2021-10-30, 23:51
Medlem
Hej!

Jag tycker att daily-standup möten är väldigt onödiga. Det verkar som att det bara är en trend som en "alla ska göra för att det är inne nu och därför bra"-grej.

Jag får inte ut något över huvud taget av att höra varje dag för 1000:e gången att Pelle ska ha möte med kund X och att Karl ska fortsätta med projekt Y. Om någon har ett problem som dom har fastnat med och behöver hjälp så kan dom väl gå till en kollega om det, varför ska alla höra det varje dag?

Tycker att daily standup-möten är slöseri med tid, energi och distraherar från sina egna arbetsuppgifter.

Om management vill ha koll så finns det ju oändligt med digitala verktyg för att planera projekt och personal etc. .

Vad tycker ni?

Trevlig helg!
Citera
2021-10-30, 23:56
Medlem
hockexs avatar
Har 2 per dag, totalt meningslöst är det
Citera
2021-10-30, 23:58
Medlem
Kan ju lätt bli tjatigt. Ni kanske kan införa en regel. Man får inte upprepa något man sagt i ett tidigare möte.
Pelle ska inte behöva säga att uppgift A är stoppande tills han träffat kund X.

Regel 2. Du behöver inte säga nåt.

Hur tänkte du att management ska få input till sina digitala verktyg? Den måste ju ändå komma från dig.
Citera
2021-10-31, 00:01
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrumpPung1987
Hej!

Jag tycker att daily-standup möten är väldigt onödiga. Det verkar som att det bara är en trend som en "alla ska göra för att det är inne nu och därför bra"-grej.

Jag får inte ut något över huvud taget av att höra varje dag för 1000:e gången att Pelle ska ha möte med kund X och att Karl ska fortsätta med projekt Y. Om någon har ett problem som dom har fastnat med och behöver hjälp så kan dom väl gå till en kollega om det, varför ska alla höra det varje dag?

Tycker att daily standup-möten är slöseri med tid, energi och distraherar från sina egna arbetsuppgifter.

Om management vill ha koll så finns det ju oändligt med digitala verktyg för att planera projekt och personal etc. .

Vad tycker ni?

Trevlig helg!

beror på hur det funkar...låter som ni inte har koll på hur det ska gå till.
hur långt är mötet?
så länge det hålls kort är det bra. fokusera på sådant som måste kommuniceras...allmän for your info, värdelös informmation om va folk jobbar på just nu är totalt ointressant. stör mig också på när folk babblar på om sitt arbete o vad de gör o ska göra. det är inte poängen med mötet o fullkomligt värdelöst.
Citera
2021-10-31, 00:04
Medlem
Vad arbetar du med? Verkar inte vara utvecklingsprojekt ni sysslar med om folk pratar om sina kundmöten om och om igen.
Citera
2021-10-31, 00:05
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
Vad fan är det?
Citera
2021-10-31, 00:11
Medlem
spermaoffrets avatar
Är det som något slags glosförhör inför klassen? Va gör ni?
Citera
2021-10-31, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagMatarHuslimer
Vad fan är det?

Ett kort möte som man har varje dag för att prata om vad man ska jobba med under dagen och om man behöver någon hjälp.
Citera
2021-10-31, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Är det som något slags glosförhör inför klassen? Va gör ni?

Kolla mitt svar till JagHatarHuslimer.
Citera
2021-10-31, 00:36
Medlem
Dettaa tramsfenomen förekommer också i form av veckomöten företrädesvis på måndagar. Tillför absolut noll och är bara ett svepskäl för en inkompetent ledning att visa att "dom gör något".
Citera
2021-10-31, 00:53
Medlem
Ska sägas att det pågått så länge nu att det är mer än en 'trend' (i meningen att det vore nåt tillfälligt som är hett enstaka år och blåser över av sig självt när hypen lagt sig) - scrum har ju varit dominerande 10 år eller mer.

Jag håller med om att det är korkat.

MEN på ett vis kan jag förstå jag varför det finns.
Det är lättare sagt än gjort att mena att utvecklare borde för egen maskin höra av sig till andra när de stöter på problem.
Många av oss utvecklare är till vår natur lite tunnelseende och vi känner alltid att vi är "nära en lösning" på ett problem och inte vill "orsaka för stort tjafs" om att vi har ett problem. Så vi kan fastna i 2 arbetsdagar med ett problem innan vi börjar slå larm om att vi kört fast.
Vi kanske frågar 1 annan kollega. Men orkar inte hojta till fler än så.
Det kan ibland va ett problem som någon annan i teamet (fast vi vet inte vem) skulle kunna lösa på 20 minuter.

En "enkel lösning" på det har då varit att tvinga fram dagliga möten för att snappa upp sådant,

Ett problem är dock att man ofta missar de konkreta problemen för att alla bara säger nåt generellt i stil med "Jobbar på projekt X igen. Det går långsamt"
Istället för att säga "Jobbar med formulärsvalidering i C# i projekt X och det går långsamt" - då hade folk kunnat hjälpa till.

Men jag inser att mitt argument är svagt.
Skulle man mäta hur många daily-standups som resulterar i att folk faktiskt få hjälp med nåt de kört fast i, som de inte fått hjälp inom annars, så skulle det kanske va 1 per månad.

Fast det stora försvaret med daily standups är ju allt som oftast att "mötet ska vara så otroligt kort ändå så det spelar ingen roll om det är ett tidsslöseri - det är bara fem minuter av din dag"
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-10-31 kl. 00:59.
Citera
2021-10-31, 01:02
Medlem
När dingdong-HR får för mycket makt så blir det såhär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in