någon har ett problem som dom har fastnat med och behöver hjälp så kan dom väl gå till en kollega om det, varför ska alla höra det varje dag?

Tycker att daily standup-möten är slöseri med tid, energi och distraherar från sina egna arbetsuppgifter.

Om management vill ha koll så finns det ju oändligt med digitala verktyg för att planera projekt och personal etc. .

Vad tycker ni?

Trevlig helg!

För utvecklingsteam som faktiskt jobbar agilt och har brutit ner sina tasks ordentligt är detta bra. Det har dock spritt sig till alla andra funktioner i organisationen och HR, sälj, admin, marknad, produktion osv håller också på med stand up och post its. Blir ofta långa möten med evighetsprojekt.
Citera
2021-10-31, 21:26
Medlem
Questioneers avatar
Såna möten existerar enbart för att skapa jobb åt alla låtsasarbetare. Om man har ett riktigt jobb så vet man vad som ska göras.
Citera
2021-10-31, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrumpPung1987
Hej!

Jag tycker att daily-standup möten är väldigt onödiga. Det verkar som att det bara är en trend som en "alla ska göra för att det är inne nu och därför bra"-grej.

Inne nu? Har haft daily standups i olika former i närmare 15år. Om de andra håller på med saker som är helt ointressanta för dig så är det ju för stor grupp.
Citera
2021-10-31, 22:14
Medlem
Man kan föreslå att köra varannan dag istället.
Rimlig princip för de flesta stående möten: prova kör dom hälften så ofta och fråga efter några veckor om någon tycker man missar nåt.

I mitt gäng kör vi ett möte per vecka med många personer och ett möte per vecka som är lite mer nischat.

Även om man i mötet med många personer ibland suckar över att man återigen hör att Kalle jobbar med samma funktion som förra vecka, så har det på sikt varit värt det för att känna att man har en översikt över vad teamet som helhet pysslar med - och de gånger man snappat upp nåt som kunnat hjälpa nån har det sparat så många timmars utvecklingstid att mötestiden va värt det.
Citera
2021-10-31, 22:23
Medlem
skvallertackas avatar
Daily stayup är ju en del av det agila arbetssättet. Antingen har du ingen aning om hur det funkar eller så vet du inte att det är ert arbetsätt.
Citera
2021-10-31, 22:34
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Daily stayup är ju en del av det agila arbetssättet. Antingen har du ingen aning om hur det funkar eller så vet du inte att det är ert arbetsätt.

Instämmer att TS inte har någon koll men argumentet att man ska ha dessa möten för att det är agilt är hjärndött. Man ska ha dessa möten för att de hjälper till i arbetet. Om de inte fungerar så fyller de inget syfte. Daily standup kan säkert vara bra för typiska aspies på IT men nu är de vanliga även för normala människor och jag ser absolut att de inte fungerar så bra. Framför allt för att det blir diskussioner och försök till lösning av problem under mötena.
Citera
2021-10-31, 23:13
Medlem
PaulPaljetts avatar
Inom IT tycker jag det fungerar överlag bra. De flesta är insatta i vad scrum/agile är och hur det skall nyttjas. Sällan som man får höra något som inte är relevant för hela teamet att ta del av och om någon skulle börja segla iväg är det alltid någon som ber om att det tas i ett separat möte senare.

Om man nu kör det i en icke-IT-miljö kan jag förstå att det blir lite problem. Där är man ofta inkörd i traditionella mötesvarianter där saker och ting kan ältas och diskuteras i evigheter utan direkt agenda eller mål. Så får alla höra om hur Britta minsann gjort rent kaffebryggaren för andra veckan i rad och hur Bängt-Olof satt i telefonkö innan han kom fram till supporten.
Citera
2021-10-31, 23:37
Medlem
Jobbar som utvecklare, och på mitt jobb kör vi varken scrum eller daily standups. Hur soft som helst.
Citera
2021-11-01, 01:59
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hpyzk
Ett litet inlägg från en som verkligen uppskattar Scrum / team arbetssättet från ledarsidan sett.

Kan ju börja med att säga att för att "daily standup" ska fungera så får inte gruppen vara fler än 7 personer helst, absolut max 10 personer. Annars tappar folk intresse, det drar ut på tiden och man tappar den personliga ansvarskänslan.

Med grupper på 7 personer är stenåldersbeteendet aktiverat och grupptrycket är rådande. I och med det räcker 15 minuter avstämning på morgonen och 4 timmars planering var tredje månad. Om nån slackar utan anledning eller är mentalt störd behöver inte chefen gå in, gruppen fixar det. Att gå emot en chef är lätt men att gå emot gruppen tar emot något enormt, då byter man hellre jobb än tar en sån fajt.

Dessutom mår folk så sjukt mycket bättre än när de jobbar solo för en boss eftersom de har en grupptillhörighet som tillfredsställer djupt liggande mänskliga behov och ingen är ensam i sina beslut eftersom det är gruppen som helhet som har ansvar.

Scrum är fan det bästa som hänt ledarskap sen kaffebryggaren uppfanns.
Låter intressant, då borde det också betyda att människor jobbar bäst och känner sig i tryggast i mindre sammanhang. Alltså arbetsplatser med 20-50 personer blir alltför förvirrande för de flesta. Man får ingen trygghet.
Citera
2021-11-01, 05:34
Medlem
Bra för vissa funktioner, gärna med tydliga kpi’er. Tvinga gruppen att visualisera vad dom faktiskt gör på en dag. Gunilla 60 vs Julia 21.
Mycket gnäll om arbetsbörda kan försvinna.
Citera
2021-11-01, 06:59
Medlem
Standups är väl mest förekommande i mjukvarubranschen? Eller har ett läkarteam också standups nu för tiden?

Tycker det är bra för att kommunicera vissa saker, mötet ska dock hållas kort och med rätt personer. För mig fungerar det smidigt då ofta hjälper t.ex. en product owner att få koll på hur mitt team fortskrider i något arbete och kan kommunicera det vidare till andra intressenter. Den korta standupen gör att inte andra möten behöver bokas in och jag slipper svara på och andra slipper skicka och formulera mail.
Citera
2021-11-01, 07:10
Medlem
mdlbs avatar
Helt onödigt, medelklassen vill låtsas att de har betydelsefulla jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in